de 5 poort injectie kit droom

RE: de 5 poort injectie kit droom

Ik wist dat het eraan kwam, maar ik ben er vandaag achter gekomen dat het ook te koop is. Ik droom nog maar van 1 ding vannacht (als ik al in slaap kan komen).

www.mberaceengines.co.uk

RE: de 5 poort injectie kit droom

dag Marc26

Kun je mij het verschil uitleggen t.o.v. een MPI
en wat de winst is in vermogen en acceleratie.

er hangt een mooi prijskaartje aan £ 1955 INC VAT dat is ca. €2970,-

mv. gr. Tom

RE: de 5 poort injectie kit droom

Doordat de ecu van de mpi niet programeerbaar is kun je maar binnen een bepaalde range tunen. Je kunt bijv. niet een afwijkende nokkenas erin zetten, want dan doet je auto het niet meer.
Daarom ligt het maximale wat je met een standaard ECU uit een mpi kunt halen tussen de 80 en de 85 pk.
Wil je er meer uithalen, dan heb je een bijv. andere nokkenas nodig en een programeerbare ECU.

Een Ecu regelt bijv.:

- Regelen van de benzine inspuiting.
- Regelen van de voorontsteking.
- Regeling van de koude start en warmloopfase.
- Regeling van de verrijking tijdens accelereren.
- Regelen van het stationair toerental.
- Begrenzen van het maximum toerental.
- Onderbreking van de inspuiting van afremmen op de motor.

Daarbij komt dat het standaard inlaatspruitstuk ook niet optimaal is als je meer vermogen wilt en zo zijn er wel meer dingen te bedenken.
Met deze kit kun je dus wel meer vermogen uit een injectie mini halen dan voorheen. Omdat een programeerbare ECU veel beter is af te stellen dan een carburateur, moet je bij een zelfde setup een beter resultaat kunnen behalen.
De preciese toename van vermogen en acceleratie is niet zo te zeggen, want dat hangt er helemaal vanaf wat je naast deze kit nog meer aan je mini gedaan hebt (welke nokkenas, hoeveel cc, wat voor diff enz.).

Hopelijk is dit een antwoord op je vraag.

Wil ik verder nog even zeggen dat je voor dat geld het er nog niet afgesteld en al goed werkend op je mini hebt zitten. Daar komt schat ik nog wel een getal met drie nullen bij (in Euro's).

RE: de 5 poort injectie kit droom

marc26 schreef:
Wil ik verder nog even zeggen dat je voor dat geld het er nog niet afgesteld en al goed werkend op je mini hebt zitten. Daar komt schat ik nog wel een getal met drie nullen bij (in Euro's).



Dat is mij bekend, dit was de prijs bij de leverancier in de verpakking.

Omdat ik toch bezig ben met vragen aan het stellen.
De volgende vraag.

Hoe zit het met de emissie eisen (SPI en MPI zijn er gekomen door dat de emissie eisen verhoogd zijn in 1992 en 1997.)

RE: de 5 poort injectie kit droom

Mijn mini komt keurig door de apk en ik heb een 1330 cc met een Kent 276 nokkenas en DTA motor management systeem. Lijkt mij dus geen probleem.

RE: de 5 poort injectie kit droom

marc26 schreef:
Mijn mini komt keurig door de apk en ik heb een 1330 cc met een Kent 276 nokkenas en DTA motor management systeem. Lijkt mij dus geen probleem.



Eh.. Mijn auto werdt niet APK goedgekeurd omdat. ik een gigantisch hoge CO waarde had. Nu had ik er een open K&N filter op zitten. Deze erafgehaald en mijn orginele filter erop gezet. na een minuut of 10 was het wel voorelkaar. Dus inhoeverre was die ECU in verwaring. Of is het normaal....?
gr. dirk

RE: de 5 poort injectie kit droom

Oh beter! Past ook nog zo te zien onder de kap van een mini! Dus geen rare bult erop...

MPI heeft maar 2 injectiepoorten, deze 4.. toch? :)" title="Evil" />

RE: de 5 poort injectie kit droom

Geen idee. Ik heb ook een K&N filter. Je bent de eerste van wie ik hoor dat hij niet door de keuring komt door een K&N filter.

RE: de 5 poort injectie kit droom

Mini Power schreef:
Oh beter! Past ook nog zo te zien onder de kap van een mini! Dus geen rare bult erop...

MPI heeft maar 2 injectiepoorten, deze 4.. toch? :)" title="Evil" />



Ja, de MPI, en alle andere mini's hebben standaard maar 2injectie poorten. En de eerste kit op de iste levert voor deze 2 poorten een injectie systeem. Zoals marc dus al schrijft eigenlijk niets anders dan de MPI, en SPI, alleen is deze dus wat vrijer te programeren.

De 2de kit is inderdaad een injectiesysteem voor een 8 poorts kop. Dus 4 inlaat, en 4 uitlaat. Zoals "elke" andere auto.. ;). De set is al wat prijziger, echter de 8 poorts kop is er geen onderdeel van. En deze is allesbehalve standaard. Reken alleen voor de kop ook nog eens dat bedrag, of meer...

RE: de 5 poort injectie kit droom

Was ik maar wat rijker en iets minder knap.....(of was het iets minder lelijk).

RE: de 5 poort injectie kit droom

Doe de minder lelijk versie maar... ;)

RE: de 5 poort injectie kit droom

hahahahahah

RE: de 5 poort injectie kit droom

Bert schreef:
Doe de minder lelijk versie maar... ;)


Hmmm, arm en lelijk, er moet toch iets positiefs te vinden zijn :? Ik heb in ieder geval een mini :D .

RE: de 5 poort injectie kit droom

Lemon8 schreef:
hahahahahah



Wil je niet zo hard lachen? Dat is niet goed voor mijn zelfvertrouwen :( .

RE: de 5 poort injectie kit droom

sorry :x maar ja als wij gaan racen dan win jij en mag jij hard lachen :)

RE: de 5 poort injectie kit droom

OK 8) .

RE: de 5 poort injectie kit droom

waarom is het eigenlijk allejezus duur!! ik ga echt geen 3000 euro uitgeven aan die 5 poort injectie ding..hoeveel pk krijg je daardoor max?

RE: de 5 poort injectie kit droom

Voor een standaard blok heeft het ook geen zin. Het is meer voor race doeleinden. Het hangt er helemaal vanaf hoe je motor getuned is. Zonder dit haal je niet meer dan 85 pk, met dit wel (samen met race cilinderkop, andere nokkenas enz.)
Ik heb ze wat dingen gevraagd en kreeg oa deze mail:

MARK,

I DO UNDERSTAND YOUR FIRST EMAIL. WHAT I AM DOING IS TO SAVE YOU MONEY. MY TWIN BODIES WILL WORK WITH YOUR SYSTEM BUT IF YOUR ENGINE IS ONLY AT A CERTAIN STAGE OF TUNE THEN THE AIR FLOW REQUIREMENTS ARE SUCH THAT THE STD INJECTION WILL COPE WITH WHAT IS NEEDED.A 276 CAM IS FAIRLY MILD AND DEPENDING ON HOW FAR YOUR HEAD HAS BEEN MODIFIED WILL DETERMINE WHAT AIR FLOW THE ENGINE NEEDS. BY FITTING MY BODIES ALONE WILL PROBOBLY RELEASE ANOTHER 10 %.

REGARDS MIKE

RE: de 5 poort injectie kit droom

dus als ik het goed begrijp... krijg jij met je getunde blokje 10% erbij?? das ook niet veel voor 3000 euro?

maar als je du een sterker getuned blok heb krijg je ook meer % vermogen erbij?

RE: de 5 poort injectie kit droom

Lemon8: Tunen is bottlenecks wegnemen. Heb je 1 bottleneck weggehaald (bijvoorbeeld de kop), blijkt dat het nu blijft steken bij hoe lang je kleppen open staan en er gewoon niet meer mengsel doorheen kan, etc. Als je aan een MPi gaat tunen, dan wordt op een bepaald moment de throttle body de bottleneck. En als je race't, of je wil echt het allerlaatste PK-tje eruit halen, dan doe je dat soort uitgaven. Waarschijnlijk zijn er voor "fast road" toepassingen wel economischere alternatieven. (Meer "procenten" vermogen - hoewel het rekensommetje niet zo simpel is dat er bij het monteren van een bepaald onderdeel een bepaald vast percentage bijkomt, het is een samenspel tussen alle onderdelen - voor minder geld).

RE: de 5 poort injectie kit droom

Goed gezegd :) .

RE: de 5 poort injectie kit droom

Begin bijvoorbeeld eens met het op een fatsoenlijke manier opbouwen van het motorblok. MPi blokken zijn meer in elkaar geflanst dan in elkaar gezet. Hier valt zeker nog wel wat te halen. Hetzelfde geldt voor de versnellingsbak eigenlijk.

Ik heb nog altijd het idee om het blok eens naar PowerSeal te brengen (link) Daar wordt ie niet alleen een stuk slijtvaster van, maar ook minder warm en er is minder wrijving. Laat je dan ook nog de zuigers voorzien van een teflon coating en laat je de handel balanceren dan loopt de boel niet alleen een stuk soepeler, maar ook nog eens een stuk langer.

Bovendien, hoe minder pk's er verloren gaan aan wrijving, hoe meer er voor de wieltjes overblijven :)" title="Evil" />

RE: de 5 poort injectie kit droom

hmmmmmmmm dat klinkt wel aanlokkelijk maar wat is de prijs van die powerseal? zeker weer enorm kostbaar :)

en sjit wat een opties!!! ik word helemaal gek van die dingen die ik kan doen met me mini!! waarom ben ik geen milionair....

RE: de 5 poort injectie kit droom

Is er ook ergens commentaar te lezen van mensen die dat Powerseal procede hebben laten doen? Het klinkt mooi, maar ik had er nog nooit van gehoord.

RE: de 5 poort injectie kit droom

Nog een reply over het systeem:

MARK,

MY THROTTLE BODY SYSTEM WOULD WORK WELL ON ANY STAGE OF TUNE BUT GREATER RESULTS WOULD BE RELEASED FROM AN ENGINE REQUIRING MORE AIR FLOW. DON’T FORGET IF YOU FITTED EVEN JUST THE BODIES REMAPPING WOULD BE NECESSARY. MY ADVICE WOULD BE TO MOD THE HEAD FURTHER, FIT A CAM OF AROUND 280 DEGREES, THEN THE THRTTLE BODIES.

REGARDS MIKE

RE: de 5 poort injectie kit droom

marc26 schreef:
Is er ook ergens commentaar te lezen van mensen die dat Powerseal procede hebben laten doen? Het klinkt mooi, maar ik had er nog nooit van gehoord.



Ik denk niet dat je veel commentaar hier op het forum zal vinden, gewoon omdat de meeste mensen het niet nodig zullen vinden. Ik stel alleen hogere eisen dan de meeste mensen...

Ik heb dat trouwens uit een artikel van het blad Klassiek en Techniek waarop ik geabonneerd ben (nummer 14, mei 1999). Dat blad heeft bij mij een goede reputatie en het verhaal dat gehouden werd vond (vindt) ik erg overtuigend. Reden om het eens te laten doen als ik zo ver ben.

Voor wat betreft de kosten, in het artikel staat 400 ouderwetse guldens per cilinder vermeld. Dat zal inmiddels wel wat duurder zijn.

Men heeft overigens (volgens het artikel) een aantal paris-dakar motoren ermee behandeld en het proces schijnt in de formule 1 gebruikt te worden, dus dan zal het op een mini wel voldoen denk ik zo...

Lemon8":8gnj6gwt]waarom ben ik geen milionair....[/quote:8gnj6gwt]

Dat vraag ik me ook wel eens af... |:(

RE: de 5 poort injectie kit droom

maar met dat powerseal is timing wel belangrijk, bijvoorbeeld als je motor op is en dat je hm dan laat reviseren tot 1290cc en dan die powerseal zodat het minder snel slijt... toch?? want volgens mij heeft het weinig nut om hm met dat spul te behandelen als je motor bijna "op" is..

RE: de 5 poort injectie kit droom

Naar het schijnt kan de laag zo dik gemaakt worden dat de boring weer de originele maat heeft. Hun behandelen de hele zaak voor, laten honen van te voren zal dus niet nodig zijn denk ik. Stuur ze anders eens een e-mailtje.

Ik ga er pas aan beginnen als ik én geld én een garage heb. Dat zal nog wel even duren. Tegen die tijd is de hele handel wel 'op' (er staat nu 115.000 op de teller) dus dan moet ie toch gereviseerd worden.

RE: de 5 poort injectie kit droom

Het klinkt mooi. Ik hou het in gedachte.

RE: de 5 poort injectie kit droom

Sander-T schreef:
Ik ga er pas aan beginnen als ik én geld én een garage heb.



Huh?? Garage? Die zoek ik voor plaatwerken. Voor technische zaken, en zeker voor de motor heb 'k die niet nodig. Het zal mij vanwege het weer, en de buren vanwege het aanzicht boeien zijn of er een motor in hangt of niet.

RE: de 5 poort injectie kit droom

Bert schreef:
Huh?? Garage? Die zoek ik voor plaatwerken. Voor technische zaken, en zeker voor de motor heb 'k die niet nodig. Het zal mij vanwege het weer, en de buren vanwege het aanzicht boeien zijn of er een motor in hangt of niet.



Ik woon nog thuis... en het zal m'n ouders zeker wél boeien :(

Voordat de bouw van m'n eigen woninkje klaar is zijn we 1,5 jaar verder en dan is het geld op... Bovendien wil ik helemaal niet buiten werken. Lekker in een garage, kun je de troep tenminste laten liggen als je niet tijdig klaar bent.

RE: de 5 poort injectie kit droom

Sander-T schreef:
Lekker in een garage, kun je de troep tenminste laten liggen als je niet tijdig klaar bent.



Dat kan ik zeker beamen. Zelf heb ik slechts de mogelijkheid de mini voor 3/4 in de garage te zetten. Als het regende kan ik doorklussen. Maar moet altijd alles afmaken, of afbreken, aan het eind van de dag. Niet optimaal. Maar zo al wel alles gedaan wat je kunt verzinnen...