coil springs ipv veerbollen

RE: coil springs ipv veerbollen

Heeft er iemand ervaring met coil springs in plaats van de standaard veerbollen?

http://hometown.aol.com/_ht_a/design220 ... /home1.htm
http://www.minispares.com/Product.aspx?pid=37254

Op internet lees ik positieve geluiden. Die verhalen zijn alleen allemaal afkomstig van pagina's van fabrikanten en dus niet geheel onpartijdig.

Voordat ik zo'n dure aanschaf doe (rond 200 pond) wil ik alleen wel weten of ik daar niet na vijf minuten spijt van ga krijgen.

RE: coil springs ipv veerbollen

Ik heb er ook naar gekeken. Maar ik denk dat je die eerste alleen moet doen: als je een betere soepelere wegligging wilt.
Die andere zijn wel gaaf! Als ik ze koop zijn deze het wel. Maar nu is de mini ook lekker strak, hoort bij een mini, toch??

RE: coil springs ipv veerbollen

Simini schreef:

Die andere zijn wel gaaf! Als ik ze koop zijn deze het wel.


pas op..
2e link":34d3qidf]Not reccommended for the road as the spring can move when driven over rough roads especially when lowered. The modifications should be undertaken by suspension specialists.[/quote:34d3qidf]
maar het schijnt dat de wegligging door die veren ipv bollen drastisch veranderd.. veel comfortabeler en dus ook meer 'roll'.. probeer eens wat te zoeken.. er is al wat over geschreven hier..

RE: coil springs ipv veerbollen

Ik heb er verschillende verhalen over gehoord. Er zijn heel weinig mensen die ermee rijden. De eerste persoon heeft ze vervloekt omdat zijn (imitatie) veren zijn gebroken. Een tweede persoon is er wel tevreden mee. Hij rijdt met rood en volgens hem bieden ze wat meer confort doordat ze minder progressief zijn dan bollen. Qua wegligging ga je er weinig op achteruit.

RE: coil springs ipv veerbollen

Op het Duitse Miniforum is hier een interessante discussie over bezig:

link

De topicstarter vindt de Engelse veren van slechte kwaliteit en heeft inmiddels zelf meerdere sets laten maken. Deze is hij nu aan het testen met doel er een serie van te laten maken als de juiste veerkarakteristiek is gevonden.

RE: coil springs ipv veerbollen

Daan schreef:
Een tweede persoon is er wel tevreden mee. Hij rijdt met rood en volgens hem bieden ze wat meer confort doordat ze minder progressief zijn dan bollen. Qua wegligging ga je er weinig op achteruit.



En vindt hij het ook het geld waard?

RE: coil springs ipv veerbollen

wie wat bewaart heeft wat...Heb de PM's gevonden:

persoon 1 schreef:
IT MAKES THE RIDE VERY HARSH AND UNCOMFORTABLE

YOU ONLY HAVE TO DRIVE OVER A RIZLA AND YOU FEEL IT

IF THE CAR IS AN OUT AND OUT CIRCUIT RACER THEN YEAH, MAYBE

BUT FOR ANYTHING THAT SPENDS MOST OF IT'S LIFE ON THE PUBLIC ROAD (READ "TRACK DAY CARS") IT AIN'T WORTH THE DISCOMFORT

I'VE LOST COUNT OF THE AMOUNT OF TIMES I'VE CONVERTED MINIS TO COIL SPRINGS OR COIL OVERS FOR A CUSTOMER, AND THEN HAD TO CONVERT THEM BACK TO RUBBERS, USUALLY AFTER THE CAR HAS BEEN SOLD ON TO ANOTHER CUSTOMER. NOT COMPLAINING ABOUT IT, MORE CA-CHING FOR YOURS TRULY

BUT TAKE IT FROM SOMEONE WHO KNOWS, SON

COIL SPRINGS = AIN'T WORTH A COW'S FART



persoon 2":3qb045op]hello,
yes i had fixed a full set up.
it was verry good to drive with them but after 3 months of daily using
the front springs are both broken at the same afternoon.
when i wash my car by the Cleanpark/carwash in my town.
so you understand i was not happy with this situation.
I buyed the full set in England and the Seller give me no comitment
on my 5 mails who i have send to him.

It was the Set with the red Springs.....

Now i have by the best and famous German Shock absorber Producer ordered new springs only fabricated for me.
I showed the Tech Engineer my broken Spring and he cant believe it
this Stuff is not only one penny as worth.

I will go on the next Jear with my own Spring-Set up.
My Mini are going on the Autobahn verry fast and if the Springs are breaking by over 210 Km/h at Top-Speed, i think it was possible i,m dead now.


thats all i can say......buy the right stuff don,t pay 4 bananas.

the feeling is like a bigger sportscar and the short bumpings
are not with springs.
you can go faster on bad roads.
the Springs works finer.....if there are not broken.
on flat and fine street,s i feel not so much differend.

and its a adventure you have good Shock absorbers and good brake,s.
so the complete Set must be fine and its easy going fast with your Mini.

regards
Dieter[/quote:3qb045op]

Had het me niet goed herinnerd. beide personen hebben het over gebroken veren...IMHO veren zijn een uitkomst mits ze van goede kwaliteit zijn. Mocht iemand ze tegenkomen: ik hou me aanbevolen

[size=75:3qb045op][Edit: quotes gemaakt van de delen tekst - Eelke][/size:3qb045op]

RE: coil springs ipv veerbollen

Ik heb ergens gelezen dat de eerste series inderdaad niet goed waren,
de windingen zaten te dicht op elkaar waardoor ze bij diep inveren elkaar raakten en hierdoor zouden ze dus breken.
Maar dit schijnt te zijn opgelost...

Maar als alternatief heeft het bekende deflex ook al een tijdje vervangende bollen...
http://homepages.enterprise.net/smason/Pages/bushm8.htm
Ik heb hier ok geen ervaring mee, maar past wel in het lijstje

RE: coil springs ipv veerbollen

@ Daan: Wanneer zijn die PM'en ongeveer gestuurd. Als ze in het begin inderdaad slecht waren, zoals minimarcos schrijft, dan zijn deze berichten mogelijk niet echt relevant meer.

Als ze echt zo makkelijk breken, dan lijkt het me niet dat bedrijven als minispares en minisport ze nog verkopen.

@ Minimarcos: Bij mij werkt jou link niet. Was zelf ook al dat soort vernieuwde veerbollen tegengekomen.
http://homepages.enterprise.net/smason/Pages/bushm8.htm Dat zijn deze.

RE: coil springs ipv veerbollen

Deze pm's zijn redelijk oud, een jaar ongeveer...

Het is natuurlijk heel makkelijk voor een leverancier om te zeggen dat het product verbeterd is. Dat veren te compact waren waardoor metaal tegen elkaar aan komt om op een dag te breken; is in mijn ogen een fabel. De breukrek grens van metaal is ontzettend hoog en kan nooit bereikt worden (zeker niet door stuik (in elkaar drukken)) onder het gewicht van een mini. Een dergelijke breuk is puur vermoeing wat voortkomt uit verkeerd gekozen staal....Natuulijk moeilijk (onmogelijk) te controleren of dit verbeterd is...

Ik ben zelf heel erg te spreken over de positieve aspecten van de veer-conversie. Ik ben alleen minder te spreken over het feit dat er meer ruimte tussen band gecreeerd moet worden. Daanaast een beetje bang voor de verhalen...Misschien heeft iemand zin om leveranciers zwart op wit te laten verklaren dat de bekende problemen aangepakt zijn

RE: coil springs ipv veerbollen

Daan schreef:
Ik ben alleen minder te spreken over het feit dat er meer ruimte tussen band gecreeerd moet worden.



Uhm :? . Wat bedoel je precies?

Het lijkt mij ook meer een slechte kwaliteit staal dan het tegen elkaar komen van metaal.

Ik ben de laatste paar dagen aan het mailen met een van de producenten. Ik zal eens vragen of hij een en ander uit kan leggen. Verbeteringen in de loop van de jaren, zoiets.

RE: coil springs ipv veerbollen

JanG schreef:
Daan":1sfsbex9]Ik ben alleen minder te spreken over het feit dat er meer ruimte tussen band gecreeerd moet worden.



Uhm :? . Wat bedoel je precies?

[/quote:1sfsbex9]

quote van de site: The spring system provides more movement of the suspension, giving a greatly improved comfortable ride.[...] Although a slightly higher ride height than a rubber cone system maybe required.

De auto moet dus wat hoger op zijn wielen staan...Dit omdat de invering bij een bep. belasting groter is dan bij rubbers...

als je nuttige info hebt van leveranciers: quote het op het forum O:)

RE: coil springs ipv veerbollen

nog nieuws?

RE: coil springs ipv veerbollen

En hoe zit het met schroefverensets? Heb ik ook weleens gezien. Geen veerkogels meer, maar schokdempers die in hoogte verstelbaar zijn met coil overs... Kwam het eens tegen op internet, zoek er nu naar maar kan helaas niets meer vinden. De hoogte van de auto en de hardheid was eenvoudig on-car verstelbaar. De veerblok/trompet kan er dan uit denk ik. Balen dat ik niets kan terugvinden...

RE: coil springs ipv veerbollen

Daar heb ik ook naar gevraagd bij verschillende eigenaren. De rit wordt er iig niet comfortabeler op. O.a. een jongen uit noorwegen rijdt er mee en raadde me af ze te kopen. De mini ophanging schijnt er niet op ontworpen te zijn en mits je niet heeeel veel geld uit wil geven zijn de bollen en beter compromis tussen comfort en weggedrag.

RE: coil springs ipv veerbollen

Met hi-lo's en verstelbare schokbrekers ben je er ook... Toen we naar MITP waren zijn we met een groepje gaan kijken naar het bedrijfje die deze veerbol vervangingsveren verkoopt. Was bij een soort verlaten oud/ex vliegveld. Beetje topgear achtige lokatie. Maar ze waren dicht... :P

RE: coil springs ipv veerbollen

Ik ben op dit moment bezig met wat offertjes van verenmakers in NL. Op zich zijn de prijzen redelijk interessant voor een product wat custom made is....

RE: coil springs ipv veerbollen

Laat maar even weten wat het gaat kosten.
Ik ben zeer nieuwschierig.

RE: coil springs ipv veerbollen

Ik heb ook interesse...zolang ze maar niet breken! :x

RE: coil springs ipv veerbollen

Breken doen ze echt niet, maar ik kan hier ook geen Prijzen noemen. Dit is een deal die alleen voor mij geld helaas. het kan namelijk wel eens heel goed zijn dat er daarna een productierun van wordt gemaakt. Maar voorlopig kom ik er nog niet aan toe om ze definitief te laten maken. Eerst nog een hele hoop andere dingen te doen....

RE: coil springs ipv veerbollen

Jij bent een mooie, eerst mensen lekker makenKevski Style schreef:
Op zich zijn de prijzen redelijk interessant voor een product wat custom made is....



en dan de deur dicht gooien:
Kevski Style":yjqt64vh]Dit is een deal die alleen voor mij geld helaas[/quote:yjqt64vh]


Iig, het kiezen van het ideale veermateriaal, windingen en behandeling (met oog op breuk, constante veereigenschap, demping, stijfheid enz enz), komt zo nauwkeurig dat het echt gevaarlijk is om zelf iets te laten bakken. Uitzoeken of het werkt kost ontzettend veel tijd en testen.

Ik zou geinteresseerden aan willen raden om het duitste forum in de gaten te houden (het topic van die kerel die al een tijdje aan het testen is). Daarnaast heb ik nog een lijntje lopen met een kerel op het 16v forum (met de gebroken veren) die samen met een shock absorber fabricant iets aan het uitdokteren is...

RE: coil springs ipv veerbollen

Dat laat ook samenstellen door eerst de drukkrachten van de originele veerbollen te onderzoeken. aan de hand daar van wil ik soortgelijke veren die niet iets minder rol en vering hebben, oftwel nog net iets stugger zijn. Hoeft niet eens veel te zijn. En dat je niet zomaar iets in elkaar moet bakken snap ik ook wel. maar daar heb ik het ook nooit over gehad. We praten hier gewoon over gerenomeerde merken in de veringsindustrie....

RE: coil springs ipv veerbollen

Neem dan race veerbollen. Die hebben precies de eigenschappen die je zoekt, stugger en minder roll.

De grootste reden om veren te nemen is dat het minder progressief werkt, het wordt er comfortabeler op zonder het goede weggedrag in te leveren. Natuurlijk kun je er ook andere kanten mee op (full comfort of full race). Bottom line is, is dat veren juist een andere veerweg karakteristiek hebben dan veerbollen...

RE: coil springs ipv veerbollen

Hoeft helemaal niet. waar je dat bij rubber bollen heel lastig kan engineeren omdat je daar goed op de smaenstelling moet letten, is dat bij stalen veren niet het geval. Kwestie van windingen. Het enige nadeel wat je hebt bij een mini is het gebrek aan ruimte (what else is new), waardoor de windingen tegen elkaar komen, dus je moet je staalsoort goed uitzoeken. En nee, ik ga geen rubber bollen kopen, omdat je dan alsnog last hebt van inzakken en dan blijf je stellen....

RE: coil springs ipv veerbollen

Ik heb ooit veren laten maken voor mijn Midas en dat was prijstechnisch en ook kwalitatief een goede deal. Die "verenjongens" weten heus wel wat ze doen en als je ze een voorbeeld geeft dan is er een hoop mogelijk.

Dennis

RE: coil springs ipv veerbollen

Ik zou het heel bijzonder vinden als iemand met one-shot een beter product kan maken dan de std veerbollen(doorzakken uitgesloten :) )

Ik neem namelijk aan dat de veren van minispares niet door de groenteboer zijn gemaakt en desondanks toch zijn gebroken...

RE: coil springs ipv veerbollen

Die dingen komen van sanwa trading als je het weten wilt. Niet echt een grote speler op veren technology. Ze komen uit japan. Dus groenteboer wil ik het niet noemen, maar goed ook zeer zeker niet. Vooral met de huidige schokdempers hebben ze problemen, omdat de damping rate er niet bij past. Allemaal zaken die je mee moet nemen....

RE: coil springs ipv veerbollen

Bij mij ging het erom dat ik de Midas wilde verlagen en daar had ik kortere veren met een bepaalde spanning voor nodig.

Die veren van Minispares zullen ook wel niet door hobbyisten gemaakt zijn en toch gaat het fout, maar waarom zou je een bewezen concept aan gaan passen. Die veerbollen werken goed en wanneer ze niet goed meer zijn vervang je ze, zo duur zijn ze nu ook weer niet.

Dennis

RE: coil springs ipv veerbollen

Beetje blabla allemaal die exclusieve veren etc. testen/uitproberen/speciaal laten maken is op dit niveau niet spannend voor producenten en dat proberen staat gelijk aan ze in de sloot gooien en dan kijken hoe snel ze zinken.

Alle mini's die ik hard heb zien gaan(circuit) doen dat met cones. Alles met veren is of leuk als je veel veerweg nodig hebt (rally achtige doeleinden) of voor het comfort als je het mij vraagt.

enne Dennis: Rode mini ziet er goed uit op het foto'tje! Maar dat is toch 12"?

RE: coil springs ipv veerbollen

Hee, ga jij je mond eens uitspoelen met zeep. Originele 10" Mille Miglia's 5j met nieuwe 165/70/10 Falken en Fiesta schijfremmen, 10" rules :)" title="Evil" />

Dennis

RE: coil springs ipv veerbollen

:) op de foto lijken ze groter. Maarja, de foto is ook klein.

Je moet me maar eens haarfijn uitleggen hoe dat zit met die fiesta remmen. Ik ben een en al oor... 10" roelt.

RE: coil springs ipv veerbollen

Kijk maar eens in de topic over 10" schijfremmen, staat een heel verhaal met foto's.

En om nog even on-topic te blijven, die racers zullen het wel bij het rechte end hebben. Als veren beter zouden zijn hadden ze dat allang gemonteerd.


Dennis

RE: coil springs ipv veerbollen

ff weer over vering.. die kleine remmetjes daar heb ik het niet zo op :x

Ik rij vóór met de stalen vering van de crx met stabilisator en achter met spax+ coilovers.
Het rijdt erg comfortabel en is niet meer te vergelijken met een ... mini...

Maar dat komt wellicht ook door wat andere aanpasingen... ik heb ook 10" remmen :+) maar dat betekend dat de kleinst te gebruiken velgmaat 13" is :)

Marko

RE: coil springs ipv veerbollen

Ik denk dat alleen een conversie zoals jij hebt gedaan misschien de overstap naar coilover rechtvaardigd.

Voor gewoon gebruik is het alleen maar een dure optie denk ik.

Dennis

RE: coil springs ipv veerbollen

Op zich allemaal leuk en aardig, dat weinig racers het maar gebruiken, maar daar is ook wel een reden voor. Dat mogen ze namelijk niet. Anders zag je het gelijk op elke racende mini terug.....

RE: coil springs ipv veerbollen

[size=75:xesd6rp7][topics samengevoegd - Crispy][/size:xesd6rp7]
hey ik heb al gezocht maar nix kunnen vinden.

maar mijn vraag is wat is het verschil tussen

deze


en



het gaat mij voor al om die veer die er omheen zit,
is dat inplaats van de veerbol of is dit als extra veer? :D

ik hoop dat jullie kunnen helpen
gr manuel

ps sorry voor de grote plaatjes (weet niet hoe ik ze kleiner krijg) :?

RE: coil springs ipv veerbollen

Je ziet het helemaal goed; de bovenste zijn instelbare schokbrekers, de onderste noemen ze ook wel coil-overs.( zeg maar "veer er omheen"op z`n nederlands)
Bij die laatste kun je inderdaad de veerbol weg laten; dat wordt overgenomen door de veer om de schokbreker.

RE: coil springs ipv veerbollen

maar is de veering dan soepeler?

dit ivm de wilkast speling die ik nu heb en wil behouden (als ik meer veerweg krijg rij ik mijn
spatbord er af)

gr manuel

http://members.home.nl/manueldekker/rom ... 8207-1.JPG

RE: coil springs ipv veerbollen

Zoals ik het snel kan zien, kun je de stugheid instellen met een wartel die op de schokdemper zit.
Maar ik moet je eerlijk zeggen dat ik er geen ervaring mee heb; bij mij zitten er net nieuwe veerbollen op.

RE: coil springs ipv veerbollen

ik dacht dat die wartel voor de rijhoogte was
omdat je het gewicht van de auto dan ook omhoogdraait
en volgens mij is het niet goed voor de schokdemper
als deze in de maximale stand staat

(ik heb de ervaring van toen ik mijn mini kocht stond
i ook strak naar boven op maximale stand en hierdoor
was de bovenste bout van de schokdemper afgebroken)

mij lijkt dat de schokdemper in en uit moet kunnen veren

wie weet hier meer over te vertellen?
ik "moet" |:( namelijk aan nieuwe. en wil het ineens goed doen

mischien ook iemand ervaring met die coil overs? 8)

gr manuel

RE: coil springs ipv veerbollen

als je bijvoorbeeld hier kijkt dan zie je dat er verschillende setjes zijn en dan ook nog verschillende losse veren .. je kan het zo stug of los maken als je wilt ..

Vering en demping zijn natuurlijk wel 2 verschillende dingen 8)

Ik heb eens wat op/uitgezocht en de ruimte in de wielkast achter is nogal klein voor een coil-over, dus weet ik niet of dat goed gaat met alle wielen, het (boven)bevestigingspunt van de demper is dan ook vaak uit het midden gezet.

Ik heb er verder geen ervaring mee.

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: coil springs ipv veerbollen

Manuel, ik heb je vraag aan een bestaand topic geplakt over gewone vering vs coil-over, lees het even door.

RE: coil springs ipv veerbollen

Ik rij met spax coilovers..

De schokbreker lengte bepaald de rijhoogte, er zijn verschillende lengte schokbrekers te koop voor verlaagde minis.

Met de wartel kun je de veer voorspanning opschroeven en daarmee (binnen de grenzen van de veer) hardheid.

Stalen vering is in te stellen dat deze wel soepeler veert met inderdaad meer veerweg.

En over het uit het midden plaatsen van het bovenste schokbrekerpunt: dit heb ik inderdaad moeten doen. Doordat de dikkere veer makkelijker tegen de auto loopt moet het bovenste punt verder naar buiten liggen. Hierdoor loopt de veer echter wel sneller tegen de band... Ik rij met 185 breed en heb 1cm spacers er tussen om de boel op een kleine afstand te houden...

Groeten,
Marko

RE: coil springs ipv veerbollen

MiniMonster schreef:
Ik rij met spax coilovers..

De schokbreker lengte bepaald de rijhoogte, er zijn verschillende lengte schokbrekers te koop voor verlaagde minis.

Met de wartel kun je de veer voorspanning opschroeven en daarmee (binnen de grenzen van de veer) hardheid.

Stalen vering is in te stellen dat deze wel soepeler veert met inderdaad meer veerweg.

Groeten,
Marko



Even wat duidelijk:

Hoogte:
hoogte stel af met de ringen onder de veer, hiermee kan kan niet de veerstijfheid veranderd worden.

De kracht van de veren kun je dus NIET veranderen. Hiervoor zou je aantal windingen moeten veranderen of de dikte van het materiaal veranderen.

de schokbreker/demper bepaalt niet de hoogte tenzij deze verkeert gemonteerd zit en op zn einde demperweg zit.

Demping:
Deze kun je wel afstellen, hiervoor zit er een stelschroefje onderaan de demper.
Je stelt hiermee de de tegenwerkende kracht bij een bepaalde dempersnelheid in.

RE: coil springs ipv veerbollen

ik denk dat ik maar bij de gewone spax dempers blijf
met de hi-lo's en veer bollen, in plaats van met coilovers
ik weet niet eens zeker of het wel past met mijn velgjes en zie het ook niet echt zitten om het gat in de wielbak te verboren.

het word gewoon weer :)


gr manuel

default

RE: coil springs ipv veerbollen

[size=75:3ldym4sv][topics samengevoegd - Crispy][/size:3ldym4sv]
Hoihoi,

Ik heb besloten om 2 coilover veren in mn achterophanging te doen, ipv. de ophanging met de veerbollen..

Weet iemand een site/winkel in zuid-brabant die hiervoor kan zorgen?

alvast bedankt 8)

RE: coil springs ipv veerbollen

Mayfairtje, ik heb je vraag toegevoegd aan een bestaand onderwerp over coilovers, zodat de informatie bijelkaar blijft.

Ook heb ik een aantal verwijzingen naar specifieke sponsors verwijderd ivm de regels voor het noemen van bedrijven. Het lijkt mij voldoende om te zeggen dat de meeste mini-centra, waaronder de sponsors, je wel moeten kunnen helpen. Er moet vast wel iets te vinden zijn in jouw omgeving.

Verdere suggesties graag via PM