Naar mijn weten heb je maar 2 soorten injectie Mini's: de singlepoint en de multipoint. Maar dat kan je niet zomaar omzetten; de stekkers e.d. zijn heel anders.
- Login of registreer om te reageren
Naar mijn weten heb je maar 2 soorten injectie Mini's: de singlepoint en de multipoint. Maar dat kan je niet zomaar omzetten; de stekkers e.d. zijn heel anders.
http://miniac.2y.net/ > my mini's > Mindy:
"The cooper ECU's are mapped differently than a normal mini ECU's, and together with a higer compression ratio and a freeflowing exhaust these are the thing that differs the cooper from a normal mini."
ja, het levert dus winst op (maar niet direct 63 pk) - het geldt zeker voor de Spi's (ik weet niet of er een Mpi Sprite is geweest? ) de verschillende ECU's hebben verschillende nummers:
http://www.minimania.com/images/FicheCa ... _2_H10.htm
http://www.minimania.com/images/FicheCa ... _2_H11.htm
HTH,
Theo van den Bogaard
Zijn de 2 SPI ECU uitwisselbaar of moet je dan ook injectoren, sensoren of/en kabelbomen veranderen?
Ik weet dat bv. een mini uit 1996 een ECU met 1 grote stekker heeft en een 1992 een ECU met 2 stekkers!
@Ettore: voor zover ik het weet heeft Johnmar ze gewoon overgeprikt (Spi).
@Dre: dat is dus het verschil Spi (tot 1996) en Mpi (vanaf 1996)
FWIW,
Theo van den Bogaard
Ingediend door wipneus op vr, 28-11-2008 12:29
Je zult inderdaad niet direct tot 63 pk komen, omdat coopers ook nog een andere compressie hebben.
ook heb ik gelezen dat de toeren begrenzer wat later in komt...
Zit er een toerenbegrenzer op ja?
Theo van den Bogaard schreef:
@Dre: dat is dus het verschil Spi (tot 1996) en Mpi (vanaf 1996)
FWIW,
Theo van den Bogaard
Dat klopt niet helemaal! Ik heb een SPI uit 1996 met een ECU met één stekker!
klopt niet helemaal!
kijk, zo leer ik ook weer eens wat bij
Zit er een toerenbegrenzer op ja?
volgens mij niet (trap maar eens flink door in de 1e of 2e versnelling .. )
groetjes,
Theo van den Bogaard
okee mensen.... ik heb nu iig antwoord op mijn vraag ik kan dus gewoon een Cooper ECU monteren.
maar ik vroeg me ook al af of er een toerenbegrenzer op zit inderdaad.... ik had dat namelijk in dat andere topic gelezen... weet ff niet welke...
ik jaag mijn mini meestal door tot 5500/6000 tot het rode... maar verder durf ik niet.... en weet dus ook niet of daarboven een toerenbegrenzer ligt...
gr Fred
Ingediend door wipneus op vr, 28-11-2008 15:24
volgensmij zit er inderdaad geen toerenbegrenzer op.
Ik trap m af en toe eens door naar 5500 tot 6000 toeren, 1 keer tot 6500 gegaan, maar verder durf ik echt niet.
Dat rode stukje in de toerenteller werkt toch wel afschrikwekkend in combinatie met het geluid dat de motor in die regionen maakt
Tja ombouwen naar carb kan een oplossing zijn tot de eerstvolgende apk,dan moet je weer terug naar injectie anders gaat de apk niet lukken!
Daarna kan je wel terug naar carb,maar heeft het nut?Is jouw Mini wel helemaal in orde?Ik haalde met mijn British Open makkelijk 6200rpm en met een andere nokkenas 6700rpm.Later is hij verder getuned en dat was bij mij was reden dat ik naar carb ben gegaan omdat de ecu alle mods niet kon bijhouden,het scheelde wel 12pk met dubbele hs4.Bij mijn weten heeft een Sprite motor(53pk)een ecu met 1 stekker en een Cooper(63pk)een ecu met 2 stekkers en is dus niet zonder aanpassingen om te wisselen.
Groetjes,
Ramses
en daarbij komt dat ik nog even verder navraag gedaan heb, en dat het dus gewoon een broodje aap verhaal is dat je meer vermogen zou kunnen krijgen door een Cooper ECU... ze zijn namelijk exact hetzelfde....
of heeft er iemand echt daadwerkelijk ervaring mee dat je er echt meer vermogen door zou krijgen????
gr fred
Ingediend door wipneus op ma, 15-12-2008 01:02
dan zit het dus enkel in het compressie verschil
exact hetzelfde
wel leuk dat ze er dan verschillende onderdeelnummers aan geven voor verschillende toepassingen ?!
(enkel het compressieverschil haal je geen 10 pk uit volgens mij ... )
FWIW,
Theo van den Bogaard
Ik heb ooit wel eens gelazer gehad met mijn ECU van mijn SPI i.v.m. het alarm/startonderbreker.(zoek maar eens op)
Bij de firma waar ik heel de zooi heb weg gebracht werd mij verteld dat de ECU`s bij verschillende automerken werden gebruikt (uit mijn hoofd te zeggen landrover o.a.)
Aangezien de motor van een Landrover niet zo heel veel lijkt op een motor uit een SPI ( paar kleine verschillen maar hoor...ahum) zal de software in de ECU ook wel anders zijn.
RE: ECU vervangen
Ingediend door Fred B op wo, 26-11-2008 22:43
Hallo!
ik heb ergens op het forum gelezen dat het vervangen van een Sprite ECU naar een Cooper ECU een vermogens winst zou moeten geven... is dit waar??
ik heb namelijk gelezen dat een Cooper Injectie standaard 63 PK heeft en een sprite minder, kan dit komen door meer inspuiten van brandstof? (wat de ECU regelt) ook heb ik gelezen dat de toeren begrenzer wat later in komt...
kan je het gewoon overzetten om te kijken of het werkt... of zijn de 2 ECU's Zodanig verschillend dat ze niet compatible zijn?
heeft daar iemand al ervaring mee???
alvast bedankt
groeten Fred