circulatie zonder bypass

RE: circulatie zonder bypass

May I have your votes please...:

Mn gele barrel is voorzien van een custom front radiator die zn werk fantastisch doet. De cilinderkop heeft geen bypass naar de waterpomp en daarom had ik de welbekende modificatie gedaan aan de thermostaat: een klein gaatje boren tbv wat circulatie.
Echter is het weer nu behoorlijk koud en merk ik dat de motor nauwelijks op temperatuur komt als er gereden wordt. In de file staan wordt ie heerlijk 85 a 90 graden maar echt nooit warmer, zelfs niet midden in de zomer.
Ik vrees dat het kleine lek via de thermostaat toch zorgt voor een te grote aanvoer van koudere vloeistof.
Als kachelkraan heb ik de meest moderne: kunststof huis met platte schuif.
Zou daarom niet beter zijneen klein gaatje in die schuif te boren voor de o-zo-nodige circulatie van het kleine circuit?

wijs of onwijs?

RE: circulatie zonder bypass

het klinkt mischien stom

maar denk dat je "custom" raditeur teveel koelt ik zou het eens proberen met een stuk karton voor de radiateur of gewoon een thermostaat steken zonder een extra geboord gaatje om de cilculatie te stoppen

hilbert

RE: circulatie zonder bypass

is inderdaad de bedoeling een thermostaat te monteren zonder gaatje. Maar je hebt, op het moment dat deze dicht is, toch nog een pietsie circulatie nodig die anders via de bypass ging?
Ik heb al bijna de helft van de radiateur afgedekt

RE: circulatie zonder bypass

circulatie krijg je altijd wel kachel radiateur zit normaal gesproken voor de thermostaat dus kachel een beetje open en je hebt circulatie

hilbert

RE: circulatie zonder bypass

Als ik even mag topic hyjacken, ik heb momenteel een kop zonder bypass met de kachelkraan in de slang, en dus een 'gewone' slang op de plek van de kachelkraan zitten. Komt de stroming van koelvloeistof in het geding wanneer ik een kop plaats mét bypass?

RE: circulatie zonder bypass

@spherix: kraan type dat jij omschrijft heb ik ook.
Als je kop een bypass heeft en je waterpomp ook, kan je hem mijns inziens gewoon gebruiken. Ieder kachelkraan helemaal sluiten en dat schijnt ook zo de bedoeling te zijn.

En anders het pijpje uit de kop afdoppen.
En dan heb je dezelfde situatie als ik heb.

Ik zit nu zelf echter te denken aan een klein gaatje in de kachelkraan maken, zodat er altijd een klein beetje stroming is via de kachel radiateur. Twee vliegen in 1 klap: circulatie bij dichte thermostaat vindt plaats en je kachelradiateur wordt ook doorgespoeld. De meeste kachelradiateuren met kachelkraan rotten weg door stilstaande vloeistof. Beetje doorspoelen is wel ok dan. Nu heb ik boringen in de thermostaat zelf maar dat geeft teveel kou zeg maar.

RE: circulatie zonder bypass

Normaal gesproken is een klein gaatje van 1-1,5mm in de rand van de thermostaat al voldoende voor circulatie/ ontluchting.
Daarmee komt het bereiken en vasthouden van de bedrijfstemperatuur nauwelijks in gedrang.

Inderdaad is er ook een mogelijkheid je kachelkraan iets te openen; een gaatje boren in de kachelkraan zou ik persoonlijk niet zo snel doen.
Door openzetten kachelkraan hou je zoals gezegd ook circulatie door de kachelradiateur, bovendien heeft dit geen invloed op de radiateur want de kachel zit in het primaire circuit (voor de thermostaat).

RE: circulatie zonder bypass

88 graden thermostaat met een 5mm gaatje er in
Als je dan nog te hard koelt karton voor de grill en of radiator.

Het is geen moderne auto dus moet je soms wat klassieke maatregelen nemen om het comfortabel te laten zijn.

RE: circulatie zonder bypass

Bij de kachel aftap boven de 4e cilinder een bypas maken naar de slang op de waterpomp. Werkt! Gaatjes in thermostaten boren is een flut-oplossing en zorgt er voor dat de motor niet snel op temperatuur komt. En een radiateur die te veel koelt bestaat niet.

RE: circulatie zonder bypass

mooi idee Carlo!

RE: circulatie zonder bypass

wat nadere info:
Ik heb de originele bypass geblokkeerd. Op de aansluiting voor de kachel (boven de 4e cil.) heb ik een 3-weg kraan zitten: direct naar de warmtewisselaar (van een MG Metro) of via de kachel naar warmte wisselaar. Via de warmte wisselaar komt het weer uit in de slang naar de waterpomp. In het systeem is ook een expansie tankje van een Metro opgenomen en de radiateurdop is dicht gesoldeerd.

RE: circulatie zonder bypass

Dank Carlo,

zit enigszins gemarineerd na een avondje dineren en drinken met buren je omschrijving te ontcijferen. Leg mij even uit wat je bedoelt met de warmetewisselaar. In alle eerlijkheid begrijp ik volldeig uit jouw omschrijving de routings, maar kan dit ene item niet plaatsen.

Vandaag een nieuwe thermostaat gescoord die morgen erin gaat. Doel was eigenlijk om de "bleed" deze keer te maken door een gaatjete boren in de kachelschuif. Een pietsie warmte erbij in het interieur deert me niet (schutbord wordt al 55 graden, tunnel 60 graden)

RE: circulatie zonder bypass

Warmtewisselaar = radiator

RE: circulatie zonder bypass

Crispy schreef:
Warmtewisselaar = radiator



Tsja, strikt gezien is een radiateur ook een warmte wisselaar. Maar dat bedoelde ik niet. Dan zou ik gewoon radiateur schrijven. Ik had wat duidelijker moeten zijn: ik bedoelde dus een water/olie warmtewisselaar. :) Zit bij de MG Metro en MG Metro Turbo tussen de speciale oliefiltersteun en het filter.

Die warmtewisselaar warmt de motorolie op na de koude start. En mocht de olie warmer worden dan het koelwater wordt de olie juist weer gekoeld.

Het werkt dus twee kanten op, veeeeel slimmer dan het 13row oliekoelertje (zonder thermostaat!)dat vaak gemonteerd wordt => het zorgt er vaak voor dat de olie nooit op temperatuur komt met als gevolg een hoop condens in je motorolie.

RE: circulatie zonder bypass

ha.. duidelijkheid!
Een warmtewisselaar voor olie/ water zorgt voor homogene temperatuur, zeker goed ja. Maar goed, nu gaat het verhaal afdrijven.
OLiekoeler heb ik er wel tussen zitten, helaas nog zonder thermostaat, maar dat is gauw opgelost: als het hgeen heet weer is en/of race conditie, gaat er gewoon een dikke laag ducttape over de koeler zelf.

RE: circulatie zonder bypass

Je hebt ook thermostaten voor de oliekoeler, ze laten de olie richting koeler gaan wanneer de temp boven de 80gr komt. Veel beter en handiger dan duct-tape. ;)

Die bypass via de kachelaansluiting boven de 4e cilinder wordt ook door Miglia racers toegepast. Reden is dat de 4e cilinder normaal gesroken wat minder koeling krijgt doordat het koelwater de neiging heeft de kortste weg te nemen: van waterpomp richting thermostaathuis en standaard bypass.

RE: circulatie zonder bypass

Ik heb de Mocal thermostaat al op het oog, nu een kwestie van ff uitzingen. Misschien is de sint of kerstman zo lief en anders in januari, als er nog wat over is van mn zakgeld...

RE: circulatie zonder bypass

Sint was vroeg dit jaar en had mn verlanglijstje klaarblijkelijk al doorgenomen. De thermostaat is binnen. De braided hoses van de oliekoeler zullen binnenkort een knipje krijgen en voorzien worden van de juiste koppelingen...

RE: circulatie zonder bypass

Vandaag Operatie Thermostaat uitgevoerd.

Nieuwe KVS thermostaat gemonteerd, 88 graden type.
Nog niet aan een bypass gewerkt, maar met half geopende verwarming gereden.
Blijft nu prima op temperatuur, ook op de snelweg. En dat zonder afscherming van de radiateur.

Flink gefreubeld met de oliekoeler themostaat. Blij toe hebben ze op mn werk alle onderdelen en machines voor het maken van hydraulische leidingen, dus na het bepalen van de routing en daarbij behorende lengtes van de slangen, zijn de braided hoses voorzien van dash 10 koppelingen. De olietemperatuur wordt nu keurig afgeregeld op 75 graden.

Binnenkort een plaatje.