Kruimelpad
Gebroken krukas wat nu?
RE: Gebroken krukas wat nu?
Ingediend door Theo van den Bogaard op ma, 26-03-2007 09:26
Het blok is een A series basis. De krukas daarvan is toch gelijk aan die van een standaard 1275 motor?
meten is weten .. in principe zijn de krukassen gelijk, maar er zijn verschillende breedtes in big-end: 1.625" of 1.75" en hij kan offset geslepen zijn voor een grotere slag.
HTH,
Theo van den Bogaard
- Login of registreer om te reageren
taekeb schreef:
Wie heeft er een passende knappe krukas "over"?
Kan je die vraag in gevraagd stellen?
Reacties graag niet in dit topic.
- Login of registreer om te reageren
wouterke schreef:
ben je zeker dat niet gewoon je drukgroep los is gekomen?
Nee, we hebben echt het eind van de krukas in onze handen gehouden (best apart om eens mee te maken). De breuk was ontstaan in het oliekanaal en dwars door het 'contragewicht' gegaan. Het eind draaide nog wel mee.
A (1275GT, Allegro, Innocenti, niet Cooper S) en A+ 1275 krukassen hebben beide hetzelfde onderdeelnummer CAM6232. Zie verder de opmerking van Theo.
- Login of registreer om te reageren
Ha, bedankt voor het opzoeken alvast CMC! Dat type krukas moet dus haast wel goed te vinden zijn?! Ik heb de nokkenas nog eens in het zonlicht bekeken en er staat het volgende op: CA4 (boven) 643 (onder)
Hoe zoiets kan gebeuren? Geen idee. Heb nooit gekke trillingen gehad en geloof wel dat de boel gebalanceerd geweest is. Brute krachten in combinatie met brute toeren in combinatie met langdurige mishandeling denk ik. Daarna ben ik altijd heel lief voor hem en daarom is het ook best lang goed gegaan denk ik...
Hoop morgenmiddag het kleine stuurtje in de witte te proberen! Als ik vroeg weg kan komen bij mn werk.
- Login of registreer om te reageren
Heb ze nog niet gezien. Fokko had wel een paar scherpe getrokken. Maar is niets om blij van te worden.
- Login of registreer om te reageren
1300's worden zeldzamer, maar misschien is een losse krukas wel te vinden. Was er niet iemand op het forum met een kapot 1380 blok ?
643 kan een AEG-643 zijn ?! Klassieke full race nokkenas ! En spider drive, zoals jij hebt.
http://www.minispares.com/Product.aspx?pid=35715
Maar hij liep niet woest stationair ofzo, dat zou weer op een milde nokkenas duiden.
- Login of registreer om te reageren
Zou best kunnen dat het zoiets is. Ouderwetsch goed stokkie dacht ik zo. Niet?
Kopen?
- Login of registreer om te reageren
nog wat krukas-info/nummers:
http://www.minimania.com/web/SCatagory/ ... ticleV.cfm
FWIW,
Theo van den Bogaard
- Login of registreer om te reageren
zo, dat doet wel pijn omdat zo te zien ja succes met het vinden van een nieuwe
- Login of registreer om te reageren
We zijn inmiddels al bij het "en nu?" deel. Twijfels om het oude blok te laten voorzien van nieuwe lagerschalen voor de krukas/nokkenas. En de verkregen krukas in het oude blok laten zetten met het balanceren van het geheel erbij... Dan heb ik nog steeds de niet helemaal frisse 1380 cilinder/zuiger combinatie. Of wat inruilen bij Morspeed en een geheel fris 1380 trackday setje kopen? Of die 1380 die nu op het forum word aangeboden...
- Login of registreer om te reageren
@Reez: Probleem is dat jouw blok een beetje is als mijn blok, maar dan met nog niet gebroken krukas.
Als ik aan een Morspeed set begin heb ik verse spullen.
- Login of registreer om te reageren
Waarschijnlijk een minisport nokkenas: http://www.minisport.com/classic-mini-s ... oduct.html
Rauw lopen ligt natuurlijk niet aan de nokkenas; gewoon te rijk afgesteld (inside joke)
- Login of registreer om te reageren
Spul is niet duur. Fijn ook dat er zoveel informatie bij staat... Er zijn teveel nokkenassen te koop. Welke zal ik voor het te bouwen 1380 blok aanschaffen? Zal ik de gok wagen en de emissie eisen aan mn laars lappen en dus een race nokkenas nemen? Of zal ik braaf blijven?
- Login of registreer om te reageren
dat die krukas kan breken kan ook te maken hebben met de moeheid van het materiaal.
grtz
- Login of registreer om te reageren
taekeb schreef:
Zal ik de gok wagen en de emissie eisen aan mn laars lappen en dus een race nokkenas nemen? Of zal ik braaf blijven?
race nokkenas
- Login of registreer om te reageren
Twijfel aan die RE13PP of een sw10 of een 286 of iets moeilijkers...
- Login of registreer om te reageren
wouterke schreef:
dat die krukas kan breken kan ook te maken hebben met de moeheid van het materiaal.
Inderdaad je zou misschien kunnen (laten) checken of je lagerzittingen wel netjes op een lijn zitten
- Login of registreer om te reageren
taekeb schreef:
Twijfel aan die RE13PP of een sw10 of een 286 of iets moeilijkers...
En RE 13 OT schijnt leuker te zijn, een RE 13 PP is voor vrij hoge toeren(heb ik begrepen van SIRYUN, een OT heeft het koppel en max vermogen bij lagere toeren waardoor het lekkerder rijd.
- Login of registreer om te reageren
Ik rijd nooit lage toer'n! Ga liever voor die hoge toeren stok... :)" title="Evil" />
- Login of registreer om te reageren
uuhm lage toern is maar relatief..7000.. ipv 7600
overigens een RE13OT is al een 286 bracket nokkenas.
- Login of registreer om te reageren
Mooi spul dus. Maar waarom leuker dan een sw10? En niet zeggen "omdat ome keith het zegt" aub....
- Login of registreer om te reageren
een SW10 is een tamme 286 voor de emmissie.. tot 5500 win je het niet van een sw5.. en om eerlijk te zijn krijg je bovenin niet eens zo heel veel terug.
je wilt eigelijk vroeg veel vermogen ( een zo breed mogelijke powerband) want dan kom je nog eens ergens al schakelend.
een RE13 heeft wel consessies gedaan wat betrefd stationair.. en tot 2000-2300 toeren gebeurd er niet echt veel schokkends. veel midrange power dus
Bij een 286 gebeurd er onder 3500 nogal weinig en dat is net effe lastiger
- Login of registreer om te reageren
RE: Gebroken krukas wat nu?
Ingediend door taekeb op ma, 26-03-2007 07:28
Gisteren met veel liefde en geduld het 1380 blok uit de rode mini gesplitst om te zien wat er nu aan de hand was. De laatste seconden waren nogal traumatisch wat betreft de geluiden die eruit kwamen...
Eerst de kop eraf: mwah, niet veel aan de hand. Gelukkig. Geen scheuren of andere gekke 1380 kwaaltjes. Wat zal er dan aan de hand zijn... Koppelingshuis eraf en met het loshalen van de borgmoer van het vliegwiel werd het al duidelijk... Er zit wel erg veel speling in het vliegwiel!
Het blok is een A series basis. De krukas daarvan is toch gelijk aan die van een standaard 1275 motor?
Verder bleek er een verlicht vliegwiel op te zitten en een nog onbekende vast-wel-erg-snelle nokkenas. De kop heeft ook grotere kleppen en poorten dan een standaard 1300 kop en was ook al voorzien van dubbele klepveren. Wie heeft er een passende knappe krukas "over"?