catalysator replacementpipe

RE: catalysator replacementpipe

Dit is messchien de zoveelste vraag over de catalyst, maar kon mijn vraag niet bevredigen tussen de oude antwoorden die al gegeven zijn.

Ik wil mijn catalysator vervangen door een replacement pipe.
ik heb er een gevonden die kun je bestellen bij minispares.
maar moet er tussen de conectie van de replacement pipe en de normale "uitlaat pijp" een pakking of zit er tussen de cytalisator een orginele pakking die je her kan gebruiken. of kan je die pijp er zo tussen schroefen zonder dat het gaat lekken. weet iemand hier antwoord op.
gr. Dirk :)

RE: catalysator replacementpipe

Voor zover ik het in het Minispares boekje van 2000 heb gevonden zitten er 2 ovale flenzen op die dmv 2 pakkingen gasdicht op elkaar worden gemonteerd.
Meestal gaan die pakkingen kapot dus het lijkt mij verstandig om deze gelijk me te bestellen.
Je kan ze nl niet zelf maken, het is speciaal hittebestendig materiaal.

RE: catalysator replacementpipe

Volgens mij ook met twee pakkingen. Maar die pakkingen kosten ook de wereld niet, dus ik zal die pijp gewoon bestellen en dan zie je vanzelf wel hoe het in elkaar zit.

RE: catalysator replacementpipe

Milieuvervuiler!!! :P

RE: catalysator replacementpipe

ik heb op de site van minispares gezocht naar de desbetreffende pakkingen. maar krijg alleen te zien "gasket catalyst" en dat kost dan 60 pond lijkt me nie goed. je zal zoiets simpels toch ook wel bij elke despetreffende Rover dealer kunnen krijgen toch?
gr. Dirk

RE: catalysator replacementpipe

Check you local Mini centre.

Ben van Leeuwen heeft ze in ieder geval. Prijs weet ik niet.

RE: catalysator replacementpipe

mmm. ik kom uit deventer. Ben van Leeuwen is een beetje ver weg. bij mij zit wel minicenter huissen. maarre zij zijn errug duur. Ik rij wel elke dag langs een rover dealer. ook niet goedkoop maar voor een dingetje als een pakking kunnen ze toch makkelijk zijn. meestal kunnen ze er de volgende dag al aankomen. en de onderdelen van de jongere mini's is voor hun geen probleem. gr dirk

RE: catalysator replacementpipe

anders eerst monteren zonder die pakking, ik heb er nooit probleme mee gehad. De boel wordt goed aan elkaar geklemd met de klemmen.

waarom wil je eigenlijk je cat eronderuit? Het scheelt je hooguit 1 pk in de bovenste toerenregionen.

Wouter

RE: catalysator replacementpipe

Ik zou hem als ik er eentje had ook onderuit halen
1/ vanwege het mogelijke beschadigen door de kleine bodemspeling en de hog kosten als het kapot gaat
2/ de uitlaat zal toch iets meer kabaal maken wat leuk is voor het gehoor.
3/ de mogelijk Pk winst is misschien minimaal maar voor je gevoel heh... :-))

RE: catalysator replacementpipe

Ik zou dan wachten tot hij kapot is :)
Herrie zal het ook niet veel schelen, het is immers gewoon een rechte pijp :)

Wouter

RE: catalysator replacementpipe

Het uitlaat geluid wordt iets gedempt maar dat is iid minimaal.

RE: catalysator replacementpipe

ik heb juist begrepen dat je in combinatie met een open k&n filter + DTM uitlaat zeker een verschil moet merken. ik voelde het vrschil al met het k&n filter. klopt het dat ie met een rechte pijp iets meer gaat ploppen. achter in ?
gr. Dirk

RE: catalysator replacementpipe

Als je het hebt over een Playmini DTM kun je er zelfs nog voor kiezen om de demperschotten met een koevoet kapot te maken. Dan gaat ie pas BLOAPPEN.

Ik merk echter geen verschil in uitlaatgeluid door een opzet-luchtfilter-element.

Houd er rekening mee dat het originele Mini Cooper geluid een snerpend geluid is ;)

RE: catalysator replacementpipe

Nee, je krijgt inderdaad geen verschil in uitlaat geluid door een open luchtfilter. maar je hoort hem harder zuigen. en hij trekt een stuk sneller door in de toeren.
Ik ben er heel tevreden mee. en wat betreft het snerpende cooper geluid. tja da heb ik nie. het is meer een wat zwaarder geluid.ik heb ook geen playmini dtm.
Dit was een 1275 DTM RVS uitlaat. maar men geeft over het algemeen veel complimentjes over mijn geluid. Als je zelf in de auto zit hoor je het soms niet zo erg (omdat ik er al doof van ben geworden) maar ik schrik soms wel eens wat voor een pleuris herrie er achter uitkomt als je er achter gaat staan. ach ja net een mini met een V12. Ik heb net toch een tussen pijp besteld bij mnispares. kost 18pond. nu maar hopen dat het de goede is. lijkt mij dat het niet anders kan zijn.
gr. Dirk

RE: catalysator replacementpipe

Als je in Deventer woont is Longbridge (Zutphen) aanmerkelijk dichterbij dan MCH.

RE: catalysator replacementpipe

Wouter schreef:
waarom wil je eigenlijk je cat eronderuit? Het scheelt je hooguit 1 pk in de bovenste toerenregionen.

Wouter



Volgens mij scheelt het wel wat meer. In ieder geval scheelt het meer dan welke stage 1 kit (einddemper, uitlaatspruitstuk etc) kan opleveren.

Ik heb hem in ieder geval er ook onderuit gehaald, i.v.m. de eerder genoemde 3 redene. Zo'n cat kost mij iets teveel geld als hij naar de haaie is. Zolang hij niet onder de auto hangt maar gewoon op zolder ligt gaat hij ook niet kapot.

RE: catalysator replacementpipe

Longbridge is inderdaad dicht bij deventer,
dat klopt, dank je Eelke. ik was hun vergeten.
daar moet dan maar nodig eens een kijkje gaan nemen.
gr. dirk

RE: catalysator replacementpipe

Roger schreef:
Zo'n cat kost mij iets teveel geld als hij naar de haaie is. Zolang hij niet onder de auto hangt maar gewoon op zolder ligt gaat hij ook niet kapot.



Ik snap het niet, cats worden vervangen op ruilbasis, dus daar liggen de kosten niet echt. Als je auto door de APK moet, zal er toch een cat onder komen te hangen. Nu ken ik garages waarbij er voor de keuring eerst het vervangingselement wordt weggehaald, een cat wordt gemonteerd, waarna na de afmelding de cat weer wordt verwijderd.

Indien de cat kapot is, zullen zij zeker een vervangingselement met bovenstaande APK voorwaarden als alternatief aanbieden.

Ik zie helaas niet de besparing wanneer je je cat "op zolder" hebt liggen, behalve de reden waarvoor eigenlijk die cat is gemonteerd. O:)

Indien je de cat van een Injectie mini verwijderd zul je voor het echte resultaat toch het motormanagement moeten aanpassen. Hiervoor moet je toch aan een programeerbaar managementsysteem gaan denken, anders blijf je beperkt tot die ene PK winst.

RE: catalysator replacementpipe

Indien je de cat van een Injectie mini verwijderd zul je voor het echte resultaat toch het motormanagement moeten aanpassen. Hiervoor moet je toch aan een programeerbaar managementsysteem gaan denken, anders blijf je beperkt tot die ene PK winst.



Ja daar heb je messchien wel gelijk in, maar dat gaat mij echt te ver. Ik heb wel zo iets van dat ik een hoop aan de auto wil veranderen. mis er niets niets onherstelbaar beschadigd. alles wat van de auto gaat bewaar ik. zodat ie in de toekomst volledig orgineel kan worden. Wat betreft het tunen van ICE. volgens mij kun je dan beter een andere ICE kopen en de orinele laten voor wat ie is. want dat is toch het BREIN van je auto. als het goed werkt moet je er van afblijven.
gr. Dirk

RE: catalysator replacementpipe

Dirk schreef:
tunen van ICE



Tunen van In Car Entertainment?
Je bedoelt waarschijnlijk ECU...Als je het programma aanpast, kan je altijd het originele programma weer terugzetten :)

Roger":1zbak582]Volgens mij scheelt het wel wat meer. In ieder geval scheelt het meer dan welke stage 1 kit (einddemper, uitlaatspruitstuk etc) kan opleveren. [/quote:1zbak582]

HAHAHAHAHAHA!! wat een onzin, maar ik houd me warm aanbevolen voor testbank resultaten. Een volledige stage 1 kit is wel degelijk meetbaar.

Wouter (sorry dat ik zo sarcastisch ben, maar je weet kennelijk echt niet waar je over praat)

RE: catalysator replacementpipe

Wouter schreef:
Dirk":t8rvwj8m]tunen van ICE



Tunen van In Car Entertainment?
Je bedoelt waarschijnlijk ECU...Als je het programma aanpast, kan je altijd het originele programma weer terugzetten :)
[/quote:t8rvwj8m]

Uhh Wouter, volgens mij kan je een ECU van een injectie mini niet herprogrammeren. Deze is "non rewritable". Vandaar is het een dure investering (ongeveer 800 euri) voor een wel herprogrammeerbaar exemplaar.

Afgelopen STV stond er een DYNO bank op het terrein. (helaas alleen toegankelijk voor motorfietsen).

RE: catalysator replacementpipe

Sorry voor de verkeerde afkorting. ICU , ECU, lijkt ook een beetje op elkaar. :? Beetje verstrooid op mijn jonge dag.
gr. Dirk (maar weet nu wel voor altijd hoe het wel is) :9

RE: catalysator replacementpipe

Remco T schreef:


Ik snap het niet, cats worden vervangen op ruilbasis, dus daar liggen de kosten niet echt. Als je auto door de APK moet, zal er toch een cat onder komen te hangen. Nu ken ik garages waarbij er voor de keuring eerst het vervangingselement wordt weggehaald, een cat wordt gemonteerd, waarna na de afmelding de cat weer wordt verwijderd.

Indien de cat kapot is, zullen zij zeker een vervangingselement met bovenstaande APK voorwaarden als alternatief aanbieden.

Ik zie helaas niet de besparing wanneer je je cat "op zolder" hebt liggen, behalve de reden waarvoor eigenlijk die cat is gemonteerd. O:)

Indien je de cat van een Injectie mini verwijderd zul je voor het echte resultaat toch het motormanagement moeten aanpassen. Hiervoor moet je toch aan een programeerbaar managementsysteem gaan denken, anders blijf je beperkt tot die ene PK winst.



Kijk mijn mini is aardig door zijn rubbers gezakt, en staat daardoor aardig laag op de wielen. Mijn uitlaat heeft regelmatig ruzie met drempels, en ik moet ieder jaar wel weer reparaties aan mijn uitlaat uitvoeren. Als ik die cat er onder hang gaat die zeker niet langer dan een jaar mee.

Dat gedoe met die APK, heel simpel ik heb geen 2 linker handen, dus hang ik ieder jaar mijn originele uitlaat er weer onder, ook net 15 min werken.

En de ECU kan zelf ook wel een beetje nadenken, dus je hoeft echt niet de ECU meteen aan te passen. Ik zeg niet dat er opeen 10 PK bijkomen als ik de cat weghaal, maar het is zeker merkbaar. Dat met een andere ECU het resultaat beter zal zijn, vast wel.

RE: catalysator replacementpipe

Wouter schreef:

HAHAHAHAHAHA!! wat een onzin, maar ik houd me warm aanbevolen voor testbank resultaten. Een volledige stage 1 kit is wel degelijk meetbaar.




Onzin? Ik heb nooit gezegd dat een stage 1 kit niet meetbaar. Ik reageer alleen op de opmerking van wouter: Dat het verwijderen van een cat hooguit 1 pk kan schelen. Zo'n cat heeft vrij veel weerstand, in ieder geval meer weerstand dan de verbetering die een stage 1 uitlaatsysteem kan opleveren. Als het verwijderen van de Cat op een injectie mini maar 1 pk oplevert dan zal het monteren van een stage 1 kit bijna helemaal geen effect hebben. Ik heb het hier alleen over de injectiemini he, niet over de carburateur versie

RE: catalysator replacementpipe

OK, dan kom ik maar met harde feiten. van:
www.calverscorner.com

Keith Calver schreef:
The standard injection Cat is very efficient - both from a 'cleaning up emissions' point of view and from a 'non-restrictive' one. Tests carried out by both myself and A.N.Other prominent A-series tuner have found the Cat to cost only a couple of horses right at the top end of the rpm band on modified engines developing more than 104-ish bhp (where the standard ECU has been replaced with a programmable one along with sensors, wiring harnesses, etc.). Junking the Cat is therefore pointless unless absolute maximum power is sought, and the aggro of re-fitting the Cat each MOT-time won't be an issue.



Je hebt gelijk dat het standaard uitlaatspruitstuk van een i-mini al een betere flow heeft dan een standaard carb-spruitstuk. Desondanks levert het plaatsen van een beter flowend luchtfilter en uitlaat meer dan 1 pk op.

Wouter

RE: catalysator replacementpipe

Als ik alle berichten op een hoop gooi. dan is het verwijderen van de carb bij mijn mini, wat een '96 injectie is. tesamen met een openlucht filter en dtm sportuitlaat geen verkeerde keus?

gr. Dirk

RE: catalysator replacementpipe

Je zal je cat bedoelen. (geen carb, want die heb je niet)

Het ligt geheel aan jezelf. Je kan er gewoon een replacement voor je cat kopen en die monteren.
Je Ecu zal zich gewoon aan de wijziging aanpassen. Om een optimaal resultaat te krijgen zou ik de ECU eerst resetten. Dit gebeurt al bij het minicentre als je de cat-replacement daar laat monteren, anders kun je het gewoon zelf doen. Gewoon 10 keer achter elkaar het gas indrukken en loslaten (zie rover werkplaats manual) Je verzuipt je auto niet, want je hebt een injectie. En dan gewoon even inrijden en je auto zal de rest doen.

Indien je nog geen spaghettiuitlaatspruitstuk hebt, voorzien van een LCB (long centre branche) kun je beter hier je geld in investeren. De effecten van een betere "flow" uit je uitlaat zijn merkbaar beter dan het vervangen van je cat. Wil je echt meer vermogen, ga dan voor een STGIII tuning (kost alleen een paar centen).

Succes bij de beslissing. Als je het laatste stukje van Wouter leest zie je dat je nog veel te tunen hebt wil het verwijderen van de Cat echt voordeel bieden.

RE: catalysator replacementpipe

Remco T schreef:
Gewoon 10 keer achter elkaar het gas indrukken en loslaten (zie rover werkplaats manual) Je verzuipt je auto niet, want je hebt een injectie. En dan gewoon even inrijden en je auto zal de rest doen.




Oke misschien helpt het verwijderen van de CAT dan niet zoveel voor het vermogen. Misschien funcioneert mijn cat wel niet meer zo efficient, want ik vind dat het ding van mij naar het verwijderen van de CAT toch een stuk levendiger overkomt. Maarja maakt niet uit, het topic ging in eerste instantie ook niet over tunen.
Maar dat verhaal van je met dat 10x achter elkaar gas geven ken ik nog niet. Reset je de PC ook niet door hem een tijd van de accu los te koppelen? En dat 10 keer gasgeven, met contact aan, draaiende motor? rijdend? In zijn achteruit? Ik heb de rover manuel niet dus

RE: catalysator replacementpipe

Op contact, met de motor uit. 10 keer intrappen (of 15 keer voor de zekerheid).

Je merkt er in principe weinig van, tenzij je de afgelopen dagen alleen plankgas hebt gereden.

RE: catalysator replacementpipe

Echt super hoe zo'n topic toto leven komt. Ik haal nog wel eens wat benamingen door elkaar. Maar ik leer gigantisch bij. bedankt voor de tip van het 10X intrappen van het gaspedaal. ik ga het proberen. Inmiddels heb ik uit engeland van minispares een pijp ontvangen dus hij kan eronder.
Ik ben benieuwd. nu hoop ik dat dat 10 intrappen inderdaad profijt heeft bij mij want mijn auto is al gewent aan iets hogere snelheden.
gr. Dirk