Ik begrijp je concept van het verstellen. Maar de bout van Hi-lo's wordt ook weer vastgezet met een moer. Als je deze weglaat kan de bout vrij bewegen door trillingen.
Hoe wil je dit oplossen?
- Login of registreer om te reageren
Ik begrijp je concept van het verstellen. Maar de bout van Hi-lo's wordt ook weer vastgezet met een moer. Als je deze weglaat kan de bout vrij bewegen door trillingen.
Hoe wil je dit oplossen?
ja precies, die contra-moer moet je ook weer vastzetten. Ik denk ook dat als het volle gewicht op de wielen staat, je die hi-lo's niet verdraaid krijgt. Dus je moet de boel toch opkrikken, kun je net zo goed het wiel eraf halen.
Ik snap jullie gedachte, maar naar het schijnt zitten die vastzetmoeren (locknuts) er voor de zekerheid op.
Ik heb ergens een artikeltje gelezen, waarin Keith Calver vertelt dat ook zonder locknut de instelling niet verandert.
(link volgt later)
Maar als je het zekere voor het onzekere wil nemen moet je hem gewoon vastzetten natuurlijk. Zou ik ook zeker doen als je toch het wiel eraf haalt, en toch met steeksleutels in de weer bent.
Maar ik wil best proberen of het zonder locknut werkt!
Ik laat die locknut er wel op, zodat ik die bij eventuele problemen gewoon aan kan draaien.
En ja, ik snap ook dat het gewicht eraf moet, door de mini op te krikken. Het wiel eraf halen is toch weer een stap extra, die ik persoonlijk liever oversla.
Maar zover is het dus nog niet, eerst nog gaten boren. Wie helpt?
job
Het was een beetje een lap tekst, maar ik vond het, 'grub screw':
The original design used a long hex key to wind the large threaded bolt into which the knuckle joints were fitted in and out of the cast aluminium cone and had a small hex grub screw in the cone body to 'locate' the adjuster bolt in place once ride height was set. Visually it was quite different from the later models as it was slightly 'lighter' and have four vertical ridges spaced 90 degrees apart (the locating screw was situated in one of these, around half way up it). This was remodeled after a few years, doing away with the locating grub screw - deemed unnecessary since there was no movement of the adjuster bolt once set even without the grub screw -
Kennelijk fungeerde die grub screw dus als locknut, maar bleek die overbodig!
job
Succes ermee ben benieuwd. Vergeet niet dat je dan gaten in je banaan moet boren. Weet niet wat ik liever heb, dan het wiel er maar af.
Wellicht heb ik handen van elastiek, maar ik verstel mijn hilo's achter met wiel erop. Hoog genoeg opkrikken met een one-push-to-raise krik en ik kan er goed bij met mijn baco..
zou je nie gewoon een steeksleutel op maat slijpen zodat je de outo staand op zijn wielen kan verstellen....
eventueel boven een smeerputje.....
het blijft idd prullen...
Ik heb inmiddels 'op het oog' een paar mooie grote gaten in de achterbanaan geboord.
Hopen dat ze op de juiste plek zitten!
Ik las nog ergens op een engelse site dat de banaangaten midden achter de ronde gaten in je subframe moeten komen.
Dat klopt volgens mij niet helemaal:
je veerbollen zitten schuin in je subframe (naar buiten gericht),
dus als je de zeskant recht in de veerbollen wilt steken, moeten de banaangaten dus schuin achter de subframegaten komen!
En dan bedoel ik meer naar binnen toe, in het verlengde van de trompet.
En omdat de banaan rond loopt (naar onder), steekt de zeskant best wel schuin door de banaan.
Dus ik heb de gaten maar iets groter geboord dan strikt noodzakelijk voor de zeskant!
Bij het monteren ga ik pas merken of deze inschattingen kloppen..
job
Gat groter geboord als die 12,7 mm?? Een nieuwe veerbol is M14, dus dat past anders niet... En je verf/tectiel er elke keer als je versteld af krabben is ook niet zo handig, dus ik zou ruim groter als 14 mm boren... 20 ofzo...
Ik heb inderdaad 20mm gaten geboord, grappig dat je net die maat voorstelt.
Maar deze gaten hebben niets te maken met de veerbolspanner.
De veerbolspanner gebruik je om je veerbollen op te spannen bij demontage.
De zeskant kun je gebruiken om je hilo's te verstellen.
De zeskant past dus door de veerbol, en dus door het gat van de schroefdraad in de veerbol. En dus ook door het gat van het oude type schroefdraad van 0.5inch = 12.7mm.
De nieuwere veerbollen hebben dus een groter 'gat' van 14mm, maar dat verandert niets aan de dikte van de zeskant.
Tenminste, ik denk dat het zo zit. Maar ik heb nog nooit hilo's in handen gehad..
Overigens heb ik de gaten niet 'op de gok' geboord, maar 'op het oog'. Dat lijkt mij een essentieel verschil!
job
Tenminste, ik denk dat het zo zit. Maar ik heb nog nooit hilo's in handen gehad..
Euhm...als je ze nog niet hebt hoe weet je dan dat je hi-lo's kunt scoren met inbus erin???
Ik heb ze iig nog nooit gezien...ze zullen er wel zijn, maar dat wordt zoeken, of je hi-lo bouten in laten vrezen.
Alle hilo's hebben een zeskantgat in de bout.
Tenminste, dat vertelde iemand van een van de grote engelse leveranciers van mini-onderdelen.
Die verkopen ze, dus ze zouden het moeten weten.
Dus ik hoef niet te frezen!
job
Sorry job, ik heb hier een setje op mijn schoot liggen en daar zitten ze toch echt niet in. En die komen uit Engeland (wat natuurlijk niet zegt dat er nog 1000 andere zijn) Maar ik heb ze nog nooit gezien met inbus.
Dat is gek!?
Zijn dat echt hi-lo's, want dat is het enige merk waarvan ik weet dat je dat met zo'n lange imbussleutel kunt verstellen?
Je hebt ook adjust-a-rides, en nog allerlei naamloze versies. Die hebben dat niet.
Dus staat er 'hi-lo made by ripspeed' op de rand?
Aan de boutkant zit een rond gat (daar steekt de knuckle joint / trompet / staaf in).
Kijk dan vanaf de andere kant om te zien of er een zeskant gat in de bout zit.
(misschien een lampje bij gebruiken).
job
de originele zijn AFAIK wel met inbus geweest, zoals Job omschrijft, alles wat je tegenwoordig kan krijgen is daarvan afgeleid.
Ik zal eens zoeken naar een plaatje ...
FWIW,
Theo van den Bogaard
Uit de tekst van de site van de leverancier van de 'originele Hi-Lo's' kun je afleiden dat ze zowel van een zeskantgat als van de stelmoeren zijn voorzien:
Hexagon adjusting rods are available seperately for the original method of easier adjustment except front 1976 on where the larger subframe turret bolt was fitted hence why Keith Dodd initiated the change to spanner adjustable.
Ik krijg heel toevallig begin komende week een setje binnen en zal dan het verlossende antwoord kunnen geven
paginas 153 en 154 van HTMYM .. ik zal morgen de plaatjes even online zetten ..
(en tzt mijn setje eens nakijken .. cheapo set)
FWIW.
Theo van den Bogaard
bij deze:
http://www.infomininl.org/cpm1420/albums/hilo/hilo1.jpg
http://www.infomininl.org/cpm1420/albums/hilo/hilo2.jpg
http://www.infomininl.org/cpm1420/albums/hilo/hilo3.jpg
http://www.infomininl.org/cpm1420/albums/hilo/hilo4.jpg
groetjes,
Theo van den Bogaard
Mooie plaatjes!
Op nr 2 zie je bovenin de allen key = imbussleutel = zeskant.
Dit is wel een oude versie van de hilo's; zelfs met een rubber manchet!
Waarschijnlijk om het vocht van de verstelbout af te houden.
Kennelijk werkte dat niet, of was het niet nodig, want de nieuwere versies hebben dat niet meer.
En nog de zij-opening voor de grub screw (soort lockbolt, zie link in eerdere post).
Ik vraag me af of die ook met de zeskant te bedienen was, want die lijkt daar te smal voor.
Waarschijnlijk had je daar een kleiner imbussleuteltje voor nodig (zie foto nr3).
Ook zie je dat dit een oude versie is omdat de moeren voor verstellen met steeksleutels ontbreken.
In plaatje 4 staat de tekst:
adjustment is through a hole which must be drilled in the rear valence
Helaas geen foto van die gaten..
Maar erg leuk om te zien!
job
Ik heb de Hi-Lo's net binnengekregen en meteen gekeken: er zitten inderdaad zeskante gaten in het einde van de bouten. Je hebt de gaten dus niet voor niets geboord
Ik ben even aan het zoeken geweest naar de verstelbare hilo's doormiddel van de zes kant. Na zoeken werd ik uiteindelijk doorgelinkt naar deze:
Link 1 en Link 2
Is dit de juiste set?
Alvastbedankt voor jullie inbreng.
Groet,
Sebastiaan
Hallo Jaapio,
Ik kan ze niet al complete set vinden bij [Engelse Minishop].
Zou wel makkelijker zijn om ze als set te bestellen.
KAn je mij een mailtje sturen met wat je uiterste prijs voor het interieur is en in welke staat alles is.
Bedankt,
Sebastiaan
[size=85:2yqgi2y3][topics samengevoegd - Crispy][/size:2yqgi2y3]
Onze Cooper uit 91 is uitegerust met hilos. Echter zijn deze niet te verstellen dmv een moer aan de buitenkant. Wel hebben we bij de auto een lange inbus T-sleutel gekregen. Hiermee zou je de hilos moeten verstellen. Vraag me nu af hoe dit werkt? T-sleutel door de veerbol steken en dan de Hilo van binnenuit verstellen?? Iets anders kan ik niet bedenken. Ga er voor het gemak maar even vanuit dat er een gat in de rubber bol zit.... Dit zou aan de voorkant nog wel kunnen maar aan de achterkant kan dat alleen als het subframe onder de auto vandaan is??
Heb je misschien een foto van dit systeem? Dit komt me namelijk niet bekend voor.
Heb er helaas geen foto van, maar ze zien er hetzelfde uit als de setjes die ze tegenwoordig verkopen, maar dan zonder moeren aan de buitenkant.
Heb nog even rond gekeken naar een nieuw setje. Niet alle Hi-Lo setjes zijn dus hetzelfde. Je hebt de "originele" Hi-Lo zoals verkocht door Minispares. Daarnaast de Adjusta Ride en verschillende imitatie setjes. Volgens een Engels forum zou het origineel het beste zijn. Iemand ervaring?
hallo,
heb ook de originele adjusta rides van [Engelse Mini shop] werkt perfect en er zit ook nog een vetnippel op voor het schroefdraad te smeren. kosten wat meer als de imi's.
greetz stef
GTRoger schreef:
Onze Cooper uit 91 is uitegerust met hilos. Echter zijn deze niet te verstellen dmv een moer aan de buitenkant. Wel hebben we bij de auto een lange inbus T-sleutel gekregen. Hiermee zou je de hilos moeten verstellen. Vraag me nu af hoe dit werkt? T-sleutel door de veerbol steken en dan de Hilo van binnenuit verstellen?? Iets anders kan ik niet bedenken. Ga er voor het gemak maar even vanuit dat er een gat in de rubber bol zit.... Dit zou aan de voorkant nog wel kunnen maar aan de achterkant kan dat alleen als het subframe onder de auto vandaan is??
Ik heb hier ook wel eens iets over gelezen. Zo ver ik het begreep moet je de imbus sleutel inderdaad (van achteren) in de veerbol steken.
Ook had ik begrepen dat het "handig" was om hiervoor gaten in de banaan (onder de achterbumper) te maken. Zo zou je ze dan kunnen afstellen zonder dat je een wiel hoeft te demonteren.
Ik weet alleen niet of die imbussleutel die je hebt ook lang genoeg is om helemaal door de banaan heen in de veerbol te kunnen komen.
Thanx!
Had al op vanalles gezocht maar niet op "banaan" natuurlijk.
Ga het allemaal nog eens goed bekijken. De inbus die we hebben is zeker lang genoeg, alleen weet ik niet of ik wel gaten wil maken in de banaan.
Heb inmiddels tussen de grote stapel rekeningen enz die bij de auto zaten de originele beschrijving van onze Hilo's gevonden. Wij hebben het Ripspeed setje, en ja die worden versteld met de bijgeleverde T-sleutel. Volgens de beschrijving is het allemaal straightforward, "the only extra work necessary is to drill two holes in the rear valance through which the key may be inserted. (Mini's from 1990 onwards also require holes drilling in the subframe" DUS!
Blijft vreemd natuurlijk dat een van onze vorige eigenaren geld heeft geïnvesteerd in dit setje maar er nooit fatsoenlijk gebruik van heeft kunnen maken. Misschien had hij geen boormachine....
Ik zou toch wel voorzichtig zijn. Er staat dat er een gat geboord moet worden in je subframe. Dat is iets wat volgens mij niet zomaar mag.
Dat gat moet in de 'kom' komen waar je veerbol door op z'n plaats wordt gehouden.
Is zelfs van het subframe geen dragend deel.
En de oudere typen hebben daar idd reeds een gat.
Gat boren lijkt me niet zo bezwaarlijk. Technisch uitvoerbaar is een grotere opgaaf (niet moeilijk, wel klote klus).
Groet ron
Ik heb inmiddels de Hilo's van buitenaf weten te verstellen. Was op zich goed te doen, heb hiervoor wel de stofrubbers aan de kant moeten schuiven. Vervolgens kon ik de spindel verdraaien. Als je niet van plan bent om wekelijks de hoogte te wijzigen zou ik het boren van gaten achterwege laten.
RE: gaten in achterbanaan voor hilo's
Ingediend door Job op zo, 15-02-2009 13:08
Ook ik ga aan de hilo's.
Ten eerste om de boel echt goed te kunnen zetten na de montage van nieuwe veerbollen.
Ook lijkt het mij handig om de rijhoogte te kunnen aanpassen aan de omstandigheden.
Nederland is toch anders dan bergweggetjes in Spanje en Schotland.
Maar ik heb geen zin om bij elke verstelling de wielen eraf te moeten halen.
Dus wil ik gebruik maken van hilo's, met zo'n lange imbussleutel (hex bar) om de boel te verstellen.
Aan de voorkant is dat geen probleem, want de mini is uit 1974, en heeft dus nog geen towerbolts.
Er zitten dus twee kleinere bouten per kant, door plaatjes met een gat. Hier steek je de imbussleutel in.
Aan de achterkant zal ik gaten moeten boren in de achterbanaan (rear valence).
Die gaten moeten dus recht achter de veerbollen komen, zodat je de imbussleutel door de banaan in de veerbollen kan steken.
Probleempje is dat mijn mini in onderdelen is, en nu niet bij mij ligt maar bij de oven (en vanaf volgende week bij de verzinkerij).
En ik mis nog de montagebeugeltjes (trunnions) en rubbers van het achtersubframe.
Dus ik kan niet makkelijk kijken hoe het een en ander uitlijnt.
Links-rechts zal niet zo'n probleem zijn, maar de exacte hoogte wel.
Nu is mijn vraag: wie heeft er een foto of tekening waar die gaten precies moeten komen?
Of kan iemand meten hoeveel cm onder de lasrand het midden van het gat moet zitten?
Is een gat van 1/2 inch (12,7 mm) genoeg?
Of is het beter om groter te boren?
job