wiel bouten zitten er gewoon in getrokken met wat spieen
dus hamer en drevel werken prima om het zooitje te verwijderen
- Login of registreer om te reageren
wiel bouten zitten er gewoon in getrokken met wat spieen
dus hamer en drevel werken prima om het zooitje te verwijderen
het probleem is dat de geventileerde schijf te dicht op de fussee zit, je krijgt je klauw er dan niet op.
de metro flens voor geventileerde schijven zorgt
dat de schijf 6mm verder naar buiten komt t.o.v.
de flens voor massieve schijven.
de bout in de flens kun je er gewoon naar binnen uit slaan.
welke flens je kan gebruiken hangt dus samen met de klauwen die je wilt/kunt gebruiken
metro flens = metro klauwen
mini flens = aftermarket (alu) klauwen (minisport/-spares/kad etc)
HTH,
Theo van den Bogaard
Als je een mini flens en een metroschijf gebruikt, raakt de schijf dan niet de fussee ??! Dit gebeurt iig wel bij een metro-fussee.
Ik heb zelf metro fussee, schijf en klauwen gebruikt en een Mini-flens (omdat ik niet wilde dat de spoorbreedte NOG groter werdt). Ik moest toen iets van 8mm van de metro-schijf afgedraaien (het vlak dat tegen de miniflens aankomt). Past precies.
Het verschil in gatdia.: mini=3/8" (9,81mm)en metro = M10
Als ik het goed lees dan worden de problemen veroorzaakt door de te dikke geventileerde schijf. Nou is die geventileerde schijf maar onzin naar mijn mening. Remmen overhitten met een mini is mij nog niet gelukt. Is alleen maar extra gewicht en op een plek waar je het precies niet wil hebben.
Dus vraag ik me af: In de metro klauwen zit een spacer voor de extra ruimte die de geventileerde schijf nodig heeft. Dat lijkt ook het verschil in de flens te zijn (zit meer naar buiten). Als je de spacer uit de remklauw haalt (of een niet geventileerde zoekt) kan je dan alleen de remklauw overzetten en met een slangenconversie setje monteren? Of loop je dan tegen andere problemen aan? Dat maakt de conversie wel een stuk eenvoudiger.
Metro-klauwen voor ongeventileerde schijven passen zo op een Mini-fusee met Mini-schijven/flenzen.
Dan heb je inderdaad alleen het slangenconversiesetje nodig.
CMC schreef:
Metro-klauwen voor ongeventileerde schijven passen zo op een Mini-fusee met Mini-schijven/flenzen.
Dan heb je inderdaad alleen het slangenconversiesetje nodig.
Dan kan je het dus beter helemaal standaard houden.
@ Henkmarius: De geventileerde schijven oververhitten is mij nog niet gelukt, de ongeventileerde weldegelijk!
Geventileerde schijven zijn ook erg fijn op bergpassen heb ik ervaren. De Stelvio bijvoorbeeld.
De naven van ongeventileerde metroschijven zijn ook weer anders trouwens...
Het extra gewicht zit 'm alleen in de schijven, dus dat valt best mee. De klauwen zijn op een paar gram na net zo zwaar.
Carlo schreef:
CMC":3f32qll8]Metro-klauwen voor ongeventileerde schijven passen zo op een Mini-fusee met Mini-schijven/flenzen.
Dan heb je inderdaad alleen het slangenconversiesetje nodig.
Dan kan je het dus beter helemaal standaard houden.
[/quote:3f32qll8]
is niet helemaal waar,
je hebt dan nog altijd 4-zuiger remklauwen
>sander
is niet helemaal waar,
je hebt dan nog altijd 4-zuiger remklauwen[/quote]
Je hebt gelijk. Leuk voor het idee: "ik heb vierzuiger remklauwen". Voor de rest zit er zonder de geventileerde schijven weinig voordeel aanvast (mijn ervaring). Alleen heb je wat meer zuigertjes en slangetjes...
Sorry dat het ik het topic wat heb laten afdwalen. Had natuurlijk kunnen weten dat ik met mijn aversie tegen geventileerde schijven wat mensen op de tenen trap. Blijft een discussie die door niemand te winnen is.
Ik weet dat in de mini miglia sommige rijders met geventilleerde schijven rijden andere met standaard. Ook daar blijft het een discussie wat nu beter is. Ik kan me moeilijk voorstellen dat je een mini veel zwaarder kan afbeulen dan ze daar doen.
Vier zuigers is idd niet per definitie beter dan 2. Gaat om het totale oppervlak van de zuigerslijkt me. Hoe groter het verschil tussen de hoofdcilinder en de hulpcilinders hoe groter de kracht. Aangezien je minder in de hoogte kan winnen dan in de breedte kom je dus op een gegeven moment op meer dan 2 zuigers. Of je zou ze ovaal moeten maken maar dat is niet lekker vloeistof dicht te krijgen.
Ff zitten rekenen als ik het goed heb berekend is het oppervlak van 2 mini zuigers (2 inch) en 4 van een metro (1.414 inch)vrijwel gelijk. In theorie zou het dus even goed moeten remmen. Toch is de ervaring van veel mensen dat die van een metro beter remmen, misschien gewoon beter doordacht ontwerp oid. Genoeg natuurkunder voor de zaterdagavond....
Ik hou het voorlopig bij de mini setup. Eerst maar eens gewoon rijden, ben ik al lang blij.
Het voordeel zit hem ook niet in het beter remmen,
Maar het afvoeren van de warmte. Ik heb het dan over de geventileerde schijven.
Vooral als je een wat snellere motor er in hebt liggen en een paar keer goed remt dan raakt je vloeistof aan de kook en worden je remmen sponsig.
Ik heb het mee gemaakt, 2 rondjes volgas over het industrieterrein, bij de laatste bocht zelfs helemaal geen remmen meer.
Misschien is het ook een gevoel, je wilt kunnen vertrouwen op je remmen. vooral met de conversie,s waar frisow en ik mee bezig zijn.
De eerste reactie van mensen tijdens de ombouw is dan ook, Heb je al wat aan de remmerij gedaan.
Groetjes Jeroen
Helemaal mee eens Jeroen! Alleen is het niet je remvloeistof die ging koken (daar moet je nog veel meer je best voor doen, bv rally-rijden oid), maar de remblokken die gingen gassen! => Je remblokken gingen als een hoovercraft over schijfoppervlak.
De remkracht blijft gelijk (doordat de remklauwen het zelfde zuiger oppervlak hebben), maar het remvermogen wordt flink groter door de veel betere warmte afvoer van de geventileerde schijven.
Het standaard schijfsetje is zeker niet slecht. Maar de jongens die in de Mini Miglia etc met ongeventileerd rijden hebben ook geen standaard spul eronder zitten hoor...
De vierzuiger remklauwen zullen de remblokken wel wat beter ondersteunen. Alleen jammer dat de zuigers niet verschillend van diameter zijn: dan zou de vierzuiger opzet pas echt nut hebben! De eerste zuiger (gezien vanuit de draairichting van de schijf) moet iets kleiner zijn dan de tweede.
Oke.. duidelijk allemaal! Bedankt voor jullie bijdragen!
kan op slot
Carlo schreef:
Helemaal mee eens Jeroen! Alleen is het niet je remvloeistof die ging koken (daar moet je nog veel meer je best voor doen, bv rally-rijden oid), maar de remblokken die gingen gassen! => Je remblokken gingen als een hoovercraft over schijfoppervlak.
Ligt eraan hoe oud de vloeistof is
Klopt het zijn ind de remblokken die sponsig worden.
De vierzuiger remklauwen zullen de remblokken wel wat beter ondersteunen. Alleen jammer dat de zuigers niet verschillend van diameter zijn: dan zou de vierzuiger opzet pas echt nut hebben! De eerste zuiger (gezien vanuit de draairichting van de schijf) moet iets kleiner zijn dan de tweede.
Maar het klinkt wel stoer 4 zuigers per remklauw.
Een jongen die ik ken rijd rally,s met een golf 3 kitcar, ik meende dat hij een 8 pods remklauw heeft met 16 inch schijven. Vette shit[/quote]
mini-power schreef:
Ligt eraan hoe oud de vloeistof is
Klopt het zijn ind de remblokken die sponsig worden.
Maar het klinkt wel stoer 4 zuigers per remklauw.
Remvloeistof neemt water op: hoe ouder, hoe meer water erin zit. Maar twee rondjes industrieterrein zullen je remklauwen nog niet zo heet maken dat de vloeistof erin gaat koken ook al was het 100% water (ligt er natuurlijk nog wel aan hoe groot het inustrieterrein is )
En ja, het klinkt zeker wel stoer: "ik heb vierzuigerremklauwen" daarom vertel ik het altijd graag...
RE: Flens mini op een metro schijf?
Ingediend door frisow op wo, 30-04-2008 13:04
Ik was zojuist even bezig met de remmen-conversie... en kwam met het idee om de mini-flens op een metro schijf te zetten...hoef ik geen nokken af te slijpen e.d. Na e.a. gelezen te hebben op het forum over remmenconversies e.d. heb ik nog steeds niet het antwoord gevonden op deze vraag. Afgezien van de bout-gaten die iets kleiner zijn in de mini-flens, welke problemen ga ik tegenkomen denken jullie? Het gedeelte waarin de spibanen lopen is bij de metro lager dan bij de mini (zie foto) Ik heb het zaakje even op de mini-hub gepast maar zie niet echt een probleem... zie ik iets over het hoofd?
In het midden, de metro flens en recht de mini flens.
OP onderstaande foto; metroschijf met mini flens..deze steekt minder ver boven uit aan de binnenkant dan een metroschijf..beetje wazige foto..
Nog een vraag: Tijdnens het losdraaien van de kroonmoer, is er een tapeinde afgebroken... weet iemand hoe deze vastzitten.. geklonken/gelast... zit er draad in de flens? OP de foto is de afgebroken tap lastig te zien...