Electronische ontsteking

RE: Electronische ontsteking

Hoi,

na lange tijd Mini-loos mezelf toch maar weer getracteerd op een '82 1000HLE.
Mijn eerste auto was een Clubman Estate (DV-09-KG), die ik met pijn in het hart verkocht aan een stel dat hem hopelijk opknapt (of al heeft).
Ondanks de voorliefde voor een ander merk kruipt het bloed waar het blijkbaar niet gaan kan, en dus toen ik deze buitenkans kreeg toch maar weer gedaan.
Blokje heeft 4-5 jaar niet gelopen, maar met wat kruipolie in de cilinders, een verse accu en dito benzine sloeg ze toch snel alweer aan.
Loopt ook verder goed nu.
Er zit wat laswerk aan, geen probleem, maar ik herinner mij de ontstekingsproblemen van mijn Clubmannetje destijds dus:

ondanks de momenteel geen problemen, zit ik toch aan een electronische ontsteking te denken.
Welke kan zó op dit blok (Metro?) en geeft het echt voordelen boven op puntjes?
Alvast bedankt voor het meedenken!
;)

Pascal

RE: Electronische ontsteking

Passen doet het probleemloos, je zult alleen de standaard (ballasted) bobine moeten vervangen door een 12V bobine, met een bijbehorende voedingsdraad buiten de balasted voedingsdraad om (kortom: draadje trekken vanaf de zekeringkast contact+ naar de bobine).

Het "probleem" is alleen dat de Metro ontsteking een andere vervroegingscurve heeft. Dit is met enig geknutsel wel aan te passen maar je moet wel weten wat je doet om te voorkomen dat je weliswaar een betrouwbare ontsteking hebt, maar je een berg vermogen mist.

Ik heb jaren probleemloos gereden met een 1000 met puntenontsteking, korte tij met een Metro ontsteking en nu met een 123 ontsteking, waar 16 verschillende vervroegingscurves in te stellen zijn. Dit is eigenlijk ideaal, maarja, dat kost wel een paar centen (+/- E 300,00)

RE: Electronische ontsteking

Mmm, op Ebay worden zowel electronische ontstekingen van Lucas zelf als Metro-units aangeboden.
Plots viel m'n oog op dit: http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... 0427178025
Dit soort tussenoplossingen ken ik (zoiets zit ook op mijn DSuper uit '74) en dat werkt meestal prima.
Ik heb maar een setje besteld, ervaring laat ik wel weten tzt.

RE: Electronische ontsteking

Stik!
Bij het losnemen en schoonmaken van diverse onderdelen, blijkt 'Tweety' al voorzien van een electronische ontsteking uit een Metro...
Kalf!! Zoiets controleer je ook eerst voordat je onderdelen gaat bestellen...

RE: Electronische ontsteking

Oude eruit voor de verkoop, nieuwe erin voor de zekerheid. Of oude eruit nieuwe erin. Oude als back up ;) op de plank...

RE: Electronische ontsteking

Dag Dirk,

hoe ist met de brommerts?

Laatste P&P is alweer efkes geleden niet?!

;)

RE: Electronische ontsteking

Goed, ik heb toch een vraag voor wat betreft de ontsteking:

we weten allemaal dat het verdelerhuis op vele manieren in het motorblok kan steken om toch een goede ontsteking te krijgen (uiteraard mits afgesteld).
Bij oude, originele contactpunten-ontsteking is de juiste positie van het verdelerhuis met de onderdrukdoos naar boven.
In mijn HLE'tje zit een Metro-ontsteking (electronisch, zonder contactpunten dus), maar als ik deze met de onderdrukdoos naar boven wil monteren (zodat ik meer ruimte om de oliedrukschakelaar krijg), kom ik met de module die op het verdelerhuis zit tegen de bout waarmee je het huis middels de vork vastzet op het blok....
Hoe kan ik dit oplossen?

RE: Electronische ontsteking

De laatste P&P is idd al ff terug, maar ik heb al een tijdje geen xj meer ook. Nu genoeg te doen aan de mini :x :P

Ergens in den lande een mini P&P organiseren d:)b

Ik heb trouwens een 123 ontsteking en die bevalt me prima

RE: Electronische ontsteking

Tweety schreef:
In mijn HLE'tje zit een Metro-ontsteking (electronisch, zonder contactpunten dus), maar als ik deze met de onderdrukdoos naar boven wil monteren (zodat ik meer ruimte om de oliedrukschakelaar krijg), kom ik met de module die op het verdelerhuis zit tegen de bout waarmee je het huis middels de vork vastzet op het blok....


Dit is heel moeilijk op te lossen. Ik ben het probleem ook al tegen gekomen.

Wat je kunt doen is het asje in het blok draaien. Hierdoor moet je de ontsteking ook meedraaien om een goede afstelling te krijgen. Ik zou het anders ook niet weten.

En anders gewoon mee leren leven, helaas.

RE: Electronische ontsteking

pas op als je de as in je blok gaat verdraaien

als je het niet goed doet heb je kans dat je asje in je versnellings bak verdwijnt.
dus een goede lange bout er diep inschroeven!

en als je op deze manier je ontsteking verdraaid kan je hem nooit meer statisch timen.
dat wil zeggen 1 op tdc en dan rotor naar 1 wijzen en huis verdraaien tot de punten net los zijn. (oja geen punten dus deze valt in het water)

RE: Electronische ontsteking

Ik zal het met foto's uitleggen.

op mijn HLE-tje zit nu een Lucas 64DM4 uit een, waarschijnlijk, Metro:



Zoals je op de foto kunt zien zit de vacuumdoos nu recht voor de oliedrukschakelaar, terwijl die met een originele ontsteking (Lucas 25/45 D) bovenop zou zitten.
Echter, draai ik deze ontsteking linksom, dan kom ik met de vacuumdoos tegen de startmotor...



draai ik hem rechtsom, dan komt de module die op deze ontsteking zit tegen de bevestigingsbout van de klemvork...



Doel is uiteraard om het gehele huis een kwartslag te draaien om zo de bougiekabels één aansluiting te laten wisselen.
Zodoende krijg ik om de oliedrukschakelaar voldoende ruimte om met een T-stuk te gaan werken.
Het ziet er echter naar uit dat ik de aansluiting voor m'n oliedrukmeter ergens anders vandaan moet halen...

RE: Electronische ontsteking

hallo tweety
het T stukje is al op de post,
maar ik denk dat hij er wel tussen past,
gewoon even proberen het is een heel klein T stukje,
anders moet je een klein stukje remleiding gebruiken met twee nippels en dan kun je het T stukje om de hoek plaatsen
gewoon even puzzelen

RE: Electronische ontsteking

nou Henk; het T-stuk zit erop:



zoals je kunt zien past het allemaal maar nèt, ik heb de vacuumdoos heel licht een tikje moeten geven....
Alleen nog een vraag: wat voor draad is het; 1/4 gasdraad neem ik aan?
De schakelaar heeft conisch draad (NPT) trouwens.
Ik moet dus nog achter zo'n insert aan (zoeen die je bijleverde) en dan een koperleiding van 4-5 mm met een knelring en -moer voor op de insert, dan kan ik de leiding aansluiten op de klok.
Dan ontsteking afstellen, koppeling nog nakijken (lees: losmaken), klein beetje laswerk aan de dorpel en dan APK!....toch?!
Nogmaals bedankt man!
;)

RE: Electronische ontsteking

gewoon een stukje remleiding van een mini,
laat maar even weten of je dat hebt anders heb ik het nog wel liggen

RE: Electronische ontsteking

Je hebt PB..

RE: Electronische ontsteking

beetje oftopic maar zie ik daar nu een T stuk voor de achterremmen? en is het draad een beetje standaard, dus dat je overal verloopjes kan krijgen?

RE: Electronische ontsteking

inderdaad het is gewoon een T stukje wat je aan het achtersubframe hebt zitten
de schroefdraad in het blok van de oliedrukschakelaar is het zelfde als van de remleidingen
als je niet genoeg ruimte hebt voor het T stukje kun je dus een stukje remleiding met twee nippels gebruiken om het T stukje om de hoek te plaatsen

RE: Electronische ontsteking

[size=85:3ce0sky2][topics samengevoegd - Crispy][/size:3ce0sky2]
Wat levert het op om je contactpuntjes te vervangen voor een elektrische ontsteking?

En wat zijn de kosten hiervan is het moeilijk of makkelijk zelf te monteren?

Wie kan het mij uitleggen.

Groetjes Joep d:)b

RE: Electronische ontsteking

Hoi Djoep,
De juiste benaming is electronische ontsteking.
Had je hier al op gezocht?

In een notendop, is het betrouwbaarder en je hoeft geen punten meer te stellen

RE: Electronische ontsteking

altijd een goede vonk...

contactpuntjes kan je best betrouwbaar krijgen, maarrrrr je blijft ermee prullen...

RE: Electronische ontsteking

Wat kost dat dan wat is de simpelste manier?

RE: Electronische ontsteking

Bedoel je onbouwen of contactpuntjes stellen?

RE: Electronische ontsteking

Hoi Djoep, ik heb je vraag aan een bestaand topic toegevoegd, hier worden eigenlijk alle mogelijkheden al aangestipt:

- 2e hands Verdeler met electronische ontsteking overzetten van een nieuwere mini of Austin Metro
- Je contactpuntjes vervangen door een aftermarket "plaatje" met electronica die de functie van de contactpunten overneemt
- Een complete aftermarket verdeler/ontsteking monteren (bv 123 ontsteking)

Ik denk dat de eerste 2 opties elkaar niet veel ontlopen qua prijs en "simpelheid" voor het monteren maar in principe geven beide niet echt een voordeel (in pk's) ten opzichte van een goed werkend systeem met contactpuntjes. Er is natuurlijk wel het voordeel dat het onderhoudsvrij is.
De complete aftermarket verdeler geeft het voordeel dat je vaak kan spelen met de vervroegingscurve, waardoor je over het hele toerenbereik een optimaal ontstekingstijdstip hebt. Maar dat heeft dan eigenlijk alleen zin als je blok verder ook wat gekieteld is en moet voor optimaal resultaat eigenlijk op een rollenbank afgesteld worden.

RE: Electronische ontsteking

heeft iemand hier ervaring met een "powerspark" ontsteking? Deze electronische ontsteking staan belachelijk goedkoop (nieuw) op ebay uk...

link

Het gaat om een uniek product dus die link mag er staan??

RE: Electronische ontsteking

Die zijn wel heel goedkoop of ligt het aan mij? :? Ook de 'normale' electr. ontsteking is daar onder de 100 euro.

RE: Electronische ontsteking

easy2 schreef:
heeft iemand hier ervaring met een "powerspark" ontsteking? Deze electronische ontsteking staan belachelijk goedkoop (nieuw) op ebay uk...

link

Het gaat om een uniek product dus die link mag er staan??


Ik heb een zelfde soort conversie naar electronische ontsteking in mijn mini ( ebay store kan ik even niet vinden.)
principe is vrij eenvoudig, een hal gever die het werk van de oude contactpunten overneemt.
Heb het er nu +- een jaar inzitten, en werkt prima.
De bedrading die erbij zit is ook netjes en met stekkers eraan, kortom plug&play.
Voor die €30,- die ik er toen voor betaald heb, zeker het geld waard :)
Kwartiertje inbouw, en de gebruikelijke voordelen..

RE: Electronische ontsteking

okay, ik heb geen fatsoenlijke ontsteking voor mijn 1300 blokje, er zit altijd al een duscelier op van een 1000tje, Aangezien het hier om complete verdelers gaat lijkt het me een mooie oplossing. Een electronische ontsteking van een metro is ook al bijna niet te vinden...
thanks!

RE: Electronische ontsteking

Kan iemand mij hier vertellen hoe de 'triggerring' van een aftermarket ontsteking blijft zitten op de as? Is dat over de nok dat di emoet worden geschoven?

Heb zelf een metro 64DM4, maar heb geen juiste bobijn ervoor.. Alweer een zoektocht. Heb een topi cin 'gevraagd' ;)