cooper s rocker

RE: cooper s rocker

zouden cooper s rockers goede resultaten geven op een 1000 met 295 kop ?

freaker

RE: cooper s rocker

Niet veel beter dan de standaard. Ze zijn alleen wat lichter en sterker. Lift scheelt een klein stukje, maar ook dat is niet veel bijzonders. Ik neem dan even aan dat het over de pressed steel rockers hebt van vroeger?

RE: cooper s rocker

Ik denk van niet, aangezien er nog een beter type is van vroeger...

RE: cooper s rocker

goede resultaten



.. hangen meer samen met wat je met de kop doet 8) deze (12g295) heeft standaard nogal een groot volume ..

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: cooper s rocker

expliceer u nader met de kop ?
zou deze er eerst standaard op zetten en de andere die ik heb modden...

zou ik ze nemen en zetten op de mini of de gewone laten ?

RE: cooper s rocker

volume is 28,3 cc (12g295) t.o.v.
standaard 25,5 cc

(als de rest gelijk blijft) verandert je compressieverhouding hierdoor .. doe je huiswerk ;)

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: cooper s rocker

Het is een verschil kwa verhouding van 0,04 (wel beter dat wel) dus het ligt eraan wat ze kosten. Koop je ze goedkoop dan is het de moeite waard. anders eigenlijk niet....

RE: cooper s rocker

de cooper s (gesmeed dus, itt sindered of staal)tuimelaars zijn vooral verzamel stukken voor als het echt originaal moet zijn. wel sterk maar erg variabel wat betrefd ratio.

een 295 kop komt van een oude cooper 998 en gebruikte zuigers met een d vormige verhoging. Deze zuigers zijn niet meer te krijgen en dus moet je volume uit de verbrandings kamer halen door de kop de vlakken om de compressie verhouding weer op het oude niveau te krijgen (of een turbo gebruiken ;) )
.

RE: cooper s rocker

Echte Cooper S tuimelaars hebben iets meer lift tov de normale tuimelaars. De vraag is of je wel echte hebt want er bestaan drie versies van de forged tuimelaars - wel en niet voor Cooper S. Een en ander is te herkennen aan het nummer dat is ingegoten. De echte Cooper S forged tuimelaars zijn AEA690. De gewone forged tuimelaars zijn 2A533. Dan heb je ook nog de 12G1221 die ik maar even 'reproductie' Cooper S forged tuimelaars noem en die geen nummer hebben ingegoten. Ik meen dat de 12G1221 geen grotere lift geeft tov standaard tuimelaars, maar ik kan me vergissen...

Overigens verlies je inderdaad compressie wanneer je een standaard 2A628/9, 12A1456 of CAM4180 (of zelfs een 22G202) vervangt door een 22G295. Zoals al gezegd zou je dat kunnen compenseren door flat top zuigers te monteren die ook in de laatste 998cc A en A+ motoren zaten (nummer 20754 of 22463) met origineel een compressieverhouding van 10.3:1 De 998 Cooper waarvan de 22G295 kop oa afkomstig is had met zijn D-topped vlakke zuigers een compressie verhouding van 'slechts' 9:1

RE: cooper s rocker

Ten eerste: high lift in small-bore motoren heeft geen zin (David Vizard). En als je bv een MD276 gebruikt is de lift al een stuk groter: inlaat 9.14mm tegen 8.12mm en uitlaat 9.84mm tegen 8.12mm.

Die Cooper rockers brengen niets extra's aan de wielen. Ze zijn wel sterker als de gesinterde. Je kan ook de geperst stalen versie gebruiken: makkelijker te vinden, sterk, en als ze kapot gaan buigen ze om en breken niet. Je kan offset lagerbusjes in deze tuimelaars monteren waardoor je lift toeneemt.

Het is natuurlijk makkelijker om gewoon een hi-lift rollertip setje aan te schaffen.