Competitie veerbollen

RE: Competitie veerbollen

Ik lees zonet in de miniworld van april 2002 dat het verstandig is om de standaard (veeeeeeeeeel) te zachte veerbollen te vervangen voor competitie-veerbollen, omdat de originele snel zouden inzakken en voor een slechtere wegligging zorgen.

Heeft iemand van jullie dat soort bollen? zijn die dingen nou spijkerhard of valt dat wel mee...

Veercomfort is wat mij betreft niet erg relevant bij een mini, en ik moet zeggen dat het rijden op de vering die de banden veroorzaken ook niet alles is. Hard de hoek om gaan daar gaat het om! :)" title="Evil" />

RE: Competitie veerbollen

Ik heb wel eens ergens gelezen dat deze andere bollen (die voor meer comfort moeten zorgen) gemonteerd zijn rond 91 (waarschijnlijk bij introductie van injectie vermoedt ik dan). Als je dus een mini neemt van voor die datum weet je het. Ikzelf heb nog nooit anders gereden, en voor mij is het dus niet anders dan [i:3kjpb3xa]normaal[/i:3kjpb3xa]. Hard ?? Nee gewoon mini....

Nu weet ik niet in hoeverre die "competitie" bollen nog veel anders zijn als de "oude" bollen die vroeger gemonteerd zijn, want anders zou ik je niet druk maken.

Misschien weet Ralph (Malph) heb, die weet meestal wel een hoop van die speciale (race) onderdelen....

RE: Competitie veerbollen

[size=85:1emxkgfg][topics samengevoegd - Crispy][/size:1emxkgfg]
Hallo,

Heeft iemand ervaring met de competitie rubber bollen van minispares?

http://www.minispares.com/Product.aspx? ... 258&title=

Ik heb deze gekocht omdat ik een mini voor op het circuit aan het bouwen ben. Ik heb hierover al meerder topics geplaatst. Nu heb ik die nieuwe race bollen gemonteerd met de adjusta rides van Mini sport maar m'n Mini staat verschrikkelijk hoog voor een circuit auto. Ik heb het op the mini forum al uitgebreid gelezen dat ze nog een stuk inzakken, maar mijn mini staat ondanks de adjusta rides wel erg hoog voor een autootje voor op het circuit. Ik ben nu bang dat ik een hoop geld heb uitgegeven waar ik mogelijk geen profijt van ga hebben ten opzichte van oude ingezakte bollen. Dit omdat je met die oude bollen de mini lekker op de straat kan leggen. Ik heb eerder van iemand hier gehoord dat ik niet veel meerwaarde uit een dure veer conversie zou halen.

Heeft iemand van de racers een goede tip of een geruststellend woordje?

Ik wil ook graag een compression tool van iemand lenen/overnemen zodat ik voor de knuckle joints ertussen krijg.

Groeten,
Jelle

RE: Competitie veerbollen

heb je de goede bollen op de juiste plaats?? er zit verschil in voor en achter...

RE: Competitie veerbollen

Dat is met de smootha ride set zo, met deze niet geloof ik..

RE: Competitie veerbollen

Geen verschil tussen voor en achter. Die smooth à rides zijn van minisport...

RE: Competitie veerbollen

De truc was toch om iets van de moer en/of draadeind af te draaien zodat je op nieuwe bollen lager komt?

RE: Competitie veerbollen

Ik krijg van een Spares man op het Engelse forum te horen dat ze de Hilo's speciaal voor deze bollen hebben gemaakt. Maarja, de adjusta rides zijn van Minisport dus dat zou ik ook zeggen met als bijbedoeling een setje Hilo's te verkopen... Gezien de uitgaven van dit project kan ik die extra kosten even niet gebruiken.

http://jellevandok.hyves.nl/album/36509 ... _state__=3

De foto op hyves is zonder de knuckle joints overigens waardoor de wielen op de foto's wel mooi in de bak vallen.

RE: Competitie veerbollen

Hoi Jelle,

De veerbollen die jij hebt zijn ca 2 tot 4 mm hoger dan een paar standaard bollen die al een tijdje naast de auto liggen. En dan komt er nog bij dat je nieuwe bollen stugger zijn. Maar je mini begint pas echt te zakken nadat hij een tijdje met al zijn gewicht heeft gestaan en rijden helpt nog veel meer.
Wat je zou kunnen doen is aan beide zijden van de bollen een randje afdraaien, maar dat is knap lastig. Daarom zou ik ervoor kiezen de adjusta rides of Hi-lo's af te draaien, dat doen wij ook.

Maar ik zie dat je gaat racen met een rembekrachtiger, dat zou ik niet aanraden, laat die maar weg en gebruik een Yellow band rempomp met een instelbaar remdruk ventiel op de achterwielen. Scheelt ook mooi wat gewicht trouwens. Ook de achterplaten achter de schijven kun je beter weglaten, die zijn tegen stof maar nemen ook koeling weg.

Groeten,

Carst

RE: Competitie veerbollen

Ah, Carst. Op jouw reactie zat ik al te wachten. Je bedoelt 2 a 4 cm toch? Niet mm...

De bollen zijn nu nog onbelast geweest en wanneer ik de wielen opkrik tot ze niet verder kunnen (de carrosserie staat op poten), dan houd ik 10 cm tussen wiel en wielbak. Er vanuit gaande dat de stugge bollen hooguit 2cm inzakken was ik van plan de staven voor de achterkant 6 a 7 af te draaien. Met de stelbout hou ik dan genoeg over om alles na het inzakken later weer wat omhoog te schroeven.

Ik ben aan het uitzoeken of de Hi-lo trompetten daadwerkelijk lager zijn dan die van de adjusta rides. De laatste zijn 8cm hoog wanneer ik een trompet volledig ingedraaid plat op de werkbank zet. Als de Hi-lo's lager zijn dan overweeg ik een nieuw setje trompetten voor. Mogelijk kan ik de trompetten ook wat laten afdraaien maar ik wil geen risico lopen dat ik er teveel af haal en dat ik te weinig draad over houd en ze dan alsnog uit elkaar spetteren op een moment dat ik dat niet wil. Wat is jouw ervaring

Het remdrukventiel/brake bias valve voor achter was ik al van plan. De rembekrachtiger eraf halen... Daar ben ik even eigenwijs. Ik heb de boel net in elkaar zitten en de bekrachtiger werkt goed. Je hebt dit wel eens eerder tegen mij gezegd maar ik wil nu echt eerst zorgen dat ik kan rijden en daarvoor moet ik nog ongeveer 3000 euro het schip in (Weber 45 carb, plexiglas ramen, LCB uitlaatspruitstuk van specialist components, ontsteking etc etc. Mocht je iets op de plank hebben liggen...). Het zal niet onmogelijk veel werk zijn om dat tijdens een volgende winterstop alsnog aan te passen.

Die achterplaten van de remklauw ga ik dan zeker weg laten want ik vind het onmogelijke dingen.

Kan jij mij aan 4 bouten voor de metro remklauw helpen? Ik ben deze kwijtgeraakt in de berg met onderdelen. Degene die ik heb vind ik te kort in de fusee draaien en ik wil geen risico lopen met afbreken etc. Engelse bouten vinden in Nederland lijkt haast onmogelijk.

RE: Competitie veerbollen

Als je de tekst bij de bollen goed leest... zie je dat hi-lo nodig zijn omdat de auto met deze bollen omhoog gaat(ff vrij vertaald)....

((These cone springs will require Hilo adjustable suspension as they sit higher than the originals))


Dus je zal zoiezo hi-lo's nodig hebben....

RE: Competitie veerbollen

adjust-a-rides zijn toch een soort hi-lo's?

let wel op dat er een overbreng verhouding zit tussen het inveren van de wielen en het indrukken van de veerbollen. Ik dacht 1:3 achter en 1:5 voor maar dat zal in een van de andere topics staan.
Dus als je bijvoorbeeld 0.5 cm van je trompet afhaalt, komt je de auto 1.5cm lager te staan (bij 1:3 verhouding)
Ook zou ik echt eerst een rondje rijden voordat je gaat bepalen hoeveel er van je trompetten af moet (aangezien voor er nog niet op zit zul je dat nog niet gedaan hebben). Bij mij (standaard bollen) zakte 'ie nog aardig in en dan bedoel ik meer dan 1 cm. Ook na het verstellen zie je niet meteen verschil.

Ik heb het topic ook even aan een bestaand topic over deze bollen gehangen zodat de informatie bijelkaar blijft.
Let ook even op de bedrijvenregel, voor zover ik kan inschatten gaat het nu nog over unieke producten (en is het noemen van bedrijfsnamen toegestaan) maar het moet niet te gek worden.

RE: Competitie veerbollen

Rene,

Laat ik mijn bevindingen even samenvatten. Als je die andere bollen koopt is het raadzaam om de verlagingset van dezelfde webwinkel erbij te kopen.(Geen namen genoemd ;-) Ik ben het dus nu aan het mixen zoals je hebt kunnen lezen en ik moet nu met de draaibank aan de gang voor de achterstaven en voor de voorkant zal ik waarschijnlijk alsnog de bijbehorende Hi-Low trompetten moeten kopen. Mocht je voor de bollen van Minisport gaan dan heb ik dus een setje Adjusta ride trompetten met bijbehorende knuckle joints voor je. (De staaf van de kogelgewrichten zijn dikker bij de Adjusta Rides...

Jelle

RE: Competitie veerbollen

Ik zou geen competitie veerbollen achter zetten. Alleen voor is voldoende.

Ik heb op mijn Cooper ook competitie veerbollen gezet aan de voorkant, maar hij staat nu wel erg hoog en ik zal daar nog wat aan moeten doen (hi-lo's mogen echter niet).

RE: Competitie veerbollen

Ik ben zelf van plan om de veerbollen te vervangen door echte veren. Deze zijn te krijgen in 3 varianten (town ride, fast road en Racing). Zelf wil ik voor racing gaan.

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?

RE: Competitie veerbollen

Ik heb het probleem ook gehad. Niet met competitiebollen, maar met niet ingezakte gebruikte bollen, ook in combinatie met HiLo's kreeg ik de auto niet laag genoeg. De auto had zo aan Parijs-Dakar mee kunnen doen. Ik heb er toen voor gekozen een stuk van de Hilo's af te halen.

De verhouding overigens voor is 1:3 en achter 1:5. Dus 1 cm eraf is voor 3 cm lager en achter 5 cm lager.

Dennis

RE: Competitie veerbollen

Jelle,

Ik zal wel even meten hoe hoog de Hi-Lo's zijn als je ze helemaal indraaid. Maar ik heb ook wel eens zo'n imitatie setje afgedraaid. Bovendien hebben we de Hi-Lo's op onze racers ook nog aan moeten passen om de mini laag genoeg te krijgen.

Waarom wil je nou een lcb van Specialist components hebben en niet 1 van Maniflow? Bouten voor montage van remklauwen heb ik vast nog wel. Wat voor ontsteking had je in gedachten?

Mini4ever, wat voor klasse race je dan als Hi-Lo's niet mogen?

Groeten,

Carst

RE: Competitie veerbollen

Mini Minded schreef:
Mini4ever, wat voor klasse race je dan als Hi-Lo's niet mogen?



Mini4ever "raced" in de orginaliteitsklasse :x ;)

Hij raced niet, maar gaat voor originaliteit

RE: Competitie veerbollen

Yep. FIVA "original" & FIA Appendix K (Historic)

RE: Competitie veerbollen

Hoi Mini4Ever, maar als je voor orginaliteit gaat, waarom gebruik je dan competitie veerbollen? Maar ben je dan een FIA Cooper of S aan het bouwen?

Groeten,

Carst

RE: Competitie veerbollen

Ik heb de competitie veerbollen vooral gebruikt om het doorzak effect te voorkomen. Maar ik moet nog gaan zien of ze er ook op gaan blijven zitten. Het gaat om deze Cooper: viewtopic.php?f=46&t=39290 De bedoeling is historic rallies, maar ik wil FIA historic races niet bij voorbaat uitsluiten en dus probeer ik ook zo veel mogelijk aan de Appendix K eissen te voldoen. Moet wel zeggen dat niet altijd even duidelijk is wat wel en niet mag... Competitie veerbollen mogen denk ik niet O:) Hi-lo's zijn nooit gehomologeert voor zo ver ik weet, maar als iemand mij een homologatie papiertje met FIA nummer kan laten zien of een link ernaar heeft, dan hoor ik dat graag - al komen ze er dan waarschijnlijk toch niet op ;)

RE: Competitie veerbollen

De works coopers enz. hadden afgedraaide [originele] trompetten.
Er is een bepaalde maximale maat tot waar je kan gaan,met afdraaien,daarna zal de wegligging van de auto slechter worden.
Naderhand ophogen werd gedaan met losse vulringen,voor de ruigere etappe's.

Op de dagelijkse mini heb ik de competitie veerbollen met afgedraaide hi-lo's,
zelfs de boutkop is afgedraaid en er zit een dunnere contra moer op..
Na 5000 km staat hij nog hoog..
en de hi-lo op de laagste stand :x

Voor de IMM- gangers..de rode mini,zwarte wielen ,met triangel op sleep..
leek of er geen motor inzat, maar hij reed gewoon. ;)
Bordje erop 4x4 conversie under construction..
Nog nooit zoveel mensen verbaasd onder een originele standaard 1000 zien kijken. :)" title="Evil" />

RE: Competitie veerbollen

Er waren toch ook twee verschillende knuckle joints? Van de latere ging de Mini omhoog (voor de 12" banden?)

RE: Competitie veerbollen

zou kunnen maar dat is dan voor het eerst dat ik ervan hoor...