Dubbele su's kan dat met 2 enkele carbs en beetje klussen?

RE: Dubbele su's kan dat met 2 enkele carbs en beetje klussen?

Je ziet de dubbels su's altijd in spiegelbeeld staanbij zo'n dubbele kit. Maar kan het dus om 2 standaard carbs naast elkaar te monteren :)" title="Evil" /> ?
Mischien heel dom hoor maar ik wil het gewoon ff weten.

Bedankt.

RE: Dubbele su's kan dat met 2 enkele carbs en beetje klussen?

tjah ales ken natuurlijk..je heb wel een probleempje om de boel tegelijk aan te sturen. en je moet dan zelf een heel maf spruitstuk maken want anders past het denk ik nooit.

is natuurlijk de vraag :waarom??

je moet behoorlijk door tunen om last te krijgen van een te kleine carb..en dan kan je beter een HIF44 of een Weber ( die ook niet best past) er op zetten

RE: Dubbele su's kan dat met 2 enkele carbs en beetje klussen?

Bij mijn weten is de reden van een links- en rechtshandige carb de linkage voor gas en choke. Ik denk dat als je met andere constructies gaat lopen klooien (om 1 van de carbs heen, omdat de bediening niet meer naast elkaar zit) de carbs niet nauwkeurig genoeg meer hetzelfde doen (teveel speling in een ingewikkelde constructie) en afstellen echt een regelrechte nachtmerrie wordt.

RE: Dubbele su's kan dat met 2 enkele carbs en beetje klussen?

En op een motorfiets dan?
Op mijn fiets zit gewoon een soort buisje met daarin een nylon blokje waarop plaats is voor drie gaskabels: een vanaf de gashandle en twee naar de carbsen. Geen probleem met gelijkloop hoor, questie van afstellen.

RE: Dubbele su's kan dat met 2 enkele carbs en beetje klussen?

Heb je ook SU HS2 carbs op je fiets? :) Ik kan het mis hebben, hoor, komt vaker voor. Maar ik kan me zo voorstellen dat het bij het ene carb-principe nauwer luistert dan bij het andere. Vraag je dit eens af: als het met een simpel T-stukje in de kabel kan, waarom zouden ze bij SU/Burlen dan zo moeilijk doen om links- en rechtshandige carbs te maken om een starre verbinding te faciliteren?

Hoe dan ook, het blijft bij speculeren, want geen van ons weet kennelijk echt waar hij het over heeft :) Ik denk dat je zowiezo moet weten waar je mee bezig bent als je buiten de getreden paden gaat.

RE: Dubbele su's kan dat met 2 enkele carbs en beetje klussen?

IK heb zelf dubbele carbs. Ik ben echt heel erg benieuwd hoe je dat in gedachten had! Het is nu al een heel gedoe om de speling in het buizenstelsel minimaal te houden, laat staan als je van alles moet gaan omleggen! En ik sluit me bij Eelke aan:

...Vraag je dit eens af: als het met een simpel T-stukje in de kabel kan, waarom zouden ze bij SU/Burlen dan zo moeilijk doen om links- en rechtshandige carbs te maken...



Ik denk echt niet dat je die kant op wilt... Misschien kun je een van de carbs, als je die dubbel hebt, ruilen of zo met iemand anders, zo dat je een paartje hebt? OF verkopen, en een passende carb erbij kopen? Just my 2 Cts...

RE: Dubbele su's kan dat met 2 enkele carbs en beetje klussen?

Zodra ik het zelf heb uitgeprobeerd zal ik het zeker melden. Ik heb nl. 2xHIF44 liggen, moet alleennog een spruitstuk naar mijn zin zien te krijgen of maken.
Mijn fiets is een circuitracer die geschikt is gemaakt voor de openbare weg, als het daar al fout gaat weet ik het ook niet meer.

RE: Dubbele su's kan dat met 2 enkele carbs en beetje klussen?

Even voor de duidelijkheid: ik wil best van je aannemen dat het zo werkt op je motor, ik vraag me alleen af of wat opgaat voor de carbs op je motor ook opgaat voor een SU carb. Vandaar mijn vraag (met een knipoog) of je ook SU HS2 carbs op je motor hebt.

RE: Dubbele su's kan dat met 2 enkele carbs en beetje klussen?

Ik heb op diverse auto gezien wat voor mechanismen er zijn, maar ze hebben één doel; om met één gaskabel een stang te bedienen waarop de gaskleppen worden gesynchroniseerd. Mij lijkt het dat iemand met een beetje vaardigheid en inzicht dit probleem op een simpele manier kan oplossen en in plaats van dat het er heel vernuftig, technish en duur uitziet, niets meer dan functioneel is en bovendien met beperkte kosten gepaard gaat.

RE: Dubbele su's kan dat met 2 enkele carbs en beetje klussen?

Dit probleem is al opgelost: maak twee carbs in spiegelbeeld, zodat je toekan met een eenvoudig staafje. Anders moet je, zoals gezegd, om een van de carbs heen met je linkage, wat het probleem, hoe je het ook wendt of keert, complexer maakt.

RE: Dubbele su's kan dat met 2 enkele carbs en beetje klussen?

In principe zou dit te doen moeten zijn natuurlijk.

Ik heb ook wel eens een dubbele Hif44 op een Mini gezien. Ging ook goed met een zelf gemaakt staafje wat beiden carb's bediende.

Ik zou er alleen wel rekening mee houden dat dit bij de standaard carberateurs (ik ga hier even uit van de HS4) best eens een hele klus kan wezen.

Immers zit bv je vlotterkamer aan de linkerkant van de carberateur en de rest zit rechts. En vraag je dan af of de carb's door de er naast geplaatste vlotterkamer uberhaubt wel naast elkaar passen op een standaard in laat spruitstuk voor dubbele carb's. Ik denk ook dat vooral het choke mechanisme wel eens lastig kan worden om te linken. En je zou ook iets moeten zien te vinden op de dubbele veer die je krijgt als je ze gewoon naast elkaar monteert. Als 1 van de veer namelijk sterker zou zijn dan de ander loop je het risico dat je ze niet beiden even ver open trekt. En gezien je link tussen de carberateurs vrij lang wordt, wordt ook de speling die op deze 2 kom vrij groot.

Ook ik zou eerder proberen om ergens een gespiegelde carberateur vandaan te halen dan 2 identieke carberateurs aan elkaar te linken.

Binnen nu en niet al te lange tijd kan ik hopelijk eindelijk m'n setje dubbele HS2's ophalen. :9

RE: Dubbele su's kan dat met 2 enkele carbs en beetje klussen?

Nou bedankt voor de tips maar dan spaar ik maar even door voor een echt setje en ga niet klooien :x met een doe-het-zelf :x spruitstuk en linkage.