Ford escort turbo voor mini????

RE: Ford escort turbo voor mini????

Hallo mensen,

Ik heb een aanbieding gekregen om een Garret T2 turbo van een Ford Fiesta RS turbo voor 150 euro te kopen. Weet iemand of het de moeite waard is???? En kan mij iemand vertellen of het goed te bevestigen is???

Greetzz Roel 8)

RE: Ford escort turbo voor mini????

De Metro had een T3, die nauwelijks op toeren komt omdat-ie net te groot is. De T2 is bijna perfect voor 1300 cc. Kijk maar eens naar de Renault 5 turbo (kijk even niet naar het uiterlijk....) De eerste TR5-jes hadden een 1400 blok met een T3. De volgende generatie TR5-jes had een T2. Dit resulteerde in minder boost-leg (wachten op de turbo om op toeren te komen) en meet power, omdat de turbo nauwelijks geknepen hoefde te worden.

Als je meer info wild over een goede turbo-setup, vraag maar raak.... On- of off-list....

Groeten,

Hugo

RE: Ford escort turbo voor mini????

bedankt hugo maar wat vindt je van de prijs en is het een beetje makkelijk te bevestigen???

greetz Roel 8)

RE: Ford escort turbo voor mini????

De montage is relatief eenvoudig, als je zelf spruitstukken kan lassen. Als je dit niet kan is het erg lastig. Vergeet niet dat je ook de compressie van de motor moet verlagen voor goede prestaties. En dat je onstekingstiming en je carburateur geheel aangepast moeten worden. Het is niet een projectje voor een weekendje.

RE: Ford escort turbo voor mini????

Waar wil je de turbo opschroeven? Heb je een metro turbo blok of wil je de turbo op een standaard 1300 blok schroeven

RE: Ford escort turbo voor mini????

Zowel de Metro-turbo als alle andere fabrieks motoren hebben een te hoge compressieverhouding voor echte prestaties. De Metro haalde een fantastische 90 pk. Nou nou, tjonge jonge.... Ik haalde 115 pk zonder turbo (wel de hele trukendoos open). De hoge compressieverhouding is goed voor een relatief laag brandstofverbruik, maar zorgt ervoor dat je niet veel extra mengsel naar binnen kan persen. Heel simpel:
Stel; het motortype (in dit geval de 1275 cc A+) detoneerd (pingelt) bij 8:1 compressieverhouding en 100% cilindervulling.
De normale motor kan met een werkelijke cilindervulling van 80% (weerstand in het inlaatsysteem) met een compressieverhouding van 10:1.
Brengen we de cilindervulling (door een turbo druk van 0,8 bar boven de buitenluchtdruk) op 150%, dan mag de motor maar een compressieverhouding van 5:1 hebben, anders detoneerd hij.
De getallen hierboven zijn wel fictief en theoretisch. Maar het principe is waar. Kijk maar naar Saab: de oude ("echte") Saab turbo had een lage compressieverhouding en zoop als een ketter; de nieuwe low-pressure turbo heeft een hogere compressieverhouding, presteert minder maar verbruikt ook minder.

Wederom een klein theorie-lesje...

Hugo

RE: Ford escort turbo voor mini????

jaaah maar bij die metro moest de boel wel heel blijven. Ik denk dat je met een hoop werk best rond 200PK uit dit blokje kan persen maar dat betekend wel dat je de bak echt ver in het rode gebied belast en de hele reut niet 150.000 rijdt..(maarjah ik denk dat een Lancer Evo Extreme het ook niet echt lang doet met 450 PK uit 2 liter)

RE: Ford escort turbo voor mini????

Maar als je 90 pk genoeg vindt zou ik niet alle moeite van een turbo conversie op mijn nek halen. Met een nette 1330 met een 276 kent, nette kop en een enkele SU heb je dat ook al.

Echte turbo's beginnen voor mij bij zo'n 120 - 130 pk. 200 is inderdaad ook mogelijk, maar dan wordt de betrouwbaarheid van de bak op z'n zachtst gezegd twijfelachtig. Overigens kan een straight-cut bak veel meer vermogen aan. Misschien een optie, als je net de loterij gewonnen hebt...

Hugo

RE: Ford escort turbo voor mini????

... en hij geeft minder vermogensverlies. Maar je wordt wel hartstikke gek van het gejank van de bak. Veel mensen willen een racewagen van hun Mini maken, maar vergeten een beetje dat ze er niet op het circuit in rijden, maar op de openbare weg. Ieder z'n meug, natuurlijk, maar hou er wel rekening mee: elk voordeel heb zuh nadeel.

RE: Ford escort turbo voor mini????

... en hij geeft minder vermogensverlies. Maar je wordt wel hartstikke gek van het gejank van de bak. Veel mensen willen een racewagen van hun Mini maken, maar vergeten een beetje dat ze er niet op het circuit in rijden, maar op de openbare weg. Ieder z'n meug, natuurlijk, maar hou er wel rekening mee: elk voordeel heb zuh nadeel.

Zo ook: veel vermogen lijkt leuk, maar ik heb sterke twijfels of een Mini met meer dan 100 PK nog wel leuk is om mee te rijden. Het klinkt allemaal wel gaaf, maar het komt er toch uiteindelijk op neer dat jij er zelf in moet rijden en er tevreden mee bent, niet dat het zo leuk staat op je Internet-paginaatje.

RE: Ford escort turbo voor mini????

De Mini heeft van nature geen immens grote contactvlakken met de weg en de wieldruk is ook niet overdonderend. Met mijn Inno die ik tot 115 pk had gekieteld (met een 3.9 diff) kon ik in alle versnellingen de 165/70/10 bandjes om de 4.5x10 velgjes laten spinnen. Ik heb het ding zelfs "ontkieteld" met een tammere nokkenas toen ik hem verkocht. Met dikke 7x13's kan je allicht wat meer vermogen kwijt, maar superveel win je daar toch niet mee. Het contactoppervlak wordt wel groter, maar de totale druk niet.

RE: Ford escort turbo voor mini????

SirYun schreef:
Ik denk dat je met een hoop werk best rond 200PK uit dit blokje kan persen maar dat betekend wel dat je de bak echt ver in het rode gebied belast en de hele reut niet 150.000 rijdt..



Klopt. Zie een mini-world uit de oudheid inmiddels. Een of ander figuur in engeland had met een turbo ong. 215 PK uit het blokkie geperst. Voor zover ie wist was ie het enige lid van zijn 200+ "club".. :) Maar het blokkie at wel om de 5000?? km (weet niet precies meer) een bak/eindoverbrenging/diff op...

RE: Ford escort turbo voor mini????

Was dat geen BHP? Dat is weer anders als PK...

RE: Ford escort turbo voor mini????

Hoeveel anders? Niet veel verschil toch, een factor 1,0x ofzo?

RE: Ford escort turbo voor mini????

Een pk of 5 ;)

default

RE: Ford escort turbo voor mini????

Je kunt toch ook de carb voor de turbo zetten, dan heb je toch geen andere carb nodig?? Ik zat zelf te denken aan een supercharger, maar weet iemand wat daar de voordelen en nadelen van zijn??