Chiptuning

RE: Chiptuning

Dag mensen,

Is er iemand bekent met het bedrijf Digicar?
En is dit wat?

Een chip voor een Rover Mini Cooper MPi
van 63PK/95NM
naar 71PK/112NM

Voor €399,= incl inbouw,afstelling en 2jaar garantie...

Of kan ik daarvoor beter iets anders bedenken?

RE: Chiptuning

Ik heb geen ervaring met die toko maar 8pk en 17 nm winnen met en chip op een standaard 1.3 benzine motor is denk ik niet echt reeel.

Vraag eens om een dyno uitdraai van hem waar in hij het kan bewijzen..

RE: Chiptuning

Heb gemaild, in afwachting van hun reactie...

[edit] Vroeg of ze een testrapport o.i.d. hadden en dit is hun reactie:

Tegen meerprijs is inderdaad een uitdraai van een testbank mogelijk. Kosten EUR 75,= per run.
Wanneer het gaat om pure vermogenswinst is het noodzakelijk om voor -en achteraf te meten. Dit omdat het vermogen(origineel) regelmatig afwijkt van het vermogen wat van fabruik uit wordt opgegeven.

:? :? :?

RE: Chiptuning

dat het origineel vaak afwijkt kan wel kloppen. standaard is 63pk maar of elke standaard mpi dat ook haalt :P ze gaan volgens mij van 55 tot 65 pk. maar 8 pk is inderdaad wel ERG veel. Ook hier geldt, Eerst zien dan geloven.

Maar is het niet zo dat als je dan later bolt on tuning spullen er op zet dat je instellingen weer niet kloppen. (bijv eerst standaard kop er op dan die chippen en later een stage 3 kop er op.)

ben wel benieuwd hoor als het klopt wat ze beweren...

RE: Chiptuning

Ik ga het niet zomaar doen voor €400,=, want volgens mij kan ik daar ook andere dingen voor doen...

Ik heb hier ook geen verstand van, daarom vraag ik het hier maar even en zoals ik het nu al hoor ga ik het denken ook maar niet doen...

RE: Chiptuning

Kun je beter een open luchtfilter en een andere uitlaat monteren. Ben je goedkoper uit en heb je hetzelfde resultaat.

RE: Chiptuning

Open luchtfilter heb ik al en een Peco einddemper(weet niet of die iets doet :? )

Heeft er iemand suggesties wat ik dan voor +/- €400,= kan doen?
Ben zelf A-technisch, dus moet gedaan worden door een bedrijf...
En het mag niet te onderhouds- slijtagegevoelig zijn...
Het gaat voornamelijk over het acceleratie...

RE: Chiptuning

Bij chiptuning wordt het motormanagement aangepast. B.v. de kenvelden van het ontstekingstijdstip en inspuithoeveelheid bij een atmosferische benzinemotor kan je niet zo vergaan door het pingelgrens (zelfontbranding). 8 pk is toename van 12,6% inderdaad een beetje te positief. Je einddemper zelf doet niet veel. Wat goed werkt is de combinatie van luchtfilter, spaghetti-uitlaatspruitstuk(LCB) en einddemper. Hopelijk heb je dan de 63 pk die opgegeven wordt door mini.

@mini-weert: als je de kop wisselt na het chiptunen moet je natuurlijk weer laten chippen om het optimale eruit te halen incombinatie met vermogensmetingen. Zonder vermogensbank kun je eigenlijk niet tunen.

RE: Chiptuning

Als je voornamelijk sneller wil accelereren, kan je het best je final drive laten vervangen door een andere verhouding. Je hebt in een mpi een FD van 2,76. Die zou ik vervangen voor een 3,44. Nadeel is wel dat je hele blok eruit moet om dit te vervangen.

Zie ook: link

RE: Chiptuning

[size=75:2gagzbqv][Post toegevoegd-Demelza][/size:2gagzbqv]

hallo iemand ervaring met chip voor 1300 cooper
mpi blokje??
heb wel chip gevonden maar weet niet wat te doen wel/niet?

RE: Chiptuning

Smudgge schreef:
Bij chiptuning wordt het motormanagement aangepast. B.v. de kenvelden van het ontstekingstijdstip en inspuithoeveelheid bij een atmosferische benzinemotor kan je niet zo vergaan door het pingelgrens (zelfontbranding). 8 pk is toename van 12,6% inderdaad een beetje te positief.



Hoe kom je aan die 12.6 %, ik kom op de 7,8 % uit.

Overigens waarom zou 8 Pk te positief zijn?
Uit mijn 1275 is ook ca 8 Pk extra gekomen puur door de ontsteking en mengsel verhouding te optimaliseren.

RE: Chiptuning

Rene schreef:
Hoe kom je aan die 12.6 %, ik kom op de 7,8 % uit.




8/63 is toch echt 0,12698. Oftewel, goed afgerond zelfs 12,7%.

En die 8 pk winst die bij jou is behaald, is dat bij een blokje wat de fabrieksopgave van 63 pk vooraf al haalde en zit je nu dus op de 71 pk? Of had jij een door de fabriek slecht afgesteld blok met misschien maar 55 pk en heb je nu de pk's die door de fabriek worden opgegeven? De afstelling vooraf bepaald namelijk heel veel van wat er aan winst haalbaar is natuurlijk.

RE: Chiptuning

Wat Ivo zegt klopt. Bij moderne auto's worden er steekproeven genomen, aan het eind van de productie, of een auto z'n vermogen haalt binnen een bepaalde tolerantie. Bij mini is dit waarschijnlijk niet gebeurd. Dus als je een maandag morgen model hebt dan haal je misschien 8 pk en anders minder.

RE: Chiptuning

TinusVW schreef:
Heeft er iemand suggesties wat ik dan voor +/- €400,= kan doen?
Ben zelf A-technisch, dus moet gedaan worden door een bedrijf...
En het mag niet te onderhouds- slijtagegevoelig zijn...
Het gaat voornamelijk over het acceleratie...



Laten we het hier houden op die chiptuning. Zoek voor je tuning eerst in deze rubriek, kan je geen passend topic vinden, maak er dan een nieuw topic over aan. Zo houden we het hier tenminste nog een klein beetje overzichtelijk ;)