getunede cilinderkop voor SPI

RE: getunede cilinderkop voor SPI

Zit er verschil tussen de cilinderkop van een carb- en een injectieblokje? :?
Ik zou namelijk wel graag een nieuw kopje willen, of mijn kopje willen ruilen tegen een cooperkopje. Als een carb-kopje ook past word het zoeken naar cooperkopjes gelijk een stuk minder tijdrovend...

Voor een nieuw getuned kopje ben je toch al snel zo'n 600 eu kwijt volgens mij, en dat vind ik toch net iets te veel van het goede!

Sjim

RE: getunede cilinderkop voor SPI

Yep , die passen , moet je wel opletten of er wel of niet en bypass op zit , en of de buitenste koelkanalen zijn gedopped (kleiner gemaakt).
Die van een spi heeft GEEN bypass .......
Maareeeh , zo'n cooper-kop doet geen reet meer als die van een spi/mpi , dus uiteindelijk schiet je er geen bal mee op.
Vraag aan bv Mparts wat het kost om een stage 3 te maken (dat is niet zo veel als je denkt) , ze hebben nu een spi-kop in de winkel liggen met heel grote inlaatkleppen.
Greetz , Jeroen2 ;)

RE: getunede cilinderkop voor SPI

Kun je dan gewoon je SPi'tje laten overnachten, zodat ze van je eigen kop een stage 2 of 3 kop maken???
Wat gaat zo iets ongeveer kosten?? :9

RE: getunede cilinderkop voor SPI

Een cooperkop heeft toch grotere kleppen dan een niet cooper? Of is dat niet meer het geval bij SPI en MPI? Ik heb een tahiti, die is volgens mij gebaseerd op een sprite. Een sprite heeft officieel 53pk en een cooper 63pk...

Zit er dan wel verschil in?? :? :?

RE: getunede cilinderkop voor SPI

klepmaat is even groot; verschil zit (o.a.) in compressie en de ECU.

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: getunede cilinderkop voor SPI

Ongeveer €700,- op ruilbasis. Dan ook nog de andere luchtinlaat, luchtfilter, uitlaatspruitstuk, uitlaat, pakkingen en arbeidsloon: ongeveer €3000,-

Doe het zelf is 10 uur arbeidsloon minder.

RE: getunede cilinderkop voor SPI

jeroen2 schreef:

Vraag aan bv Mparts wat het kost om een stage 3 te maken (dat is niet zo veel als je denkt)Greetz , Jeroen2 ;)



Remco T":166llzp8]Ongeveer €700,- op ruilbasis. Dan ook nog de andere luchtinlaat, luchtfilter, uitlaatspruitstuk, uitlaat, pakkingen en arbeidsloon: ongeveer €3000,-
[/quote:166llzp8]

Wellicht verschil in interpretatie?? :? :?

default

RE: getunede cilinderkop voor SPI

700 eurie is inderdaad de middenmoot wat je kan verwachten.
Er zijn bedrijven die het voor minder of meer doen, maar daar zit weinig verschil in.
Geluk heb je wel dat je kan terug komen wanneer er iets niet helemaal naar je zin is.
Ik heb het via een particulier aangekocht, bleek er achteraf een minescuul scheurtje in de kop te zitten.
Kreeg te horen dat er geen garantie op zat en dat ik het verder maar moest uitzoeken.

Zoals anderen ook al aangaven. Tussen Cooper en MPI/SPI zit weinig verschil.
Wil je je blok wat opkrikken dan ben je al gauw een paar duizend euries lichter.

grtzz Martin

RE: getunede cilinderkop voor SPI

Ik heb ook nog een carb-kopje liggen voor mijn SPI.
Over welke grootte inlaat- en uitlaatkleppen spreken we hier dan?
Mijne zijn volgens de Minisport stage2 afmetingen.
Maar bij die zelfde Minisport zijn voor injectie dezelfde afmetingen wel stage3 :?

RE: getunede cilinderkop voor SPI

@jeroen2: Wat is "niet zo veel" in jouw optiek? De door anderen genoemde bedragen (700eu) vind ik toch vrij hoog.

@theo: Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik de power van een SPI cooper krijg?

RE: getunede cilinderkop voor SPI

(beetje offtopic?)
de Cooper ecu MNE10027 zul je ergens moeten vinden, als je wilt kun je je kop laten vlakken voor die hogere compressie, maar de ecu en een betere uitlaat doen al veel goed.
(zie ook: http://miniac.2y.net/ -> my mini's -> Mindy )

succes,
Theo van den Bogaard

RE: getunede cilinderkop voor SPI

Is dit werkelijk waar dat als ik een Cooper ECU monteer ipv mijn eigen dat ik dan een goede vermogenswinst heb? Ik heb al een RC40 sportuitlaatje en een K&N filter en vond dat niet/niets schelen...

Is dit ook de beste stap die ik kan nemen in het tunen van mijn SPI of is het beter eerst te investeren in een nieuwe kop?

Jim

RE: getunede cilinderkop voor SPI

er zit een bepaalde mate van 'leervermogen' in je standaard ecu .. afhankelijk van de prijs voor een Cooper ecu is het de moeite waard .. bij de 85 en 90 pk kitjes van JohnCooper Garages zat ook een andere kop, dus als je verder wilt zal je die stap een keer moeten maken (of je huidige kop (laten) aanpassen).

geen idee hoeveel het verschil is, ik had al een Cooper O:)

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: getunede cilinderkop voor SPI

Toch maar eens mijn twee ECU vergelijken dan..... :x

RE: getunede cilinderkop voor SPI

ik heb van heel veel minibedrijven gehoord dat het geen bal uit zou maken of je een cooper ECU of een normale sprite ECU hebt. ze zijn exact het zelfde. hoewel het productnummer wel anders is BTW. heeft iemand er ervaring mee? prutser, al geprobeerd?

een e2 hands kop kan ik dus toch maar beter niet doen. aangezien je niet kunt controleren of er scheurtjes oid in zitten.

en als ik mijn kop kan laten opboren, dan ben ik toch geen 700 euro kwijt???? hoop ik?

gr Fred

RE: getunede cilinderkop voor SPI

Het topic over de computers is deze: viewtopic.php?p=280892#p280892

Wat wil je precies laten opboren aan je kop? Een revisiebedrijf kan wel een kop afpersen dan weet je of er scheuren in zitten.

RE: getunede cilinderkop voor SPI

ik heb laatst eens een mailtje gestuurd naar een bekende engelse tuner, en die vertelde me dat je voor 180 pond je hele kop kon laten reviseren.

dat zijn dus wel andere prijzen dan 700 euro... zowiezo beetje rare prijs, aangezien je voor 500 een nieuwe kop kunt kopen...

RE: getunede cilinderkop voor SPI

Hallo,
Ik ben van plan om mijn spi mini eens een opvoer beurt te geven door 1.5:1 rockers, een maniflow LCB en een andere cilinderkop te monteren. Ik heb nu alleen een k&n openlucht filter en een twinbox 1.75" maniflow uitlaat. Ik hoop hiermee toch wel rond de 75/80 pk uit te komen maar alles is mooi meegenomen, het gaat meer om het gevoel. Ik ben dus op zoek naar wat advies over de cilinderkop. Kan ik beter een stage 3 of 4 nemen? Maken die rimflow kleppen veel verschil en waar kan ik het beste terecht in nederland, gezien je anders weer je kop voor 45 euro naar engeland kan verschepen. De mini is wel voor dagelijks gebruik maar wil er toch zoveel mogelijk uit halen dus zat zelf te denken aan een stage 4 kop, dus met grotere inlaat en uitlaat. Die van minisport heeft dan ook alleen bij stage 4 rimflow kleppen. Iemand die me nuttig advies kan geven? Wat zal het essentiële verschil zijn qua rijgedrag? Volgens vizzard kun je voor straat gebruik beter niet te wild doen met de kop alleen dit heb ik nog niet helemaal begrepen, meer power is toch meer power? Verbruik interesseert me niet echt zolang het maar geen 1/5 wordt ;-) Ben dus gewoon op zoek naar een mini met meer power zoals iedereen. Blokje heeft 56k gelopen.
Ik ben een beetje moe van al die forums door te spitten zoals ik gewoonlijk doe als ik iets wil weten, ik kan t nu gewoon niet vinden.. Alvast bedankt :-)

Ps. Als iemand het wel kan vinden dan ben ik maar al te blij met een linkje :-)

RE: getunede cilinderkop voor SPI

Zoveel verder je de motor opvoerd zoveel minder betrouwbaar hij wordt, mijn SPI heeft nu 267.000 km gereden en bij 100.000 km lag het tussentandwiel van de dropgear er uit, verder geen problemen.

RE: getunede cilinderkop voor SPI

Als de rimflow kleppen werken met geharde klepzetels dan kan het interessant zijn. Is denk ik ook een beetje een geld kwestie.

Verder zou ik niet een kop kiezen waarvan de kleppen offset gemonteerd zijn. Dit geeft wel meer vermogen, maar de kop kan makkelijker tussen de kleppen doorscheuren.

Als je in bent voor experiment dan is een 5 poort aluminium kop interessant voor een injectie mini.

De sponsoren rechts kunnen je wel aan een kop helpen, voor je monteren behoort dan ook tot de mogelijkheden.

Ik zou bijna zeggen zoek op "Cooper SI" :P

RE: getunede cilinderkop voor SPI

Bij de sponsoren hoef je niet aan te kloppen voor een serieuze cilinderkop. Daar kan je alleen glimmertjes kopen en de normale slijtage delen.

Voor een spi heeft een stage 4 kop met rimflow kleppen geen nut. De standaard computer is heel beperkt 80 pk is max.
Je kan beter voor een stage 2 kop gaan met 35 inlaat en 29mm uitlaat kleppen. Een sw 5 of een 274i nokkenas met 1.5 rockers.
Dit is de max voor een standaard computer en geeft een hele leuke rijdbare mini met 75 a 80 pk.
Wil je meer moet je een programeerbare ecu van bijv ums of specialist components.

Groeten Kevin

RE: getunede cilinderkop voor SPI

Bij mijn weten ligt dit voor een Spi op 100 pk, maar goed...

Jouw specificaties geven lang geen 80 pk,ik heb deze namelijk en zonder roller rockers zat ik op 60 pk. En de roller rockers hebben mij gevoelsmatig geen 20 pk extra gegeven...

RE: getunede cilinderkop voor SPI

We hebben het wel over krukas pk's.

Die 100pk is wel met een SPI gehaald, maar dat was een 1400 met een Rover group A cilinderkop en de ECu werd een beetje misleid, meen ik (grotere injector).

RE: getunede cilinderkop voor SPI

Maar even voor de duidelijkheid, merk je nou echt duidelijk verschil met een "stage 3/4" setje op een spi of zit het meer tussen de oren. De goedkoopste die ik kon vinden was met een stage 3 kop, rockers, maniflow LCB en pakkingen voor € 1050.- Als het allemaal niet zo heel veel verschil maakt dan is dat natuurlijk zonde van het geld. Ik krijg namelijk vaak het idee dat het niet zo veel uithaald omdat veel mensen teleurgesteld zijn voornamelijk als ze van de testbank af komen. Mij gaat het echt om een voelbaar verschil, niet zozeer enorm uitdrukbaar in cijfertjes..

RE: getunede cilinderkop voor SPI

ettore bugatti schreef:
We hebben het wel over krukas pk's.

Die 100pk is wel met een SPI gehaald, maar dat was een 1400 met een Rover group A cilinderkop en de ECu werd een beetje misleid, meen ik (grotere injector).


Was dat niet de mini van Jeroen2 ?

Jaapio

RE: getunede cilinderkop voor SPI

Jeroen2 had op het IMM een opgevoerde spi 1330 in de mini liggen, Dat was wat betrouwbaarder als de 1430 en de 1460 spi die hij had staan.

Ramses rijdt ook met een aangepaste Spi. Als je aan een stage 3 kop gaat denken, dan denk je ook gelijk aan een andere, zelf te programmeren computer.

RE: getunede cilinderkop voor SPI

Jeroen2 had toch een 1560cc met 105pk, die was ik even vergeten.

In Engeland reed er 1399 (73.5mm met offset krukaslagers), maar die is inmiddels ook over op een BMW kop...

Er zit ook nog wat kaf tussen het koren qua aanbiedingen.

Je zoek ook kunnen overwegen om stapgewijs een stage 3 kit samen te stellen. Dan kan je op zoek naar koopjes en of steeds het beste kopen.

RE: getunede cilinderkop voor SPI

Lekker moeilijke praat allemaal. Een SPi opvoeren is een kansloze missie. Kan gewoon niet goedkoop. Wil je dan toch meer dan zit je inderdaad altijd aan die UMS computer of een soortgelijke. Maar het betere opvoerwerk is gewoon dat ding op 10" zetten en een 3,44 steken. Dat is ook een voelbaar verschil.

Alleen een andere kop en/of nokkenas doet wel iets, maar toch echt een boel minder dan bij een carburateur motor.

Ik wil graag een keer een sessie gaan vrijrijden met allemaal spi's. Dan kun je goed merken wat wel of niet snel is. Praatjes over hoeveel pk iets heeft is helemaal niet spannend.

RE: getunede cilinderkop voor SPI

amen to that!

Al ben ik wel van mening een UMS niet veel duurder is dan een beetje sportieve carb. (nieuw)
De rest is toch kostentechnisch niet veel anders...

RE: getunede cilinderkop voor SPI

Verkeerde inlog :x :+) Ik wil wel een UMS omdat het tof is om mee te spelen. Waarvoor heb je anders een laptop!? Leuk voor die lange winteravonden! \\:)/

RE: getunede cilinderkop voor SPI

;)

Ben in Duitsland in onderhandling met een 2ehands UMS...
Is me alleen een beetje teveel voor het aanstaande project (kan die euro's beter ergens anders in steken...)

RE: getunede cilinderkop voor SPI

PM me maar de prijs door als je er zelf geen ruimte voor hebt (misschien kun je mij er blij mee maken!)