clubman 1275 GT met weber en md286 nokkenas

RE: clubman 1275 GT met weber en md286 nokkenas

hallo,

Zo ik heb me nieuwe aanwinst gisteravond opgehaald een geheel restaureerde mini clubman 1275 GT uit 1973. Nu heb ik er vandaag ff flink mee gereden maar ik ben erg ontevreden over het vermogen.
De mini heeft een gereviseerd origineel 1275 A blok met een lcb en rc40 uitlaat. Een Weber carbaruteur en volgens de eigenaar een kent 286 nokkenas. Ik vind dit nogal een rare setup en het rijdt ook niet echt lekker.

Nu is mijn vraag dus ook of het nut heeft om een rollenbank sessie te doen zodat alles wat beter gaat lopen. Of zeggen jullie vervang die weber maar voor een HS6 en stop er een minder wilde nokkenas in wat dus een hoop geld gaat kosten.

groeten Kevin

Ik zou zeker niet op de bank gaan staan met een motor die ik niet vertrouw. 'Plof boem vast' heb ik vaak genoeg meegemaakt. Eerst uitzoeken wat er aan de hand is, timing, compressie, onsteking, kleppen etc. etc.. Wat bedoel je met 'niet lekker'? Is die cam nieuw, niet versleten?

Hoe dan ook, flink rijden met een auto die je niet kent en net hebt is niet mijn kopje thee ;)

het gaat er niet om of het blok goed is of niet. want deze is gereviseerd dus het draaiend gedeelte vertrouw ik wel. onsteking staat goed. Mijn vraag is meer of deze setup wel goed is en het dus zin heeft om een vermogensbank sessie te doen.

je neemt aan dat ie gereviseerd is!

als je het niet zelf gedaan (laten doen) hebt vertrouw je altijd op een ander z'n woord.

een 1275 (1ste overmaat oid??) kan prima met een 286 en een weber leuke kop er bij en je hebt behoorlijk wat power.
stationair loopt het wat onregelmatig maar verder zou het prima moeten werken.

wel even wat vragen wat voor een weber zit er op?
is er ook een bak achter de carb gelast zo dat het goed past?

Een Weber op een Mini klink leuk, maar is erg lastig af te stellen en is op een, ik neem het maar even aan, standaard kop overkill. Ik denk dat wanneer je er een goede HIF44 op zet dat het allemaal wat makkelijker gaat. De rest van de set-up is niet zo raar.

Dennis

PS Is de elektronische ontsteking een ombouwsetje?

Misschien staat je nokkenas wel niet goed getimed!
Een 286 begint pas van af 2000 toeren te trekken msschien dat je dit niet gewend bent ;)
Succes er mee.

Met zo'n nokkenas en carb komt het allemaal best nauw, de timing kan verkeerd zijn. maar het hangt ook van de kop. met zo'n nokkenas moet je een goeie kop hebben die er bij past. een standaard kopje is lang niet genoeg om er het meest uit te halen. dan komt er nog bij dat een weber ook heel nauw komt met het afstellen.

en in inderdaad vertrouw niemand op zijn woord over een "gereviseerde" motor

deze setup kan prima adrie heeft er zo ook jaren mee rond gerden en dat gaat echt als een kogel.

maar inderdaat stationair loopt het zeer onregelmatig. een het echte vermogen komt pas los boven de 2500 toeren.

maar tussen een goed en een slecht afgestelde weber zat bij ons meer dan 13 pk verschil dus dat is iets wat ik zeker eens zou laten doen.

groet hilbert

ik snap jullie argwaan wat betreft het revisie gedeelte van het blok. Maar ik heb zelf een tijdje bij een revisie bedrijf gewerkt dus ik heb er een beetje kijk op. Daarbij heb ik bij aankoop de facturen van de revisie gevraagd en wanneer en bij welk bedrijf het gedaan is dus ik geloof wel dat het blok gereviseerd is.

Maar over het afstellen. Wat voor weber erop zit weet ik niet precies het is iig een carb die boven op het inlaatspruitstuk zit en niet in het verlengde dus niet door het gat in het schutbord. Onsteking is een ombouwsetje volgens mij, moet dit nog even goed controleren. Kop is standaard.

Op zich rijdt de auto best redelijk maar pas boven de 3000 toeren. Stationer lopen doet hij niet maar dat had ik ook niet verwacht met deze nokkenas. Hij dieselt erg na als je de motor uitzet. En bij 2000 toeren kan hij soms heel erg bokken maar soms ook weer niet.

boven de 3000 toeren. Stationer lopen doet hij niet maar dat had ik ook niet verwacht met deze nokkenas. Hij dieselt erg na als je de motor uitzet

ja hier haden wij ook last van maar gewoon uit zetten in de 1 eerste koppeling oplaten komen en uit gaat hij gaat jaren goed

maar wij haden er wel een ligende weber (45doc) ?? achter

hilbert

maar wij haden er wel een ligende weber (45doc) ?? achter

Ik ga morgen even kijken wat voor Weber erop zit. Hij staat rechtop en er zit een K&N filter bovenop.

Ik laat hem idd binnenkort maar eens afstellen dit zal een hele hoop schelen. Een goed afgestelde motor zal waarschijnlijk ook nauwelijks nadieselen.

Andere optie is een hif carb van een Metro blok erop zetten en deze laten afstellen dit is toch een hif 38?

als ie recht op staat en niet door de motorkap naar buitensteekt is het waarschijnlijk een dubbel loops progresieve weber (28/36 bv)hele mooie dingen als ze een maal goed afgesteld zijn.

ik gok dat het afstelling is mischien zelfs nokken as timing.
al zou een std kop ook wel wat verklaren, weet je wat voor'n kop er op zit?

kop is naar mijn weten gewoon standaard. Waar zou je een slechte nokkenas timing aan kunnen herkennen. Als ik hem flink doortrek gaat het best aardig weet alleen zeker dat het met een goede carb afstelling beter kan.

Ja dat is moeilijk te zeggen. Maar er moet zoiezo een verstelbare distributie ketting opzitten. Als dat niet het geval is dan staat hij zeker fout!

Een Weber 28/36 is zeker niet te groot voor een redelijk standaard setup. Het zou vergelijkbaar moeten zijn met een SU HIF44.

Gewoon een stage 3 kop erop en afstellen! :P

die kop is wel echt een hele grote bottle neck
dus daar zou ik echt iets beters voor zoeken.

even een aanvulling op het afstel probleem.

Ik heb even goed gekeken onder de motorkap en een goed lang stuk gereden. Er zit een metro 1275 motor in dus niet meer de originele. De weber carburateur is een 32/34 dmti 3A ik kan over deze carb niks terug vinden op internet of in het haynes manual over weber carbs.
Tijdens het lange ritje heb ik ook even een stuk snelweg gereden plankgas gaat de auto 120 niet echt hard dus. Ik laat hem dus ook afstellen op de rollerbank heb 2 adressen hier in de buurt waar ik even ga informeren.

Groeten Kevin

zorg eerst dat je de basis goed hebt.

compressie test
kleppen gesteld
wat voor distibuteur zit er op en mag je verwachten dat die werkt bij een 286..

heb je een goede brandstofpomp/genoeg benzine toevoer.

is de carb in goede conditie.

anders kan je tijden op een rollenbank vertoeven (katschinnnnng)zonder goed resultaat.

volgens mij staat er redelijk wat geschreven over de 32/.. weber in het boek van David Vizard. Helemaal zeker ben ik niet want ik heb het boek pas sinds deze week in huis. Zal het morgen eens bekijken, het boek ligt in de slaapkamer en daar ronkt er al eentje ;)

weer even een update over het setup en afstel probleem.

Ben gister op de rollerbank geweest bij de ringsleutel in hoogkarpsel. We zijn jammer genoeg vergeten een vermogensuitdraai te maken vooraf. Maar het eindresultaat is 68.6 pk bij 5693 rpm en 95 NM bij 4576 rpm. Toch best een heel behoorlijk resultaat vind ik zelf. Henk die me auto afstelde heeft eerst de werking van de ontsteking gecontroleerd en of het tijdstip goed stond. Daarna de air/fuel ratio gecheckt deze was veels te rijk. Dus de stationer sproeier en hoofdsproeier van de eerste trap vervangen voor een kleinere. Hierdoor werden de waarde beter maar was het weer iets aan de arme kant. Een iets grotere sproeier was niet voorhanden dus deze zal ik dinsdag bestellen.

De auto rijdt aanmerkelijk beter alleen zit er nog steeds ergens een probleem waar ik pas achter kwam op de weg terug. De auto wil nog steeds niet harder dan 120kmh terwijl hij op de bank als een raket ging. Als de motor echt goed warm is loopt ie toch weer niet stationer en gaat erg stotteren. Ik denk dat nieuwe bougies en kabels al heel wat uitmaken maar als iemand anders een suggestie heeft hoor ik het graag.

Groeten Kevin

eh 4pk meer dan std ?

met zo'n nokken as en een weber?

ik zou zeggen je hebt grote problemen als je daar niet meer dan 75 pk uit kan trekken

dus nog even door zoeken en even kijken of die nokken as wel echt een 286 is

Volgens mij heb je echt een probleem met je timing van je nokkenas :x
Alles moet wel mooi op elkaar afgestemd worden(zijn) grote carb en wilde cam maakt nog geen snelle mini.

Ps:toeren gebied ligt ook veel hoger met zon nokkenas(2000/8500) dus misschien als je eens wat langer in een lagere versnelling blijft rijden je wel boven die 120 kms komt.

68 pk is erg zorgwekkend met die setup!! (tenzij het vermogen op de wielen is, maar daar ga ik even niet van uit)

ik zou onderhand eens gaan denken aan ergere dingen. Controleer de compressie op alle zuigers eens. met een weber een beetje goeie kop en een 286 nokkenas moet je toch wel 80+ pk halen.

Zeker als ik zie dat een standaard mg metro blokje (1275) met een sw5 (ik doel op het blokje van teakeb op dit moment) 70+ pk haalt.

zowiezo raar dat je niet boven de 120 uit komt. mijn mpi met 66 pk (niet meer dan stage 1 toen op de dyno) haalt 155km/h op de tomtom toen.

ik zeg ook niet dat 68 pk erg veel is. Of er ook echt een 286 nokkenas inzit blijft natuurlijk onduidelijk ik moet dat maar aannemen van de vorige eigenaar (die trouwens beweerd dat hij 180 met de mini heeft gereden :S) En de weber die erop zit is niet een dcoe ofzo maar een redelijk simpele dtml. Compressie heb ik gemeten was 9 bar op alle cilinders. Maar goed ik ben ook nog niet klaar er moet nog een grotere hoofdsproeier in en de 2e trap van de carb is nog helemaal niet naar gekeken alhoewel het mengsel onder volle belasting best goed was.

Ik denk trouwens dat ik vanmiddag al een deel van het snelheidsprobleem heb opgelost. De 2e trap van de carb opent niet volledig als je het gas vol indruk. Als je de gasklep met de hand bedien op de carb zelf opent hij veel verder. Mischien verklaart dit ook wel de 68 pk en zou het eigenlijk iets meer moeten zijn.

Als ik de vermogensgrafiek inscan en hier post kunnen jullie dan bepalen of het echt een 286 nokkenas is?

Het posten van een grafiek maakt het in ieder gevallen beter om te gissen naar de nokkenas O:)

dan zal ik dat morgen ff doen.

Vindt dit best vervelend allemaal heb voor deze auto best wat geld betaald maar echt plezierig rijden is het niet. Kom er elke weer achter dingen die niet logisch zijn zoals de setup en dat er bijvoorbeeld een metroblok in zat ipv het originele 1275 GT A blok.
Maar goed we sleutelen gewoon verder en dan zal het vanzelf wel een keer goed komen. Hoop alleen wel dat de nokkenastiming goed is want het blok eruit halen zit ik niet echt op te wachten.

nokken as timing kan je in de auto doen
alleen wel je dynamo en radiator er uit halen

hier de vermogensgrafiek die zaterdag gemaakt is.

http://i292.photobucket.com/albums/mm34 ... rafiek.jpg
[size=75:2oz8zsap]
[edit: img-tags verwijderd, te groot voor directe plaatsing - Crispy][/size:2oz8zsap]

Ik heb met mijn redelijk standaard 1275 met Stage 1 , MG Metro nokkenas en pressed steel rockers(0.xx meer lift) ook 68.8 met 101 Nm.
Dus je zal het restant aan PK's wel ergens moeten zoeken, denk dat je er nog een paar mist...

nou ik heb het restant pk's gevonden. Voel me echt heel dom maar de gaskleppen gingen niet volledig open omdat er een te zware veer van het klepdeksel naar de arm van de gasbediening zat. Deze veer heb ik gister losgekoppeld en even gereden wat een wereld van verschil hij gaat nu echt als een raket vooruit. De vermogensmeting klopt dus ook niet hij heeft nooit vol gas op de bank gestaan.

Wel raar dat de vorige eigenaar dit nooit opgemerkt heeft. Ik ga nu dus op zoek naar een andere veer met minder trekkracht. Ook zal ik de goede hoofdsproeier van de eerste trap monteren en daarna ga ik weer de bank op om te kijken wat het vermogen nou eigenlijk echt is.

gelukkig!! dat scheelt weer een hoop ellende. Dat lijkt me echt een pak van je hart haha. Laat ons ook even weten wat het vermogen dan ECHT is d:)b

Mocht je nog aan die timing gaan twijfelen houd dan ook rekening met offset spietjes. Zonder verstelbare tandwielen kun je dan toch een paar graden spelen. Maar door te meten kom je daar snel genoeg achter.

effe off-topic:

heb je deze mini gekocht van een jongen uit obdam?

groetjes stef

effe off-topic:

heb je deze mini gekocht van een jongen uit obdam?

Ja dat klopt hoezo vraag je dat.

dan weet ik het over welke mini je het hebt

heb de mini een paar keer gezien toen deze gerestaureerd werd bij onze club(mcnh)

dus vandaar

groetjes stef