Coilover set Spax & Aluminium achtersubframe Minispares

RE: Coilover set Spax & Aluminium achtersubframe Minispares

Beste mede miniklussers.

Ik heb even een vraagje aan de kenners tussen ons als het gaat over coilovers en aluminium "beam" ter vervanging van huidige achtersubframe.

Na wat zoeken op het forum gezien dat alle artikelen helaas zo oud zijn dat afbeeldingen niet meer te bekijken zijn.

Dus kort door de bocht heb ik de volgende vragen:

1. Coilovers voorzijde zitten gemonteerd op een meegeleverde bracket die wordt gemonteerd op de plaats van de oude schokbreker ophanging. De coilover zit daar tussen met een bout waar aan beide zijden geen bushings tussen horen volgens montage instructies van Spax? Heeft iemand hier ervaring mee?

2. Aluminium rear beam subframe van minispares komt met een grote hoeveelheid beugels en bouten, maar verder NUL instructie over montage van... heeft iemand hier al eens zo'n subframe gemonteerd en daar eventueel wat informatie over voor mij?

3. De montage van coilovers achterzijde en de camber brackets zullen dan uiteindelijk volgen.. misschien daar meer vragen over later tijdens dit klusje.

Mijn dank is groot!

RE: Coilover set Spax & Aluminium achtersubframe Minispares

Geen handleiding... Misschien omdat het vrij eenvoudig is? Sowieso niet (veel) moeilijker dan montage van het originele spul.

Over de front coilover bracket: lijkt mij dat daar wel opvulbussen tussen horen. Anders kan de coilover zelf verzinnen waar hij gaat zitten en komt de veer natuurlijk tegen de bracket aan.

De coilover bracket gewoon monteren ipv de schokdemper bracket lijkt mij niet heel aantrekkelijk: het zijn slechts vier 1/4" boutjes (D=6,35mm zeg maar Engelse M6 boutjes). Voor serieus werk wordt aangeraden dit verder te verstevigen stond ergens te lezen en dat lijkt mij ook!

Zo ook aan de achterzijde: de coilover wordt aan de onderzijde gewoon op de 3/8e" (9,5mm) schokdemper montage draadeindje op de draagarm gemonteerd. Voor een schokdemper prima maar voor het volle gewicht lijkt mij het te licht. Zou eigenlijk een bracket bij moeten die de andere zijde van de stud ondersteund. Maar goed.. schijnt te werken...

Voor en achter: stel je de enorme krachten voor wanneer je een flinke bult pakt en de coilovers aan het eind van hunslag komen! Voor op die zielige 1/4" boutjes en achter dat enkele 3/8e draadeindje. Als het breekt ben je weg...

default

RE: Coilover set Spax & Aluminium achtersubframe Minispares

Wat ik me hierover afvroeg, origineel zijn de schokbrekers er alleen voor het breken van de schok over de drempel, je rubberen conus vant de krachten op.
Als je dit allemaal vervangt voor een coilover dan komen dus alle krachten op de body terecht en niet meer in je subframe.
Wat zou het effect hiervan zijn op je body en eventuele ophanging van je coilover?

Heb er zelf namelijk naar gekeken maar twijfel toch of het nou een verbetering is ten opzichte van de huidige rubberen conus.

RE: Coilover set Spax & Aluminium achtersubframe Minispares

Dobey schreef:
Wat ik me hierover afvroeg, origineel zijn de schokbrekers er alleen voor het breken van de schok over de drempel, je rubberen conus vant de krachten op.
Als je dit allemaal vervangt voor een coilover dan komen dus alle krachten op de body terecht en niet meer in je subframe.
Wat zou het effect hiervan zijn op je body en eventuele ophanging van je coilover?

Heb er zelf namelijk naar gekeken maar twijfel toch of het nou een verbetering is ten opzichte van de huidige rubberen conus.




In mijn vorige post ging ik hier dus al op in. ;)

Komt er op neer dat:
- Aan de voorzijde de bovenste montagepunt van de coilover te zwak is voor serieus werk (of een enkele serieuze bult in de weg). Onderste montage is sterk zat.
- Aan de achterzijde is de onderste montage niet erg betrouwbaar wat mij betreft. Bovenste montage is sterk genoeg.

In de begeleidende tekst die ik ooit las over deze set stond dat er voor normaal gebruik geen extra verstevigingen nodig zijn. En dat voor het serieuzere werk wel extra verstevigingen nodig zijn.
Naar mijn mening zijn er in alle gevallen verdere verstevigingen nodig.

De krachten met de coiloverset worden uiteindelijk wel op de zelfde plaats de carrosserie in geleid als met de originele veerbollen:
- Aan de voorzijde zit de montage ipv de schokdempers welke op de uiteinden van de dwarsbalk zitten. Deze dwarsbalk ligt boven op het subframe met daarin de veerbollen.
- Aan de achterzijde komen de krachten via de sterke wielkuip bij de montage punten van het achtersubframe terecht.

Conclusie: als vooraan de bovenste montage en achteraan de onderste montage versterkt wordt kan je het veilig en betrouwbaar gebruiken.

Wat schiet je er mee op?
De veren hebben een andere karakteristiek dan de veerbollen. Dat kan gunstig zijn. Grootste voordeel is wat mij betreft dat aan de voorzijde de schokdemper een veel grotere slag maakt waardoor deze veel effectiever is. Dus.. je zou ook alleen de voorste coilovers kunnen monteren zonder de veer en dan de veerbollen behouden dan gaat de schokdemping op de voorwielen met sprongen vooruit en hoef je niets te verstevigen. :D