elektrische fan zelf kunnen inschakelen

RE: elektrische fan zelf kunnen inschakelen

Ik ben bezig met een motorwissel voor mijn cooper uit 91, hier komt een mg metro blok voor in de plaats.

maarrr nu zit hier standaard een voeler (dikke pakking) tussen het thermostaathuis en de cilinderkop, voor de elektrische fan.

Op het metro blok wil ik deze niet hebben, maar wil ik de fan zelf kunnen aan en uitzetten met een knopje in de auto voor bijv. in de file (volgens mij een kwestie van draadjes doortrekken en een knopje ertussen zetten).

of zal ik de elektrische fan er helemaal uithalen? dit omdat de oude types helemaal geen elektrische fan hebben en volgens mij nooit echt problemen hebben met oververhitten (uitgaand van een gezond blok).

Wat raden jullie aan? ik zit zelf aan de optie met het knopje te denken.

RE: elektrische fan zelf kunnen inschakelen

Ik heb ook een Cooper uit '91 en die hebben standaard een extra fan. Vast niet voor niets gemonteerd.... ik zou het lekker laten zitten. Deze fan werd bij mij handmatig bediend met een schakelaar maar ik wil 'm juist weer terugbouwen naar origineel, dus met sensor.

Als je van deze sensor en dat tussenblok op je thermostaathuis af wilt laat het me weten want ik heb interesse :) Wat ik wil maken is automatisch dmv sensor EN handmatig met een schakelaar (dit moet wel mogelijk zijn lijkt me).

RE: elektrische fan zelf kunnen inschakelen

ik zal hem zondag even van het oude blok afschroeven, ik weet eigenlijk niet of hij het nog goed doet, maar je mag hem hebben. ( het stekkertje is volgens mij wel gesneuveld)
Ik woon in Den Haag en jij in Breda zie ik, maar ik kan hem natuurlijk ook versturen.
pm me maar over hoe en wat.

Hoe heb jij hem doorgeschakeld naar een schakelaar, gewoon de draadjes verlengen van het stekkertje en een schakelaar tussen zetten?

RE: elektrische fan zelf kunnen inschakelen

Ik heb dat niet zelf gedaan maar als ik volgende week weer in de loods ben zal ik effe kijken bij de draadboom hoe het is gedaan.

Ik heb je ook een PM gestuurd.

RE: elektrische fan zelf kunnen inschakelen

Hey Dennis.

Wat voor nut heeft het dat de fan auto en manual geschakeld gaat worden? Ik zou het gewoon manual houden.

Groetjes,

Maurice

RE: elektrische fan zelf kunnen inschakelen

Ik wil de fan graag zelf kunnen regelen bij file rijden met warm weer (zoals die van mij ook warm liep bij de Villa Pardoes Rit :P) maar wanneer het nodig is dat de fan ook vanzelf aanslaat. Ik heb namelijk geen idee wanneer die moet aanslaan, volgens mij bij iets van 90 graden maar hoe ver is dat op het metertje? Ik vertrouw die meters nooit zo in een Mini O:)

RE: elektrische fan zelf kunnen inschakelen

als je wilt weten of je de draden kunt verlengen met een schakelaar er tussen,
moet je gewoon even de beide draden van de voeler doorverbinden
als de auto op contact staat en als de fan gaat draaien heb je het antwoord op je vraag
je kunt ook de automatische bediening laten zitten en er een schakelaar extra bij opzetten dan kun je als je in de fille staat of onder extreem warme omstandigheden de fan al eerder inschakelen
neem dan wel een schakelaar met een controle lampje zodat je de fan niet onnodig laat draaien en zodoende de motor niet op bedrijfstemperatuur komt

RE: elektrische fan zelf kunnen inschakelen

Bij mini's die origineel een extra electrische fan hebben, zit er een extra opening onderin de radiator (aan de voorkant) waar die sensor in zit die 'm schakelt. Dus je kan er ook zo'n radiator in zetten (bv van een SPI) en m automatisch maken.

RE: elektrische fan zelf kunnen inschakelen

Dat zou goed kunnen, maar dat is dan alleen bij injectie Mini's het geval denk ik. Want de Coopers met carburateur hadden standaard wel een extra fan (elektrisch) maar de sensor daarvan zit in het thermostaathuis, en niet in de radiateur. De radiateur zit namelijk op dezelfde plek als die van een 1000 (deze zijn volgens mij exact gelijk aan die van een 1000). De carb. Coopers zijn uitgerust met 2 watertemperatuursensoren. 1 voor je klok van het dashboard en de andere enkel voor de extra fan.

RE: elektrische fan zelf kunnen inschakelen

bij de spi zit de radiator ook nog op dezelfde plek, er zijn dus radiators te koop die dat extra gat hebben voor de sensor. Deze heb ik zelf ook gebruikt bij het metro-blok wat ik heb ingebouwd om de electrische metro-fan die ik in de wielkast gezet heb te kunnen schakelen.

RE: elektrische fan zelf kunnen inschakelen

Weer wat wijzer! Ik heb die radiateur inmiddels gevonden. Maar aangezien m'n huidige radiateur er nog perfect uit ziet vind ik dat wat zonde en ga ik het proberen met de sandwich plate op de cilinderkop.

RE: elektrische fan zelf kunnen inschakelen

@ dennis

je weet het he ik heb er evt ook interesse in he

grtzz

RE: elektrische fan zelf kunnen inschakelen

als je de sensor plaats kun je die toch overbruggen met een schakelaar? Hoewel ik daar het nut niet van inzie als die sensor zijn werk doet , zal hij met file en dergelijke toch alles koel houden, maar ieder zijn ding, gewoon de sensor aansluiten en dan de plus draad van de motor(van de ventilator) doorkoppelen met plus van de sensor, (of de draad waar altijd 12v opstaat, die in verbinding staat met het relais van de sensor) dan heb je de makelijkste en beste oplossing lijkt me. Mocht de auto willen koelen kan hij dat wil jij koelen kan dat ook.
gr kevin

RE: elektrische fan zelf kunnen inschakelen

Kevin1203 schreef:
Hoewel ik daar het nut niet van inzie als die sensor zijn werk doet ,



En daar wringt meestal nu net de schoen..En daarom juist een extra schakelaar ;)

RE: elektrische fan zelf kunnen inschakelen

mijn redenering:

Als je koelsysteem 'goed' is, heb je eigenlijk geen extra fan nodig, ik wil het met een knopje maken voor extreem hete dagen en file rijden o.i.d.
volgens mij is mijn elektrische fan nog nooit aangeslagen.

maar ik rij ook niet echt vaak in de mini met meer dan 30 graden

RE: elektrische fan zelf kunnen inschakelen

Kevin1203 schreef:
Hoewel ik daar het nut niet van inzie als die sensor zijn werk doet ,

En daar wringt meestal nu net de schoen..En daarom juist een extra schakelaar


Dat snapte ik, ;) maar volgende keer zal ik het zo neer zetten, als die sensor het GOED doet,
hahahahahahaha gr kevin

RE: elektrische fan zelf kunnen inschakelen

Vaak is de sensor niet de boosdoener, maar de bedrading.. Engelsen staan nu eenmaal bekend om de belabberde kwaliteit bedrading en stekkerverbindingen.

Ik zou zo'n losse schakelaar erbij plaatsen en niet in de plaats van de originele sensor. Op die manier doet de sensor gewoon z'n werk, en mocht deze onverhoopt niet werken, kun je altijd nog zelf de ventilator inschakelen.

Of je moet zin hebben om bij warm weer continu naar je (alles behalve nauwkeurige) temperatuurmetertje te blijven staren.. En daarbij, mocht er flink wat water verdwenen zijn uit je koelsysteem door -bijvoorbeeld- een defecte radiateurdop, geeft je meter alleen maar een lage temperatuur aan. Die sensoren zijn niet zo heel goed in het meten van lucht namelijk.

Maargoed, ik heb dan ook een hekel aan symptoombestrijding ;)

RE: elektrische fan zelf kunnen inschakelen

Bartje schreef:
Of je moet zin hebben om bij warm weer continu naar je (alles behalve nauwkeurige) temperatuurmetertje te blijven staren.. En daarbij, mocht er flink wat water verdwenen zijn uit je koelsysteem door -bijvoorbeeld- een defecte radiateurdop, geeft je meter alleen maar een lage temperatuur aan. Die sensoren zijn niet zo heel goed in het meten van lucht namelijk.




:?

Maar het water wat er dan nog is...wordt dat dan niet heter en heter? En dus gaat je tempmeter omhoog? Tenminste...logischerwijs?

RE: elektrische fan zelf kunnen inschakelen

Zolang er water rond de sensor zit wel ja, maar aangezien de sensor vrij hoog in het blok/de kop zit, zal een tekort aan vloeistof al snel betekenen dat er geen water meer rondom de sensor stroomt, maar alleen warme lucht.

De sensor is niet ontworpen om warme lucht te meten, maar warme vloeistof. Als er een luchtbel ontstaat op de plaats waar de sensor zit, loopt je metertje gewoon weer terug naar normaal/laag..

In veel gevallen zal het water echter al snel gaan koken met de nodige expansie en watergespetter tot gevolg, maar m.i. ben je dan al te laat.

Ergo: zorg gewoon dat het hele koelsysteem in goede staat is, vervang zo nu en dan preventief de radiateurdop en thermostaat en alle slangen die er niet meer zo fris uitzien, en monteer deze met nieuwe klemmen. Bij twijfel over het functioneren van de ventilatorsensor, gewoon een nieuwe erin en de stekkeraansluiting controleren en/of vervangen. Het kost allemaal niet heel veel (afgezien van de SPi en MPi onderste waterslang...) en je voorkomt er een hoop ellende mee.

[size=85:3s40qpfs]En ja, ik ben zwaar voorstander van preventief onderhoud !![/size:3s40qpfs]

RE: elektrische fan zelf kunnen inschakelen

Mijn motorblok zit er eindelijk in, het blokje met sensor heb ik naar dennisvdh gestuurd, omdat ik dit niet meer nodig had op mijn nieuwe blok.

Nu heb ik dus een slang 'over' die bij de bestuurderskant uit het schutbord steekt, er steken er 2 uit, 1 gaat naar de kachelbedieningskraan en daarna via het spruitstuk aan de bijrijderskant weer het blok in. de ander zat oorspronkelijk op het blokje met sensor, waar kan ik deze nu op aansluiten en hoe zit dat bij andere mini's? zonder sensor.

RE: elektrische fan zelf kunnen inschakelen

Zie voor de vraag over de slangen het nieuwe topic

default

RE: elektrische fan zelf kunnen inschakelen

Ik had ook een vraagje, ik ga binnenkort ook een extra elektrische fan in mijn Mini bouwen (voor warme zomerdagen, langdurig snelwegrijden, en filerijden). Ik zat er over te denken om de plus (uiteraard met een sweefzekering ertussen ;) ) van de startmotor te halen. Kan dit zonder problemen?
alvast bedankt

RE: elektrische fan zelf kunnen inschakelen

Waarom trek je hem niet vanaf je zekeringkast? Dan is ie meteen gezekerd..

default

RE: elektrische fan zelf kunnen inschakelen

Dan zit je wel weer met die glaszekeringen, en als ik meerdere verbruikers aanhebt dat de spanning verminderd?

RE: elektrische fan zelf kunnen inschakelen

nee als de spanning te hoog wordt brandt de zekering gewoon door.
Ik heb m ook met een zweefzekering gedaan vanaf de startmotor aansluiting. Omdat ik niet zeker wist of de thermoswitch ondering de radiator geschikt is voor de spanning heb ik er ook nog een relais tussen.

default

RE: elektrische fan zelf kunnen inschakelen

oke, dus vanaf de startmotor kan gewoon dan. Ik ben van plan om de fan aan/uit te schakelen d.m.v. een schakelaar op me dashboard. Dus geen thermoswitch of wat dan ook :P

RE: elektrische fan zelf kunnen inschakelen

ok maar hou er wel rekening mee dat niet elke schakelaar het amperage aan kan van de fan.

default

RE: elektrische fan zelf kunnen inschakelen

weet je toevallig hoeveel ampere zo een fan trekt?

het gaat om deze fan

in combi met deze schakelaar

deze kunnen normaal wel 30-35 ampere aan denk ik

RE: elektrische fan zelf kunnen inschakelen

Ik zou er een relais tussen zetten.
Het is vaak niet de stroom die er continue doorheen gaat, maar
het vonken tijdens het in- en uitschakelen.

Ik heb ter controle van het inschakelen van de fan een controlelampje
geplaatst (= MPi)
In het houten "frame" om de 3 klokken zit aan de rechterkant, in spiegelbeeld
t.o.v het airbaglampje, een sponninkje waar een lampje in kan.
Daar moet je dan wel het één en ander voor loshalen :|

default

RE: elektrische fan zelf kunnen inschakelen

thnx voor de tip :P
Ik ga het gewoon proberen :)[size=85:3h78pg8t](moet wel eerst de Mini terug zijn van de garage :x )[/size:3h78pg8t]

RE: elektrische fan zelf kunnen inschakelen

Wat is er nu mee mis dan?? (sorry voor de off-topic)

default

RE: elektrische fan zelf kunnen inschakelen

Heb de Mini sinds zaterdag terug, na een maand wachten. Check mijn showcase topic, ik was aangereden :( .
Nu nog even wachten op de bestelling uit Engeland, en dan kan het sleutelen beginnen :)

RE: elektrische fan zelf kunnen inschakelen

Ik snap niet waarom een goed werkend automatisch systeem voor de koelfan handmatig gemaakt moet worden. :?

RE: elektrische fan zelf kunnen inschakelen

@_mini_cooper_ loopt jouw Mini te warm dan? Lijkt me dan eerder iets met mengsel of je koelsysteem... Zeker met deze kou zou die echt niet warm moeten lopen, ook niet in hoge toeren.

default

RE: elektrische fan zelf kunnen inschakelen

nee loopt echt niet te warm nu, op de snelweg ook niet hoor. Alleen af en toe in de zomer met filerijden of lang snelweg rijden gaat de temp wel omhoog. Lijkt me alleen maar handig zo een fan erbij, en een leuke gadget :) .
Ik heb nu mooi de tijd om zoiets in te bouwen.

RE: elektrische fan zelf kunnen inschakelen

markje schreef:
Ik snap niet waarom een goed werkend automatisch systeem voor de koelfan handmatig gemaakt moet worden. :?



Altijd handig...stel dat de sensor niet goed werkt..dan ben je altijd nog op tijd om `m in te schakelen, als je je tempmeter omhoog ziet schieten. ;)

RE: elektrische fan zelf kunnen inschakelen

Nou dan is t toch simpel dan pak je van beide het voordeel, je maakt een extra schakelaar naast je sensor, zodat je t voordeel van beide heb, ten eerste heb je het voordeel dat je als je t vergeet automatisch aangaat gewoon zoals t ontworpen is,zie je dat de schakelaar niet werkt dan kan je de 2e schakelaar in schakelen om alsnog de fan in te schakel

RE: elektrische fan zelf kunnen inschakelen

En dat is nou precies de bedoeling ;)

RE: elektrische fan zelf kunnen inschakelen

okee dat heb ik t verkeerd begrepen , ik dacht automaat afkoppelen en een gewone schakelaar in de plaats monteren, nou daar zit ik dan t nut niet in maar een zoals dan boven omschreven is dan is dat een betrouwbaar systeem.

RE: elektrische fan zelf kunnen inschakelen

Maar sommigen doen dat ook ;)

RE: elektrische fan zelf kunnen inschakelen

Ik vertrouw ook meer op de themostaat(sensor) die de fan aanstuurd als het temp metertje in het dashboard, die wijken nogal eens af...

RE: elektrische fan zelf kunnen inschakelen

Ik was gisteren avond ook even aan het kijken naar mijn standaard fan van mijn 1991 cooper. Het bleek dat hij niet aan zat gesloten. er zat een zwart met gele binnenwerk strekker aan. Dus ik zoeken naar die andere die eraan hoort. maar nergens te vinden. maar het blijkt dus dat ie bij het theromstaat huis moet zitten. die zit er niet meer op dus. maar kan hem nieuw niet vinden.

RE: elektrische fan zelf kunnen inschakelen

D'r hoort een extra plaat tussen je thermostaat en kop te zitten waar een kabeltje uitkomt met zo'n 2 pins stekker. Ik heb em dr nog opzitten en de fan gaat los via een switch op 't dashboard, werkt net zo goed.

Die: http://minispares.com/Product.aspx?ty=p ... 987&title=
Moet dan in zo'n eentje: http://minispares.com/Product.aspx?ty=pb&pid=32772

Al lijkt die stekker niet de originele aansluiting te hebben.

RE: elektrische fan zelf kunnen inschakelen

Aha oke

en heeft niemand die toevallig ergens liggen :-) dan wil ik het graag overnemen

RE: elektrische fan zelf kunnen inschakelen

je kan hem ook aansluitenop je kachelventilator die kun je gewoon aanzetten(zonderverwarming)en heb je nog een beetje wind ook in je mini

greetz bas

RE: elektrische fan zelf kunnen inschakelen

Mausje75 schreef:

Altijd handig...stel dat de sensor niet goed werkt..dan ben je altijd nog op tijd om `m in te schakelen, als je je tempmeter omhoog ziet schieten. ;)



Symptoombestrijding noemen we dat.. ;)

Ik zou er gewoon voor zorgen dat de sensor en de rest van het koelsysteem wel goed werkt, dan heb je er ook geen omkijken naar. Zoals gezegd zijn de metertjes verre van nauwkeurig, en bovendien kun je de aandacht beter bij andere zaken houden dan een metertje.. ;)

Als nood- of additionele oplossing voor een auto die geen elektrische fan heeft, kan ik mij er wel iets bij voorstellen. Maar een auto met een thermostatisch geregelde ventilator.. die moet gewoon doen waar ie voor ontworpen is :)

RE: elektrische fan zelf kunnen inschakelen

Spi's hebben de schakelaar onderin de radiator zitten. Mocht je overwegen om ook een nieuwe radiator te nemen zou je er dus zoeen kunnen nemen.

RE: elektrische fan zelf kunnen inschakelen

Om het orgineel te krijgen is nogal een dure grap. kost mij iets van 150 euro om dat fanetje aan te laten slaan op een orginele manier. Dit omdat ik de sensor nodig heb en het stuk waarin de sensor wort aangesloten onder het thermostaat huis.

dus dan ga je wel kijken naar eventueel een andere oplossing. ik rij er al vijf jaar mee op deze manier en is maar 1 keer een beetje warm geworden op een bloedhete zomderdag. Dus om te zeggen dat het voor zo'n bedrag pirioteit heeft dat denk ik niet. als het een paar tientjes was geweest dat weer wel. :-)