boven op het thermostaat huis
heb je wel een voor een left hand drive anders gaat hij nooit passen op het balkje van het schutbord
groetjes hilbert
- Login of registreer om te reageren
boven op het thermostaat huis
heb je wel een voor een left hand drive anders gaat hij nooit passen op het balkje van het schutbord
groetjes hilbert
Hij moet dus wel boven op het thermostaathuis, ik vond dit al zo raar staan, dat die direct op de kop kwam, mijn vader zei dat dat zo moest
Zo te zien is het een enginesteady voor een rhd.
Die heb ik ook, je zult alleen zelf een beugel moeten maken voor montage op het schutboard.
Wat ik heb gedaan verdient niet de schoonheidsprijs maar ik heb een beugel in elkaar gebakken die ik op de tapeinden waarmee de HKC vastzit kan monteren.
Eerst dus de HKC, dan de beugel en dan pielen met de moertjes...*zucht*
Je kan hele mooie verstelbare steadies van Wood & Picket kopen, of zelf maken...
Toen ik hem kocht op de 2de mini clubdag, werd er idd verteld dat die voor de RHD was, maar als ik dat gedeelte kijk dat aan het blok komt dan komt de bevestiging die bij het spruitstuk onder komt goed uit, en qua bevestigingen aan het schutboard, hoef ik alleen de bouten iets op te vijlen, en daarbij kan ik hem op het schutboard maar met 3 vastzetten, de vierde bestaat schijnbaar niet.
Dit is de stabililser:
en hier een foto van het schutboard
Na het vijlen past die wel op de 3 bouten (vanaf de rechterkant
Op de site van minifinity staat vaak de opmerking dat deze steady's lekkage veroorzaken op je thermostaathuis.
Die van Avonbar past op de waterpomp is daardoor 'veel beter'?
http://www.minifinity.com/index.php?nam ... ght=steady
maar hij wordt volgens mij niet alleen aan het thermostaathuis vast gezet, maar ook aan een bout van het uitlaatspruitstuk
snarfvz schreef:
maar hij wordt volgens mij niet alleen aan het thermostaathuis vast gezet, maar ook aan een bout van het uitlaatspruitstuk
Klopt, hij zit ook vast met het meeest rechtertapeind van je uitlaatspruitstuk en ik kan je uit ervaring vertellen dat de krachten die vrijkomen sterk genoeg zijn om dat tapeind krom te trekken.
Daar kwam ik achter toen ik het spruitstuk onlangs moest demonteren; eerst tapeind rechtslaan voordat ik em eraf kon krijgen.
Dan over de andere beugel, als je die zo monteert als je omschrijft dan komen de HRC en de HKC zo'n 5 mm hoger te zitten en bij het vierde tapeind zal je die 5 mm op moeten vullen met ringen.
Tegelijk worden dan de gaten voor je pushrods van je rempedaal en je koppelingspedaal niet afgedekt; ergo extra herrie vanuit de motorruimte in het interieur.
Dit waren zo mijn overpeizingen om tot de conclusie te komen zelf een beugel te fabrieken.
Ik ben overigens wel gecharmeerd van die Avonbar-steady...
waar komt zo'n Avonbar-steady eigenlijk, en kan zoiets op een automaat
Volgens mij past ie ook op een automaat en hij zit vast een een van de bouten van de waterpomp en met een beugel óp de tapeinden van de HRC en HKC (dus eerst HRC en HKC en dan de beugel)
en hij is in lengte verstelbaar..
Ingediend door rusty lee op za, 09-02-2008 14:07
hey,
ik heb ook een engine stabiliser gekocht, maar ik heb net een beetje zitten kijken hoe hij nou moest worden gemonteerd en snap er geen moer van!
een kant moet op het themostaathuis en de ander op het schutbord, alleen waar hij op het schutbord komt zit de remcilinder. ik heb een l/h/d stabiliser dus dit zou toch moeten passen?
Zit daar op het moment ook mee te klooien, is wel heel toevallig. Ik heb kreeg hem deze week net binnen. Heb jij ook een stabiliser van minispares?
Er staat dan wel LHD drive op volgens mij past ie niet zomaar op alle LHD mini's. Beetje knullig dat ze dat op de site niet vermelden.
Bij mijn '75-er zitten links de rem en koppelingspotjes (HRC en HKC). Rechts gaan doordezelfde gaten de 2 slangen voor de kachel. Hoe zit dat bij een mini met rembekrachtiger?
De bevestigingsplaat die is bijgeleverd heet geen doorvoergat in het midden. Gebruik je de bouten of boutgaten van je HRC/HKC maak je dus het grote gat hier tussen dicht. Je kan er dus geen HRC meer doorheen doen maar ook geen koelslang.
Al zou ik een gat maken zodat de HRC naar binnen kan (lekker met de gatenzaag in 5mm staal..) dan past het volgens mij nog niet omdat ik een lage dikke single line HRC heb.
Binnenkort een Ultimate engine steady te koop voor iemand met een rembekrachtiger denk ik....
[size=75:17d0rsk3][Link naar bedrijf verwijdert - Demelza][/size:17d0rsk3]
Ingediend door rusty lee op za, 09-02-2008 19:13
hey,
ja ik hier precies het zelfde probleem! ik heb heb precies de zelfde maar dan voor een 1000tje.
ik zal echt niet weten wat nu te doen met dat ding.
is er mischien een ander alternatief?
Ingediend door rusty lee op di, 12-02-2008 21:51
hey,
echt helemaal niemand?
het stage kitje gaat er al onder, maar wil er natuurlijk zo snel mogelijk een extra steun bij!
groetjes
Zonder foto kun je die ook zeer goed monteren? kant 1 op thermostaathuis en kant 2 naast de hoofdremcilinder. Aftekenen, gaatjes boren en vastbouten via opening achter je pedalenbox.
Kwam 1 plaatje tegen, maar daar ga je niet veel aan hebben denk ik.
aha dus dat is de truc. Ik dacht dat je de bevestigingspunten van de HRC/HKC moest gebruiken. Je moet dus zelf (3) extra gaten boren? Even voor de zekerheid, de beugel komt dan naast de koppelingscilinder toch? Op de plek die ik (niet heel duidelijk) groen heb gecirkeld op onderstaande foto.
Ik heb nergens gezocht of gekeken, maar ben gewoon gaan klussen. Zit goed. Zeker nu dat beugeltje ook nog vastgelast zit. Heb nooit lekkage of ellende trouwens. (rond die engine steady dan...) En inderdaad zit bij mij dat beugeltje in de groene cirkel.
Ingediend door rusty lee op wo, 13-02-2008 21:47
oke dus hij moet naast de cilinder komen, komt ie dan niet tegen de radiator aan?
Ingediend door BCheM op wo, 13-02-2008 22:37
Kan morgen wel foto maken?
Heb wel deze: link
Is dus alleen de thermostaathuis kant.
Had je in je standaard motorsteunen al heavy duty rubbers? Opzich voldoet dat namelijk prima. Die extra engine steady is vooral bedoeld voor veel hevige aan/uit momenten. Met normaal gebruik op openbare weg is het niet nodig ofzo. Of je ben slecht met de koppeling fatsoenlijk laten opkomen
Maarre, zit hij er al op inmiddels?
Ingediend door rusty lee op vr, 15-02-2008 16:55
de enige reden dat ik de steun wil plaatsen is eigelijk om te vorkomen dat het uitlaatspruitstuk heel blijft. ik heb al nieuwe rubbers in de gewone steun geplaatst, maar eentje extra kan geen kwaad toch?
maar hij is nog niet geplaatst, het monstertje is al een aantal daagjes aan het overnachten bij de garage.
groetjes
Om te vorkomen dat het uitlaatspruitstuk heel blijft
?
je hebt nu toch ook stage 1 spruitstukken? die gaan niet zo snel kapot als het standaard kreng met die trompet aansluiting. Altijd goed om extra steunen te monteren!
Daar zijn ze dan de plaatjes! Uurtje werk als je eenmaal door heb zat je [i:3ll0k1ek]naast[/i:3ll0k1ek] de koppelingscilinder moet boren.
Gelukkig zatten de 3 bouten al een op een plaatje gelast.
Dus passen, aftekeken, boren, plaatje van binnen uit op z'n plaats, doek(of iets anders) eronder zat ie niet naar beneden valt, beugel er overheen, moeren d'r op en klaar.
Moet nog een keertje los om het radiator beugeltje te monteren (nergens te vinden natuurlijk....)
Ik ben trouwens niet erg onder de indruk van de kwaliteit van oa het laswerk en de pasvorm. Mocht je ook zo'n ding willen zou ik de avonbar versie overwegen.
Ingediend door rusty lee op ma, 18-02-2008 19:23
hey,
dat maakt alles natuurlijk een stuk duidelijker!
maar klopt het dat bij de 1000cc versie de bouten van de thermostaat anders zitten?
groetjes
Dat klopt. Die zitten net op een andere plek als bij een 1275. Dat probleem had ik ook bij het omleggen van mijn blok.
Daarom moet je ook het goede model engine steady bestellen...
Left hand drive en type kop doorgeven/rekening mee houden dan komt het wel goed. (je hebt ook mensen met een 12G40 kop op een 998)
Ingediend door rusty lee op wo, 20-02-2008 12:32
oke dat is mooi, ik heb gelukkig de goede besteld! nu maar wachten totdat de mini tegug is om te passen.
Vraagje,
waar laat je je koelvloeistof reservoir als je deze stabilizer geplaatst hebt? Althans, bij mij zit die precies op de plek waar die stang loopt...
MPI? meestal kun je die een beetje omleggen? langere slangen erop en een andere plek voor zoeken? kan die niet iets verder in die hoek rechts achter? Geen persoonlijke ervaring mee. Maar met een niet injectie mini heb je ruimte zat...
Hmmmm vreemd,
heb dus een niet injectie mini (oftewel een carb.) en heb toch geen plaats. Ff zoeken dus...
Ingediend door BCheM op do, 21-02-2008 16:05
En dan wel een koelvloeistofreservoir
Niet toevallig wat anders, want reservoir is toch echt niet nodig dan..
Dit zijn twee oude foto's die ik nog had,
is misschien niet heel duidelijk maar toch...
http://i206.photobucket.com/albums/bb12 ... 000521.jpg
http://i206.photobucket.com/albums/bb12 ... 000519.jpg
Lijkt erop dat dat bakje er alleen is om het koelwater uit de overloop van je radiateur op te vangen. Is er ook een retour? of loopt er alleen dat ene slangetje vanaf de hals (onder de vuldop) van je radiateur heen en verder niets?
Als het bakje alleen als opvang dient kun je het slangetje net zo goed gewoon langs je radiateur naar beneden laten mikken. Dan valt het op de grond. Er komt toch nooit iets uit als je koelsysteem in orde is.
Kun je gewoon je motorsteuntje plaatsen...
Maar: Ohnee... ik zie het al: het is een metro motortje. Dus er is wel een retour op dat bakje waarschijnlijk?! Die komt uit op dat blok tussen je thermostaat en je thermostaathuis?
Maar dan klopt op dit moment de route van je koelwater ook niet echt omdat je geen metro radiateur met aansluitingen voor expansievat gebruikt, maar het expansievat aansluit op de overloop van je mini radiateur...
Snap je het nog?
Denk dat je het beste even een normaal mini thermostaathuis erop moet zetten en dan zonder dat tussenblokje met die slang erop. Dan kan dat bakje weg en is je systeem toch dicht en weer normaal "Mini" ipv. half Metro.
Beter maak je nog wat meer foto's. Het is nu maar gissen met onduidelijkheden met een paar erkenningspunten.
Ingediend door BCheM op vr, 22-02-2008 12:13
Idd, zoals ik het zie loopt het van de overloop naar het reservoir, en van het reservoir weer naar het thermostaathuis.
Dus normaal thermostaathuis erop, slangetje van overloop naar de weg, heb je weer wat ruimte.
Pieter! schreef:
Dit zijn twee oude foto's die ik nog had, is misschien niet heel duidelijk maar toch...
Dit is een carburateur-Cooper van '91 zeker ? Die hadden zo'n expansietankje aan de overloopslang van de radiateur. De dop is anders dan van Mini's zonder expansietankje, want kan ook terug doorlaten als de motor afkoelt.
Als je geen andere plaats voor het tankje hebt, kun je een normale radiateurdop plaatsen en het tankje weglaten.
Het thermostaathuis en het vulstuk daaronder heeft niets met de overloop te maken: de slang die daarvanaf komt is voor de kachel/het spruitstuk.
Het was een 1000tje. dat is het vreemde. Maar dat is dus zoals het bij het blok van de estate had moeten zitten?!
Waar zit de retour van het expansievatje op dan bij zo'n cooper carb versie?
Een rode kop en de radiateurbeugel op de foto duiden op een 1300 ?!
Er is maar 1 slang tussen overloop en het expansietankje voor heen en terug.
Op Metro's zat hetzelfde thermostaathuis als op carb-Coopers, maar dan met een extra aansluiting voor een dunne slang naar het expansietankje. Metro's hadden geen overloop aan de radiateur.
jep, had verkeerd gelezen. Die andere met montageprobs was een 1000tje
Dus met een normale mini radiateurdop kun je die expansievat functie schrappen opzich. (ga je zondag nog modificeren cmc?) Het gaat mooi weer worden!!!!
[size=85:12w841pj][topics samengevoegd - Crispy][/size:12w841pj]
op de clubdag heb ik een extra motersteun boven gehaald.
vandaag ff aan het kijken/passen geweest of ik hem erop kom krijgen.
de bouten van de termostaat komen niet overeen en de bouten op de carros ook niet ook lijkt de steun een stukje te lang te zijn.
zijn er verschillende soorten steunen en dat ik nu dus een verkeerd type steun heb ?
Er zijn idd verschillende steunen. Je hebt namelijk een steun voor een 1000/1100 en voor een 1275. Bij een 1275 staat het thermostaathuis namelijk onder een net iets andere hoek op de kop.
een foto doet wonderen...
in nederland wordt eigenlijk alleen de 1275 variant verkocht, ikzelf heb voor mijn 998 er 1 besteld uit engeland.
vervelende was dat door het plaatsen van een 1275 kop op de 998 ik toch een andere steun moest hebben. de 998 ligt nu op de plank om later in een andere mini van me te gaan, verkopen doe ik hem dus niet...
Violet Mini, ik heb je vraag toegevoegd aan een bestaand topic over dit onderwerp, zodat de informatie bijelkaar blijft.
Heb je inderdaad een 1000cc blok? Dan heb je waarschijnlijk de verkeerde steun inderdaad. Maar bij mijn 1275 steun zag ik ook dat het niet helemaal lekker paste hoor, hoewel voor een thermostaathuis van een 1000cc zal het helemaal niet gaan passen.
Ik heb bij het monteren wel het hondebot aan de andere kant losgehaald zodat er wat beweging op het blok zit om de nieuwe steun ertussen te krijgen.
de extra motersteun zal niet geplaatst gaan worden en retour gaan naar de verkoper.
ik kan wel een foto plaatsen maar ik heb de steun op allerlei manieren op het thermostaathuis gehouden en krijg het niet voor elkaar om meer dan 1 bevestigingspunt overeen te laten komen.
mijn blokkie is idd een 1000tje
RE: Foto gezocht: Top steady Engine stabiliser
Ingediend door snarfvz op wo, 05-10-2005 20:15
Hoi Allemaal,
Ik ben weer een beetje aan het knutselen met de mini, en ik ben nu aan het kijken hoe die Top steady Engine stabiliser erop moet.
Heeft iemand foto's ervan, want moet deze onder het thermostaathuis of er bovenop
het gaat om deze: