RE: Dubbele remklauw per wiel
Ingediend door Gremlin op wo, 18-02-2015 12:30
Puur vanuit de natuurkundige kant bekenen:
Ik denk dat je schijf dan potentieel eerder te heet wordt. Deze gedachte komt voort uit de volgende redenatie: Normaal beslaat 1 remklauw ongeveer 1/3e van de remschijf en is er dus 2/3 van het oppervlak aan het afkoelen. In jou setup zal je dus 2/3 van je schijf bedekken met remklauw en 1/3 is aan het koelen. Je remkracht wordt wel vergroot meer frictieoppervlak is immers meer remkracht maar meer frictie betekent ook meer warmte. De "warmtebalans" van je schijf gaat dus verschuiven.
Racewagens hebben immers niet voor niks groteklauwen met bijbehorende grote rotors.
- Login of registreer om te reageren
RE: Dubbele remklauw per wiel
Ingediend door Peter op wo, 18-02-2015 12:24
Gewoon een gedachtegang:
Wat zou het voordeel / nadeel zijn van 2 remklauwen per wiel?
Nu zit 1 remklauw aan de voorzijde (voor de as), maar wat als er ook een de achterzijde bijkomt?
Bij de meeste (sport)auto's heb je 1 grote klauw aan de voor- of achterzijde.
En eigenlijk nooit 2 kleinere verdeeld over het wiel.
Maar qua gedachte zou ik zeggen dat je een grotere remkracht kunt opwekken en deze beter kunt verdelen...