Gaskop voor Mini

default

RE: Gaskop voor Mini

Na de vragen over rijden op ongelood terwijl...., en de vraag over een dieselblok, dacht ik ineens aan het volgende:

Tijdens het Swetterhage-evenement kwam ik een Mini tegen met een gasinstallatie. Jawel. :?

Ik vroeg mij dus eigenlijk af hoe en wat de ervaring is van het rijden op lpg bij een mini. (buiten dat je geen ruimte in je kofferbak meer hebt)
Op welke wijze de inbouw is gedaan en hoe de conditie van het blok is nadat er een kleine 100K kilometer op de teller staat.

Misschien dat iemand mij nader kan toelichten.

grtzz Martin

default

RE: Gaskop voor Mini

hoe een mini op gas rijd weet ik niet maar op gas moet je koken, niet rijden. de slijtage van een auto op gas is altijd veel groter gewoon vanwege het feit dat gas veel schraler is. het stellen van kleppen komt heel nauw en moet goed bijgehouden worden en echt goed lopen op gas doen ook maar weinig auto's (zelfs de nieuwste modellen met lpi (vloeibaar gas injectie)

het inbouwen moet professioneel gebeuren en aan verschillende eisen voldoen, dan moet je hem nog laten keuren bij de rdw op het kenteken op gas te krijgen. een mini kost toch al niet veel in de wegenbelasting en het verbruik valt ook wel mee dus mijn advies lekker zo blijven rijden of gaan dieselen (wordt alleen in de mini wat moeilijk maar nix is onmogelijk)

default

RE: Gaskop voor Mini

martin krispijn schreef:

het inbouwen moet professioneel gebeuren en aan verschillende eisen voldoen, dan moet je hem nog laten keuren bij de rdw op het kenteken op gas te krijgen. een mini kost toch al niet veel in de wegenbelasting en het verbruik valt ook wel mee



Dit lijk mij logisch, maar de vraag was eigenlijk "hoe" de gas-installatie is ingebouwd.
Misschien moet ik het anders formuleren. :)

Wat voor een kop wordt er gebruikt. Kan dit alleen bij een injectieblok of ook mogelijk bij een carburateurblok.
Bij een 1000tje uit 86 heb je nog wat ruimte om het een en ander onder de kap te krijgen, maar als je een mpi of een spi hebt wordt de ruimte al aardig beperkt.

grtzz Martin

RE: Gaskop voor Mini

je moet gewoon eens zo'n gasinbouwboer bellen die kan het je zo allemaal uitleggen.

De ruimte mag geen probleem zijn ook niet bij een SPI op de list is iemand met een Van met een SPI blok, onder de motorkap hoeft ook niet echt veel toegevoegd te worden volgens mij. Je moet wel ergens ruimte vinden voor de tank en vlotter etc. Dat kan wel een probleem zijn als je geen Van, estate of pickup hebt.

Ik ben ook geen fan van Gas zeker niet in je mini, je haalt je volgens mij een hoop ellende op de hals. Maar het blijft natuurlijk een leuk project.

Ooit wil ik nog wel eens gaan proberen om een dieseltje in één van mijn estates te bouwen, past wel bij het karakter van een estate vindt ik. En wellicht een stuk betrouwbaarder dan de gare 1100 die er nu in zit

Cheers,
Henk

RE: Gaskop voor Mini

Injectie is zeker geen vereiste. Er rijden ook genoeg Volvo's Amazon rond met LPG-installatie. Volgens mij wordt het hele benzineinspuitings-systeem (carburateur of injectie) buiten spel gezet bij een LPG-installatie.

RE: Gaskop voor Mini

Eelke schreef:
Er rijden ook genoeg Volvo's Amazon rond met LPG-installatie. Volgens mij wordt het hele benzineinspuitings-systeem (carburateur of injectie) buiten spel gezet bij een LPG-installatie.



Je heb helemaal gelijkt Eelke ook carb-mini's kunnen naar gas omgebouwd worden.

Maar, beetje off-topic. Er rijden genoeg amazons rond met een B20 motor en injectie. Bij volvo hadden ze al injectie in de jaren zeventig, toch vreemd dat ze daar bij rover 20 jaar langer over moeten doen. Niet dat ik het erg vind want ik vind carbs meer bij klassieke auto's passen dan injectie.

Cheers,
Henk

RE: Gaskop voor Mini

Ja, daar was ik al bang voor. Als ik m'n neus ergens insteek waar ik niet zoveel verstand van heb valt prompt het deksel op mijn neus; natuuurlijk moet Volvo weer uitzonderlijk vroeg injectiesystemen gebruiken :)

Idd. off-topic, maar ik ben het wel met je eens. Dat is nota bene een van de redenen - en als ik erover nadenk eigenlijk de belangrijkste - dat ik uiteindelijk heb besloten om mijn eigen Coopertje, met zo'n lekker dikke pot onder de kap, te gaan restaureren in plaats van een nieuwere Mini te kopen.