differentieel austin allegro 1300

RE: differentieel austin allegro 1300

hallo allemaal
ik heb een aantal jaren geleden een mini replica cooper bj 1976 gebouwd met een motor van een austin allegro 1300 met 13 inch wielen.
ik heb onder mijn mini 10 inch wielen.
het resultaat was geweldig trekt weg als de brandweer maar is alleen leuk om korte stukjes mee te rijden (toeren te hoog topsnelheid te laag)
nu heb ik een differentieel van een donor mini blok met 850 ingegoten naast de benzine pomp (identificatie plaatje ontbreekt)
ik ga er vanuit dat het een 850cc blok is
het differentieel is grote tandwiel 63 tands kleine 16 tands. (3.93/1)

kan ik dit differentieel gebruiken om in het allegro blok in te bouwen
en krijg ik dan enigszinds redelijke verhoudingen wat toerental en snelheid betreft.

ik ben zeer benieuwd naar jullie reacties
groetjes Henk Hartsuiker.
Holten Ov

RE: differentieel austin allegro 1300

3.93 is net zo erg op de snelweg, voor een beetje normaal rijden moet je minstens naar 3.44 gaan

RE: differentieel austin allegro 1300

Bepaal eerst goed waar je de mini voor wilt gebruiken. Kom je nooit op de snelweg is 3.44 een prima balans. Ik heb een 1300 en werd doodmoe van de hoeveelheid toeren op 80 km wegen en hoger. Daarom gekozen voor een 2.9 eindoverbrenging en ben er super gelukkig mee.
80 kmh in 4 draait het blok 3000rpm
100 kmh in 4 3600 rpm
120 kmh in 4 4200 rpm

En de mini is met 75pk meer dan snel genoeg.

RE: differentieel austin allegro 1300

Misschien helpt dit....

Eindreductie Allegro (:1)

1100 - 4.333 (15/65)
1300 - 3,938 (16/63)

Aan Allegro eindreductie's heb je bij 10" wielen dus niets, te veel toeren.
Optie van "Innocenti 1300" is een goede. Is de oude mini 1000 eindreductie. 10" wielen - reductie (:1) 3.44 (18/62)

Mijn voorkeur zou zijn bij 10" wielen en 1300 motor: (:1) 3.1 (59/19)
Is in vierde versnelling 80 km/u - 2500 rpm. 3100 rpm bij 100 km/u.

Vergeet niet de vertanding voor de snelheidsmeter óók aan te passen, anders klopt je snelheidmeter niet! Zal in de huidige situatie nu ook veel afwijken!

RE: differentieel austin allegro 1300

Heb je er erg in dat je niet alleen het kroonwiel wat in het 'klokhuis' zit moet vervangen, maar daarbij ook het bijpassende 'pignon' wiel in de versnellingsbak! Die tandwielen moeten 'paren'. Het 'klokhuis' waar het kroonwiel in hangt is ook 'bijbehorend' bij dat kroonwiel, want een kleiner kroonwiel moet -hart op hart- dichter bij de as in de versnellingsbak komen willen de tandwielen goed in elkaar grijpen.

RE: differentieel austin allegro 1300

hallo Wim,
klopt ik heb zowel het grote tandwiel62 tanden als het kleine tandwiel 18 tanden uit mijn andere donor blok gehaald om te gebruiken.

RE: differentieel austin allegro 1300

Ik zou voor 3,1 of 2,95 gaan.
3,44 kan ook nog wel, met een Moke zal je niet vaak op de snelweg te vinden zijn gok ik..



Ik zie hierboven nog wat getallen die volgens mij niet kloppen.
Ik kom hier op uit (berekend):

+/-3200rpm met 2,9 en 145/80-10
+/-3400rpm met 3,1 en 145/80-10

+/-3050rpm met 2,9 en 175/50-13
+/-3250rpm met 3,1 en 175/50-13

In de praktijk zie ik +/-3200 op de toerenteller bij 100km/h mijn Mini met 2,9 en 175-50-13