Circuit Breakers - Vraag over elektriciteit

RE: Circuit Breakers - Vraag over elektriciteit

Voor m'n racer wil ik deze winter het hele electrische systeem opnieuw gaan bouwen. Ik wil de twee zekeringkasten die ik op dit moment heb vervangen door circuit breakers. Ik wil deze van een vliegtuig gebruiken (licht, betrouwbaar). Nou zijn kleine vliegtuigen 24V DC. Maakt het uit of ik de circuit breakers op 12V zet. Ik begrijp dat het wel zal werken, maar moet ze van 15A hebben om 7,5A beveiliging te krijgen of werkt het zo niet?

Zoiets wil ik gebruiken:
link

RE: Circuit Breakers - Vraag over elektriciteit

Volgends mij is 15 ampére gewoon 15 ampére.

bijvoorbeeld glaszekeringen zijn geschikt tot 250 volt, maar zitten vaak genoeg (of altijd) in 12 volt apparaten.
zelfde geld voor bedrading.

link

Operating voltage 250v staat ergens, dus moet goed gaan...

RE: Circuit Breakers - Vraag over elektriciteit

Top, dank je wel. Ik zat alweer met formules uit m'n natuurkunde lessen van vroeger ;)

RE: Circuit Breakers - Vraag over elektriciteit

Ik heb ze ook in mn barrel zitten. Werkt prima.
Ik gebruik ze voor alles dat extra is ten opzichte van de basic mini.
- luchthoorn
- tripmaster
- WBO2 sensor
- mistlampen
- verstralers
- koelvin
- brandstofpomp
- rev limiter
Ze zitten rechts op het dashbord, zie pic

RE: Circuit Breakers - Vraag over elektriciteit

easy2 schreef:
Volgends mij is 15 ampére gewoon 15 ampére

zelfde geld voor bedrading.


Operating voltage 250v staat ergens, dus moet goed gaan...



;) Hier zit je tog niet helemaal goed.

15A is inderdaad 15A maar voor een zekering/breaker kan er zeker wel verschil zitten!
Maar meestal word dat in de beschrijving netjes omschreven.
Als je de zekering niet onder de juiste voltage gebruikt word , klopt er ook niks van de aangegeven andere waardes.
En ook zit er verschil in wat voor een stroom je hebt.. (auto = DC gelijkspanning / Stopcontact = AC wisselspanning)

Bedrading is al helemaal gevoelig voor verkeerd gebruik....
Als jij 250v AC door een soepel draadje van 0.5 laat lopen , en je vraag wat Amps (dus power) dan blijft er niks van je draadje over ;)

Bij de lage spanningen in een auto (op de ontsteking na) maakt het indd niet veel uit.
Maar tog heeft het zeker wel nut om de juiste dikte te gebruiken. (denkt aan weerstand die gemaakt word door de draad)

Om even op die breakers te komen (ontopic) O:)

Op die ebay pagina staat het eigenlijk al aangeven >

---50V dc max--- 250V AC max---

:) betekend simpel gezegt : kan in DC van 0v tot 50v aan , en in AC tot 250v
Beide is de max 15 Amp.
Dus die kan je gewoon in je auto gebruiken , alle zekeringen van 15amp kan je vervangen voor deze breakers.
Voor zekeringen van 10amp of 20amp kan je beter andere gebruiken
Want deze "trippe" pas als die 15amp grens word overschreden , een apparaat wat een 10amp zekering nodig heeft kan kortsluiting maken zonder dat de breaker tript.
Omdat de grens van 15amp niet behaalt word. (het is zeer onwaarschijnlijk maar je moet er tog van uit gaan dat het kan gebeuren)


Hopelijk heb je wat aan mijn uitleg :P

RE: Circuit Breakers - Vraag over elektriciteit

Ziet er netjes uit Streetscreamer! Ik wil bijna precies hetzelfde doen, maar dan veel bedrading weglaten. Het meeste zit er niet meer op en het scheelt weer een kilo koper :)

MiNi RoCk3t schreef:
easy2":2k0gliz5]Volgends mij is 15 ampére gewoon 15 ampére

zelfde geld voor bedrading.


Operating voltage 250v staat ergens, dus moet goed gaan...



;) Hier zit je tog niet helemaal goed.

15A is inderdaad 15A maar voor een zekering/breaker kan er zeker wel verschil zitten!
Maar meestal word dat in de beschrijving netjes omschreven.
Als je de zekering niet onder de juiste voltage gebruikt word , klopt er ook niks van de aangegeven andere waardes.
En ook zit er verschil in wat voor een stroom je hebt.. (auto = DC gelijkspanning / Stopcontact = AC wisselspanning)

Bedrading is al helemaal gevoelig voor verkeerd gebruik....
Als jij 250v AC door een soepel draadje van 0.5 laat lopen , en je vraag wat Amps (dus power) dan blijft er niks van je draadje over ;)

Bij de lage spanningen in een auto (op de ontsteking na) maakt het indd niet veel uit.
Maar tog heeft het zeker wel nut om de juiste dikte te gebruiken. (denkt aan weerstand die gemaakt word door de draad)

Om even op die breakers te komen (ontopic) O:)

Op die ebay pagina staat het eigenlijk al aangeven >

---50V dc max--- 250V AC max---

:) betekend simpel gezegt : kan in DC van 0v tot 50v aan , en in AC tot 250v
Beide is de max 15 Amp.
Dus die kan je gewoon in je auto gebruiken , alle zekeringen van 15amp kan je vervangen voor deze breakers.
Voor zekeringen van 10amp of 20amp kan je beter andere gebruiken
Want deze "trippe" pas als die 15amp grens word overschreden , een apparaat wat een 10amp zekering nodig heeft kan kortsluiting maken zonder dat de breaker tript.
Omdat de grens van 15amp niet behaalt word. (het is zeer onwaarschijnlijk maar je moet er tog van uit gaan dat het kan gebeuren)


Hopelijk heb je wat aan mijn uitleg :P[/quote:2k0gliz5]

Duidelijk verhaal, dank! Maar ik begrijp eerlijk gezegd niet helemaal hoe het werkt. Ik dacht V=I*R, dus als het Voltage verandert dan moet de stroom ook veranderen. Variabele weerstand?

Ik ga de draadboom dus zelf maken. Is er een manier waarop ik kan berekenen wat ik nodig heb voor de verschillende onderdelen? Wattage van de lamjes optellen :?

RE: Circuit Breakers - Vraag over elektriciteit

kwas nog vergeten t evertellen dat ik ze eigenlijk zonder de voltage overweging heb ingebouwd. Reden: ze komen uit een andere auto. Dat was de laatste officiele fabrieksgebouwde Peugeot 309 16V in groep A uitvoering.

RE: Circuit Breakers - Vraag over elektriciteit

Ibexx930 schreef:
Duidelijk verhaal, dank! Maar ik begrijp eerlijk gezegd niet helemaal hoe het werkt. Ik dacht V=I*R, dus als het Voltage verandert dan moet de stroom ook veranderen. Variabele weerstand?

Ik ga de draadboom dus zelf maken. Is er een manier waarop ik kan berekenen wat ik nodig heb voor de verschillende onderdelen? Wattage van de lamjes optellen :?



:) Dat is inderdaad uitterekenen volgens de Wet van Ohm.

U= I x R (en zo verder) http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Ohm

Zoals je kan lezen komt er nog al wat meet werk bij kijken.
Maar het makkelijkste lijkt me om de orginele kabelboom zo goed mogelijk namaken.
Aangezien volgens de orginele bedrading de berekeningen al gedaan zijn ;)
Als je dat zo orgineel mogelijk kan houden is het makkelijk.

Bedoel de Circuits waar je lampen op zitten zijn berekend zodat de juiste zekering geplaatst is.
Even als voorbeeld >

Als je een 30amp zekering hebt , kan je kijken wat er op die "groep" zit en splitsen in 2 "groepen" die 15amp trekken.
Als er bijvoorbeeld 10 lampen op die "groep" zitten split je die in 2 van 5 lampen.
Zorg dan wel dat bij beide "groepen" de lampen hetzelfde zijn.
niet de koplampen op de ene en de knippers op de andere , maar iedere groep 1 koplamp en 2 knippers. (hopelijk is het te snappen met mijn brakke uitleg :9 )

Als je andere aftermarket spullen inbouwd (denkt aan luchthoorn,radio,etc)
Daarop word meestal wel aangegeven welke waarde Amp het product kan trekken.
Daarbij is het dus een kwestie van uitzoeken met welke apparaten je op 15 amp komt(of in de buurt van de onder grens want ga je over 15A heen zal de breaker continu uitschakellen)

Je kan het gaan meten maar het is een flinke bult rekenwerk als je het complete electrische circuit opnieuw wilt berekenen :P

RE: Circuit Breakers - Vraag over elektriciteit

Meer informatie heb ik niet nodig, heel erg bedankt!
Het enige wat er extra op zit is een elxtrische benzinepomp en het dashboard is volledig anders. Komt wel goed dus.