Passen doet het probleemloos, je zult alleen de standaard (ballasted) bobine moeten vervangen door een 12V bobine, met een bijbehorende voedingsdraad buiten de balasted voedingsdraad om (kortom: draadje trekken vanaf de zekeringkast contact+ naar de bobine).
Het "probleem" is alleen dat de Metro ontsteking een andere vervroegingscurve heeft. Dit is met enig geknutsel wel aan te passen maar je moet wel weten wat je doet om te voorkomen dat je weliswaar een betrouwbare ontsteking hebt, maar je een berg vermogen mist.
Ik heb jaren probleemloos gereden met een 1000 met puntenontsteking, korte tij met een Metro ontsteking en nu met een 123 ontsteking, waar 16 verschillende vervroegingscurves in te stellen zijn. Dit is eigenlijk ideaal, maarja, dat kost wel een paar centen (+/- E 300,00)
- Login of registreer om te reageren
RE: Electronische ontsteking
Ingediend door Brutus op zo, 31-05-2009 15:47
Hoi,
na lange tijd Mini-loos mezelf toch maar weer getracteerd op een '82 1000HLE.
Mijn eerste auto was een Clubman Estate (DV-09-KG), die ik met pijn in het hart verkocht aan een stel dat hem hopelijk opknapt (of al heeft).
Ondanks de voorliefde voor een ander merk kruipt het bloed waar het blijkbaar niet gaan kan, en dus toen ik deze buitenkans kreeg toch maar weer gedaan.
Blokje heeft 4-5 jaar niet gelopen, maar met wat kruipolie in de cilinders, een verse accu en dito benzine sloeg ze toch snel alweer aan.
Loopt ook verder goed nu.
Er zit wat laswerk aan, geen probleem, maar ik herinner mij de ontstekingsproblemen van mijn Clubmannetje destijds dus:
ondanks de momenteel geen problemen, zit ik toch aan een electronische ontsteking te denken.
Welke kan zó op dit blok (Metro?) en geeft het echt voordelen boven op puntjes?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Pascal