Final Drive/Cam keuze

RE: Final Drive/Cam keuze

Beste mede forum leden.

Ik had een vraag over een Diff/final drive.
Ben bezig een Metro blokje op te knappen maar zit nog te twijfelen over de diff.
Even wat gegevens over mijn blokje.
1275 metro.
standaard zuigers en krukas.
Hiff 44 met BDK, Maniflow freeflow spruitstuk met dubbele demper middenpijp van Maniflow, K&N luchtfilter
Mogelijk een Kent Cam (mocht ik er een goede tussen vinden voor de setup/ niet te belachelijk duur zijn (stom studenten leven) )
165/60/12 wielen.

Nu heb ik even rondgeneusd maar nou niet echt een consecuent antwoord gevonden.
Ik wil de mini gaan gebruiken voor alle wegen.
Nu zit er een 3.44 diff onder maar wil eigenlijk een blokje bouwen die ietsje geschikter is voor de snelweg/ wat minder toeren gaat maken.
Nu zit ik te denken aan of een 3.1 of 2.95
Het enige is kom ik met een 2.95 met deze setup wel lekker weg bij een stoplicht.
En wat adviseren jullie?

En als ik dan 3.1 of 2.95 kies zijn er dan goede cam's aan te koppelen (mild tot fast road)

Met vriendelijke groet,
Rolf van Engelen

RE: Final Drive/Cam keuze

Een mini maakt nu eenmaal wat meer toeren.
Een 3.44 is ideaal vind ik toch met 12" kan je mooi rond de 130 rijden tegen 5000 toeren.ALs je minder toeren wilt is er nog een 3.1 maar dan verlies je al snel het vlotte optrekken.
Er is wel ergens een tabel waarmee je wat kan vergelijken .
Een 2.95 is leuk als je naar zuid frankrijk rijdt,maar je verliest veel van je acceleratie.
Ik rijd met 10" en 3;44 en hoef niet perse 160 te rijden.
Mijn rally mini had een 3.67 en haalde bij 7600 toeren nog 200.

RE: Final Drive/Cam keuze

Misschien ben ik ook wel te bezorgd om met dit blokje te veel toeren met maken (3.44).
Heb geen idee wat de interne conditie is en de kilometer teller klopt al voor geen meter.
Maar dit is ook wel een olie boot (1:350 ongeveer met snelwegrijden)
Las wel dat er op de mini 1000 E dat die niet vooruit te branden waren.
Maar een standaard 1000 en mijn blokje is toch wel een verschil

RE: Final Drive/Cam keuze

Het kan best zijn dat de afwijking van je kilometerteller komt door het tand- en wormwielstelsel in je bak, die moeten passen bij de gebruikte eindoverbrenging. In mijn blok had de vorige eigenaar een 3.44 geplaatst, waar 3.1 standaard is. Het stelsel was niet aangepast en dat verklaarde de 10% afwijking die ik zag, maar misschien heb jij ze wel mee vervangen.
Bij de donorbak die ik gehaald heb om met mijn oude samen te voegen zat weer een 3.1, en sta nu net als jij voor de keuze welke te kiezen. Keith Calver heeft e.e.a geschreven over eindoverbrengingen, misschien helpt het je bij je keuze; ik had hierna de neiging om toch de 3.1 te kiezen. Da's ook voor een 1275 A+, waar ik van plan was de MG Metro nokkenas in terug te steken die eruit kwam - alles kan nog veranderen, want zover is het nog niet ;).
Zoekvriend Google helpt je met '[i:2c40uqcw]mini gearbox calculator[/i:2c40uqcw]' wel aan een link waarmee je je toerental/snelheid kunt berekenen. Houd wel even de mph <-> kph conversie in het achterhoofd.

default

RE: Final Drive/Cam keuze

Ik heb een MG Metro 1300 blok met bij behorende nokkenas.
Diff is 3.1. Ik vind dit de ideale combinatie.
Komt goed weg bij de stoplichten en draait op de snelweg niet belachelijk veel toeren.
Komt in alle soorten verkeer goed mee zonder teveel toeren te draaien.
Alleen de snelheidsmeter slaat nergens meer op.
Groet,Arjan

RE: Final Drive/Cam keuze

De Mini van mijn zus is een Cooper uit'91. Deze heeft standaard een 1:3.1 en origineel niet al te veel fut maar kwam prima van zijn plaats op 175/50-13 (is net zo groot als 165/60-12).

Ondertussen hebben we de kop geflowd, een Kent MD266 en een stage one kit (Maniflow 1,75"(44,5mm))gemonteerd. Nu rijdt ie helemaal als een trein! En heeft z'n goede manieren behouden; dus geen geprutel bij stationair, heel smooth en redelijk fel door de toeren.

Verder hebben we gekozen voor een vervangingsfilter in het originele filterhuis ipv een open cone-filter.
Resultaat: Een redelijk stille en vlotte Mini!

RE: Final Drive/Cam keuze

Heb ook een 3.1 en dat gaat prima met 12 inch (met 10 inch nog net iets leuker :)

RE: Final Drive/Cam keuze

Word na overleg met 1 van de sponsoren hier op de site een 3.1
Ik haal bij hem altijd al mijn onderdelen en het verhaal ook bij hem gelegd.
Een 1275 stage 1 zou net genoeg met hebben voor een 2.95 alleen dan moet je wel zeker weten dat je bak in goede conditie is.
En als ik dan eens rond kijk wat de onderdelen kosten voor de bak te reviseren schrok ik nog wel een beetje.

De cam blijft ook gewoon de metro standaard cam, eerst alles maar vernieuwen.
Dit kost al genoeg op zich zelf.
Misschien in de toekomst toch nog een cam er in, maar eerst eens kijken als het blok weer in elkaar zit en er in lig hoe dat hij rijd.