eelkes (en anderen) motor plannen..?

RE: eelkes (en anderen) motor plannen..?

hoi

zat even te kijken naar Eelkes plannen voor de moteur van zijn mini. ben erg benieuwd naar de effecten van een 276 nokkenas op een standaard kop (hij is /blijft toch standaard??).


nu ben ik benieuwd naar de motor setups van de mensen die wat hebben opgeleukt..zeg maar stage 2 en verder en wat de ervaringen zijn. vooral als het [u:1u5qq62t]niet [/u:1u5qq62t]schoolvoorbeelden zijn van tuning..: b.v. 1380, stage 4 kop met md286 nokkenas en 1,5 rockers en een HIF44..tjah ik wil wel geloven dat dat gaat ..maar wat als je b.v. alleen een MD276 of alleen 1,5 tuimelaars gebruikt ???

RE: eelkes (en anderen) motor plannen..?

Nee, de kop wordt een "Longbridge Special" :) Mischa is gonna work his magic. O.a. grotere inlaatkleppen, als ik het goed heb. Verder:
- HIF44 carb (origineel)
- Inlaatspruitstuk MG Metro (standaard, maar even wat gietstukjes e.d. met de Dremel-kloon verwijderd)
- 1293
- Kent 276 nokkenas
- 1:5 MiniSport roller rockers
- Duplex timing ketting
- Verlicht vliegwiel
- Maniflow LCB uitlaatspruitstuk
- JanSpeed eindpijp (niet omdat die twee nou zo'n uitmuntende combinatie zijn, maar omdat Maiflow gewoon goed is en JanSpeed ook en ik die laatste bovendien al had).

Ik geloof niet dat ik wat vergeten ben...

RE: eelkes (en anderen) motor plannen..?

Je krijgt bijna dezelfde motor als wat ik in de groene heb liggen Eelke. :)

Weet je overigens zeker dat je echt wilt gaan voor de 1.5 lift rockers? Je nokkenas heeft ook al een iets hogere lift en als je bv. Vizzard mag geloven scheelt het je kwa vermogen heel erg weining. En dat terwijl de kosten hoog zijn.

RE: eelkes (en anderen) motor plannen..?

ooh okie dokie. ik zou denken iets van >85 PK's aan de krukas..jeeehaaa!

ik heb ook even wat werk verricht aan het inlaat spruitstuk (Ik heb mijn metro blok bijna klaar (alleen die kl*te krukas keering nog (ik heb geloof ik de laatste 2 Payen exemplaren in NL verbruikt :x ).. dus ik had niet beters te doen..als het nog langer duurt heb ik staks ook nog een stage 4 kop :+)

.. 'even' wat 'bias' bij de uitgangen geslepen/gefreest en het plafond wat logischer gemaakt en wat convexe stukken er uit gehaald (bol moet hol zijn).

slijpen werkt niet echt goed want je steen gaat vol met alu zitten en het verspaant voor geen meter.frezen met een accuboormachine gaat wel (beetje lomp maar wel effectief).

voorlopig ga ik maar kijken wat de +/- 70 a 75 pk gaan doen met een 3.44 diff op 10' ...

Oh heeft er nog iemand een 850 plaatje liggen :)" title="Evil" /> :)" title="Evil" />

RE: eelkes (en anderen) motor plannen..?

Weet je overigens zeker dat je echt wilt gaan voor de 1.5 lift rockers? Je nokkenas heeft ook al een iets hogere lift en als je bv. Vizzard mag geloven scheelt het je kwa vermogen heel erg weining. En dat terwijl de kosten hoog zijn.





volgens mij heeft Richard een puntje..je kop moet erg goed zijn wil je niet alleen de boel extra ver openzetten zonder effect.

trouwens nieuwere nokken assen (swiftune SW5 en denk ik ook SW10) werken ook goed zonder 1:1,5 rockers heb ik begrepen (al is het weer lastig na te kijken of het nu ook voor 1275+ motoren geldt) wellicht ook te overwegen

RE: eelkes (en anderen) motor plannen..?

De Kent 276 ligt al klaar, dus daar is weinig aan te doen... Die tuimelaars moet ik het dan nog maar eens over hebben, het was ook nog niet helemaal uitgekristaliseerd wat we daarmee gingen doen.

RE: eelkes (en anderen) motor plannen..?

Ik zou je Kent er ook zeker in zetten.

Ik vindt de 276 een heerlijke nokkenas. Veel vermogen over een groot berijk en het lijkt of het top vermogen bij mij ergens tussen de 6000 en 6500 rpm ligt. Je hebt er zelf ook mee gereden dus je weet wat het doet.

Ik zou alleen de 1.5 lifters weglaten.. Ik heb ze er zelf op mogen proberen maar om nou te zeggen dat het meer vermogen of koppel bood. Als ik de "experts" mag geloven gaat de werking van die dingen verloren door de iets hogere lift die de nokkenas al heeft. Je zal er best wat vermogen op winnen waarschijnlijk maar je voelt er weinig van en ik vind die dingen persoonlijk erg duur voor iets wat je nauwelijks opmerkt.

RE: eelkes (en anderen) motor plannen..?

balen ! een 276 :+) :+) :+)

ik geloof dat die rockers 4 pk schelen (als alles goed zit..300 euries rollenbank erbij??) dus da's niet echt veel 'bang for the buck'..

kan je beter van dat geld wat extra voorbanden kopen :D


ik geloof dat de grap is, dat als je kop niet meer flowed dan de lift er nix gebeurd..de mannen spreken elkaar een beetje tegen. maar ik geloof dat je voor die extra lift grotere poorten/kleppen (hele grote kleppen..lees :gaan snel stuk) nodig hebt en die hebben last van te lage flow snelheden bij lagere toeren waardoor de boel het minder doet in het gebied dat je op de weg gebruikt.

Calver is itt Vizard niet zo'n voorstander van hele hoge lift..maar geloof ik wel van langere 'dwell': klep snel open, minder lift maar wel langer open...tjah moeilijk moeilijk..


die van mij krijgt pas wat extra's als ze eerst eens 25.000 km rijdt zonder gezeik :P

RE: eelkes (en anderen) motor plannen..?

Als je de statistieken mag geloven gaat die 4 pk alleen op bij een standaard nokkenas.

Bij een iets scherper exemplaar wordt het al snel gereduceerd tot een pk of 2. En dan is 350 euro voor een los setje tuimelaars naar mijn mening veel.

Als je het logish bekijkt is het altijd goed als een klep snel opend natuurlijk. Hoe sneller dat ding reageert hoe rapper je mengsel verdwijnt in je cilinders en he sneller je uitlaatgassen er weer uit zijn.

Dat is ook de reden dat ingeslagen kleppen veel vermogen kosten. Het kost het mengsel meer tijd om je verbrandingskamers in en uit te komen. (even off topic :) )

Wat bv een Kent 276 doet is
a: ervoor zorgen dat de kleppen sneller open en dicht gaan
b: de klep een hogere lift geven
c: ervoor zorgen dat de klep iets langer open blijft staan.

Wat is btw balen aan een Kent 276?

RE: eelkes (en anderen) motor plannen..?

Hoe zit het met de stationaire toerentallen???

RE: eelkes (en anderen) motor plannen..?

Hoe bedoel je? Onregelmatig lopen? Wat dat getreft is een Kent 276 nog redelijk geciviliseerd. Het onregelmatige lopen heb je met zgn. scatter cams (286?).

RE: eelkes (en anderen) motor plannen..?

Richard..er zit nog geen ironisch emoticonnetje bij...


o.k. weer een heel verhaal...


De 286 is er in SP (scatter pattern) en gewone versie

een SP cam probeert de overlap van de siamese poorten te minimaliseren door de motor te behandelen alsof het twee 2 cylinder motoren zijn...180 uit fase..zo heb je maar 1 cylinder tegelijk die de gedeelde poort gebruikt. aleen zinnig als er daadwerkelijk veel overlap is, daarom heb je geen 266, 276 SP's (je kan geen regrinds doen (op een standaard cam)en hoewel het wel zou werken is het nogal duur)

overigens

het onregelmatig lopen van sportiever cams komt omdat de door de langere periodes de 'trapping' efficientie omlaag gaat..(op lage toeren pompt de motor slecht en lucht gaat niet altijd de goede kant op..hoe kleiner de motor hoe meer problemen door lagere gas snelheden) en de extra overlap helpt ook niet.
[/i]

RE: eelkes (en anderen) motor plannen..?

Mini Power schreef:
Hoe zit het met de stationaire toerentallen???



Zoek het onregelmatig lopen meer in verlichte delen in het blok dan bv in een scherpe nokkenas.

Tuurlijk helpt een scherpe nokkenas er wel in mee om de boel wat minder stationair te laten draaien maar minder dan bv een verlicht vliegwiel

In mijn geval is het stationair draaien ongeveer te vergelijken met een wat oudere diesel. :)

RE: eelkes (en anderen) motor plannen..?

Komt wel door de APK hoor, maar loopt lekkerder bij 1300rpm.

RE: eelkes (en anderen) motor plannen..?

heb jij trouwens zelf je vliegwiel afgedraait of heb je een ultra lichte ??

RE: eelkes (en anderen) motor plannen..?

De mijne is een standaard verlicht exemplaar.

Geschikt voor een Non-verto koppeling.

RE: eelkes (en anderen) motor plannen..?

heeft er iemand practische ervaring met lange inductie systemen ?? (een lange pijp i.p.v. direct het filter)

RE: eelkes (en anderen) motor plannen..?

Een lange inductie is per definitie altijd beter dan direct een luchtfilter.

Je luchtstroom je carb in wordt namelijk rustiger. Bij een luchtfilter word de lucht eigenlijk soort van de hoek om gezogen dit geeft wervelingen in je luchtstroom. deze wervelingen in de luchtstroom treden bij een kelk al op voor dat ze bij de carb zijn. Je carb krijgt dus een veel rustigere luchtstroom aangeleverd.

Ik heb wel eens gereden met een Mini met open kelken en ook dit scheelde nou niet echt bitter veel vermogen t.o.v. het openluchtfilter. Komt bij dat ik zelf niet echt een voorstander ben van rijden met open kelken.

Waar ik wel een voorstander van ben maar wat heklaas niet meer te krijgen is. K&N heeft een tijdje een soort van rampipe gehad in het open lucht filter zelf. Deze zorgde ook voor een rustigere luchtstroom de carb in.

RE: eelkes (en anderen) motor plannen..?

Ik heb zelf in mijn K&N open luchtfilter een rampipe zitten om zoals hier al gezegd word, de luchtstroom gelijkmatig/rustiger te laten verlopen. Die ram pipe heb ik los gekocht en is een voudig in het luchtfilter te monteren, tegen de backplate als het luchtfilter open is. Je kent ze wel ze zijn te ook te koop in het geannodiseerd alluminium rood en blauw, ik heb gewoon de zilverkleurige. koop wel de korte variant, anders weet ik niet of het past.

RE: eelkes (en anderen) motor plannen..?

hoi ik zat eigelijk meer te denken aan een 35 cm pijp a la Torque Ram met daarop het filter met een kelk. (maar dan voarh wehnig do het zeluff)..

ik zat laats te denken (doe ik nogal eens) en het lijkt mij dat je van een oude spacer met een beetje werk een stubstack kan maken voor in je filter

default

RE: eelkes (en anderen) motor plannen..?

SIR YUN schreef lang geleden ik zat eigelijk meer te denken aan een 35 cm pijp a la Torque Ram met daarop het filter met een kelk. ik zat laatst te denken (doe ik nogal eens) en het lijkt mij dat je van een oude spacer met een beetje werk een stubstack kan maken voor in je filter[/quote]Aan zoiets zat ik ook te denken ,de Heren op het forum hebben het wel regelmatig over geflowde koppen ed ,maar hoe de lucht en dan met name koele lucht naar binnen komt is maar een weinig aangeroerd onderwerp.

default

RE: eelkes (en anderen) motor plannen..?

Er zijn verschillende stubstacks.
De goedkoperen hebben aan de binnenkant een ruw randje die je even moet weg vijlen.
Opzich kosten ze niet veel, althans ik kan ze voor dat geld niet zelf maken. (15 tot 25 euro)




grtzz Martin

RE: eelkes (en anderen) motor plannen..?

tjah.. i ga een dezer dagen toch nog eens een nieuwe poging doen om een ander filterhuis ah la het origineel in glasfiber of carbon te maken maar wel met ruimte voor een interne of geintegreerde stack.

maar die tijd heh.. blijft lastig