Dellorto DHLA 40 revisie?

RE: Dellorto DHLA 40 revisie?

Dag Mensen,

Ik ben een Mini Van uit '80 aan het restaureren en ik loop nu tegen een probleem aan. Ik wil graag een Dellorto DHLA 40 aan mijn motorblok schroeven. Deze heb ik in mijn bezit, maar deze Dellorto is al een tijd niet gebruikt. En er zit aanslag op en ik weet niet of alles compleet is. Heeft iemand een adres? Of iemand die info kan geven over een Dellorto in combinatie met een A series blokje?? Waar kan ik onderdelen etc. halen??

RE: Dellorto DHLA 40 revisie?

Ik weet nog niet zoveel van tunen van auto's af, maar ik weet wel dat als je een grotere carb neemt het alleen zin heeft in combinatie met een groter inlaatspruitstuk omdat je anders de boel alsnog tegenhoud/afremt..verder aanslag is geen probleem, roest aanslag?? ff in een grote bak met cola leggen (merk maakt echter niks uit :D )...voor onderdelen kun je ook eens kijken bij gevraagd of een topic erover maken bij gevraagt (dus vragen of iemand het 2dehands heeft liggen)

groetjes Wouter

owja als je toch bezig bent met een grotere cq kleinere carb pas dan ook meteen luchtinlaat, uitlaatspruitstuk, uitlaat aan voor maximale winst uit je carb :+)

RE: Dellorto DHLA 40 revisie?

Dank voor je reactie Wouter. Ik had daar zelf ook al rekening mee gehouden. Ik heb een LCB uitlaatspruitstuk en een big bore RVS uitlaat. Alleen nog geen inlaatspruitstuk, want ik wil eerst weten of ik echt iets kan maken van deze Dellorto. Ook een luchtfilter moet er nog komen. Maar ik moet er eerst iets meer van weten.

RE: Dellorto DHLA 40 revisie?

Vergelijkbaar met de Weber .. stukje uit HTMYM:

"For those of you who want every bit of horsepower I will now show you what I believe to be the hottest carburetion setup for the series A engines. Into this category come the twin-choke Webers and Dellorto carburettors. Whether your requirements are for road or competition, these carbs are tops. But they are not a cure-all for bad performance. For the series A engine, the difference between good carburetion-SU's or similar- and what can best be described as the ultimate in carburetion, is small. Between 4 and 8 HP for a roadie or 8 and 12-odd for a racer, depending on engine size. Like any other carb, the Weber or Dellorto will not give its best unless correctly set up. If I've heard it once, I've heard it said a dozen times by people not really in the know, these carbs consume a lot of fuel. They consume a lot of fuel only when they are incorrectly set. Otherwise they give no worse fuel consumption than any other good carburetor correctly set. If you are to take advantage of the extra power these carbs will give, then it's essential that you go to a lot of trouble to set them up absolutely spot-on. Ideally, this means a session on a dynamometer if you are going to be anything like in the ball park Chapter 11 covers setting up.
If you are going to use a twin choke Dellorto or Weber carb you are going to be using one of three possible setups-a single 40 bore unit, a single 45 or split 45's On 850 and 1000 cc engines when road work is the prime requirement, one 40mm Weber or Dellorto makes a fine setup and you don' start to lose anything by having a 40mm carb instead of a 45 until over about 70-75 HP. Let's look at that another way: If you have, say a 1000 cc engine turning out 70 HP on a 40, then you may well see 71 or 72 with a 45. It's pretty close, so you have to decide at this point whether the additional expense of a 45 is justified. Really, the 40mm carb does the job excellently on 850's in all stages of tune bar absolute out and out race units. I say from 75 HP upwards, 45mm bore throttle barrels are what's wanted to do the job."

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Dellorto DHLA 40 revisie?

Ik heb dat zelf ook gelezen, want dat staat toch in het boek van Vizard?? En daar zeggen ze ook dat er niet veel verschil is tussen een Weber en een Dellorto, behalve dat de Dellorto voor de rally/road motoren beter is. Maar ik kan nergens echt uit afleiden of ik deze ook op een 1275 kan maken. Natuurlijk kan het, maar waar moet ik nog meer rekening mee houden? Daarbij wil ik ook het blok een beetje tunen. Ongeveer 80pk, snel optrekken en een hogere top, maar dat ik er nog wel safe mee kan rijden. Geen racemonster, die alleen in hoge toeren goed loopt. Die 70-75pk is dat aan het vliegwiel of aan de wielen?? Want daar zit ik ook een beetje aan te denken: ongeveer 75pk aan de wielen.
Ook gelezen ik dat er nog een paar mensen zijn die ook een Dellorto carb op hun mini hebben. Een riley elf/wolsely hornet?? En nog iemand die aan het restaureren is. Zijn dat ook DHLA's??

RE: Dellorto DHLA 40 revisie?

ongeveer 75pk aan de wielen



.. da's meer dan "een beetje tunen" volgens mij :P
(lees je boek van David Vizard nog eens goed door ... helemaal ... )

vergeet niet iets aan je remmen te doen; als je die 75 pk aan de wielen hebt wil je ook een beetje kunnen stoppen, en de standaard trommels van een Van zijn dan wel minimaal.

[edit: even gezocht waar Zevenaar ongeveer ligt ;) .. voor adressen in je buurt:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/adres.htm
.. Longbridge Zutphen heeft i.i.g. een Elf met een dubbele Dell'orto op de site staan, misschien weten die ook iets meer over dergelijke carburatie ..]

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Dellorto DHLA 40 revisie?

Op de Riley zit tegenwoordig een Weber (twin choke). Vroeger waren het overigens twee single choke Dellorto's, niet één twin choke zoals je meestal tegenkomt en waar het hier als ik het goed begrijp ook over gaat. Het principe is dacht ik wel hetzelfde.

RE: Dellorto DHLA 40 revisie?

Ik heb Vizard nog niet helemaal uit gelezen, maar wel gelezen over de Dellorto. Maar ik denk dat ik het nog eens moet lezen. Want ik begrijp het nog niet helemaal.
Die Dellorto's die op de Riley zitten, dat zijn enkele Dellorto's en geen DHLA. Dus die zijn niet precies hetzelfde.
De trommelremmen heb ik nog, maar ik heb gelukkig ook schijven voor 12 inch velgen. Die moet ik wel reviseren, want ze zijn verroest.
Oké, gelijk heb je, 75pk aan de wielen is ook best veel. En ik denk dat het wel heel veel gaat kosten als ik dit wil krijgen. Hoeveel heeft een standaard Metro 1275cc blok aan de wielen???

RE: Dellorto DHLA 40 revisie?

Simini schreef:
Die Dellorto's die op de Riley zitten, dat zijn enkele Dellorto's en geen DHLA. Dus die zijn niet precies hetzelfde.


Nee, maar naar ik begrepen heb is het principe wel hetzelfde, dus mogelijk heb je toch iets aan de ervaring die is opgedaan.

RE: Dellorto DHLA 40 revisie?

staat al veel over geschreven, maar:

een austin metro rond de 60 pk,
een mg metro rond de 72 pk

succes

Mark

RE: Dellorto DHLA 40 revisie?

Voor de duidelijkheid: de genoemde waardes zijn aan de krukas, niet aan de wielen.

RE: Dellorto DHLA 40 revisie?

Ik was toevallig op de site van Miniparts aan het kijken. En daar stond bij een Mini, dat je kon bellen of mailen om een afspraak te maken voor het afstellen van je motorblok. Als je een Weber had! :? Nou had ik gemaild en ze konden ook wel een Dellorto afstellen en ook aan onderdelen komen. :D Dit is het eerste wat ik tot nu toe heb.
Ik zal ook Longbridge nog eens mailen of bellen.

Dank voor de reacties

RE: Dellorto DHLA 40 revisie?

Kan je niet beter gewoon naar de rollenbank gaan met je auto, als je hem wilt gaan laten afstellen? Zeker met een Weber c.q. Dellorto schijnt dat behoorlijk belangrijk te zijn.

RE: Dellorto DHLA 40 revisie?

Yes, heb via MiniParts een revisiesetje gekocht en net thuis afgeleverd gekregen.
Daar zitten alle pakkingen en rubbertjes en twee kleine onderdelen (voor de afstelling/vervanging ofzo.) :9
En het boek over [i:xcj4t8eh]How to Build and Power Tune Weber and Dellorto DCOE and DHLA Carburettors -Des Hammill [/i:xcj4t8eh] :D bij Bol.com besteld. Ze moesten het wel bij de leverancier bestellen, want ze hadden het niet meer in voorraad.

Yes, 8) kan ik straks beginnen met de revisie van m'n Dellorto.!

RE: Dellorto DHLA 40 revisie?

Heb je al bedrijven gevonden die onderdelen (sproeiers) voor de dhla 40 leveren? Ik heb er twee via markplaats op de kop getikt en wil de standaard jet selectie van vizard gaan toepassen maar ik heb wat moeite een bedrijf te vinden die deze levert.

RE: Dellorto DHLA 40 revisie?

ik denk dat dat toch nog wel te krijgen moet zijn sproeiers voor een delorto voor een weber is het in elk geval geen probleem. die van mijn broer(a3) heben ze in iedergeval wel goed gekregen maar je moet het wel met een rollen bank doen want zomaar een staandaard set kopen is toch niet helemaal de goede methode. altans dat was het bij ons niet hij liep er wel op maar niet goed en als je dan zo wat in hetlucht ledige moet gokken dan kom je er nooit

groetjes hilbert

ps wij haden wel een nieuwe weber45 om er zeker van te zijn dat die in elk geval goedwerkt

RE: Dellorto DHLA 40 revisie?

Heb je al bedrijven gevonden die onderdelen (sproeiers) voor de dhla 40 leveren?



heb je BCCP al geprobeerd ??
http://www.bccp.nl/nl/bformnl.htm

succes,
Theo van den Bogaard

RE: Dellorto DHLA 40 revisie?

Helaas helaas, met het risico dat niemand ze van me over wil nemen, bccp heeft ze niet en geven me weinig kans om de spullen te vinden.
Ik heb wel een bedrijf in de uk gevonden (link) die de spullen wel wil leveren voor 213 engelse ponden :'( . Dan zijn wel allebei de dubbele carburateurs ingesteld volgens de opgave van vizard en heb ik er dus een over.
Via een alfa romeo discussiegroep kreeg ik nog de tip het bij speedcentre in geldermalsen te proberen. Hier moet ik nog even achteraan, ik geloof dat ze ook een rollenbank hebben :D .

default

RE: Dellorto DHLA 40 revisie?

Simini schreef:
En het boek over [i:1sbyobd1]How to Build and Power Tune Weber and Dellorto DCOE and DHLA Carburettors -Des Hammill [/i:1sbyobd1] :D bij Bol.com besteld. Ze moesten het wel bij de leverancier bestellen, want ze hadden het niet meer in voorraad.



Als het zo ver is dat je de carb gaat afstellen, ben ik wel erg benieuwd naar de afstelling.
Ik heb hier nl een zo goed als nieuwe incl.reserve onderdelen liggen.
En uiteraard wil ik die straks gebruiken voor op mijn verse blokkie.

grtzz Martin

RE: Dellorto DHLA 40 revisie?

Popeye, heb je al bij Miniparts geprobeerd? link Daar heb ik mijn revisieset besteld en ze willen het afstellen (met rollenbank??) doen als ik het blok klaar heb. Maar dat duurt nog wel even totdat mijn blok klaar is. Moet ook nog wat dingen aan de body van mijn Van doen.

RE: Dellorto DHLA 40 revisie?

Probeer eens een Alfa Romeo dealer, op de oudere boxers zitten nl. standaard die dhla's (40 en 45 mm.)

default

RE: Dellorto DHLA 40 revisie?

[size=85:3ojws5oi][Topics samengevoegd - Crispy][/size:3ojws5oi]
Dag mijn beste medeforumers,
ik heb een tijdje geleden een mini kunnen kopen waar er nog tonnen extra onderdelen bij waren. Eén van deze onderdelen waren een set van Dellorto DHLA 40 G carburators.

Ik ben ondertussen ook bezig met het bouwen van een 1380 stage 3 A+ motor. Deze bevat ondere andere een verlicht vliegwiel, 1.5 highliftrockers, dubbele, stuggere klepveren, verlichte drijfstangen, verlichte uitgebalanceerde krukas, enz. En ik wou eens zien of ik deze carburators kan gebruiken.
Nu vroeg ik me een paar dingen af:

- ten eerste: is het mogelijk van één van deze carburators te steken of moeten het de twee zijn? Indien het mogelijk is om 1 te steken, welke van de twee kan ik dangebruiken?

- ten tweede: ik heb geen zin om in mijn schutbord te gaan slijpen dus zou ik een zwanenhals willen steken die op 2,5" komt. Is dit aan te raden of toch maar niet.

- En ten slotte: hoe zit het met de benzinepomp, wss best een elektrische maar welke zou ik dan het beste nemen?(Bijvoorbeeld bij Brezan autoparts) en hoe zit het met de benzineleidingen?

Ik hoop spoedig een antwoord te krijgen op mijn vragen. Als ik niets met deze carburators kan doen laat het me weten dan doe ik ze gewoon weer weg.

Met vriendelijke groeten,
Frédéric

RE: Dellorto DHLA 40 revisie?

Hoi Frédéric, het is handig om eerst even te zoeken of er al wat informatie op het forum staat voor je een nieuw topic aanmaakt. In dit geval heb ik je vraag aan een bestaand topic gehangen waar al het eea in staat over het toepassen van een dellorto op een mini.

Gezien de overeenkomsten tussen webers en dellorto's, kun je misschien dit topic ook eens bekijken. De meeste dingen die gezegd worden gaan ook op voor dellorto's.
viewtopic.php?p=31941#p31941

default

RE: Dellorto DHLA 40 revisie?

bedankt voor de tip crispy!!

RE: Dellorto DHLA 40 revisie?

Hey!

Wat ik gemerkt heb, is dat de DHLA 40 het best te gebruiken is op een klein blok. Bijvoorbeeld de 1000 of 1100, hoger heeft weinig zin. Dan kun je beter naar een Weber kijken.
Mocht je ze weg willen doen, dan hou ik me aanbevolen.
Zwanenhals inlaat werkt wel, maar je doet het blok en de carb tekort. De flow is echt te beroerd.

Gr. Simon

default

RE: Dellorto DHLA 40 revisie?

met andere woorden ik zou op mijn 1380 gewoon beter een hif44 steken met aangepaste gasnaald of een weber dcoe 45.Maar aangezien ik dan toch een zwanenhals moet steken beter een hif44 gewoon.
Als dat het geval is wil ik mijn Dellorto's wel weg doen.

grtz Frédéric

RE: Dellorto DHLA 40 revisie?

Nou een weber 45 kan ook, die heeft minder last van een zwanenhals.
Maar het komt de flow ten goede als je een andere (rechtere) inlaat monteert.
Ik stuur je een pb.
Hiff44 is altijd goed en dan op de rollenbank!

RE: Dellorto DHLA 40 revisie?

Denk toch dat mensen dit niet alleen voor de styling monteren dus: Topic verplaatst uit CM: Styling, Carosserie en Interieur

RE: Dellorto DHLA 40 revisie?

een 40 dhla is geen probleem op een warme 1275
ook niet met een zwanenhals
pas boven de 90pk (ongeveer) krijg je zo'n grote flow restrictie dat het je power gaat kosten.

en de stelling dat een 45 ipv een 40 beter werkt op een zwanehals is onzin de flow restrictie komt van het spruitstuk dus een grotere carb werkt echt niet

default

RE: Dellorto DHLA 40 revisie?

maar als ik het goed begrijp is een hif44 maat 44 en een dhla40 maat 40. Dus zou een weber dcoe 45 van maat beter gaan dan een dellorto dhla40 op een getuned 1380 blok.
of niet?

grtz

RE: Dellorto DHLA 40 revisie?

ligt helemaal aan het blok, sproeiers, SPRUITSTUK etc
als je die 40 op zwanen hals gaat vergelijken met een hiff 44 op een goed spruitstuk dan flowt die hiff vast beter.

maar als het blok het niet nodig heeft maakt dat nix uit

RE: Dellorto DHLA 40 revisie?

nonono schreef:
een 40 dhla is geen probleem op een warme 1275



Zijn vraag was: of het op een 1380 past en het goed doet. Antwoord: nee. Daar heeft de DHLA40 te weinig capaciteit voor.

RE: Dellorto DHLA 40 revisie?

daar ben ik het dus niet mee eens.
Het werkt prima.
heel mischien zou je 3pk kunnen winnen op een RR maar that is it