Kruimelpad
DAM 5626
RE: DAM 5626
Ingediend door riley elf op di, 22-11-2005 18:43
neem ze bijde maar eens mee dan zullen wel eens kijken of we miscvhien van twee weer een goede kunnen maken
hilbert
ps zie ook mijn pm hier over
- Login of registreer om te reageren
Oke bedankt Hilbert, zie je pm.
De vraag was of dit een goede versnellingsbak is en niet over andere versnellingsbakken
Groeten Johan
- Login of registreer om te reageren
Zover ik weet is de DAM 5626 het laatste model bak en van alle bakken die zijn gemaakt ook de stevigste qua opbouw. DAM 5626 is het gietnummer en zegt overigens niet veel over de kwaliteit van de inhoud.
Dennis
- Login of registreer om te reageren
Dennis schreef:
DAM 5626 is het gietnummer en zegt overigens niet veel over de kwaliteit van de inhoud.
Dennis
Nee dat klopt, anders had ik hem niet hoeven reviseren. De bak die er nu onderhangt zijn de synchroomringen van versleten en er mist een hoek van het carter af waardoor ie olie lekt Maar een DAM5626 is zeg maar niet een 'mislukte' serie..
Groeten Johan
- Login of registreer om te reageren
Hoe zit het met een bak van een '89er metro 1300?
Ik weet geen dam nummer.. maar wat zijn de 'mislukte' series?
Ik weet wel dat er modellen zijn waarvan de synchromess ringen
snel slijten en modellen waarvan het achteruitrij tandwiel
van zijn as af loopt.
- Login of registreer om te reageren
Vrijwel alle A+ blokken hebben de DAM 5626 en zijn dus "goed". Bij de laatste MPI modellen hebben ze intern het een en ander aan de bak/diff veranderd en dat maakt ze onbetrouwbaar.
Een Metro van 89 heeft ook een DAM 5626 als het goed is.
Dennis
- Login of registreer om te reageren
LowRida schreef:
Hoe zit het met een bak van een '89er metro 1300?
...waarvan het achteruitrij tandwiel
van zijn as af loopt.
Die dus... Maar dat wil overigens niet zeggen dat bij jou dat probleem ook speelt.
De Mpi bak heeft een hele lange eindoverbrenging waardoor de bak kwetsbaarder wordt.
Jeroen2 weet je er alles over te vertellen!
- Login of registreer om te reageren
Het was me al wel opgevallen dat de bak er al eens onderuit
is geweest. (zag het aan de nieuwe pakking met vloeibare pakk.)
Dat terwijl het blok slechts 55k km heeft gelopen.
Dus waarschijnlijk is het 'probleem' van die bak dan
al opgelost..
Volgende week weet ik het, dan gaat de eerste proefrit
gebeuren en dan zien we wel of het blok alsnog uit elkaar
moet!
- Login of registreer om te reageren
LowRida schreef:
Dus waarschijnlijk is het 'probleem' van die bak dan
al opgelost..
Daar is niets van te zeggen, misschien had ie wel een lekke pakking/keerring of versleten synchro...
- Login of registreer om te reageren
Er zijn maar 2 goede bakken gemaakt de 4818 en de 2886 , deze 2 hebben 4 bouten op het hoofdlager en zijn van een bijzonder goede casting (aluminium legering).
De 5626 is idd de laatste serie castings (5 stuks)die er gemaakt zijn waarvan de 4 en 5 (sommige nog spi en zeker alle mpi's) een vrij zachte casting is.
Ook de deksels hiervan hebben bij sommige gewoon haarscheuren.
De eerste 3 5626's zijn redelijk maar ook hier problemen (het motorkoppel ontwikkelde zich sneller dan de bak) , het hoofdlager komt na een tijd scheef te zitten doordat deze maar met 3 bouten op z'n plek zit , hierdoor loopt vaak de plastic kogelspacer eruit en krijg je idd veel speling op de synchro.
Ook is de qualiteit van deze lagers ver te zoeken , terwijl er veel betere op de markt zijn (speciaal laten draaien van een std lager) , rover heeft het nog geprobeert te verbeteren door er een dubbelgesloten in te zetten bij sommige bakken.
Alle vorige modellen bakken bv de 22G's waren eigenlijk in ontwikkelfase en hebben hier of daar te kleine lagers , deze zijn dus helemaal rijp voor de sloop.
Alle goede schone onderdelen van elk type bak hebben we zo liggen , elke behuizing (5626 , 4818 , 2886 , Mowog , 3ES , etc) , elk std diff 2.76/2.95/3.05/3.1/3.2/3.44/3.65/3.76 , elk nummer deksels en diff. behuizingen , alle tandwieloverbrengingen (combinaties) hebben we ook , kortom 30 complete bakken kan ik zo maken.
Stuur maar een PM als je een project wil starten , dan maken we een leuk bakje voor je.
Moet je wel ongeveer weten wat je motor zal gaan halen qua vermogen en koppel , om er dan de beste versnellingen/diff. in te kunnen zetten.
Greetz , Jeroen2
- Login of registreer om te reageren
Voorlopig nog even std 1300 met std bak..
Ik kan nog net pokon betalen om mijn geldboompje te laten groeien!
Maar altijd handig om te weten..
[edit]
Waar kan je trouwens dat DAM nummer vinden? Zit dat
niet ergens achter dat klepje met 2 boutjes?
Heb het wel eens op moeten zoeken, maar weet het niet
meer. Ik heb nl nog een 1000 blokje staan en ik weet
dat die bak heel goed schakelde! Dus mocht ik alsnog
problemen hebben met mijn metro bak (of wrong dif) dan
zou ik hem over kunnen zetten. ( de 1000 = van '88 )
[/edit]
- Login of registreer om te reageren
Aan de voorkant van je mini , links naast je olie-filter op de bak kijken , daar staat het.
Greetz , Jeroen2
- Login of registreer om te reageren
Nog even een vraagje ben nu met een mpi aan het bouwen en moet nog een bak gaan doen wat zou je dan doen gewoon weer terug bouwen in de orginele behuizing of op zoek gaan naar een andere behuizing met waar het hoofdlager met 4 boutjes vast zit. en het diff 2.76 houden of mischien 3.11 of iets anders alle mogelijk heden zijn nog open. Heb hier ook nog een wel interese in een nieuwe set recht vertande tandwielen maar heb mij altijd zeer afgevraagd hoeveel herrie dat nu maat ten opzichte van gewoon
roep maar eens wat
hilbert
- Login of registreer om te reageren
Als je wilt dat we er 1 voor je moeten maken , stuur maar een PM , check ook dit ff , kan je zien in welke versnelling je hoe hard je kan rijden met alle mogelijke combinaties bakken die we maken , er staan er 25 chemically cleaned te wachten , http://members.home.nl/jeroen.kuijf/tec ... o-list.htm
Check ook dit ff , kan je zien hoeveel vermogen je nodig hebt als je zo hard wil bij een classic mini.
http://members.home.nl/jeroen.kuijf/tec ... age001.gif
Groetjes , Jeroen2
- Login of registreer om te reageren
Ik heb gisteren eens gekeken en de 1300 metro heeft een
DAM5626. (zomaar ter info )
- Login of registreer om te reageren
Heb nog een complete set recht vertande tandwielen en lagers liggen voor de versnellingsbak van Minispares. Ook nog een set rechtvertande dropgears, ook Minispares. Alles splinternieuw.
Dennis
- Login of registreer om te reageren
@dennis; wel een eind rijden om ze op te halen (argentina).
Groet ron
- Login of registreer om te reageren
RE: DAM 5626
Ingediend door Johan op ma, 21-11-2005 21:39
Ik wou m'n versnellingsbak gaan reviseren en nu heb ik 2 versnellingsbakken aleen zijn het beide DAM 5626'ers Is dit een goede versnellingsbak of kan ik btr op zoek gaan naar een andere basis. Het is gewoon tot ongeveer maximaal 60 á 70 pk (hoop ik ) en met een 3.1 diff
Groeten Johan