Even een vraagje.. Ik heb op m'n motortje een 2-tal engine breather's zitten en deze verdampen nog al wat olie. Vooral als het blokje en de olie lekker op temperatuur is zie je de olie-damp er behoorlijk vanaf slaan. Nu heb ik verder geen ervaring met dit soort filtertjes maar ik dacht altijd dat die zwarte tubes (hoe heten die dingen eigenlijk?) waar de filtertjes opstaan tot functie hadden om de olie weer neer te laten slaan zodat het weer terug het blok inloopt. Heeft iemand dus enig idee of het normaal is dat die filtertjes zoveel olie staan te verdampen? De olie druk is overigen's gewoon normaal.
Ingediend door r_kraaijenbrink op wo, 02-10-2002 13:29
Wat je ziet is niet de olie die verdampt. Het kan gewoon vocht zijn dat in je blok terecht komt nadat je een stuk gereden hebt, in vochtig mileu. Dit komt omdat je blok afkoelt en dus door de lage druk die vervolgens ontstaat de omgevingslucht naar binnen zuigt. Als deze een redelijke vochtigheidsgraad heeft zal de volgende keer als je motor warm is dit vocht weer verdampen en dat zie je dan.
Tevens is het zo dat tijdens het draaien van de motor er altijd wat lucht/benzine mengsel of uitlaatgas langs de zuigerringen zal ontsnappen (al is dit nog zo weinig). En ook dat is dan zichtbaar.
dus niets om je druk om te maken. (ik heb het zelf ook)
Ok dus niet echt iets om me zorgen over te maken. Het enige wat ik da nog steeds moelijk verklaarbaar vindt is dat de filtertjes echt nat zijn van de olie. Je zou toch denken dat vocht of benzine mengsel geen vetigheid achterlaat.
Ik had onlangs net zoiets... Ik heb dan wel geen open breathers (emissies he, bij mij verpesten die dampen het mengsel )
Toen ik gisteren na een stevige rit de oliedop losdraaide kwamen er ook wat dampen uit. De motor zelf is nog in goede conditie. Kan het zijn dat de olie gewoon te warm wordt?
Ingediend door r_kraaijenbrink op wo, 02-10-2002 22:12
De verklaring voor de in olie doordrenkte breathers is als volgt. Door dat het olie in het olie bad flink rondgehusseld wordt krijg je een soort olie nevel van fijne olie druppeltjes. Deze worden meegezogen met de lucht die naar buiten stroomt, en blijven vervolgens in het filtertje zitten.
En Sander zou dit niet gewoon het vocht kunnen wezen wat Rene ook al aanhaalde?? Anyway zou het best eens een grappig idee zijn om de verdampingstemp. van olie eens te meten. Ik zou eens kijken of ik ze op m'n werk zo ver kan krijgen dat ik de lab. apperatuur mag gebruiken om dit te bepalen. En anders wordt het maar eens een keertje overwerken.
En Sander zou dit niet gewoon het vocht kunnen wezen wat Rene ook al aanhaalde?? Anyway zou het best eens een grappig idee zijn om de verdampingstemp. van olie eens te meten. Ik zou eens kijken of ik ze op m'n werk zo ver kan krijgen dat ik de lab. apperatuur mag gebruiken om dit te bepalen. En anders wordt het maar eens een keertje overwerken.
Je kan ook gewoon in BINAS kijken, zal het vast in staan...scheelt weer overwerk....
Overigens zal het altijd iets verdampen, en hoeft het dus niet te koken
De kleinste moleculen in de olie zullen als eerste in gasvorm naar buiten komen.
Wouter (die meer gelooft in de olienevel-theorie en zijn enginebreather eraf heeft gehaald)
Je kan ook gewoon in BINAS kijken, zal het vast in staan...scheelt weer overwerk....
Overigens zal het altijd iets verdampen, en hoeft het dus niet te koken
De kleinste moleculen in de olie zullen als eerste in gasvorm naar buiten komen.
Ik vraag me ook af of je olie uberhaubt kokend kunt krijgen in je motor. Volgen's mij ligt het daadwerkelijke kookpunt van olie best redelijk hoog. Ook denk ik niet dat motorolie echt in Binas beschreven zal staan. Ik heb er hier geen liggen (wel wat andere leuke boekies maar daar staat olie niet in)maar ik kan me er iets bij voorstellen dat de olie die gebruikt wordt voor motoren telkens een verschillende samenstelling heeft. Vandaar ook de aanduidingen 10W40, 15W40 etc. I.g ben ik ook niet op zoek naar het kookpunt deze is op zich vrij makkelijk te bepalen maar echt naar de verdampingswarmte. Oftewel hoeveel olie verdampt er bij een x temp. en een x druk Als ik me ooit echt eens een middag zit te vervelen zal ik er wel eens wat proefjes op uitvoeren.. Maar dit zal nog wel even duren ik verveel me niet zo gauw en anders heb ik vaak nog wel leukere dingen te doen dan dit.
Overigens zal het altijd iets verdampen, en hoeft het dus niet te koken
De kleinste moleculen in de olie zullen als eerste in gasvorm naar buiten komen.
Ik vraag me ook af of je olie uberhaubt kokend kunt krijgen in je motor.
I.g ben ik ook niet op zoek naar het kookpunt deze is op zich vrij makkelijk te bepalen maar echt naar de verdampingswarmte.
IK had het ook niet over koken.
Koken is het spontaan IN de vloeistof ontstaan van gasbellen. Versneld verdampen dus.
voor degenen die het nog niet wisten het getalletje voor en na de W (15W40) zegt iets over de viscositeit (stroperigheid) van de olie bij warme en koude motor.
De olietemperatuur zal zo ongeveer 120 graden C zijn als de motor doorgewarmd is.
IK had het ook niet over koken.
Koken is het spontaan IN de vloeistof ontstaan van gasbellen. De olietemperatuur zal zo ongeveer 120 graden C zijn als de motor doorgewarmd is.
Ok dan begreep ik je even verkeerd. Kookpunt is overigens ook het punt waar een stof bij een bepaalde temperatuur niet verder toe zal nemen in temp alvorens deze van fase is overgegaan (bv water naar stoom) Ik heb nu dan i.g. de temp van de olie in de motor maar het maakt het nog niet echt simpel om te bepalen. Je zit nl. met een varierende druk in de motor natuurlijk. daar had ik even geen rekening mee gehouden.
Mischien dat het huis wel lukt... Ik zit momenteel op m'n werk en daar loopt het forum met fouten. Document done but with errors of error on page staat ercontinu in beeld. Ik heb hier dus ook inderdaad geen schaartje.
Vreemd. Hoe benader je het forum? Via de MSCN of via de directe URL? Ik heb via de MSCN ook altijd dat soort meldingen, maar via de directe URL gek genoeg niet. Hij zegt "access denied" over het een of ander, dus misschien is dit ook wel weer terug te voeren op het feit dat het forum op een andere server draait dan de site.
Ik benader het Forum nu via MSCN.. Alleen doe ik dit thuis op precies dezelfde manier en heb ik er daar vreemd genoeg geen problemen mee. Alles werkt en functioneert thuis naar mijn idee zo als het zou moeten functioneren.
Richard T schreef: En Sander zou dit niet gewoon het vocht kunnen wezen wat Rene ook al aanhaalde??
Nope... de rook is blauwig namelijk en stinkt naar olie... bovendien, vawege de emissies ventileert het carter niet met de openlucht. Alles wat daar verdampt enzo wordt viavia teruggevoerd naar het inlaatspruitstuk. Als daar dus al vocht in zou zitten zou er na een rit van dik 300 km toch echt niet zo veel in moeten zitten. Bovendien, ik heb het vandaag nog eens getest: als ik een tijd 140 / 150 rijdt komt er meer uit dan wanneer ik 100 rijd. De olie wordt volgens de meter zeker 30 graden warmer wanneer ik dat doe.
Nou is die meter geen echte referentie, want de sensor zit op de verkeerde plek, maar voor een relatieve meting is dat best bruikbaar...
Die zit ergens in het blok in de oliestroom. De goede plek is in het carter. Daar meet je namelijk de echte olietemp, niet het maximum. Bovendien zou je daarvoor een cappilaire meter voor moeten hebben en niet het goedekope elektrische prulding dat Rover monteert.
Niettemin is de aanwijzing erop consistent, zodat het een goede maatstaf is om te bepalen wanneer de motor op temperatuur is.
Ik wist ooit eens tegen BvL te melden dat de olietemp op de meter boven de 120 graden uitkwam en of dat zorgelijk was... alle geluiden in de garage verstomden voor een moment, waarna iedereen in lachen uitbarste
Hij stelt dat het voor een ongetunede mini simpelweg onmogelijk is om de olie te heet te krijgen, of er moet wel iets heel grof mis zijn. De 140 die de meter aanwees is volgens hem meer iets van 100 graden ofzo... dus
RE: Engine breather's
Ingediend door Richard-T op di, 01-10-2002 23:21
Even een vraagje.. Ik heb op m'n motortje een 2-tal engine breather's zitten en deze verdampen nog al wat olie. Vooral als het blokje en de olie lekker op temperatuur is zie je de olie-damp er behoorlijk vanaf slaan. Nu heb ik verder geen ervaring met dit soort filtertjes maar ik dacht altijd dat die zwarte tubes (hoe heten die dingen eigenlijk?) waar de filtertjes opstaan tot functie hadden om de olie weer neer te laten slaan zodat het weer terug het blok inloopt. Heeft iemand dus enig idee of het normaal is dat die filtertjes zoveel olie staan te verdampen? De olie druk is overigen's gewoon normaal.
Greetz
Richard
RE: Engine breather's
Ingediend door r_kraaijenbrink op wo, 02-10-2002 13:29
Wat je ziet is niet de olie die verdampt. Het kan gewoon vocht zijn dat in je blok terecht komt nadat je een stuk gereden hebt, in vochtig mileu. Dit komt omdat je blok afkoelt en dus door de lage druk die vervolgens ontstaat de omgevingslucht naar binnen zuigt. Als deze een redelijke vochtigheidsgraad heeft zal de volgende keer als je motor warm is dit vocht weer verdampen en dat zie je dan.
Tevens is het zo dat tijdens het draaien van de motor er altijd wat lucht/benzine mengsel of uitlaatgas langs de zuigerringen zal ontsnappen (al is dit nog zo weinig). En ook dat is dan zichtbaar.
dus niets om je druk om te maken. (ik heb het zelf ook)
groeten, René
RE: Engine breather's
Ingediend door Richard-T op wo, 02-10-2002 13:53
Ok dus niet echt iets om me zorgen over te maken. Het enige wat ik da nog steeds moelijk verklaarbaar vindt is dat de filtertjes echt nat zijn van de olie. Je zou toch denken dat vocht of benzine mengsel geen vetigheid achterlaat.
Greetz
Richard
RE: Engine breather's
Ingediend door Sander-T op wo, 02-10-2002 21:13
Ik had onlangs net zoiets... Ik heb dan wel geen open breathers (emissies he, bij mij verpesten die dampen het mengsel )
Toen ik gisteren na een stevige rit de oliedop losdraaide kwamen er ook wat dampen uit. De motor zelf is nog in goede conditie. Kan het zijn dat de olie gewoon te warm wordt?
RE: Engine breather's
Ingediend door r_kraaijenbrink op wo, 02-10-2002 22:12
De verklaring voor de in olie doordrenkte breathers is als volgt. Door dat het olie in het olie bad flink rondgehusseld wordt krijg je een soort olie nevel van fijne olie druppeltjes. Deze worden meegezogen met de lucht die naar buiten stroomt, en blijven vervolgens in het filtertje zitten.
groeten, René
RE: Engine breather's
Ingediend door Richard-T op wo, 02-10-2002 23:37
Ok dan thnx voor de info Rene..
En Sander zou dit niet gewoon het vocht kunnen wezen wat Rene ook al aanhaalde?? Anyway zou het best eens een grappig idee zijn om de verdampingstemp. van olie eens te meten. Ik zou eens kijken of ik ze op m'n werk zo ver kan krijgen dat ik de lab. apperatuur mag gebruiken om dit te bepalen. En anders wordt het maar eens een keertje overwerken.
Greetz
Richard
RE: Engine breather's
Ingediend door Wouter op wo, 02-10-2002 23:51
Je kan ook gewoon in BINAS kijken, zal het vast in staan...scheelt weer overwerk....
Overigens zal het altijd iets verdampen, en hoeft het dus niet te koken
De kleinste moleculen in de olie zullen als eerste in gasvorm naar buiten komen.
Wouter (die meer gelooft in de olienevel-theorie en zijn enginebreather eraf heeft gehaald)
RE: Engine breather's
Ingediend door Richard-T op do, 03-10-2002 08:50
Ik vraag me ook af of je olie uberhaubt kokend kunt krijgen in je motor. Volgen's mij ligt het daadwerkelijke kookpunt van olie best redelijk hoog. Ook denk ik niet dat motorolie echt in Binas beschreven zal staan. Ik heb er hier geen liggen (wel wat andere leuke boekies maar daar staat olie niet in)maar ik kan me er iets bij voorstellen dat de olie die gebruikt wordt voor motoren telkens een verschillende samenstelling heeft. Vandaar ook de aanduidingen 10W40, 15W40 etc. I.g ben ik ook niet op zoek naar het kookpunt deze is op zich vrij makkelijk te bepalen maar echt naar de verdampingswarmte. Oftewel hoeveel olie verdampt er bij een x temp. en een x druk Als ik me ooit echt eens een middag zit te vervelen zal ik er wel eens wat proefjes op uitvoeren.. Maar dit zal nog wel even duren ik verveel me niet zo gauw en anders heb ik vaak nog wel leukere dingen te doen dan dit.
Greetz
Richard
RE: Engine breather's
Ingediend door Wouter op do, 03-10-2002 09:16
IK had het ook niet over koken.
Koken is het spontaan IN de vloeistof ontstaan van gasbellen. Versneld verdampen dus.
voor degenen die het nog niet wisten het getalletje voor en na de W (15W40) zegt iets over de viscositeit (stroperigheid) van de olie bij warme en koude motor.
De olietemperatuur zal zo ongeveer 120 graden C zijn als de motor doorgewarmd is.
Wouter
RE: Engine breather's
Ingediend door Richard-T op do, 03-10-2002 09:45
Ok dan begreep ik je even verkeerd. Kookpunt is overigens ook het punt waar een stof bij een bepaalde temperatuur niet verder toe zal nemen in temp alvorens deze van fase is overgegaan (bv water naar stoom) Ik heb nu dan i.g. de temp van de olie in de motor maar het maakt het nog niet echt simpel om te bepalen. Je zit nl. met een varierende druk in de motor natuurlijk. daar had ik even geen rekening mee gehouden.
Richard
RE: Engine breather's
Ingediend door Eelke op do, 03-10-2002 10:57
Gents, let een klein beetje op hoeveel je quote. Zie http://www.minisevenclub.nl/forum/faq.php#15
RE: Engine breather's
Ingediend door Richard-T op do, 03-10-2002 11:03
Ik had het al gezien ja excuus ik was er vergeten een paar regels tussen uit te halen.
Richard
RE: Engine breather's
Ingediend door Eelke op do, 03-10-2002 11:20
Je kan nog editen, toch? Of niet? Zie je geen schaartje bij je post?
RE: Engine breather's
Ingediend door Richard-T op do, 03-10-2002 11:54
Mischien dat het huis wel lukt... Ik zit momenteel op m'n werk en daar loopt het forum met fouten. Document done but with errors of error on page staat ercontinu in beeld. Ik heb hier dus ook inderdaad geen schaartje.
Richard
RE: Engine breather's
Ingediend door Eelke op do, 03-10-2002 14:42
Vreemd. Hoe benader je het forum? Via de MSCN of via de directe URL? Ik heb via de MSCN ook altijd dat soort meldingen, maar via de directe URL gek genoeg niet. Hij zegt "access denied" over het een of ander, dus misschien is dit ook wel weer terug te voeren op het feit dat het forum op een andere server draait dan de site.
RE: Engine breather's
Ingediend door Richard-T op do, 03-10-2002 16:00
Ik benader het Forum nu via MSCN.. Alleen doe ik dit thuis op precies dezelfde manier en heb ik er daar vreemd genoeg geen problemen mee. Alles werkt en functioneert thuis naar mijn idee zo als het zou moeten functioneren.
Greetz
Richard
RE: Engine breather's
Ingediend door Eelke op do, 03-10-2002 16:07
Misschien is de gebruikte browser ook nog een factor. Of is die ook precies hetzelfde thuis en op je werk?
RE: Engine breather's
Ingediend door Richard-T op do, 03-10-2002 16:49
Nee hoor dat gelukkig niet.
RE: Engine breather's
Ingediend door Sander-T op do, 03-10-2002 21:20
Nope... de rook is blauwig namelijk en stinkt naar olie... bovendien, vawege de emissies ventileert het carter niet met de openlucht. Alles wat daar verdampt enzo wordt viavia teruggevoerd naar het inlaatspruitstuk. Als daar dus al vocht in zou zitten zou er na een rit van dik 300 km toch echt niet zo veel in moeten zitten. Bovendien, ik heb het vandaag nog eens getest: als ik een tijd 140 / 150 rijdt komt er meer uit dan wanneer ik 100 rijd. De olie wordt volgens de meter zeker 30 graden warmer wanneer ik dat doe.
Nou is die meter geen echte referentie, want de sensor zit op de verkeerde plek, maar voor een relatieve meting is dat best bruikbaar...
RE: Engine breather's
Ingediend door Eelke op do, 03-10-2002 21:33
[Aagje]Verkeerde plek? Hoezo? Leg uit.[/Aagje]
RE: Engine breather's
Ingediend door Sander-T op do, 03-10-2002 21:43
euh... Eelke? wat doe jij nou?
Oh ah.. je bedoeld de plaats van de sensor!
Die zit ergens in het blok in de oliestroom. De goede plek is in het carter. Daar meet je namelijk de echte olietemp, niet het maximum. Bovendien zou je daarvoor een cappilaire meter voor moeten hebben en niet het goedekope elektrische prulding dat Rover monteert.
Niettemin is de aanwijzing erop consistent, zodat het een goede maatstaf is om te bepalen wanneer de motor op temperatuur is.
Ik wist ooit eens tegen BvL te melden dat de olietemp op de meter boven de 120 graden uitkwam en of dat zorgelijk was... alle geluiden in de garage verstomden voor een moment, waarna iedereen in lachen uitbarste
Hij stelt dat het voor een ongetunede mini simpelweg onmogelijk is om de olie te heet te krijgen, of er moet wel iets heel grof mis zijn. De 140 die de meter aanwees is volgens hem meer iets van 100 graden ofzo... dus