Electronische ontsteking

RE: Electronische ontsteking

Hoi hoi allemaal,

Ik heb gisteren (woensdag) de garage verbouwd zodat ik met de motorwissel kan gaan beginnen.

Ik wil eigenlijk de 1300 motor voorzien van de electische ontsteking die ik nog heb liggen, maar ik heb inmiddels zoveel verschillende ontstekingen en bobines liggen dat ik niet meer weet wat waar bij hoort. Ik kan wel de electische ontsteking eruit vinden, maar hoe kan ik weten welke bobine geschikt is voor electrische ontsteking.

En bestaat er een manier om de ontsteking te testen/door te meten om te zien of die goed is?

Alvast bedankt

RE: Electronische ontsteking

Kan iemand mij vertellen wat ik moet aanpassen/vervangen als ik mijn ontsteking met puntjes wil vervangen door een elektronische ontsteking?

RE: Electronische ontsteking

Kan ik mijn 1000 bobine eigenlijk wel gebruiken op mijn
1300 met electr. onsteking?

RE: Electronische ontsteking

Even een beetje off-topic, maar toch ook weer niet:

Hoe is er te zien of een bobine voor een ontsteking is met contactpunten of voor electrische ontsteking

RE: Electronische ontsteking

Is er nou niemand die antwoord op onze vragen heeft? :?

RE: Electronische ontsteking

@ Tincu, ik heb de mijne omgebouwd naar Aldon ontsteking. Die werkt met een magneetje in plaats van met contactpuntjes. Afstelling blijft dus altijd staan en geen problemen met water. Dat is gewoon een plaatje wat op de backplate van je normale ontsteking legt, en de 2 draadjes naar buiten toe. Deze sluit je dan aan je hebt het....

@ Lowrida, je bobine is exact hetzelfde, zo lang als het maar een 12 volts exemplaar is. Oude mini's hebben namelijk een 6 volts bobine, en de A+ blokken Hebben soms ook 9 volts, Ik heb er zo eentje. Meestal zijn dit 12 volts bobines met een lagere weerstand (1,5 Ohm met ballast resistor i.p.v. 3 Ohm
zonder)....

@ Snarfvz, Voor jouw heb ik helaas niet echt een antwoord. kan je er wel wat info over geven: Er zijn namelijk verschillende soorten ontsteking geweest: Zowiezo Ducellier en Lucas. Daarvan is het ff passen welke past. Andere gaat namelijk niet. Lucas is met de schroefjes en Ducellier is met de klemmetjes. Verder heb je te maken dat de curve van je ontsteking voor small bore en big bore anders is. Of het voor de smallbore blokken onderling ook zo is weet ik niet zeker, maar ik mag aannemen van wel. Het wordt dus trail and error....

RE: Electronische ontsteking

Aldon lijkt me een enigszins dure oplossing als je ook een elektronische ontsteking uit bijvoorbeeld een Metro kan trekken (Kan dat? En wat moet je dan allemaal overzetten?). Als je wel een ombouwset wil hebben dan zijn er nog wel meer merken. Lumenition is ook wel een bekende (werkt met licht geloof ik, geen ervaring mee).

RE: Electronische ontsteking

Is ook verreweg de duurste oplossing, maar ook wel de beste. Aldon levert gewoon kwaliteit, dat staat vast. Ok duur is het wel, maar dan heb je ook gewoon wat. Dan blijft alles er verder ook origineel uitzien. Maar Luminition en Piranha en er is er nog eentje leveren ook kits, die werken alledrie met licht (optische laser), dus voor mij meer wat fout kan gaan, of beschadigd kan raken....

RE: Electronische ontsteking

Ik bedoelde meer duur als in een ombouwkit van Aldon, Lumenition of wie dan ook vs. een elektronische ontsteking van een auto afhalen waar dat standaard op zit, zoals Metro's en de laatste carb-Mini's.

RE: Electronische ontsteking

Ja ok, maar met een ducellier erop heb je dan wel een probleem. Wel gehoord dat het schijnt te kunnen om ze om te bouwen van Duccellier naar Lucas, maar hoe????

RE: Electronische ontsteking

Eelke schreef:
een elektronische ontsteking uit bijvoorbeeld een Metro kan trekken (Kan dat? En wat moet je dan allemaal overzetten?).


JUIST, dat wil ik weten!

RE: Electronische ontsteking

We komen wel zo stilletjes aan op het terrein van TM&T :)

Kevski: hoezo heb je dan een probleem? Niet mechanisch uitwisselbaar? Dat is dus het soort informatie waar we hier naar op zoek zijn :)

RE: Electronische ontsteking

Ik ben er inmiddels achtergekomen hoe de elec. ontsteking van een metro moet worden aangesloten:



Wat hier te zien is die de stekker aansluiting van de electronische module, en de rest spreekt voor zich

RE: Electronische ontsteking

Tincu schreef:
Eelke":7m961xii]een elektronische ontsteking uit bijvoorbeeld een Metro kan trekken (Kan dat? En wat moet je dan allemaal overzetten?).


JUIST, dat wil ik weten![/quote:7m961xii]

Gewoon de hele unit eruit halen en de bobine die erbij hoort van die motor(en ontsteking) meenemen.
Dan een geschakelde plus draad trekken vanaf je zekeringkastje en aansluiten volgens laatste toegevoegde schema.
Ontstekingstijdstip op 15 graden bij losgekoppelde vacuumslang en bij 1500 toeren...

RE: Electronische ontsteking

snarfvz schreef:
Ik ben er inmiddels achtergekomen hoe de elec. ontsteking van een metro moet worden aangesloten:



Wat hier te zien is die de stekker aansluiting van de electronische module, en de rest spreekt voor zich



Ik wil even iets weten: betreffende mijn schematje hierboven: klopt dit, heeft iemand dit al gedaan, want ik weet het niet meer of het klopte?

Alvast bedankt

RE: Electronische ontsteking

Jup, klopt.

RE: Electronische ontsteking

klopt
1 op de min en een op de plus.
maar welke waar moet weet ik niet.

RE: Electronische ontsteking

Ik heb dus een problemen met mijn ontsteking en omdat ik de contactpunten niet vertrouw wil ik een electronische.
Omdat een hele verdeler duur is wil ik bij minisport een setje van aldon bestellen. Ik heb een Lucas 59D verdeler.
Als ik nu zo'n setje bestel zit er dan een verdeler en rotor bij ? Of verschillen deze van een ontsteking met contactpunten ?

default

RE: Electronische ontsteking

Ben. schreef:

Als ik nu zo'n setje bestel zit er dan een verdeler en rotor bij ?



## er staan op die site plaatjes van aldon electronische ontstekingen waarop je kunt zien wat je koopt.
ga ervan uit dat je dat krijgt wat afgebeeld is.

als je een set kiest waar alleen een doosje getoond wordt, kun je waarschijnlijk op de Aldon site met het productnummer en 'search' wel iets bereiken.

wat is er met je conventionele ontsteking dan aan de hand?

RE: Electronische ontsteking

Als ik de andere plaatjes bekijk zie ik dat er geen rotor of verdeler bij zitten, zijn deze verschillend tegen over een contactpunten ontsteking ?
Nu houdt de mini hard in op lage toeren, maar ik wil gewoon van die contactpunten af. :D

RE: Electronische ontsteking

Niemand die weet of er een verschil is tussen electronische of contactpunten ontsteking bij rotor en verdeler ?

RE: Electronische ontsteking

Rotor of verdeler maakt niet uit (moet natuurlijk wel goed zijn!). De bobine moet wel geschikt zijn voor electronische ontsteking.

RE: Electronische ontsteking

Zou een gewone 12V bobine geschikt zijn voor een ontsteking van een metro ?

RE: Electronische ontsteking

snarfvz schreef:
Ik ben er inmiddels achtergekomen hoe de elec. ontsteking van een metro moet worden aangesloten:



Wat hier te zien is die de stekker aansluiting van de electronische module, en de rest spreekt voor zich




Voor de geïnteresseerden, bovenstaand schema klopt niet, de plus en min op de verdeler is precies andersom... Zojuist achtergekomen. Verkeerd om aansluiten heeft blijkbaar geen schade tot gevolg.

RE: Electronische ontsteking

even een oude topic onder de aandacht brengen.

Ik heb in de mini een electronische ontsteking geplaatst. Tevens een nieuwe bijpassende bobine aangeschaft. nu komt het probleem. Ik heb alles volgens het bovenstaande schema aangesloten maar ik heb geen vonk meer op de bougies.

Als ik met mijn multimeter alles doormeet heb ik 12v uitgang uit de bobine maar bij de verdeler doet ie niks. Ik heb ook nog geprobeerd om de twee stekkertjes om te wisselen op de module maar ook dan geeft hij geen vonk.

Heeft iemand een idee wat ik nu zou moeten doormeten om tot een oplossing te komen.

RE: Electronische ontsteking

Waarschijnlijk het zwarte kastje op het ontsteking-huis zelf is kaduuk.
2 boutjes los draaien en voorzichtig het kastje van de inwendige stekkers aftrekken.
Vaak is het rubbertje tussen kastje en huis weg/op.. gevolg vocht.. de rest raad je wel..

RE: Electronische ontsteking

goed antwoord. Dat zou je verwachten bij een gebruikte. Maar dit is een nieuwe. Kan ik dat kastje op enige manier doormeten. ik denk namelijk ook dat het daar aan ligt.

Of is er misschien iemand in de buurt van Bleiswijk die er eentje heeft die ik tijdelijk kan proberen :D .

RE: Electronische ontsteking

Een 1000 uit 1989? Neem ik aan..?

Hoe heb je de roze/witte draad en de geel/witte draad lopen nu?
Die mis ik in het aansluit verhaal.

Nieuwe zou je niet verwachten dat de module stuk is idd..
Ook geen draadbreuk tussen module en mobine?

RE: Electronische ontsteking

Het is een auto die ik voor een kennis repareer. Het is een 80 er Ik heb de witte draad gebruikt als plus. De min heb ik doelt via chassis laten lopen. Vanaf de bobine heb twee draden getrokken naar de module ze vonken ook als ik ze tegen elkaar hou. Dus er zit stroom op. Omdat ik gelezen had dat de witte niet altijd 12 volt geeft heb ik het ook geprobeerd met een nieuw getrokken 12volt plunderaar maar dat gaf geen verschil.

RE: Electronische ontsteking

Op de min van de bobine ALLEEN de draad van de module doen, dan moet het werken.
Gr,
Ron

RE: Electronische ontsteking

Dat was inderdaad de oplossing. Hij sloeg aan en loopt mooi. Geweldig bedankt voor deze top tip.

Ik heb hem nu in mijn beleving goed op tijd gezet( met de lamp). hij geeft wel nog af en toe een plof in de uitlaat en stottert soms. Enig idee wat het zou kunnen zijn?

RE: Electronische ontsteking

als hij carburateur heeft kijk of er boven in onder de zwarte dop olie zit(op de carburateur).

RE: Electronische ontsteking



Ik zat er ook mee te worstellen, onze engelse minimaten hebben dit plaatje opt forum staan