De "grens" van Tuning

default

RE: De "grens" van Tuning

Ik zie (lees) iedereen hier een mini tunen maar tot hoever kan EN mag dat? aangezien je je auto niet eindeloos mag tunen om nog legaal over de weg te rijden. Waar zit de grens en hoe weet je hoeveel prestaties je nog mag en/of kan krijgen uit je mini?

RE: De "grens" van Tuning

Legal zit er geen grens aan.
Als jij een mini mer 20"wielen en 500pk maakt en de rdw keurt hem goed (of een sva in de uk gaat ok)mag je er gewoon de weg mee op.

De vraag is eerder wanneer beschouw je iets nog als een mini?
Als je er een Vtec blok achter in gooit is het dan nog een mini?
Je hebt immers geen voorwiel aandrijver meer naar mijn mening een essentieel onderdeel van een mini.

In principe kan je geen grens stellen aan wat er mag en kan de vraag is echter wanneer is het nog een mini.
Wat is de definitie van een mini?

default

RE: De "grens" van Tuning

maar er is toch een grens hoever je een motor mag opvoeren of zo? tenminste ik dacht dat als je hem te veel opvoerd dat je meer moet betalen (??). Of mag je een auto zo snel maken als je wil zolang je ook aan de veiligheid denkt en je aan de apk eisen houdt ...

RE: De "grens" van Tuning

Ik hoop niet dat je voor dit soort plannen één van de mini's gaat misbruiken die je in de limburg huiskamer op het oog had! :x

RE: De "grens" van Tuning

Je mag 40% (meen ik) opvoeren zonder aanpassingen op kenteken. Als je daar boven gaat zal je even langs de RDW moeten.

default

RE: De "grens" van Tuning

"Ik hoop niet dat je voor dit soort plannen één van de mini's gaat misbruiken die je in de limburg huiskamer op het oog had! :x" - FrostiE_999

Nee hoor :P

"Je mag 40% (meen ik) opvoeren zonder aanpassingen op kenteken. Als je daar boven gaat zal je even langs de RDW moeten." - G-force

Dit bedoelde ik :P en dan kan het best zijn dacht ik dat je dan meer komt te betalen per maand he...

RE: De "grens" van Tuning

Wat moet je meer betalen per maand ??? :? :?

default

RE: De "grens" van Tuning

dacht ik :P ik weet het niet zeker :P

RE: De "grens" van Tuning

Nee niet per maand hoor! Als je daarboven komt moet je naar de RDW voor een (eenmalige) keuring. Die keuring kost geld.

Het zou misschien kunnen dat je mini daar gewogen wordt en met een ander blok zou ie wat zwaarder kunnen zijn waardoor je in een hogere gewichtsklasse valt en je dus (iets) meer wegenbelasting moet betalen.

RE: De "grens" van Tuning

Die 40% regel geldt sinds afgelopen mei niet meer voor de meeste mini's

Als je een auto hebt van voor 1991 dan kan je je aanpassingen bij de RDW op het kenteken laten aanpassen zonder keuring.

RE: De "grens" van Tuning

''kan je je aanpassingen''?

(bij wijze van) Vtec erin met turbo á 300pk, ff belle papieren opsturen en je krijgt goede terug?? :P :+)

RE: De "grens" van Tuning

hoever je kan gaan? eigenlijk zo ver je fantasie en vooral portemonnee gaat...

mini-blokjes kan je relatief makkelijk opvoeren, er is heel veel bekend over hoe een 1275 te tunen, alles is te koop en je hoeft zelf het wiel niet uit te vinden.

bij 998tjes is dat voor een groot deel hetzelfde, maar er wordt veel minder mee gedaan. nothing beats cc's? ikzelf heb de grootste lol met 998-jes.

aan de andere kant moet je een afweging maken over hoeveel het mag kosten en wat je wilt inleveren qua betrouwbaarheid. hoe gekker je het maakt hoe vaker je stil kan komen te staan.

legaal gezien, denk aan emissie eisen bij apk en db's ;)

RE: De "grens" van Tuning

neem bv een mini uit 73
geen uitstoot eisen of wat dan ook
gewoon een 3.5 liter v8 (is eerder gedaan) in klussen langs bij de rdw om je kenteken aan te passen (is tegenwoordig erg makkelijk) en klaar
geer gevolgen voor verzekering (tenzij je tegen taxatie waarde verzekert)

RE: De "grens" van Tuning

Tunen tot ie het niet meer doet.... Dat heb ik gedaan. |:(

Toen ben ik een Zcars mini gaan bouwen.....

RE: De "grens" van Tuning

nonono schreef:
geer gevolgen voor verzekering (tenzij ze het weten)



fyp.

Ik kan me gewoon niet voorstellen dat de verzekering het leuk vind dat jij met een 200+pk monstertje rijd en jij ze doodleuk wijs maakt dat je een lullig stadsautootje hebt. |:(

RE: De "grens" van Tuning

Wanneer je een aanrijding veroorzaakt of wat dan ook en dan blijkt dat je er een ander blok in hebt izitten dan bij de verzekering bekend is, reken er dan maar op dat de verzekering je voor geen cent zal helpen.

RE: De "grens" van Tuning

Sjoerd24 schreef:


fyp.

Ik kan me gewoon niet voorstellen dat de verzekering het leuk vind dat jij met een 200+pk monstertje rijd en jij ze doodleuk wijs maakt dat je een lullig stadsautootje hebt. |:(



Als jij het netjes op kenteken hebt laten zetten is het geen enkel probleem!
Iedereen verzekert namelijk op kenteken opdat moment heeft de verzekeraar inzage in alle info en dus ook modificaties.

Mijn mg midget heeft bv meer vermogen dan standaard dit heb ik netjes op kenteken en de verzekeraar vind dat geen probleem, ik mag hier nu nog 40% over heen zonder commentaar van de rdw of mijn verzekeraar (die conformeert zich gewoon met de wet)

Bij iedere verlenging (jaarlijks bij je nieuwe groene kaart)heeft de verzekeraar inzage in de kenteken gegevens en controleren zij deze.
Als je verzekeraar een modificatie belangrijk genoeg vind dan zal je een aangepast aanbod krijgen.

RE: De "grens" van Tuning

Natuurlijk kan het gewoon als je het volgende de gebaande paden doet, en dus de verzekering (indirect) kennis geeft van jou modificaties. Je verhaal is nu solide, als je het zo aanpakt is het naar mijn inziens gewoon goed geregeld. :)

nonono schreef:
neem bv een mini uit 73
geen uitstoot eisen of wat dan ook
gewoon een 3.5 liter v8 (is eerder gedaan) in klussen langs bij de rdw om je kenteken aan te passen (is tegenwoordig erg makkelijk) en klaar
geer gevolgen voor verzekering (tenzij je tegen taxatie waarde verzekert)



Maar als ik je vorige post lees, leek het alsof je bedoelde dat je lukraak 200+pk erin mag lepelen, en de verzekering doet zijn ogen dicht en vind het allemaal best. Dat is uiteraard niet waar. 'Geen gevolgen' is dan wel een ongelukkig woordkeus geweest. :)

Het lijkt me namelijk niet onbegrijpelijk dat ze voor zo een 'monstertje' dan wel en hogere premie willen rekenen. Lijkt me toch zeker een 'gevolg'. En dan hebben we het nog niet eens over de gevolgen van het niet informeren van je verzekering in het geval dat je bij een ongeval betrokken raakt.

Dus we zijn het wel eens denk ik. ;)

RE: De "grens" van Tuning

Als je het netjes bij de RDW aanmeld is er inderdaad voor de verzekering niets aan de hand, het maakt hen echt niet uit of er nu 20 of 200 pk in zit (misschien alleen als je jonger bent dan 24).

Dennis

RE: De "grens" van Tuning

ik heb gezegd "langs de rdw dan geen problemen met verzekering"

Daar bij word in Nederland veel minder gekeken naar vermogen voor de verzekering.
Het type auto en de bestuurder en de woonplaats wegen hier veel zwaarder.
En dan blijft een mini een mini hoeveel vermogen je er ook in stopt.

RE: De "grens" van Tuning

Volgens mij, en ik heb geprobeerd het op te zoeken op de RDW site, mag het vermogen van de auto niet MEER toenemen dan 20% na modificartie... Inhoudend: als je no 100 PK hebt mag je uhm tunen tot 120 pk. Alles daarboven moet opnieuw gekeurd worden... de vraag is echter: wie gaat er achter komen? :)

Qua uiterlijke tuning mag je niets wijzigen dat buiten de regelgeving is... de eigenaar dient hier zorg voor te dragen.

grtz

RE: De "grens" van Tuning

Nou ja, na een ongeluk doen ze wel eens rij- en remtests met een auto (voor zover hij nog kan rijden...)

RE: De "grens" van Tuning

Van auto's van voor 1972 weet de RDW formeel niet eens hoeveel cylinders 'ie had. Een maat van me heeft zonder moeite een V8 in z'n Jaguar gelepeld en door de RDW laten goedkeuren. Ze weten er sowieso geen ruk van want ik heb een keer een V12 Jag die als 6 cylinder op kenteken stond door een steekproef gekregen. Een andere keer stond ik in Nieuwegein samen met de keurmeester door het "onschatbare klassieker" boekje te bladeren om aan te wijzen dat het echt geen Jaguar 420G maar een MKX was.
Strikt formeel moet idd bij jongere auto's een test afgelegd worden als het aantal cylinders wijzigt en/of het vermogen met meer dan 40% toeneemt. Vaak willen ze dan even op Lelystad testen of het chassis en de remmen het allemaal wel kunnen hebben.
De clou is idd als je een klapper maak en je auto is niet netjes door de RDW goedgekeurd.

RE: De "grens" van Tuning

Sinds begin dit jaar zijn de rijtesten niet meer vereist.
Nu kan er gewoon met een visuele inspectie bij een gewoon rdw station worden voldaan.

Niet alle rdw mensen zijn hier blij mee en het is de vraag hoe lang het duurt.
Maar eenmaal op kenteken kan het niet meer worden in getrokken!

Dus snel langs de rdw om die V8 in je mini gekeurd te krijgen

RE: De "grens" van Tuning

OK beter:) Hoop alleen dat m'n pick up met een verwachte 160pk (= 500% vermogenstoename) klaar is voor ze alles weer terugdraaien... blijft trouwens gewoon een A-series.

default

RE: De "grens" van Tuning

Het is even zoeken maar op het forum is dat rdw herkeurverhaal al eens eerder uitgespit met een vragenboom of de wagen wel of niet door de rdw moet worden herkeurd ivm vermogenstoename. Ik meende dat auto's voor augustus 1973 niet hoeven te worden hergekeurd.

RE: De "grens" van Tuning

benieuwd of je dit dan ook door de RDW kan krijgen: ebay uk item# 120629907458

RE: De "grens" van Tuning

RE: De "grens" van Tuning