Een Cooper van '91 heeft standaard een extra koelfan. Misschien kun je zoeen op de kop tikken?
- Login of registreer om te reageren
Een Cooper van '91 heeft standaard een extra koelfan. Misschien kun je zoeen op de kop tikken?
Ik heb er een van de metro opgezet. Wel ff opletten met de draairichting bij het aansluiten
nee in jouw geval moet die dan "zuigen"
hij trekt lucht langs je radiator, omdat jij hem achter je radiator zet.
gr daan
Hoi,
Een spal exemplaar is lekker dun, cm of 4.
Hij is zelfs tussen de radiator en scherm te plaatsen. Maar onder het scherm is makkelijker als er ooit iets stuk gaat....
grt, Martijn
Ook ik had een plastic fan van een Metro.
Inderdaad moet ie zuigen want je fan op de waterpomp blaast.
Is ook wel logisch want de lucht die door de grill binnenkomt wil daar toch al langs wegstromen. Anders zou de fan daar tegenin werken
Ingediend door Erik op ma, 10-10-2005 23:41
Hoi Frans,
Er zijn hier al een paar topics over, maar als je een extra fan achter je radiator monteert kan je hem er beter zo dicht mogelijk tegenaan zetten. Als je hem in het binnenscherm plaatst zuigt ie vooral lucht langs de radiator ipv erdoor (weg van de minste weerstand) en dan heeft het maar marginaal nut voor de koeling. Ik had het eerst ook zo, maar toen ik hem tegen de radiator aan had geplaatst werkt het pas echt goed. Nu heb ik ook geen mechanische fan meer, alleen de electrische .
Qua ruimte past een metro-fan inderdaad niet tussen de radiator en het binnenscherm, ik heb het rooster uit het binnenscherm geslepen om het kwijt te kunnen. Maar je kan een smalle fan van bijvoorbeeld Kenlowe (heel mooi maar erg veel €€) nemen en deze tegen de radiator plaatsen, deze zijn zo smal dat je het binnenscherm intact kan laten.
Als je wilt kan ik een foto maken van hoe het bij mij nu zit, het ligt nu toch open.
Met vriendelijke groet,
Erik
@Erik, Als je mijn een foto wil sturen, graag, dan kan ik een indruk krijgen hoe ik het kan gaan doen, dus hij moet zo dicht mogelijk tegen de radiator aan, en dan moet die met de zuigende kant tegen de radiator aan komen
@Mini-martijn wat is een Spal exemplaar?
Ingediend door jeroen.engeler op wo, 24-10-2007 19:24
Ik heb op m'n '94 Mini Polynesian ook een extra fan zitten. Heb hem tot nu toe nog niet weten te werken... Is er misschien een manier om hem is in werking te krijgen zonder de motor daarvoor een hele tijd stationair te laten draaien?
Groeten Jeroen
ik heb er een in geklust van een fiat chinquecento uit 92
als je dan op ebay.co.uk zoekt naar een thermostatische fan switch dan vind je vast een mooi item (voor een landrover)
aan elkaar klussen en werkt perfect!
Markos schreef:
Een Cooper van '91 heeft standaard een extra koelfan. Misschien kun je zoeen op de kop tikken?
Dat klopt. Het is alleen jammer dat ie meer tegenhoud dan helpt... Eruit gesloopt dus. De latere Mini's hebben een groot rond gat in het scherm en een veel grotere ventilator: die zullen het beter doen denk ik.
Het mooiste is, als je de radiateur op de originele plaats laat zitten, om de fan van de waterpomp weg te laten en een flinke elektrische in de wielkast te plaatsen. Eventueel nog wat maken om de rijwind naar de radiateur te leiden.
Carlo schreef:
Het mooiste is, als je de radiateur op de originele plaats laat zitten, om de fan van de waterpomp weg te laten en een flinke elektrische in de wielkast te plaatsen. Eventueel nog wat maken om de rijwind naar de radiateur te leiden.
exact wat ik heb gedaan
werkt prima ik heb mijn temp meter bij 140 nog nooit zo laag zien staan(ja van boven de 120 daalt mijn temp!)
alleen op het circuit is het net te weinig koeling maar warme dagen e.d. geen probleem
ik heb al het spijlenwerk in m'n binenscherm weg gehaald
de behuizing van de radiator (die vingerbeschermer zeg maar) aan de voorkant geminimaliseerd
en een aluminium schotje gemaakt tussen de radiator en het binnen scherm zodat je zo min mogelijk "lek" hebt
en m'n gril mist wat lamellen en er zitten gaten in m'n motorkap en a-paneel om de stroming te bevoorderen
Bij mijn spi heb ik een Spal ventilator tussen de radiator en scherm geknutseld. Dit past precies, maar ik heb niet de dunste spal gebruikt.
Als je me via een pb je e-mail adres doet, kan ik je een leveringsassortiment pdf-je mailen....
Ingediend door jeroen.engeler op za, 27-10-2007 15:35
Ik denk dat ik men vraag anders moet formuleren. Ik bedoel niet zozeer dat ik hem wil laten werken wanneer ik maar wil. Ik wil gewoon eventjes testen of het ding nog wel echt werkt, zonder daarvoor de motor een hele tijd stationair te laten draaien. Iemand suggesties?
Groeten Jeroen
Je kan de draadjes van het thermocontact door : dan moet ie gaan draaien en is het elektrisch dus in orde (waarschijnlijk moet wel het contact aan staan).
Dan weet je nog niet of het thermocontact wel werkt (dit is meestal de oorzaak dat ie niet draait). Dit kan je controleren door hem in een pannetje water op te stoken aangesloten op een multimeter. Doe er een thermometer bij en je weet ook nog of hij bij de juiste temperatuur schakeld (staat meestal op het contact vermeldt).
Bij stationair draaien zal de gewone fan de boel waarschijnlijk koel genoeg houden omdat de motor dan niet zoveel warmte produceert.
Hier uit blijkt dus dat het niet even simpel te checken is.
RE: electrische koelfan
Ingediend door snarfvz op ma, 10-10-2005 16:45
Hallo allemaal,
Ik ben bezig met de motorwissel, en binnenkort gaat de motor erin, en ik wil er een extra koelfan bij in zetten, maar ik heb nu al op de sloop gekeken, voor iets wat passend is, maar ik kan niet iets passend vinden, ik wil hem plaatsen achter dit rooster, maar de vraag is hoeveel ruimte is er nog als het wiel er zit
Heeft iemand die ook zelf gefabriceerd heeft misschien foto's en eventueel merk en type auto waar van de elec. koelfan afkomt
Alvast bedankt