Kruimelpad
Gas Sampling Pipe RC40
RE: Gas Sampling Pipe RC40
Ingediend door Niekolaas op di, 27-05-2014 16:28
Bedankt voor de reactie. Waar dient die sonde dan voor? Of volstaat met een boutje
Is dat schroefdraad m16*1,25 en 15 mm ofzo?
- Login of registreer om te reageren
Lambdasonde stuurt de ECU, die heb je dus niet.
Draai er maar een bout in, welke maat weet ik zo niet.
- Login of registreer om te reageren
http://minispares.com/product/Classic/E ... o%20search
Dat zal het zijn denk ik.. Alleen wat is de schroefmaat, dan kan ik een boutje halen dat ik voorlopig in iedere geval vooruit kan.
- Login of registreer om te reageren
schiet me maar kapot als het niet zo is, maar het schroefdaad is volgens mij gewoon huis tuin en keuken lambdasonde draad, ofwel M18 x 1,5.
Enne .. een lambdasonde stuurt geen computer aan. Het zorg voor een terugkoppeling naar de computer, de op zijn beurt inpuiting en ontsteking aanstuurt. De lambdasonde meet het verschil aan zuurstof in de uitlaatgassen tov de buitenlucht. Het geeft een spanninkje af. Als dat verschil groot is, weet de computer dat het mengsel rijk is. Als dat verschil klein is, is het mengsel arm. Een katalysator heeft voor goede werking een wisselend arm/rijk mengsel nodig.
Een carburateur versie heeft dit niet nodig. Afdoppen die hap, of gebruiken voor een breedband lambdasonde aan een meter, dan kan je de carburateur naald / sproeier afstellen voor de juiste performance bij de juiste emissie.
Dop: link
- Login of registreer om te reageren
Lambdasonde meet toch geen O2 verschil, maar alleen de O2 die ter plekke aanwezig is? Aan de hand van een setpointwaarde die de ECU wil hebben en de realtime waarde die de sonde geeft, regelt de ECU de ingespoten brandstof hoeveelheid?
Ik zou er ook een lambdasonde indraaien een een air/fuel meter aan hangen. Staat wel cool.
- Login of registreer om te reageren
Best geen bout indraaien :p Toch niet voor vermogen, aangezien je ( technisch gezien) de luchtstroom in de uitlaat veranderd :p Kan je op deze manier wel 2 pk schelen :p ( nee ik verzin dit niet :p )
- Login of registreer om te reageren
Heb er een bout ingedraaid 18 mm 1,5. Dan kan ik in iedere geval rijden, omdat ik hem morgen verder af wil stellen. Ondertussen kan ik dan een geschikte lamda stop bestellen.
- Login of registreer om te reageren
B-squared schreef:
Lambdasonde meet toch geen O2 verschil, maar alleen de O2 die ter plekke aanwezig is? Aan de hand van een setpointwaarde die de ECU wil hebben en de realtime waarde die de sonde geeft, regelt de ECU de ingespoten brandstof hoeveelheid?
Ik zou er ook een lambdasonde indraaien een een air/fuel meter aan hangen. Staat wel cool.
Meep meep, bijna goed!
De gewone lambada sensor is een (verwarmde)zirkonia sensor. Dit spul zit tussen de uitlaatgassen en buitenlucht in de referentiekamer (die kleine gaatjes in de behuizing of ribbels in de desel van de sensor) Het verschil in O2 geeft de kleine fluctuatie in potentiaal. (0,2V voor arm tot 0,8V voor rijk). Google maar ff op wiki oxygene sensor (niet de nederlandse, die is ruk)
Setpoint & realtime: juist. Op basis van een aantal basisgegevens verwacht de ECU een zeker resultaat. De lambdasensor is een feedback sensor die de ECU helpt te finetunen. Vandaar dat dergelijke systemen ook bij lichte verstoring als vervuld luchtfilter toch een nette output levert. En o ja, niet altijd houdt die ECU rekening met de feedback van de lambdasonde. Afhankelijk van hoe modern het systeem is, wordt wel of niet bij volgas aan gemiddeld Lambda = 1 vastgehouden. Wel dikke lol met dergelijke systemen als er een geregeld gas systeem werd ingebouwd: die ging bij volgas wel verrijken voor max power en leverde de motor op gas meer kracht dan op benzine.
O ja Dusky: de uitlaat heeft een opgelaste ring met schroefdraad. Met een prop erin is de buis aan binnenzijde nagenoeg flush. Zou misschien best meetbaar zijn op een hypergevoelige rollenbank, maar pk's zoek ik meestal ergens anders. Ik heb permanent een breedband lambdasonde in mn uitlaat (voor mn dubbele Mikuni) en die steekt een anderhalve cm in de pijp. Ik wil hem best een keer eruit draaien en een prop erin doen. Ik zal je laten weten of ik meer oempff voel!
- Login of registreer om te reageren
Meer oempf voel je niet persé
Maar die is wel aanwezig in je verbruik... Op 'Theminiforum' kan AC Dodd en cooperman je zeker een uitleg geven over de effecten van een opstructie in de pijp Net als het feit dat alles boven 1,75 inch doorsnede pk verlies wordt ;p
- Login of registreer om te reageren
RE: Gas Sampling Pipe RC40
Ingediend door Niekolaas op di, 27-05-2014 12:40
Even een vraag met betrekking tot het ombouwen van een standaard 1000cc 1991 met katalysator naar stage 1.
Bij het monteren van de tussenpijp van spruitstuk naar onder toe zie ik nog een schroefgat aan de zijkant. Ik verwacht m16.
Ik dacht zelf dat dit voor de "exhaust gas sampling pipe union nut" is. Maar ik weet het niet zeker. Omdat de orginele veel smaller is m10 ofzo. Nu heb ik al heel wat zoektermen geprobeerd omdat ik het Nederlandse woord niet weet, maar ik kan helaas niet duidelijk iets vinden.
Weten jullie waar dit voor is en wat hier aangesloten op moet worden of kan ik hier gewoon een bout m16 in draaien? Zoja welke draad is dit dan.
Het betreft een RC40 uitlaat met een manifold aansluiting.