cilinderkop mpi

RE: cilinderkop mpi

ik zou graag een stage 3 cilinderkop kopen maar de orginele rockers erop houden,1.3. ik heb hier in de verschillenden topics al meer over gelezen maar zie door de bomen het bos niet meer. swiftune-w&p-minisport welke is nou het beste? alvast bedankt groetjes marc

RE: cilinderkop mpi

Ik heb standaard kop met minisport 1.5 rolertip en rockers werkt heel goed mits de afstelling goed is gebeurd ! ;)

RE: cilinderkop mpi

Maar bij een Mpi doet de ECU dat :)

RE: cilinderkop mpi

Mijn keuze zou swiftune zijn. Ik heb nu een minisport mpi cilinderkop, maar daar ben ik ontevreden over. Er zijn wel meerdere bedrijven die goed werk leveren.

RE: cilinderkop mpi

CMC schreef:
Maar bij een Mpi doet de ECU dat :)


kan ie ook kleppen stellen dan :P

RE: cilinderkop mpi

dus een kop van swiftune zou het beste zijn. op hoeveel pk kom ik dan ongeveer uit? alhoewel ik het koppel het belangrijkste vindt. komt bij zo'n kop trouwens ook niet de betrouwbaarheid van de moter in het geding?

RE: cilinderkop mpi

Swiftune heeft een goede reputatie, maar Minispares en MED leveren ook goede koppen. Lees op www.minispares.com bijv. maar eens de informatie die erover staat.
Als je alleen de kop vervangt, heeft de motor er niet echt meer onder te lijden dan standaard, als je niet heel erg veel ruiger rijdt.

RE: cilinderkop mpi

verkoopt [Mini specialist] niet minispares zou wel zo makelijk zijn om hem daar te halen :)

RE: cilinderkop mpi

Bij W&P word het vermogen gegarandeerd , verder bij geen enkel ander bedrijf al zeggen ze van wel(ook bij MED = samen met W&P).
Geen van de andere bedrijven geven je de DYNO's!!
MED-W&P was en is nog steeds DE toeleverancier voor Rover en is daar ook te bestellen , veel goedkoper dan bij de andere bedrijven (sorry)!!
W&P heeft TOP afgewerkte koppen en spruitstukken!!
Stuur maar een mailtje naar : Wpaccessories@aol.com en vraag naar Mike , die helpt heel graag en heeft veel geduld met je vragen.
Greetz , Jeroen2 :D

RE: cilinderkop mpi

'de rest van de bedrijven geen dyno's ?? das natuurlijk kolder.

:x

dyno plots van typische setups slaan echt heeeelemaal nergens op want dat geldt alleen voor die motor op die dyno etc etc.. ook de percentages winst die WP noemt zijn op zijn zachts gezegd optimistisch.

iedereen staart zich blind op de PK en dynoplots die in TBASE staan.. moet je wel weten dat dit veelal motoren op motordyno's zijn waar elke parameter van het blok ( onsteking timing,nokkensas timing etc geregeld kan worden, soms zelfs op afstand).

vervolgens haalt niemand hier tijdens de laaste dyno sessie meer dan het blokje van Paul (iets onder 90 pk) na een dyno sessie. en dat is volgens de specs een redelijk conservatief blok voor weggebruik (wel zinninge combi van parts).

dat terwijl in vizard een 1380 met een 286 dik over 115pk trekt een 1380 met een VP8C zelfs 130pk


je hoeft voor een MPI setup niet een echt bizar getweakte kop te hebben want je kan er toch geen hele wilde nokkenas inzetten (trekt de compu niet).

BvL, minisevencenter etc. hebben allemaal koppen liggen van Mini spares, longman, Vmax etc.

ik kan ook je kop poorten ( je kan het zelf ook ) echt goedkoop is dat zeker ook niet :+).

stuur maar een PM

RE: cilinderkop mpi

thanks hier kan ik wel wat mee :)" title="Evil" />

RE: cilinderkop mpi

overigens geen idee hoe WP koppen zijn.. nooit in het wild gezien.

lees het artikel van Keith Calver over injectie tuning op minispares.com dat geeft veel info.

RE: cilinderkop mpi

Dus Siryun , als je een nieuwe auto koopt (motor blok) dan klopt die info niet over het motorvermogen en moment???
Als jij motor-dyno's van Msport kan krijgen eet ik m'n schoenen op want ik heb hier een mail van een zekere Mick H. dat ze die niet hebben van de motoren in hun catalogus!!!
Bij ons op de zaak is dat de normaalste vraag die een klant kan stellen!!
Ons bedrijf bouwt/verkoopt van 1.500-85.000 BHP motoren (de grootste ter wereld) en van elke motor hebben wij een dyno die je zelfs precies verteld hoeveel brandstof je verbruikt ook!!
Als wij het vermogen niet halen hebben we meteen een claim aan onze kont!!
Ik wil gewoon weten wat ik koop van te voren.
Veel mensen in de club zijn teleurgesteld met de aankoop van blok en/of kop en dat komt omdat ze van te voren geen toeren/koppelkrome hebben gezien en puur op BHP's af gaan!!!
Greetz , Jeroen2 :D

RE: cilinderkop mpi

jeroen2 schreef:
Dus Siryun , als je een nieuwe auto koopt (motor blok) dan klopt die info niet over het motorvermogen en moment???




Er zit vaak een aardig verschil tussen twee dezelfde wagens. Er kunnen ook behoorlijk grote verschillen zijn tussen uitdraaien gemaakt op twee verschillende dyno's.
Verder ronden de meeste bedrijven hun gegevens behoorlijk naar boven af. Kijk bijv. alleen maar naar John cooper met hun claims en de werkelijke gemeten vermogens en koppels op een dyno. Die vallen altijd veel lager uit.

RE: cilinderkop mpi

als je een honda blok op een dyno zet geloof ik zeker dat die het vermogen haalt wat ze claimen.


maar die zitten wel even wat nouwkeuriger in elkander dan een a series blok.

ik heb immiddels een hele berg koppen gezien en de variatie in de routing van de poorten door het gieten is verbazend..

evenals de zittingen,eventuele randen enz. etc.etc.

de vermogens zo uit de doos van a series blokken is zeeer variabel door de productie toleraties, soms past het allemaal veel beter bij elkaar en levert het meer power.


als je bij swiftune, bill richards of een ander serieus bedrijf een motor laat bouwen krijg je dyno, flowbench gegevens van de kop etc. etc er bij.
van de motor die je krijgt ..niet een exemplaar dat het lekker deed op de dyno.

en je knip is leeg ;)



ik denk dat veel mensen teleur gesteld zijn omdat ze

punt 1

een te racy setup bij elkaar bedenken

punt 2

niet de puntjes op de I zetten. hoe racier de setup hoe kleiner de kans dat het toevallig werkt.

het is pk sprokkelen
zuigers die niet vlak liggen met de bovenkant van het blok (moet je het blok laten vlakken..is weer meer pieken..hoop gesjouw..laat maar dus..kost je wel 1 a 2 pk).

punt 3

niet de moeite nemen om te budgetteren voor een dyno sessie.

dat kost je gemiddeld zo'n 10 a 12 pk (en bakken benzine..als hij te arm bovenin wordt weliicht een setjes zuigers.

katshjinggggg kassa!

(en hoe ga je dat weten zonder dynorun?? of een in de auto gebouwde lambda sensor met uitlezing))


en zoals je terecht zegt aleen naar de pk's kijken.

nick swift (van swiftune) gaf b.v. aan dat een sw10 nokkenas alleen boven 5500 toeren beter presteerd dan een SW5.. ergo voor normaal weggebruik heb je er alleen wat aan als je een kort diff gebruikt ( en dan wordt je gek op de snelweg).

als je gaat kijken naar de oppervlakte onder de curve wil je voor weggebruik iets hebben dat zo veel mogelijk koppel en pk's levert bij zo min mogelijk toeren..

dus een dyno plot voor een motor met een bepaalde combi van onderdelen is best zinnig ( zeker in het geval van nokkenassen.. maar zal noooit meer zijn dan een grove indicatie wat je er uit zou kunnen halen als je goed je best doet.

RE: cilinderkop mpi

Je kunt natuurlijk ook de komputer laten bijstellen... die kan altijd worden geherprogrammeerd. :?

RE: cilinderkop mpi

tjah..

jammer maar helaas zit je bij een mini met een nogal rare kop met gedeelde inlaat en uitlaat poorten.

die uitlaat staat 360 uit fase dus daar heb je in de practijk minder last van.

de inlaat heeft het probleem dat de binnenste cylinders meer brandstof krijgen en de inlaat kleppen staan (zeker bij nokkenassen met >270 graden) een behoorlijke tijd beide open waardoor de ene cylinder van de andere aan het jatten is.

de computer kan alleen compenseren voor de variabelen die gemeten worden..

MAP (inlaat vacuum)
positie van de gasklep
lambda sensor..
is vaker vertoond..werkt als een dolle

dit gaat echter wel uit van een gelijkmatige verdeling van de benzine toevoer tussen de cylinders..(en dat is dus nogal lastig blijkt).

de binnenste cylinder krijgt over het algemeen te veel peut.. de buitenste te weinig. als dit net ongekeerd zou zijn hou je qua meet waarden voor de sensors precies hetzelfde over.

Calver en Mike Parry van MBE zijn bezig (nog steeds)met injectie systemen en het blijkt dat de positionering van de injectie nozzles heel kritisch is.

edit:foutje mike barratt..(en steve parry ..die is van APT geloof ik)

hoewel ik een voorstander ben van het oplossen van het basis probleem (gebruik een carb..of zet er een kop op met 4 inlaat poorten..kost minder dan een weber alpha systeem en geeft meer pk's) is het natuurlijk op zichzelf een boeiend probleem..

en alles kan je uiteindelijk oplossen.. neem een porsche 911..die motor zit nog steeds op de verkeerde plaats maar het werkt (na 40 jaar vastberaden doorzwoegen)nu best aardig :P

RE: cilinderkop mpi

Wij moeten toch n's brainstormen met elkaar!!
Ik heb alle 52mm meters die je in de mini kan zetten , vacuum/lambda(digitaal)/oilpress/oiltemp/watertemp/volts/amps/rpm(70mm)/en een meetpuntblok in m'n dash waar ik multimeters in kan prikken.
En een 1275 SPI blok wat in 8 jaar niet is open geweest , 90K erop heeft zitten , en waar ik NIET zuinig op ben en goed aan de toeren komt!! :P
Ik wil die van mij wel beschikbaar stellen om n's te testen voor de ombouw (1272cc) en na de ombouw (1378cc).
Dan zit het in dezelfde auto , en das eerlijk!!
Greetz , Jeroen2 :D

RE: cilinderkop mpi

SirYun schreef:
tjah..
Calver en Mike Parry van MBE zijn bezig (nog steeds)met injectie systemen en het blijkt dat de positionering van de injectie nozzles heel kritisch is.




Dat moet zijn Mike Barratt en het systeem is te koop.

RE: cilinderkop mpi

jeroen2 schreef:
En een 1275 SPI blok wat in 8 jaar niet is open geweest , 90K erop heeft zitten , en waar ik NIET zuinig op ben en goed aan de toeren komt!! :P




Heb je daar ook een dyno uitdraai van? Ik hoor namelijk iedereen roepen dat ze 90 pk hebben met een injectie, maar ik heb nog nooit iemand gezien die daar ook bewijs van heeft.

(Sorry als ik een beetje kritisch klink, maar ik wil net als jij al vaker gezegd heb bewijzen en geen lose kreten. Als je werkelijk 90 pk hebt neem ik mijn petje voor je af.)

RE: cilinderkop mpi

ik wist niet dat die throttle bodies nu eindelijk eens klaar waren (ik doe ook niet aan inspuiting O:) )

ok mike barrat..klassiek geval van uit het hoofd werken :x

geen idee wie mike parry is nu :9

RE: cilinderkop mpi

Kijk hier maar:

link

RE: cilinderkop mpi

marc26 schreef:

Ik hoor namelijk iedereen roepen dat ze 90 pk hebben met een injectie, maar ik heb nog nooit iemand gezien die daar ook bewijs van heeft.



jeroen2":2e5bl10a] 90K erop heeft zitten [/quote:2e5bl10a]

Of jeroen2 heeft een "p" vergeten, of hij doelt op het aantal kilometers dat zijn blokje al meegaat. Volgens mij bedoelt ie het laatste en dan heeft ie inderdaad geeen bewijs van 90 pk

RE: cilinderkop mpi

Oeps, je hebt gelijk. Ik heb weer eens niet goed gelezen |:( . Ik dacht inderdaad dat er 90 pk stond.