dubbele carburateur, meer benzine in de cillinder dus een meer vermogen, ook meer verbruik ...
maarja dat is een keuze die je moet maken
- Login of registreer om te reageren
dubbele carburateur, meer benzine in de cillinder dus een meer vermogen, ook meer verbruik ...
maarja dat is een keuze die je moet maken
Ingediend door paul engel op do, 04-01-2007 13:40
kan je een indicatie geven van hoeveel meer vermogen je krijgt (ik weet het is moeilijk te zeggen bij mini`s want elke is anders), maar gaat het om 1 of 2 pk of meer in de buurt van 10 tot 20?
goh dat durf ik niet zeggen, daarvoor zul je moeten wachten op de mensen met de ervaringen daarmee, maar je zal veel sneller optrekken dat wel...maar pk winst
daar spreek ik mij niet over uit
hierover is al behoorlijk veel geschreven,
gebruik eens de zoekfunctie:
enkele and dubbele and carb*
(overigens heb je voor een dubbele carb sowieso een bijpassend inlaatspruitstuk nodig .. en dus mogelijk ook een uitlaatspruitstuk .. etc.etc.. )
HTH,
Theo van den Bogaard
De vermogenswinst is te verwaarlozen, wel pakt de motor sneller op. Nadeel is ook dat afstellen lastiger is.
Grote pre is de looks. Ik ga bij de Mk2 ook weer voor een dubbele carburateur.
Dennis
dubbel, dubbel, dubbel, ik ben enigsinds bevooroordeeld,alleen al voor de looks
hij pakt sneller op, pk winst haal je niet direct, maar je merkt het bij inhalen en wegrijden.
afstellen is makkelijk, als je het vaker gedaan hebt kan je het trucje al snel.
Zou misschien handig als je de typenrs geeft. Dan is gemakkelijker advies te geven. Niet alle carbs zijn geschikt voor een std 1275 blok...
Ingediend door paul engel op vr, 05-01-2007 11:54
bedankt allemaal voor de reacties, ik kan mijn collega waar ik ze van over kan nemen op het moment niet bereiken voor welk type het is.
ik ben er wel van overtuigd dat als ze op mijn 1275 blok passen dat ik ze neem. heb van de week iemand gezien die ze had en is echt een strak gezicht.
Ik heb even gezocht op de zoektermen die Theo al gaf (thanks) en vond onder andere deze post van Eelke die HEEA wel verduidelijkt.
Kijk eens onderdeze link daar staat bij welk vermogen welke caburateur de beste toepassing is.
http://www.calverst.com/articles/images ... n%20'S.jpg
(krijg de link/afbeelding niet voor elkaar, sorry)
Mvgr, Tom
dat klopt ja dat is ook ongeveer de reden dat ik dat boek heb aangeschaft
heeft iemand hier ervaring met het afstellen van de dubbele SU carburateur...?
ik heb er nl een geruld met een ode versnellingsbak..
alleen weet ik dus niet hoe ik dit moet afstellen..!?!?
is er een makkelijk truckje voor of kan iemand mij komen helpen?
goeten niels
Mijn vader heeft op zijn AH Sprite ook een enkele carburateur (het is fabrieks-origineel maar normaal gesproken hoort het dubbel te zijn). Ding loopt er prima op afstelling is ook makkelijker.
Zoals je ziet uit het tabelletje volstaat een een HIF44 carb prima tot ongeveer 100pk. Die 100pk ga jij echt niet zomaar uit je standaard 1300tje met stage 1 halen.
Wij hebben er ergens ook een liggen, misschien wordt de verleiding toch een keer te groot omdat het er wel wijs uit ziet...
als je zou vertellen waar je woont, is het makkelijker om te kijken of iemand het kan doen voor je...
ikzelf kan het, maarrrr wil vooraf wel weten waar ik aan begin, voordat ik eraan begin...
Mini-Weert schreef:
Jammer dat dellorto en weber er niet bij staan
Beide zeer fijne en goed af te stellen carburateurs. De weber is eigenlijk het fijnst af te stellen en deze heeft een acceleratie pompje zodat er bij gas intrappen wat extra benzine word in gespoten. Wel zou je voor de afstelling eigenlijk een kwik kolom moeten gebruiken.
hee iedereen , woont er iemand in de buurt van breda die dubbele carberateurs goed kan af stellen .
ik heb nog een gereviseerde set liggen als nieuw maar heb ze er op gehad en dat werd bij mij helemaal niks
als iemand daar veel verstand van heeft het is gewoon tegen vergoeding .
gr minizot
ik woon in Hoorn Noord Holland...
ben nu met de mini bezig en hoop dat ik m klaar heb voor de noordwijk mini marathon..
als er iemand kan komen helpen zou ik erg blij wezen want hier zit verder ook geen bedrijf wat dit doet..
groten niels
even algemene post over de twin carbs...
Ik kan die dingen afstellen, maarrrrrrr voor iedere setup heb je andere naalden nodig, je kan dus niet zomaar een twincarb van de ene op een ander blok klussen... ikzelf heb 4 sets dus 8 naalden gekocht a 15 euro en ben ermee gaan spelen.
na vele keren afstellen, spelen, rijden, sputteren, blazen, tuffen en alles wat je maar kan bedenken heb ik uiteindelijk een geweldige afstelling gevonden, alleen dat is niet in een dagje te doen.
wat wel in een dagje te doen is, is een bestaande goede setup bijstellen (2 of 3 keer per jaar) of na het algemene kleppen stellen, ontsteking stellen enzovoorts, dan moeten ook de carbs gesteld worden en dus ook de carbs gesynchroniseerd...
denk goed na waarom je deze setup wilt, een enkele carb is veel makkelijker af te stellen, een twincarb een vak apart..
zorg dat je blok goed loopt met een enkele carb, koop een set twin carbs, zorg dat deze gereviseerd zijn (of reviseer ze, of controleer of ze goed zijn), ga na welke specs je blok PRECIES heeft en voer alles zo gedetailleerd mogelijk in in winsu. kijk dan eens welke naalden winsu adviseerd.
kijk ook naar de verschillende eigenschappen van de bovenste 5 die winsu adviseerd, de meest matchende hoeft niet de beste te zijn (ben ikzelf achtergekomen) ieder blok heeft slijtage, dus een standaard sommetje is het nooit. bedenk hierin voor jezelf of je met een hoog of laag toerental wilt rijden en in welke range je dus het beste mengsel wilt hebben...
als je dan (denk je) de juiste naalden hebt, ga dan lekker aan de klus...
Voordeel van dubbele carb's is dat de flow maar een keer gesplit wordt (en daarmee enige pk winst). Een enkele HIF doet zeker niet onder voor set dubbele HS'en. Nadeel van de Webers / Dell' Ortos / Solex is juist de extra injectie tijdens accelereren, wat een verrijking geeft en dus meer slijtage. Ook de lengte is een nadeel, daarom wordt vaak een zwaanshals manifold gebruikt wat elk voordeel van de dubbele carburateur teniet doet. Reed zelf tijd met een 6" lang spruitstuk en moest daarvoor stuk uit schutbord slijpen! Wat me als alternatief altijd wat leek, maar nooit heb geprobeerd: een enkele carburateur aan een rampipe, dit kan meer koppel opleveren!
Er zijn tabellen in omloop met een grote variatie aan motor / naald set-ups, altijd een goed uitgangspunt. Vergeet niet de invloed van het luchtfilter, staat van motor, kop en spruitstukken.
Had vroeger een 40mm dubbele Solex (van een Alfa Romeo) op m'n standaard 1000tje, liep daarna nog maar 100, na uitboren sproeiers deed die weer 130, maar verbruik was enorm. Geluid was echter schitterend.
Nog een tip: schaf een Colortune testbougie aan, kun je aan kleur van verbranding de aard van het mengsel bepalen. Scheelt vele, vele testritjes.
Rij nu vele jaren met een dubbele 1 3/4 HS SU combinatie, vrij groot, en hierdoor minder koppel bij lage toeren, maar vanwege de racekop en dito motor, heb de lucht nodig voor voldoende flow bij 8000 + toeren. 2x 1/2 zou ook volstaan dunkt me, maar die had ik toen niet voorhanden.
RE: enkele of dubbele carbarateur
Ingediend door paul engel op do, 04-01-2007 13:26
hallo allemaal,
ik heb een vraag ik heb pas geleden een 1300 motor gekocht en daar zit een enkele carbarateur op. nu kreeg ik voor niet veel geld een aanbod voor een dubbele carbarateur.
mijn vraag is nu wat is het verschil tussen een enkele en een dubbele carbarateur?
en levert het nog extra vermogen op?
mvg
paul engel