Close ratio 4-bak.. wa's da?

RE: Close ratio 4-bak.. wa's da?

Zou iemand mij het verschil kunnen vertellen tussen een close ratio 4-bak en een gewone?

En dan vooral wat het doet en wat de voor en nadelen zijn.

Jack Knight heeft de productie van schuinvertande 5-bakken nagenoeg gestaakt :( en de bakken die er zijn kosten tegen de 7000 guldens, dus ik vroeg me af of een close ratio bak een redelijk alternatief zou zijn...

maar dan moet je natuurlijk wel weten wat het is en hoe het werkt! :)

RE: Close ratio 4-bak.. wa's da?

Grmbl. Gestaakt... :( Ik had ook zo'n ding in de planning. Ik denk dat ik op den duur toch gek ga worden van het gejank van een rechtvertande bak.

Anyway, close-ratio wil gewoon zeggen dat de versnellingsverhoudingen (ratio==verhouding) dicht bij elkaar liggen (close, zo, meteen de term uitgelegd :)), en wel zo optimaal mogelijk om goed gebruik te maken van je toerenbereik (ik neem aan bij een bepaalde snelheidsmarge). Een "lekker lange" versnelling voor toeren op de snelweg zal er dus niet in zitten. Net als een korte eerste versnelling zodat het lekker makkelijk wegrijden is, denk ik. Maar zoveel ervaring heb ik niet met close-ratio bakken. Opnieuw weet ik wel wat van de theorie, maar van de praktijk een stuk minder :)

Maar als JK er niet in zit, waarom dan geen MiniSport 5-bak? Zal toch ook niet heel beroerd zijn?

RE: Close ratio 4-bak.. wa's da?

Ik weet het niet eigenlijk... wat de kwaliteit is van een minisport-bak.

Ben van Leeuwen trok een zeer gezicht toen ik het er over had, maar ja... als hij alleen Jack knight bakken heeft dan kan ik me dat ook wel weer voorstellen.

Het mooie van Jack Knight is dat ze de behuizing zelf fabriceerden, volgens een eigen (goed!) ontwerp en dat ze nogal goede kwaliteit materiaal gebruikten.

aan de andere kant heeft minisport een goede naam, en dat zullen ze ook wel zo willen houden denk ik zo...

Het probleem met veel schuinvertande vijfbakken is dat ze niet zo veel vermogen kunnen hebben (de jack knights wel) meestal maximaal 90pk.
En als je het mij vraagt heb ik liever een bak die dik 100 pk aan kan, dan gaat ie in elk geval zeker niet stuk. Aan de andere kant... ook de minisport 5-bakken zijn aan de prijzige kant, en als goedkoop inderdaad duurkoop is, dan zouden ze toch wel goed moeten zijn...

Toch maar eens een mailtje naar Minisport sturen van wat de specificaties van de bak zijn...

Voor wat betreft de close ratio bakken, de sets die ik heb gezien hebben bijna allemaal een 1:1 4e versnelling. Dus snelweggebruik blijft hetzelfde. Maar ga je nou harder naar voren met zo'n close ratio ding?

RE: Close ratio 4-bak.. wa's da?

Dan moet je eens de andere versnellingen vergelijken. Volgens mij zou de 1e versnelling dan veel langer moeten zijn en de andere versnellingen min of meer gelijkmatig verdeeld tussen die lange 1e versnelling en de 1:1 vierde versnelling. Kan ook wel kloppen, want hoe vaak moet je tijdens racen (waar een close ratio bak toch eigenlijk voor bedoeld is) wegrijden uit stilstand? Precies 1 keer, als het goed is :)

RE: Close ratio 4-bak.. wa's da?

Op een 1275 GT zit ook een closeratio versnellingsbak, maar die is niet 1:1 vergeleken met een normale vierbak. Dus een hoop herrie op de snelweg. "After market" close ratio bakken zullen waarschijnlijk zoals Eelke zegt een grotere 1e versnelling hebben waardoor de rest van de versnellingen closer bij elkaar zitten.

default

RE: Close ratio 4-bak.. wa's da?

allereerst allemaal goedendag, eerste post op dit forum..

Ff over close-ratio in het algemeen: Close ratio is vooral voor heel hoogtoerige motorblokken. Oftewel meer vermogen. Het nadeel daardoor is dat de powerband kleiner wordt. De closeratio zorgt ervoor dat de versnellingen dicht op elkaar liggen zodat de motor binnen z'n powerband blijft. Waardoor je sneller bent. Ik heb zelf nog geen mini, maar staat wel op de planning..

Op mijn kreidler heb ik close-ratio vijfbak. En deze heeft inderdaad ook een langere 1. Dit moet ook wel, want anders krijg je de andere versnellingen niet zo dicht op elkaar. Ik heb er nu tijdelijk een 'rustigere' cilinder(80km/h) opzitten(ivm politie), en je merkt echt dat ik hem goed hoog in toeren moet krijgen wil ik mooi vloeiend naar de volgende versnelling gaan. Doe ik dit niet moet hij weer lager vanuit toeren gaan trekken totdat hij in de powerband komt. Met mijn snelle cilinder(105/115km/h) is dit natuurlijk geen probleem 8)

RE: Close ratio 4-bak.. wa's da?

Spijker op de kop!!(welgemeend compliment).
Nu ff weer naar mini's , de cg bakken kan je bij getunde motoren met een laag diff perfect gebruiken.
Dus voor de cons vanaf 70-75bhp en hoger en met maximaal een 3,44 diff (dus niet 3,1 etc).
cg bakken zijn en waren dus bedoeld voor circuit en races.
Echter 1 set tandwielen noemt men in de mond ook wel de 3es bak (1 in mijn bezit) , die werden in de 1300cc pro-metro-races gebruikt , zeer lage 1 en 2 en een zeer hoge 3 en 4 in samenwerking met een 3,44 diff.
Op het circuit reed men dan natuurlijk in de powerband alleen in 3 en 4de versnelling , en men kon bij de start vreselijk snel optrekken om als 1ste de bocht in te komen (ik vind het nog steeds een slimme truuc).
Hier zijn er in Nedeland toen maar 3 gebruikt (info van de toenmalige opper-metro-racer) , waar ik er nu na lang zoeken 1 van heb weten te vinden.
De cg 5 bakkken , zijn eigenlijk de beste bakken ooit , qua engineering gaat mijn voorkeur uit naar die van spares , omdat de jkbak erg veel onderdelen heeft die meedraaien (bv synchro in z'n achteruit die het niet doet(fout geengineerd) en veelste moeilijk in elkaar zit (bv speciaal gegoten bak).
Bij de 5 cg kan je makelijk een 2,95 diff gebruiken en optrekken (in z'n 1ste versnelling) alsof je een 3,44 diff hebt , kortom de bak voor een streetracer ......... echter .....
1 probleem , deze 5 bakken kunnen maar een maximaal koppel aan van rond de 85fout/pound en maximaal 7200 rpm input , dus kom je boven de 100bhp of boven de rpmetjes dan heb je grote kans (zeker weten , heb ik al gereviseerd) je lagers eruit te rijden van de bak.
De normale 1300cc bakken zijn er maar in 4 verschillende overbrengingen gemaakt en daar moet je maar net geluk mee hebben als je een tigstehands bakje koopt wat er precies in zit.
Check mijn site , daar staat een sheet met de hele berekening welke bak het best onder je blok past.
http://members.home.nl/jeroen.kuijf/tec ... o-list.htm
Greetz , Jeroen2 ;)