de zoektocht naar Eelkes missende pk's

RE: de zoektocht naar Eelkes missende pk's

het heeft even wat moeite gekost maar de oorzaak van het probeem is boven water.

verkeerde type zuigers voor de toepassing p21251 ipv P21253

ik schat de compressie verhouding op 8.6.

voor de nokkenas moet dat 10.38 zijn.

en de [toegepaste] stage 2 kop was echt vrij dramatisch slecht. Keith Calver had al geroepen dat ze vaak slechtere flow hadden dan een MG metro kop.

dat was niet gelogen

uuhm.. nou daar gaan we dan:



een van de inlaat zittingen was ca 3mm te diep ingesneden (of ingeslagen maar zo ziet het echt niet uit).

dat wordt nog een toer om te fixen want de klep ligt zo diep dat je geen short side meer overhoudt

poortwerk echt niet goed.


zittingen standaard maar dan verputst, kleppen standaard. wel veel uitgeslepen maar op een plek waar je eigelijk niets doet.

ergo, erg erg jammer voor Eelke.

eigenlijk moet het blok er uit en andere zuigers er in mahjah daar zit je ook niet echt op te wachten.

en die kop zit er (als ik hem al kan fixen) vrijwel voor joker op met de compressie en de nokkenas.

on the bright side.. nu weten waar het aan ligt (na ca 2 jaar :? )

VRIJ SCHOKKEND DAT JE HIER GELD VOOR DURFT TE VRAGEN, MENIG HONDA EMPLOYEE HEEFT ZICH VOOR MINDER VAN HET LEVEN BEROOFD

[size=75:1rq83znh][Edit: bedrijfsnaam verwijderd - Eelke][/size:1rq83znh]

RE: de zoektocht naar Eelkes missende pk's

als ik het dus goed begrijp zijn er te korte of dish zuigers in gegaan waar door je een compressie overhoud die lager dan normaal is?!

je kan de kop zeker niet genoeg vlakken om de compressie hoog genoeg te krijgen ?

jammer voor eelke dat als je veel geld uitgeeft en een (of meerdere)bedrijf vertrouwd daar iets moois mee te doen dat het dan gewoon bagger word.

sucses met het fiksen

RE: de zoektocht naar Eelkes missende pk's

Damn, had je dus toch gelijk.

Ongelovelijk dat die prutsers dit gemonteerd hebben, bij deze mijn hulp om dat blok eruit te trekken en er écht uit te halen wat erin zit.

Ome Loek weet misschien wel raad met die kop? :?

Hoe zit het met de timing van de nokkenas? Ach, blok eruit, ook meteen doen lijkt me.

Eelke nog geld over voor een belt-drive conversie? Als we toch los gaan... O:)

[size=75:2kbt9ndx][Edit: verwijzing bedrijf verwijderd - Eelke][/size:2kbt9ndx]

RE: de zoektocht naar Eelkes missende pk's

Voor cylinderkoppen sneller maken weet ik wel een adres in Nijmegen. link
Voornamelijk doet hij MG Midget's en AH Sprite's maar daar zit dezelfde motor in als in de Mini :)
Zijn motoren hebben al menig prijs op het circuit behaald en hij verkoopt zels terug aan Engeland :?

Check ik out 8)

RE: de zoektocht naar Eelkes missende pk's

makkelijk praten achteraf mode on ..
hadden ze bij montage die compressie niet even kunnen meten/narekenen?
makkelijk praten achteraf mode off ..

FWIW,
Theo van den Bogaard

[size=75:2bkeqaja][Verwijzingen bedrijf verwijderd - Eelke][/size:2bkeqaja]

RE: de zoektocht naar Eelkes missende pk's

Ik heb even hier en daar een bedrijfsnaam of plaatsnaam weggehaald ;), Theo maakte de terechte opmerking dat ook in dit geval de bedrijfsnaam niet op het forum thuishoort.

Het is inderdaad spijtig. Maar waar ik vooral blij om ben is dat ik de Mini niet meer dagelijks nodig heb en dat er daardoor eens echt een onderzoek ingesteld kon worden (aangezien het ook geen ramp is als de auto een wat langere tijd niet rijdt). Dat het geen goed nieuws zou zijn wist ik al, alleen jammer dat het niet met alleen een aanpassing aan de kop te verhelpen is.

Dat de compressie niet up to scratch was, was al langer bekend; sinds dat hij in 2004 in Engeland op de rollenbank is geweest (bij het bedrijf in kwestie). Op zich een gezonde motor (compressie over alle cilinders gelijk en ook duidelijk voldoende om "normaal" te lopen), maar kwam niet overeen met wat je verwacht gegeven de compressieverhouding.

De nokkenastiming zou nu goed (of tenminste redelijk) moeten zijn. Die werd destijds als eerste (makkelijkste?) verdachte aangereikt (blijkt nogal vergezocht te zijn dat dat de oorzaak van mindere compressie zou kunnen zijn, vooral aangezien de motor op zich goed loopt). Het heeft lang geduurd voor ik wat aan de nokkenastiming heb gedaan (kunnen laten doen), maar de motor is o.a. daarvoor eruit geweest (if only we knew... |:() en de nokkenas is op tijd gezet (met spietjes, wel dubbele tandwielen, maar niet volledig instelbaar) door iemand waar ik wat meer vertrouwen in heb (maar dat zegt gezien de hele geschiedenis op zich kennelijk niet veel :)). Overigens bleek toen ook de ketting behoorlijk opgerekt te zijn, waar het natuurlijk ook niet beter van wordt. Naderhand liep de motor wel een stuk beter, maar dat daarin zoveel missende PKs zaten durfde ik niet te hopen (en bleek dus ook wel te kloppen) en dat het gevoelde verschil 20-30 pk zou zijn kon ik me ook niet voorstellen (compressie was trouwens ook niet veranderd, dus begon nu toch steeds meer in de richting van een verkeerde compressieverhouding te wijzen).

Wie er nu precies heeft zitten koekhappen weet ik niet (ja, degene die de motor in elkaar gezet heeft, maar ik weet niet zeker of die integraal uit Engeland is gekomen of hier in Nederland opgebouwd is uit losse onderdelen) en hou ik me verder ook liever niet meer mee bezig (garantie-verhaal is wat mij betreft even afgesloten).

Dus, ik denk liever in oplossingen, en dan wel die ik zelf wat meer in de hand heb (en het is ook niet de bedoeling dat het heel veel geld gaat kosten, er zitten al heel wat pegels in en het is niet de bedoeling om weer mijn complete spaarrekening in de Cooper te scheppen :)). Een van de grootste praktische problemen is dat we bij nader inzien al een beetje buiten ons boekje zijn gegaan met het demonteren van de kop in de stallingsruimte (de Mini staat kosteloos in een hoekje van de garagebox van een buurman). Dus om daar de complete motor eruit te gaan trekken is helemaal niet zo'n strak plan.

We bedenken vast wel een list, Joost en ik houden in elk geval contact en vorderingen zullen hier zeker gemeld worden.

RE: de zoektocht naar Eelkes missende pk's

hoi,



ik heb net de kop bij SMR gebracht.
lassen is geen optie bij gietijzer (bij alu wel)

we hebben nog even gekeken maar aangezien de staat van de klep ok was moet hij wel te diep zijn ingefreest.

Er gaat dus een zitting in bij SMR, dan moet er gekeken worden in hoeverre de korte kant nog een beetje te fatsoeneren valt zonder de zitting er weer uit te slijpen..ik ga mijn best doen, maar geen garantie dat het helemaal top wordt. voor het mooie hebben ze te veel uit de poort gehaald en je hebt dus niet echt veel om mee te werken

on the bright side: de andere zittingen hoeven geen zetel dus.

als dat een beetje goed lukt dan zal ik de zittingen en de kleppen nog onderhanden nemen en de meest in het oog springende fouten uit de poort halen.

RE: de zoektocht naar Eelkes missende pk's

@Eelke;

even voor de goede orde; had ik een naam van minibedrijf genoemd?

Ik ken maar een gedeelte van de hele historie van jouw rebuild maar deze error had al eerder boven water moeten komen.

Mijn punt is dat ik het zeer teleurstellend vind dat specialisten waarvan je kwaliteit voor geld mag verwachten het zo laten afweten..

RE: de zoektocht naar Eelkes missende pk's

Eelke schreef:
Ik heb even hier en daar een bedrijfsnaam of [i:8gridqiv]plaatsnaam[/i:8gridqiv] weggehaald ;)



Geen bedrijfsnaam, wel een plaatsnaam waaruit redelijk blijkt waar we het over hebben. Aangezien ik ook bedrijfsnamen heb weggehaald leek het me wel zo eerlijk om dat dan ook maar weg te halen.

Met deze "error" ben ik nooit meer terug geweest naar degene die de rebuild gedaan heeft (redenen leg ik je graag een keer uit bij een biertje). Aangezien het eerste advies in Engeland was, controleer de nokkenastiming, ben ik daarvoor gegaan. Dat heeft al met al veel tijd gekost. Achteraf zou het slimmer geweest zijn om eerder echt te kijken wat er aan de hand was, maar dat is achteraf (op dat moment was ik ook nog in de veronderstelling dat de nokkenastiming een realistische oorzaak zou kunnen zijn, ben alleen niet zo slim geweest om toch rekening te houden met iets anders).

RE: de zoektocht naar Eelkes missende pk's

Eelke bij de psych



(Wat mankeer je ? - 100pk)

RE: de zoektocht naar Eelkes missende pk's

Roger schreef:
@taekeb: Allemaal heel fijn, maar wat heeft dit te maken met "de zoektocht naar Eelkes missende pk's".

Gevonden in:
Gebruiksregels van het Mini Seven Club Forum http://www.minisevenclub.nl/forum/viewtopic.php?t=5629

[i:1i9dwtgu]*: Dit is een punt dat in het verleden vaak bediscussieert is. Je mag advies vragen over een probleem met een garage, je mag aangeven hoe gefrustreerd je bent, je mag via persoonlijke email je ongezouten mening geven direct naar personen, maar laat op het forum de naam van het bedrijf uit je verhaal omdat dit een publiek forum is en dus veel invloed op de reputatie van een bedrijf kan hebben. Dat terwijl het in de meeste gevallen een incident is en het voor een bedrijf heel moeilijk is om publiek te reageren. Daarom wordt ook zeker niet in de laatste plaats de MSCN (en dus niet alleen de schrijver!) erop aangekeken dat er "zwartmakerij" op ons forum staat. [/i:1i9dwtgu]

Dus dit is al bediscussieert, regels zijn regels naar mijn mening. Ben je het er niet mee eens dan:
- Open een eigen forum
- Zoek een ander forum.



Aha.

Bedankt voor je uitleg. Ik wist niet dat er al zo'n heisa over was geweest in het verleden... Blijf het wel een beetje raar en "backdoor" vinden allemaal, maar als daar voor gekozen is dan moet ik me daar maar bij neerleggen.

Excuses dan voor het offtopic gezwanz! De zoektocht naar Eelke's PK's dan maar weer! Ik geloof dat hij ondertussen een rebuild kan gaan plannen met behulp van Paul en Joost?

RE: de zoektocht naar Eelkes missende pk's

Als Eelke er voor in is dan kunnen we wellicht ook zijn karretje mee laten doen met de nog te plannen dyno-sessie;

dat zou dan devolgende setup zijn:

Eelke's search for the lost power

Mijn wheels maar dan met een ome Keith filter kit, eens kijken of dat weer een beetje scheelt

De 3 liter Healey van mijn pa, nog nooit op de bank geweest en mijn pa rijdt ermee als een oud wijf, kan nog leuk worden ;)

De wheels van Minidaan; een 1330 geloof ik met SW5, kop rebuild door Joost

De rusty road rocket van Joost zelf, hopelijk eindelijk klaar dan?

Rene wellicht misschien ook erbij? En ik dacht dat Biry ook wel meewilde?


Nou Eelke, wat zeg je ervan? Nieuwe zuigers 200 doekoe, blok ff honen 75 eur (?gokje?)

Ff een zaterdagje woest doen en we zijn klaar.

RE: de zoektocht naar Eelkes missende pk's

misschien sluit ik me ook aan voor die dynobussiness. Of zijn er al teveel? Wil je dan meten? Of ook afstellen? Ik ben nog steeds stinkend benieuwd naar mn 1380. Is daar al een topic over/datum voor bedacht?

RE: de zoektocht naar Eelkes missende pk's

Paul schreef:
En ik dacht dat Biry ook wel meewilde?



Als je mij bedoelt? Ik wil best mee naar een dyno sessie, maar dan niet om mijn mini af te stellen... Die 1000 is dat niet waard, en mn 1300 is nog lang niet klaar....
Om een hoop te leren zou ik er graag eens bij zijn... :D

RE: de zoektocht naar Eelkes missende pk's

Paul schreef:
Rene wellicht misschien ook erbij?



Lijkt me leuk... :)" title="Evil" />

RE: de zoektocht naar Eelkes missende pk's

kop gered.

Loek heeft een mooie zitting er in weten te krijgen. (niet heel goedkoop.. :( maar ik ben erg verwend).

short side zal wel een beetje lastig worden omdat hij daar toch nog wel wat uitsteekt..ze hadden de short side een beetje te enthousiast geslepen.

maar we gaan proberen om er nog wat moois van te maken.

RE: de zoektocht naar Eelkes missende pk's

kan je die short side niet oplassen oid??

RE: de zoektocht naar Eelkes missende pk's

Mooi dat het zover gelukt is, Joost. Over de verdere oplossing van de zuigers heb ik besloten om eerst nog een seizoentje hiermee te rijden, dit is een mooi project voor de volgende winter ofzo.

RE: de zoektocht naar Eelkes missende pk's

Tja.. als je TOCH bezig bent kan je net zo goed gelijk alles doen...
Ff doorzetten Eelke.. 8)

RE: de zoektocht naar Eelkes missende pk's

ola.



ik heb de poort zo'n beetje klaar . de zitting moet nog wat getweaked worden (zitting nog net 0.6mm te klein)


zo was het:


het valt mij geheel niet tegen. het is goed gelukt om er een fatsoenlijke zitting in te maken en zelfs de short side is voor 99.5% gefixed O:) .









verder nog een stukje lui poort werk gecorrigeerd (het middenstuk tussen de inlaten was welliswaar mooi glimmend maar wel de verkeerde vorm (bol ipv hol, suf en het kost maar 15 minuten om de fixen)



ik denk dat het echt een berg gaat schelen. de inlaat klep had de eerste(en laatste) 3mm van de lift verwaarloosbare flow omdat de klep dan pas boven de kamerbodem uit zou komen. je krijgt er bijna een halve cylinder bij denk ik.

een 276: 0.293 inch lift op de nok maal 1,5 vanwege de rockers.0.439 inch = 11,1mm max haal daar 3.5 mm af hou je ongeveer 7.66 mm (.300) met een belabberde zitting.

enfin. slechter wordt het er niet van

de uitlaat zitting was ook nogal matig ( op zich vrij breed maar de klep dichte maar af op max 0.5mm),
er zit nu een 3 vlaks van 1.6 mm in

en de kleppen zijn voorzien van een backcut die exact samenvalt met het contactvlak van de zitting



.

dus op zich is het poortwerk is de basis niet slecht alleen is het zo zonder oog voor de details gedaan. en juist in de zitting en directe omgeving zit heel veel van de winst.

af en toe zouden de wat subtieler met de slijper in de weer hebben mogen zijn, want metaal er af halen gaat makkelijker dan het er weer bijmaken nietwaar. O:)

RE: de zoektocht naar Eelkes missende pk's

update met picjes hierboven O:)

RE: de zoektocht naar Eelkes missende pk's

Dan ziet er een std kopje toch heel anders uit... d:)b

RE: de zoektocht naar Eelkes missende pk's

:)\\_

RE: de zoektocht naar Eelkes missende pk's

iets te vroeg gejuigd.

ik vroeg mij al af waarom de zitting bij twee van de inlaten zo verrekes dun was.

niet veel aandacht aan gegeven.. shit, zitting wil niet echt lekker lukken.

blijkt de poort bij twee inlaten op de maat te zijn geslepen voor een stage 3 kop (met 37 mm klep).

PUS!@@!^#!%&

ik krijg dus niet een voldoende dikke zitting er in |:( |:( |:( |:(

ergo nu zijn er twee opties:

1:vier stuks 36.6mm inlaat kleppen

voordeel... erg dikke inlaat kleppen :)" title="Evil" />

2: of nog drie extra inserts er in.

vrij veel extra werk. iets goedkoper

overigens bij optie #1 heb ik een paar nette 35.7mm kleppen om over te nemen voor je Rene :)

RE: de zoektocht naar Eelkes missende pk's

Eelke... ik zou als ik jouw was voor optie#1 gaan ;) 8) ;)

RE: de zoektocht naar Eelkes missende pk's

Helaas, Rene, het is in overleg met Joost toch optie 2 geworden. De 37,nogwat racekleppen (er was stiekem nog een optie 3) vonden we toch wat te gek, en de 36,nogwat rimfows zouden waarschijnlijk nog krap worden. Dus worden het toch inserts.

RE: de zoektocht naar Eelkes missende pk's

Eelke schreef:
(er was stiekem nog een optie 3)



Ik ben niet nieuwsgierig hoor...[size=75:28tpx7b3]en wat was optie 3 dan??? 8) [/size:28tpx7b3]

RE: de zoektocht naar Eelkes missende pk's

ondertussen staat eelke mini stil natuurlijk
het is maar goed dat hij kan rondrijden in de nieuwe checkmate :)

ik ben benieuwd hoe dit verhaal afloopt....

[size=75:1g9krz88]hopelijk komt de 100 pk op de rollerbank tevoorschijn O:) [/size:1g9krz88]

RE: de zoektocht naar Eelkes missende pk's

Rene:
optie drie was 1.464inch inlaat kleppen. :)" title="Evil" />

maar eigenlijk moet je dan erg veel wegslijpen en dan raak je natuurlijk weer water mantel en dat moet je weer lassen. en gietijzer lassen is een redelijk heikele aangelegenheid: hele kop opwarmen tot dof rood, dan lassen een dag in een oven laten koelen..naaah is het gezeur niet waard.

ik zal een op mijn schrootkop kijken hoever je kan gaan in die regio ( als ik tijd heb).

en
Hanz: 100pk gaat er zeker niet uitkomen. ik zal blij zijn als hij over 70 komt gezien de compressie (8,53).

maar mochten de zuigers er een keer uitgaan dan kunnen we wel zien wat er dan gebeurd

overigens als ik zelf met een 1330 100pk haal ben ik al erg in de sas..

RE: de zoektocht naar Eelkes missende pk's

Hoeveel pk’s waren er dan zoek, hoeveel vermogen leverde het blok? En was die 100 pk de originele target?

RE: de zoektocht naar Eelkes missende pk's

Wat ik me afvraag is of de kop niet dusdanig gevlakt kan worden dat je toch een redelijke compressie krijgt. Of raak je dat de water/olie kanalen.

RE: de zoektocht naar Eelkes missende pk's

100 pk is nooit het target geweest. Als je de claims uit folders e.d. moet geloven dan zou er uit een blokje met deze specs 90 pk moeten komen. Als alles echt goed is dan kan dat ook wel, zie bijvoorbeeld Paul's blokje, maar dat ga je waarschijnlijk toch niet halen met massa-onderdelen, dus daar heb ik nooit op gerekend. Ik rekende op 80-85 pk of zoiets.

Uit dit blok is ooit op de rollenbank 65 pk gekomen, maar waarschijnlijk stond ook de kleppentiming toen niet helemaal loepzuiver.

Ja, je kan de kop vlakken om de goede compressie-verhouding te bereiken, maar dat gaan deze zuigers niet lang volhouden omdat die niet op die hoge compressie berekend zijn, qua sterkte. Ander zuigers zijn dus niet alleen hoger (om een hogere compressie te bereiken), maar ook sterker (om die hoge compressie ook aan te kunnen en heel te blijven).

RE: de zoektocht naar Eelkes missende pk's

hoi.

Die claims zijn erg enthausiast.

al denk ik dat je met de juiste tweaks een eind in de richting van 90 zou moeten kunnen komen.

maarlaten we eerst de boel wel goed in elkaar zetten en dan zien we wel. O:)

het vermogen zal er zeker niet slechter van worden :P

p.s

de kamers bleken 22cc te zijn dus het valt wellicht nog wel een beetje meer en heb je een CR van rond 9
nog steeds te laag maar alle beetjes helpen.

RE: de zoektocht naar Eelkes missende pk's

Als er dan t.z.t. andere zuigers (de goede) in komen, wordt de CR dan weer niet te hoog?

RE: de zoektocht naar Eelkes missende pk's

Hij is af.

ben er 98% tevreden mee. De poorten die te grote gaten hadden bleken lastiger te fixen dan diegene die zo diep gefreest was.

en nu kloppen de kleppen wel goed :)
vrij grote 30 graden backcut op de uitlaat kleppen en een kleintje op de inlaten. asymmetrische zitting voor zo ver dat ging i.v.m. weinig materiaal om mee te werken.

ik heb er net een heel klein stukje aanloop weten te houden

ik heb de zitting een tikje breed gehouden (1.6mm). geen wat beter flow op lage lift en het blijft langer heel.

En Qua CR nee met andere zuigers zit je eigelijk wel ok ergens rond 10.6.

ik heb de kamers ook een heel ietsje aangepast (is echt maar heel weinig volume bijgekomen)

ergo dit gedeelte is volbracht O:)

RE: de zoektocht naar Eelkes missende pk's

ben benieuwd naar het eindresultaat :D

RE: de zoektocht naar Eelkes missende pk's

De kop is er gisteren opgegaan, ziet er netjes uit d:)b Klein stukje gereden en niet de kans gehad om hem goed warm te rijden, dus kan nog niet heel goed beoordelen dat het effect nu is. Afstand van de bovenkant van de zuigers naar het deck bleek wat minder dramatisch te zijn dan eerst gedacht, maar daar kan SirYun vast een stuk meer en beter over vertellen.

RE: de zoektocht naar Eelkes missende pk's

ola.


CR is ook nu nog laag.

9.16 (give and take een beetje)zou 10.3 mogen zijn.

maar zo op het eerste gehoor pakte hij lekker op.

Tijd voor testen zou ik zeggen.

RE: de zoektocht naar Eelkes missende pk's

Ben benieuwd , ik wil 'm wel meten voor je.
Duurde het nu 2 jaar voor je n'm "normaal" rijdend hebt Eelke , schandalig!!
Greetz , Jeroen2 ;)

RE: de zoektocht naar Eelkes missende pk's

Ja, twee jaar, maar ik heb er zelf ook niet continu achteraan gezeten (op een gegeven moment wordt je er ook een beetje moe van, en voor je de werkelijke oorzaak hebt ben je ook verder). In de laatste update over de kop op mijn site (laatste gebeurtenissen van dit weekend nog niet meegenomen) staat een beetje een samenvatting van de hele geschiedenis.

RE: de zoektocht naar Eelkes missende pk's

Eelke schreef:
De kop is er gisteren opgegaan, ziet er netjes uit d:)b Klein stukje gereden en niet de kans gehad om hem goed warm te rijden, dus kan nog niet heel goed beoordelen dat het effect nu is.



En Eelke al meer tijd gehad?

RE: de zoektocht naar Eelkes missende pk's

Jazeker, gisteren de Hoekse Waard Rit, hij rijdt prima. Maar mijn butt-dyno is een beetje verstoord door lange tijd niet in de witte te rijden en wel in de Mini2, dus ik durf niet echt conrete uitspraken te doen :) Maar hij trekt lekker door als hij eenmaal een beetje op toeren is. Waarschijnlijk nog een beetje aan de arme kant, deze week gaat hij even aan de mengselmeter om het even bij te stellen (echt goed afstellen kan natuurlijk pas op de rollen, moet ik binnenkort toch maar eens een afspraak voor gaan maken).

Voor de rest gisteren nog een stunt [size=75:15hwb8or](zie tweede kopje, "Achteraf")[/size:15hwb8or], waarbij de kop c.q. koppakking even verdachte was (was immers net nog werk aan gedaan), maar gelukkig viel het mee (dat verhaal hoort hier dus uiteindelijk ook niet thuis, met de kop is alles goed d:)b).