Geschikte basis motortuning.

default

RE: Geschikte basis motortuning.

Na diverse tuningtopics te hebben doorgespit vroeg ik me af wat lijkt jullie voor de aanschaf van een mini de meest geschikte basis voor tuning.
Meest geschikt als in relatief goedkoop,makkelijk in onderhoud e.d.
Heb ik het juist dat carb. hier het meest aan voldoet?Een metromotor misschien?
Ik ben niet op zoek naar 100+pk maar 80-85 lijkt me wel heel fijn.
Mogelijk bestaat er al een topic waarin verschillende motortypes in dit opzicht met elkaar vergeleken worden maar ik ben het zelf niet tegengekomen.
Tank je een carb. Versie model '91 inderdaad bij voorkeur ron98 of voldoet ron95?
(een hoofd vol met vragen....)

RE: Geschikte basis motortuning.

er staat meer dan genoeg al op het forum, dus zoekt en gij zult vinden...

bedenk voor jezelf wat je wilt hebben, wil je extreem gaan met een 998 cc, of standaard met een 1275, wil je een stoplichtsprinter of snelwegcruiser, keuzes keuzes...

als je die gemaakt hebt is er een advies te geven welke set-up voor jou het beste/leukste is.

benzine, tsja met de huidige prijzen is niets leuk meer, maargoed, ik tank om en om 95 en 98. met 98 rijd de mijne lekkerder...

default

RE: Geschikte basis motortuning.

Ik zit nu nog in het proces van een geschikte mini aanschaffen als basis.Een specifieke setup naar mijn wensen uitzoeken is dan weer stap twee.Begrijp ik het goed dat jij carb. Rijdt?

RE: Geschikte basis motortuning.

tuurlijk rijd ik carb(s).

in mijn beleving zijn carbjes leuker dan injectie's...

2 carbs is nog leuker!!

ja de koop van een mien is stap 1, maar enigsinds weten wat je wilt kan een hele hoop schelen...

RE: Geschikte basis motortuning.

Het is maar net wat je wilt.. :-)

Een Mini met carburateurs is wat makkelijker te tunen dan een injectie. Desondanks is een injectie weer heel wat vergeeflijker in "driveability", met name met koude motor en in de winterperiode. Injectie is meer geschikt voor dagelijks probleemloos Mini rijden naar mijn idee.

Maarja, wat wil je bereiken met het tunen ? Een daily Mini met wat meer power? of een hobby-scheurijzer ? Moet de Mini ook geschikt zijn om met enige regelmaat in fileverkeer te rijden ? Er zijn zoveel tuningsmogelijkheden, met daaraan vaak voor- en nadelen, die zul je tegen elkaar af moeten wegen en een uiteindelijke setup bepalen.

Het spreekt voor zich dat een 1275 een goede basis is om te tunen; standaard al meer vermogen en koppel dan een 1000, maar een 1000je opfokken of zelfs een 850 opfokken kan ook best leuk zijn.. ;)