Een vraag over het vlakken van een 12G202 kop voor plaatsing op een mini 1000.
Er wordt gesproken over vlakken zodat er 1,5 mm af gaat om op de goede compressie verhouding te komen.
Begrijp ik het goed, dat dit enkel voor de lage compressie blokjes het geval is en dat voor de
latere blokken (1991) er veel minder van af moet, zeg maar enkel vlakken zoals vaker gebeurt als de kop gedemonteerd en gemonteerd wordt?
Inhoud van de later verbrandingskamer van de 1000 is nl. nagenoeg gelijk aan die van de 12G202 kop.
Als de kop vlak is hoeft hij niet gevlakt te worden of je moet geld te veel hebben..
Wat betreft het eerste gedeelte van je vraag: de compressieverhouding wordt ook vaak aangepast door de "dish" in de zuiger te veranderen.
Dus als je een diepe uil in je zuiger hebt zou je dat kunnen compenseren door de kop flink te vlakken.. Soms kan dat weer nadelige effecten geven...
Dus als je niet precies weet wat je hebt moet je alles CC-en:
-Inhoud van verbrandingskamer in de kop
-De inhoud van de koppakking nadat de kop is aangetrokken
-Hoever blijft de zuiger onder de bovenkant van het cilinderblok (in BDP)
-De inhoud van de "dish"in de zuiger
-Ruimte tussen zuiger en cilinderwand boven eerste compressieveer
Als je bovenstaande allemaal bij elkaar optelt weet je de inhoud van de verbrandingskamer.
En dan is het:
(verbrandingskamer + slagvolume) / verbrandingskamer = compressieverhouding
Dus even zeggen van doe dit of doe dat is er niet bij!
Zo'n antwoord, daar kunnen we wat mee!
Alles cc-en. Kan dus de huidige standaard-kop nemen, deze cc-en en dan zorgen dat de kop 12G202 dezelfde inhoud krijgt door te vlakken. Dan kom ik uit op dezelfde compressie-verhouding als ik nu heb.
Ingediend door Theo van den Bogaard op vr, 16-08-2019 21:49
nog een kleinigheidje om rekening mee te houden bij het vlakken van 1.5 mm is dat je tuimelaaras evenzoveel lager komt te hangen .. dat kan voor leuke effecten zorgen bij het stellen van je kleppen .. hoe minder je hoeft te vlakken hoe liever ..
1,5mm kunnen de stelschroeven meestal (!!) nog wel overbruggen. Er treedt trouwens geen verdubbeling op in dit geval.
Als dat niet lukt kan je nog de tuimelaaras op shims zetten... Maar dit zo min mogelijk doen want eigenlijk is dit een beetje een "vieze oplossing" want je veranderd de hoek tov de klepstelen waardoor je daar meer slijtage kan verwachten =>> de tuimelaars gaan meer over de klepstelen glijden en de zijwaartse krachten op de klepstelen worden ongunstiger (er van uitgaande dat de originele positie van de tuimelaaras optimaal is natuurlijk!).
RE: Cil.kop 12G202 vlakken
Ingediend door Willy1 op vr, 16-08-2019 09:22
Een vraag over het vlakken van een 12G202 kop voor plaatsing op een mini 1000.
Er wordt gesproken over vlakken zodat er 1,5 mm af gaat om op de goede compressie verhouding te komen.
Begrijp ik het goed, dat dit enkel voor de lage compressie blokjes het geval is en dat voor de
latere blokken (1991) er veel minder van af moet, zeg maar enkel vlakken zoals vaker gebeurt als de kop gedemonteerd en gemonteerd wordt?
Inhoud van de later verbrandingskamer van de 1000 is nl. nagenoeg gelijk aan die van de 12G202 kop.
RE: Cil.kop 12G202 vlakken
Ingediend door Carlo op vr, 16-08-2019 20:06
Als de kop vlak is hoeft hij niet gevlakt te worden of je moet geld te veel hebben..
Wat betreft het eerste gedeelte van je vraag: de compressieverhouding wordt ook vaak aangepast door de "dish" in de zuiger te veranderen.
Dus als je een diepe uil in je zuiger hebt zou je dat kunnen compenseren door de kop flink te vlakken.. Soms kan dat weer nadelige effecten geven...
Dus als je niet precies weet wat je hebt moet je alles CC-en:
-Inhoud van verbrandingskamer in de kop
-De inhoud van de koppakking nadat de kop is aangetrokken
-Hoever blijft de zuiger onder de bovenkant van het cilinderblok (in BDP)
-De inhoud van de "dish"in de zuiger
-Ruimte tussen zuiger en cilinderwand boven eerste compressieveer
Als je bovenstaande allemaal bij elkaar optelt weet je de inhoud van de verbrandingskamer.
En dan is het:
(verbrandingskamer + slagvolume) / verbrandingskamer = compressieverhouding
Dus even zeggen van doe dit of doe dat is er niet bij!
RE: Cil.kop 12G202 vlakken
Ingediend door Willy1 op vr, 16-08-2019 21:00
Zo'n antwoord, daar kunnen we wat mee!
Alles cc-en. Kan dus de huidige standaard-kop nemen, deze cc-en en dan zorgen dat de kop 12G202 dezelfde inhoud krijgt door te vlakken. Dan kom ik uit op dezelfde compressie-verhouding als ik nu heb.
RE: Cil.kop 12G202 vlakken
Ingediend door Theo van den Bogaard op vr, 16-08-2019 21:49
nog een kleinigheidje om rekening mee te houden bij het vlakken van 1.5 mm is dat je tuimelaaras evenzoveel lager komt te hangen .. dat kan voor leuke effecten zorgen bij het stellen van je kleppen .. hoe minder je hoeft te vlakken hoe liever ..
succes,
Theo van den Bogaard
RE: Cil.kop 12G202 vlakken
Ingediend door wim fournier op za, 17-08-2019 11:29
Ja, en de stoterstangeln blijven even lang; dus het effect gaat dubbelop.
RE: Cil.kop 12G202 vlakken
Ingediend door Carlo op zo, 25-08-2019 12:15
1,5mm kunnen de stelschroeven meestal (!!) nog wel overbruggen. Er treedt trouwens geen verdubbeling op in dit geval.
Als dat niet lukt kan je nog de tuimelaaras op shims zetten... Maar dit zo min mogelijk doen want eigenlijk is dit een beetje een "vieze oplossing" want je veranderd de hoek tov de klepstelen waardoor je daar meer slijtage kan verwachten =>> de tuimelaars gaan meer over de klepstelen glijden en de zijwaartse krachten op de klepstelen worden ongunstiger (er van uitgaande dat de originele positie van de tuimelaaras optimaal is natuurlijk!).
RE: Cil.kop 12G202 vlakken
Ingediend door Willy1 op zo, 25-08-2019 18:24
De kop is 0,8mm gevlakt.
Kreeg vanmiddag bericht uit GB dat de kop klaar is, afwachten, zal deze week komen.