Kruimelpad
gemiste kans (aluminium A-series)
RE: gemiste kans (aluminium A-series)
Ingediend door Reneend op vr, 18-06-2010 09:56
Ik kan mij vergissen maar volgens mij zitten deze alu blokken in de relliant robin, je weet wel die driewielers van vroeger.
- Login of registreer om te reageren
reliant blokken lijken er op maar zijn toch net effe anders .. bovendien zijn het achterwielaandrijvers ..
zie ook:
http://www.3wheelers.com/richass.jpg
FWIW,
Theo van den Bogaard
- Login of registreer om te reageren
Een kennis van ons heeft 'een paar' van die dingen thuis staan, ik zal het eens aan hem horen, dat de bak anders was dat wist ik wel, maar van wat ik toen gezien had lijkt het bovenblok er sprekend op.
We gaan binnenkort nog eens bij hem langs, dus dan ga ik het toch nog een keer goed bekijken. (het zijn sowieso 850cc blokken uit mijn hoofd)Want hij gebruikt regelmatig Mini onderdelen omdat dat allemaal schijnt te passen...
- Login of registreer om te reageren
Ik dacht dat het Reliant blok gebaseerd was op de vooroologse Austin Seven 747cc blok.
- Login of registreer om te reageren
gelukkig hebben ze het niet gedaan.
anders zouden we een berg topic's hebben over wandelende liners koelvloeistof elende los getrokken bouten en galvanise corrosie.
en een rpm redline van 5500 rpm en allemaal ingesleten klepzittingen.
Als je de geschiedenis van BMC/BL een beetje kent weet je dat er toch niet voldoende geld was om het uit te ontwikkelen en dat er andere leukere projecten waren.
Zo als een OHC a-series die had ik wel willen zien.
- Login of registreer om te reageren
Stop maar, anders beginnen we over DOHC, 5 maal gelagerde krukas en 5 versnelling in de bak
- Login of registreer om te reageren
en dan komen we op de K-series :)" title="Evil" />
FWIW,
Theo van den Bogaard
- Login of registreer om te reageren
Maar waarom zou je een aluminium blok willen? giet ijzer (orgineel) is toch steviger? en duurzamer? Of ben ik nu abuis?
- Login of registreer om te reageren
Kevin1203 schreef:
Maar waarom zou je een aluminium blok willen? giet ijzer (orgineel) is toch steviger? en duurzamer? Of ben ik nu abuis?
Kleinere massa voornamelijk.
- Login of registreer om te reageren
Door wat meer aluminium toe te passen wordt het nog steeds sterk genoeg. Op sommige plaatsen wordt nog staal toegepast (cilinderbussen). Uiteindelijk wordt het geheel toch lichter dan een compleet ijzeren blok, daarom zijn voor zover ik weet alle moderne blokken ook van aluminium.
- Login of registreer om te reageren
aluminium is duurder in productie, en in het naoorlogse engeland was gietijzer meer voorhanden, tegenwoordig is dat natuurlijk anders.
Als het net zo sterk was maakten ze tandwielen e.d. ook wel van aluminium
Ofwel voor elk doel zijn specifieke metalen/legeringen 'beter' geschikt, denk aan glijlagers van brons, chro/moly voor je gereedschap, plastic voor bumpers etc. etc.
Daarnaast speelt het productie-proces en de -aantallen ook mee, kleine series zijn tegenwoordig met CNC draai/freesbanken makkelijker te maken.
groetjes,
Theo van den Bogaard
- Login of registreer om te reageren
Ff snel wat getalletjes geraapt voor een globale berekening:
Warmtecapaciteit:
Aluminium: 0,91 kJ/(kg*K)
Gietijzer: 0,46 kJ/(kg*K)
Dichtheid:
Aluminium: 2712 kg/m^3
Gietijzer: 6800-7800 kg/m^3
0,91 * 2712 = 2468 kJ/(m^3*K)
0,46 * ~7300 = 3358 kJ/(m^3*K)
Dus met 2 blokken met een exact gelijk [u:1m7hoi8x]volume[/u:1m7hoi8x] (de een van alu, ander van ijzer) wordt het blok aluminium 'sneller warm'. Of iets beter verwoord: Voor een blok aluminium kost het minder energie (kJ) om het een Kelvin/graad in temperatuur toe te laten nemen, dan voor een blok ijzer [u:1m7hoi8x]met hetzelfde volume[/u:1m7hoi8x]. Scheelt een factor 1.5 ongeveer.
Dus dat zou e.e.a. wel een beetje verklaren. Maar uiteraard hoef je natuurlijk ook minder warmte af te voeren om hetzelfde blok in temperatuur te doen dalen. (Obviously)
- Login of registreer om te reageren
Dus eigenlijk heeft een alu blok voor de normale oldtimer rijdende mini geen enkel voordeel?
- Login of registreer om te reageren
Nou het blijft lichter... volgens die getallen hierboven kun je zelfs 2x zoveel aluminium gebruiken en dan ben je nog lichter dan een gietijzeren blok.
Minder gewicht in het algemeen is betere acceleratie, minder gewicht in de neus betekent betere wegligging (minder onderstuur)
- Login of registreer om te reageren
Crispy schreef:
Nou het blijft lichter...
Lijkt me duidelijk, maar:
Kevin1203":2j22lni0]Dus eigenlijk heeft een alu blok voor de normale [u:2j22lni0]oldtimer[/u:2j22lni0] rijdende mini geen enkel voordeel?[/quote:2j22lni0]
Oftewel: niet zo relevant voor dit doel in de praktijk.
- Login of registreer om te reageren
Ehh hoe zo niet relevant
lichter betekend zuiniger betere acceleratie betere wegligging minder banden slijtage etc.
ook voor normaal weg gebruik allemaal erg relevant.
Maar ook zo als al eerder genoemd ook een enorme berg nadelen die echter bijna geen effect hebben op het normale gebruik.
- Login of registreer om te reageren
Ik snap dat allemaal heus wel hoor, open deuren intrappen is niet nodig.
Maar de voordelen wegen no way op tegen de kosten (en eventuele nadelen). Zelfs al rijd je ontzettend veel met je Mini, denk ik niet dat je snel je blok gaat terugverdienen met verminderd brandstofgebruik en bandenslijtage. Het slaat gewoon helemaal nergens op voor een beetje dagelijks gebruik om zelf zoiets te (laten) fabriceren als enkeling.
Als aluminium A-series blokken makkelijk te krijgen waren omdat ze in een ander productie model zijn toegepast (hypotetisch) en daarom voor schappelijke prijzen eenvoudig te krijgen zijn, zeg ik: Ok, leef je uit. Maar dat is niet zo. (Helaas )
Als je er al veel werk van wil maken en een ruim budget hebt, dan kom je al snel op een blok+bak wissel met een ander merk/type uit als het je puur om die voordelen gaat. Maar dat is een heel ander topic.
- Login of registreer om te reageren
Je kan natuurlijk altijd beginnen met een aluminum kop, die zijn er wel.
Als je geld te veel heb dan kan je altijd nog een blok laten CNC'en (in China ofzo)
Ooit in Belgie een CNC blok gezien voor een MGA twincam, maar dan met 2,2l inhoud ipv 1,6.
Verder dacht ik ook dat aluminium beter is qua trillingen en geluid (betere demping)
Aan de andere kant is het zo dat 1300 blokjes ook schaarser worden dus misschien wordt het voor een Engels bedrijf wel interessant om nieuwe blokken te gieten en dan heeft het wel zin om een slag te maken naar aluminium.
Alhoel het nog wel een tijdje duurt voordat men bereid is om enkele duizende uren voor een kaal blok neer te leggen...
- Login of registreer om te reageren
ettore bugatti schreef:
Als je geld te veel heb dan kan je altijd nog een blok laten CNC'en (in China ofzo)
Ooit in Belgie een CNC blok gezien voor een MGA twincam, maar dan met 2,2l inhoud ipv 1,6.
Wel erg gaaf - maar een MGA Twincam is toch wel ff een heel andere (prijs)catagorie auto als een 'goedkoop' minitje he.
Voor een Mini ga je niet een paar duizend euro (of hoeveel kost zoiets in vredesnaam?) uitgeven aan een kaal blok, staat compleet niet in verhouding tot de waarde van de auto.
- Login of registreer om te reageren
De belg die die allu blokken maakt is vooral bekend door z'n super mooie stalen krukassen en drijfstangen voor het voor oorlogse werk
dat is pas leuk spul (die L-2 magna komt er ooit wel) en als je het echt wil is het echt te betalen(net als een Twin Cam)
- Login of registreer om te reageren
Het was ook zijn persoonlijke hobby projectje, moet er wel vermelden dat hij helemaal niet zo duur is met zijn krukassen en drijfstangen.
Hij had alleen geen kant en klaar ontwerp voor een A-series. Anders had ik zwaar getwijfeld voor een mooi setje.
In Amerika kan je billet v8's kopen voor rond de 10000 dollar.
Daarom schat ik zo in dat je wel voor 3-4500 euro wel een CNC alu A-series blok kan hebben, moet je wel zelf tekenen.
Op youtube staat wel vette filmpjes van billet v8.
- Login of registreer om te reageren
Voor de A-series zijn er al erg veel drijfstangen/krukassen te krijg
http://www.skiptune.com/parts_midget.html zijn voor zo ver ik weet de goedkoopste drijfstangen.
krukassen zijn allemaal wat duur zeker in verhouding tot een goed gemode orginele.
Hij was voor zich zelf ook bezig met een allu J-2 blok das pas lekker makkelijk gewoon de olie leidingen buiten langs!
- Login of registreer om te reageren
en engelsman die een goed allu blok maakt, jaja dan waren en minstens 10x zoveel problemen met de mini's
- Login of registreer om te reageren
ik weet 100% zeker dat ik een alu a blok op ebay heb gezien!
Die was toen schrikbarend duur maar zeer mooi (zilver met koper kleurige kop)
Kan ook een privé project van een enthousiaste hobbyist zijn geweest ofzo. Maar hij bestaat!
- Login of registreer om te reageren
RE: gemiste kans (aluminium A-series)
Ingediend door _mini_cooper_ op di, 18-01-2011 14:21
ze hadden toch ook geexperimenteerd met die 6 cilinderblokjes, waar zijn die dan ? nog nooit tegengekomen
- Login of registreer om te reageren
Van horen zeggen schijnt er een project rond te rijden met een Honda 6 cilinder motorfiets blok. Maar dat is vast niet zoals jij het bedoelt.
- Login of registreer om te reageren
RE: gemiste kans (aluminium A-series)
Ingediend door _mini_cooper_ op di, 18-01-2011 19:03
nee dat bedoel ik idd niet, ging om een engels blok, ik geloof een 1.5l 6 cilinderblok, op basis van de A series ofzo (ik had het gelezen maar kan het niet terugvinden).
Ook vet zo een Honda 6 cilinder blokje :)" title="Evil" />
- Login of registreer om te reageren
Die zes cilinder heeft Issigonis ontwikkelt voor de opvolger voor de Mini, heeft in de prototype 9/X en wat experimentele Metro's gezeten.
Op Aronline kan je alles terugvinden.
- Login of registreer om te reageren
Reliant zit i.d. een vooroorlogs blokje van de austin 7,heb deze voor m'n vader z'n "7" al een keer gewisseld.Verder voor de gene die alublokjes wil pak een hayabusa of r1 en gaan met dat ding. Ik hou het voorlopig bij "oud ijzer"
- Login of registreer om te reageren
RE: gemiste kans (aluminium A-series)
Ingediend door Arnoud997 op vr, 18-06-2010 02:30
balen dat dit nooit iets is geworden:
link
Wat zou een alu blokje fijn zijn...