Gereviseerde motor...

default

RE: Gereviseerde motor...

Zoals sommige wellicht al weten heb ik problemen met mijn motor...

Nu wilde ik graag weten wat de ervaringen zijn op het gebied van een nieuwe motor kopen... Een gereviseerde uit Engeland of uit Nederland...

En of dat goed bevallen is!!

Want waarschijnlijk moet ik toch aan een nieuwe motor en ik zat te denken aan een 1293cc Stage2...

Reaktie(s) Plz...

RE: Gereviseerde motor...

Houd er rekening mee dat het lastig verhaal halen is als er iets mis is met een ruilmotor uit Engeland. Het is "veiliger" (maar ook duurder), om je eigen motor te laten reviseren in Nederland, voor zover dat nog mogelijk is. Als je e.e.a. via een garage laat doen zul je afhankelijk van de garage garantie krijgen op de hele mikmak. Kopo je een motor uit Engeland, en je laat die inbouwen door een garage hier, dan zal die garage waarschijnlijk geen garantie geven op de motor. Je zult dan dus zelf aanspraak moeten maken op de garantie van de fabrikant en moeten opdraaien voor de kosten van het weer uitbouwen van de motor.

In het kort is dit in elk geval wat Gerrit Sieverink van S+S Tuning mij voorspiegelde, toen we het daar eens over hadden. Zij willen je dus vast helpen met het reviseren van je motor.

RE: Gereviseerde motor...

Een nieuwe motor uit Engeland lijkt me inderdaad ook niet echt een goed idee. Mischien dat je eens zou kunnen inforemern bij een van de Minicentra's in Nederland. Deze zullen je waarschijnlijk wel garantie op een blok geven en hem ook voor je in en uitbouwen. Wat overigen's niet eens zo heel veel werk is om zelf te doen.

En Eelke is het bij S+S tuning eigenlijk ook mogelijk om je motor op vermogen af te laten stellen? Ik rij nu al wel een paar maandjes rond met m'n nieuwe blok en wil hem eigenlijk wel eens een keer echt goed afgesteld hebben.

Greetz

Richard... 6000 rpm in 4 op een 3.1 diff.... :)" title="Evil" />

RE: Gereviseerde motor...

Wat ik in het vorige berichtje even vergeten ben om aan te halen en wat mij niet geheel onbelangrijk lijkt. Dat als je nu toch besluit om een motor uit Engeland te halen zorg dan dat je dit bij een Mini-centre doet die ook onderdelen op de nederlandse markt anbied... zoals bv. Minisparse. Van Leeuwen biedt dezelfde onderdelen nl. aan. Kan mischien wel eens makkelijk zijn omdat je helemaal als je gaat voor een stage 2 uitvoering nogal eens tegen afwijkende klepmaten in je cilinderkop aan kunt lopen. Minisport levert bv wel leuke koppen maar een stage 3 kop bij hun gebruikt een klepverhouding 37 mm inlaat tenopzichte van 27 uitlaat. Minispares daarintegen heeft op dezelfde kop een klepverhouding van 35.7 in en 29 uit. En mocht je nou bv bij Minisport een blok incl. kop halen en per ongeluk een klep aan gort rijden kan het nog wel eens een duur grapje worden (als het uberhaubt lukt) om hier ergens zo'n klep van een van hun koppen te krijgen.

Greetz

Richard... still driving max 6000 rpm in fourth. :)" title="Evil" />

RE: Gereviseerde motor...

Bij Bernd Laus staan meestal ook een paar gereviseerde blokjes in de zaak (weet niet of dat 1293-ers zijn) uit Engeland, stage 2 en 3 koppen heeft ie ook op voorraad dus je zou daar eens kunnen informeren. Inbouwen zul je alleen zelf moeten (laten) doen, maar je hebt tenmisnte wele en punt waar je terecht kan als er iets met het blok aan de hand is.

default

RE: Gereviseerde motor...

Mmm... Dus ik kan maar beter een geen blok uit Engeland kopen...

Nou hoor ik wat over Bernd Laus?? Waar zit die dan en heeft hij een website?

Heeft er iemand een paar goede url's waar veel informatie op staat? Vooral prijzen erbij is belangrijk, want ik wil een beetje orienteren waar ik aan toe ben...

Zijn er nog meer mensen die een "nieuw" blok hebben gekocht en daar zeer tevreden of ontevreden over zijn?

Heeft er misschien iemand tekeningen of maten die ze gebruiken om bijvoorbeeld je kleppen groter te maken of iets dergelijks? Ik werk namelijk bij een CNC-bedrijf dus dat is wel makkelijk. Weliswaar op kantoor, maar genoeg jongens die mij even willen helpen...

Kop afvlakken enzo is dus geen probleem... Honen kunnen we niet dus dat moet ik uitbesteden. Iemand nog een goed adresje? Overmaat zuigers kan ik toch gewoon bij minishops kopen?

Wat doen ze allemaal met je blok om te reviseren?

RE: Gereviseerde motor...

Ries: wat betreft S+S Tuning, eigenlijk is de naam een beetje ongelukkig gekozen (maar geef toe, het klinkt spannender dan "Garagebedrijf Sieverink&Sieverink" :)). Ze zijn met name een gewoon garagebedrijf voor Engelse klassiekers. Of ze ook daadwerkelijk aan tuning doen weet ik eigenlijk niet eens. Ze hebben er vast kijk op en kunnen vast een leuk motortje opbouwen (maar revisie besteden ze uit - net als las- en spuitwerk, trouwens - en een rollenbank hebben ze al helemaal niet), maar ervaring heb ik niet met hun op dat vlak. Ze doen voornamelijk "gewoon" onderhoudswerk en restauraties.

Je kunt misschien wel bij ze terecht voor een rolling road afstelling, maar dan gaan zij ook gewoon naar bijvoorbeeld BCCP.

Dus: voor het afstellen van je motortje (juist naald in de carb, in principe), zou ik naar BCCP of Speedcentre Geldermalsen gaan. De indruk die BCCP op mij maakte bij de mailinglist dynoday was goed. Aardige mensen en ze kwamen vakkundig over. Speedcentre Geldermalsen heb ik niet zoveel mee te maken gehad. Ooit eens geïnformeerd naar wat een tune-up zou moeten kosten, verder niks.

In elk geval is een rolling road tune-up het allerbeste wat je kunt doen met een "nieuwe" motor (inderdaad wel eerst inrijden, het motortje wordt zeker niet ontzien bij zoiets). Het garandeert dat er precies zoveel benzine in de motor komt als nodig voor een optimale verbranding, over het hele toerenbereik. Niet te arm (gaat je motor stuk van) en niet te rijk (is zonde van het geld). En beide gevallen levert natuurlijk geen optimaal vermogen. Met naalden kun je wel een beetje in de richting gokken, maar als het optimaal is, dan is dat een pure toevalstreffer.

RE: Gereviseerde motor...

Bern Laus heeft nog geen site en zit hier net over de grens in België, ik ga er morgen heen dan zal ik wel ff kijken wat ie nog heeft staan. Zijn prijzen zijn normaal beslist concurerend te noemen met de meest ganbare Minicentra in NL, adres en telefoon nummer enzo staan tussend e andere adressen op een van Ome Theo´s sites
Misschien wel eens stukje rijden maar er komen meer mensen uit Duitsland / Amsterdam / Luxemburg dus het schijnt wel de moeite waard te zijn :)
Hij verkoopt wel alleen onderdelen met heel veel advies, sevice en dergelijke maar bouwt niks voor je in. Meer een onderdelen boer maar daardoor vaak wel goedkoper dan de meeste Minicentra.

En nee, ik heb geen aandelen, maar ik ben er altijd goed geholpen en wil dat graag met jullie delen :)

edit:

wahaa, Cooper S :) (ik dan, mijn Mini nog niet)

RE: Gereviseerde motor...

Waar zit bccp en hoeveel kost zo'n dag?

RE: Gereviseerde motor...

BCCP zit in Gramsbergen, in de buurt van Hardenberg. Niet echt in de buurt, als je in de randstad woont. Als je voor een echte afstelsessie gaat (wij zijn toen met een heel stel Mini's een hele dag geweest, maar alleen voor een testsessie), dan ben je daar als het goed is niet een hele dag voor kwijt. Als ik het me goed herinner betaal je voor het eerste uur een startbedrag, en dan voor de volgende uren een lager uurbedrag. Het uurbedrag is een uurtarief wat zeg maar een klasse boven een goede garage ligt. Het startbedrag ligt daar weer een beetje boven. Ik zou erop rekenen dat ze minstens nog een tweede uur nodig hebben, misschien wel een derde (maar dat kun je natuurlijk het beste aan hunzelf vragen). Kan dus best wat kosten.

Ik zou het er voor over hebben als ik een gereviseerde motor in mijn auto had gelegd, zoals Richard, maar niet zomaar effen tussendoor, met een motortje wat er al dik een ton op heeft zitten.

Overigens zijn BCCP en Speedcentre Geldermalsen de enige twee bedrijven in Nederland die een rollenbank hebben, voor zover ik weet.

Richard: laat trouwens even weten als je naar BCCP gaat, dan zal ik kijken of ik ook kan komen. Lijkt me erg interessant en zover is het niet bij mij vandaan.

RE: Gereviseerde motor...

Is goed ik zal het je even laten weten als ik er heen ga. Eerst wil ik namelijk de gasklep in m'n Hiff 44 even vervangen voor een ander. (Eentje zonder extra klepje erop) Alleen wil het tot dusver nou niet echt lukken om een kompleet dichte gasklep te vinden. Mischien met behulp van Vizard er zelf maar eens eentje in elkaar solderen. I.g. bedankt voor de tip. Kan ik ook gelijk eens een keer kijken wat het geheel nu aan peekaatjes op levert. Want tja het rijdt wel en het rijdt naar m'n gevoel ook best behoorlijk door maar om nou te kunnen zeggen van ja nou dit is ie en zoveel pk levert ie... Is ook best moelijk zonder referentie. Het enige wat ik weet is dat die een stukkie sneller is dan een standaard Spi Cooper. Die zouden dan zo'n 61 pk moeten leveren en rijden met dezelfde bak rond als ik... Maar toch blijft het gissen zo. Mischien een pk of 70/75 :?

Greetz

Richard. Live is when the sun is out and the roads are dry!! 8)

RE: Gereviseerde motor...

jaja!!! mag ik ook mee? [zeurstem] :D

Het is namelijk nog steeds volstrekt onduidelijk waarom m'n onsteking de mist in gaat boven de 4500 rpm...

RE: Gereviseerde motor...

Tuurlijk mag je ook mee...

Hoe meer hoe beter toch?? Is altijd wel leuk om bij een bedrijf als dat met een groepje aan te komen. :D

Greetz

Richard