Getunede 1000 of MPI als daily driver

default

RE: Getunede 1000 of MPI als daily driver

Deze week zet ik mijn 89' Mini aan de kant en ga ik beginnen met groot onderhoud. Nu zit ik sterk te twijfelen wat ik met het motortje zal doen, er ligt nu een 1000 in.

Wat ik graag wil is het volgende:
-Pakweg rond de 60Pk
-Iets minder toeren maken. Op de snelweg lekker 120/130 kunnen rijden ipv 110.
-Betrouwbaarheid is belangrijk
-Verbruik bij gecombineerd gebruik mag niet onder de 1:14 liggen (normaal rijgedrag)

Nu twijfel ik tussen het reviseren en aanpassen van mijn bestaande 1000:
-Aangepaste kop
-Uitlaat met betere flow
-Dubbele HS2 met open luchtfilters
-Elektronische ontsteking
-Distributie naar riem ombouwen
-Iets hogere eindoverbrenging, trekt een 1000 dit ?
-Aangepaste nokkenas


Of om er een 1.3MPI in te leggen. Nadeel is dan dat ik alsnog een gebruikt blok heb. Als ik deze nog moet reviseren wordt het een beetje te duur.


Kunnen jullie advies geven welke weg ik het beste in kan slaan ?

RE: Getunede 1000 of MPI als daily driver

Makkelijkste is om, als je toch een 1000 wilt behouden, het blok te reviseren.

Waar je aan kunt denken is:
- Het blok op te laten boren tot 1e overmaat.
- Een stage 2-3 kop aanschaffen of laten maken.
- Een andere nokkenas. Denk aan een kent 265-266 of een SW5.
- Distributie zou ik niet ombouwen. Naar een riem overgaan als je meer vermogen gaat kweken heeft geen nut. Je kunt eventueel wel overgaan naar een dubbele ketting.
- Een andere carb is met een andere kop en eventueel overmaat blok altijd aan te raden.
- Het diff is altijd te wisselen. Als je nu maar 110 op de snelweg doet, dan kan er een vrij kort diff in zitten.

Let wel op dat aan alles een prijskaartje hangt en dat prijskaartje is niet klein.

default

RE: Getunede 1000 of MPI als daily driver

Oke bedankt je reactie,
Maar het gaat mij er vooral om wat is wijsheid: Een 1000 zo ver tunen of naar een 1300MPI ? Met allebei zit ik dan rond de 60pk maar waar ben ik het beste mee af qua betrouwbaarheid en verbruik ?
Ik wil niet om de 50.000 km m'n blokje moeten reviseren,

Hij doet nu 110 op de teller bij 3300 toeren ongeveer.

RE: Getunede 1000 of MPI als daily driver

Als je een mpi-blok in wilt bouwen, dan zul je meer aan moeten passen dan wanneer je een 1000 gaat tunen. De computer en alles wat erbij hoort zul je moeten gebruiken.

Zit je bij 3300 pas op de 110? In mijn huidige daily driver zit ik dan al zeker tegen de 4000/4200 toeren aan.

Je zou ook kunnen gaan voor een licht getunde 1275-carb. Dan kom je ook tegen de 60pk aan.

En als een blok goed gedaan is hoef je niet elke 50.000 te gaan voor een revisie. Dan moet een blok ook makkelijk de 100.000 of zelfs 200.000 mee gaan. Vooral bij goed periodiek onderhoud.

default

RE: Getunede 1000 of MPI als daily driver

Maar met een flink getunede 1000 kan ik nog steeds 1:14 halen ? En wordt de levensduur van zo'n klein 1000 motortje ernstig verkort met dat extra vermogen of kunnen ze dat wel hebben ?

Wat extra vermogen is leuk en de keren dat ik lekker ga scheuren maakt het verbruik me ook niet zo uit. Maar op het moment dat ik lekker rustig van A naar B moet moet ie me niet arm zuipen.

Ik ben een beetje huiverig voor een (licht getunede) 1300 omdat ik hier op het forum verbruikscijfers voorbij het zien komen van 1:10 bij normaal gebruik en dat wil ik niet.
Vandaar ook de twijfel voor een standaard mpi, die lopen iets zuiniger als ik dat zo lees.

RE: Getunede 1000 of MPI als daily driver

Als je 1000 standaard van 1989 is dan heb je waarschijnlijk een 2.95 diff .. als je niet verder komt dan 110 op de snelweg trap je niet hard genoeg door 8)
(overschakelen van 3 naar 4 bij 80 of bij 100 maakt wel verschil met zo'n diff)

Je kunt altijd beginnen met een stage 1 kit, dat scheelt al een stuk (ik rij er zelf ook alweer een paar jaar mee, maar niet dagelijks).
Heb je al stukken? of is er een andere reden voor de revisie?

Hoe meer je gaat tunen, hoe lager de betrouwbaarheid wordt.

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Getunede 1000 of MPI als daily driver

Theo van den Bogaard schreef:


Hoe meer je gaat tunen, hoe lager de betrouwbaarheid wordt.





300% waar...

voor dagelijks absoluut een spi/mpi, een getunede carb motor is leuker (in mijn mening) maar niet voor dagelijks...

als je tuned gaat de betrouwbaarheid achteruit, je moet goed weten wat je doet, moet hem zelf kunnen onderhouden en er veel tijd voor beschikbaar hebben...

een setje twincarbs stellen is niet zo makkelijk, voor velen is een enkele carb al moeilijk te stellen. bij een twin carb en dagelijks gebruik zal je meerdere malen per jaar je blok af moeten stellen, je moet er maar zin in hebben...

een mpi inbouwen is wat meer werk, zeker ook omdat je met een airbagsysteem te maken hebt, ander stuur etc. makkelijker is dan een spi-conversie te doen, die zijn een stuk makkelijker in een carb mien te bouwen. let alleen goed op dat je een goede basis-spi neemt, inclusief (onverknipte) kabelboom en dergelijke...

RE: Getunede 1000 of MPI als daily driver

Je kunt het hele airbaggebeuren bij ombouw ook gewoon weglaten.

Dennis

RE: Getunede 1000 of MPI als daily driver

als je een spi conversie gaat doen en je wilt op 10 inch gaan rijden dan wel het diff veranderen, anders rijd je 4500 toeren bij 110 ;)