'Winst uithalen' -> dat kunnen we alleen zeggen als we weten wat je nu hebt..
- Login of registreer om te reageren
'Winst uithalen' -> dat kunnen we alleen zeggen als we weten wat je nu hebt..
Wat kan ik meer zeggen over een standaart blok behalve dat;
Hij 1x overmaats geboord is en een hiff44 carb heeft met elektronische ontsteking
Alle dingen die echt van belang kunnen zijn zitten nog niet op het blok zoals vermeld.
Het gaat mij vooral op de compressie verhouding ik weet niet wat een orginele standaard kop heeft voor verbrandings kamers.
De turbo kop van mij 27cc. Dit combi met zuigers met een dish van 10cc maakt hem ideaal voor druk vulling. Zoals turbo of compressor.
bij mij zitten er echter standaart zuigers in alleen 1x overmaats 0,20 is dat geloof ik
Mijn vraag is dus meer wat kan ik verwachten als ik deze monteer...
Dus wel iets lagere compressie wat niet heel erg gunstig is maar wel grotere kleppen en gepoort en geflowede kop
Nog wat meer info;
Motorblok beschikt ook over een lcb uitlaat spruitstuk.
Watergekoeld inlaat spruitstuk
K&n luchtfilter
Nog te monteren wat al klaar ligt in mijn schuur;
1,3 rollertip rockers
Sw5 nokkenas
Non verto koppelings systeem met oranje drukgroep
Deze wil ik ook gelijk monteren
Heb ook nog een geharde turbo krukas liggen maar dat is niet echt van belang
Misschien is het zo nog duidelijker.
Thx Gr. Vin
Mocht je dat verlichte vliegwiel gaan monteren, let dan wel dat je je vliegwiel+koppelling+krukas+poelie als 1 geheel moet laten balanceren. De setup die je voorsteld moet een leuk speels karretje op gaan leven. Even ervanuitgaande dat je hem voor weggebruik gaat gebruiken; een te lage CR kan er voor zorgen dat je auto minder lekker wil lopen op lage octaan brandstoffen zoals Euro95. Nou denk ik niet dat je met die setup hier heel veel van gaat merken, maar voor een straatauto is een hogere CR toch fijner gezien het betere koppel in lage toerentallen gewenst is (Zie Vizard pg. 221). Bovendien meldt Vizard dat het verhogen van je CR (of gelijk houden in dit geval) je brandstofverbruik ten goede zal komen.
Je kan de kop die je nu los hebt liggen altijd nog vlakken om op 21.4cc bijv. uit te komen (volume van standaard 12G940). In de gele bijbel staan er x aantal pagina's met veel uitleg wat CR betreft, als je het boek nog niet hebt is dit het moment wel om die te bestellen denk ik
Als je 'n ongebruikte MED kop hebt liggen voor turbo-doeleinden doe je er allicht beter aan die te verkopen en een 'gewone' stage 3-4 kop te kopen imho.
Moet ik me schamen als ik zeg dat ik het boek wel in de kast heb
Het is in iedergeval wel duidelijk nu! Ik ga het als ik straks thuis ben gelijk even nalezen.
Om de kop te gaan vlakken gaat mij denkik net een stapje te ver ivm dat ik hem dan mismaak
Voor het compressor verhaal. Dat is nogsteeds m'n uiteindelijke doel.
Balanceren van het vliegwiel koppeling krukas en druk groep is dus wel aan te raden?
Dan gaat ik dat zeker doen....
Bedankt voor de info
Gr. Vin
Het is overigens geen nieuwe kop... Maar zeker ook geen slechte.
Kleppen en zittingen zijn opnieuw geslepen voorzien van nieuwe keringen en dubbele klepveren.
en een nieuw lakje aan de buitenkant...
Ingediend door ettore bugatti op di, 31-01-2012 22:44
Daar staat ook de berekening voor je CR in.
Het is natuurlijk afhankelijk hoeveel cc dish in je overmaat zuigers zit en hoeveel ruimte er nog boven de zuigers is in BDP, maar je zal zo rond de 9.0:1 zitten.
Ingediend door Theo van den Bogaard op wo, 01-02-2012 09:01
cr berekenen kan ook online (of via een iPhone app):
http://www.infomininl.org/readarticle.php?article_id=17
succes,
Theo van den Bogaard
viewtopic.php?f=39&t=54154&start=15
IN een ander topic wordt ook het nodige over turbodruk e.d. besproken..
Ik heb even het boek geraadpleegd en ben tot de volgende conclusie gekomen.....
Ik heb voor het gemak even het reken voorbeeld aangehouden
Ring land volume 0.78cc
Piston dish. 0cc. <-- te bestellen via minispares
Volume above piston en below block deck 5,25cc
Volume head gasket 4,2cc
Volume combustion chamber 27cc
Maakt samen 37.23cc
1275:4=318.75cc
Som: 318,75cc+37,23:37,23=9,56cr
Nou klopt die 1275 niet omdat hij 0,020 over bore heeft
En ik weet de exacte ruimte niet boven de zuiger omdat ik die niet in bezit heb.
Maar volgens mij ben ik er zo wel en kan de kop in takt blijven en heb ik toch een betere compressie verhouding.
Klopt mijn verhaal of zit ik er naast?
Gr vin
Ingediend door ettore bugatti op wo, 01-02-2012 20:14
Goede link, Theo! (as usual)
+0.020 is een boring van 71.15 --> 1293cc.
En je wordt ontzettend geholpen door je flat top zuigers.
Hoewel je moet checken of combo SW5 en 1.5:1 rockers geen problemen met je zuigers oplevert.
Ok dank.. Dan kom ik op 9,68cr
Heb je idd een punt dan is het gelijk einde oefening.
Maar ik heb 1.3 roller rockers en geen 1.5.
En de sw5 is volgens mij ook niet de aller wiltste nokkenas.
Denk dat ik de gok ga wagen dan. En dan sowieso even krijt op de zuigers doen als hij gemonteerd is
En dan met de hand rond draaien en kijken of er niks op de kleppen zit..
Ok dank.. Dan kom ik op 9,68cr
Heb je idd een punt dan is het gelijk einde oefening.
Maar ik heb 1.3 roller rockers en geen 1.5.
En de sw5 is volgens mij ook niet de aller wiltste nokkenas.
Denk dat ik de gok ga wagen dan. En dan sowieso even krijt op de zuigers doen als hij gemonteerd is
En dan met de hand rond draaien en kijken of er niks op de kleppen zit..
Die SW5 is een hele goede straat nokkenas en 9,68 CR is helemaal niet slecht. Gaat helemaal goedkomen.
Dennis
leuke set-up, maar is denk beter om een "normale" stage 4 kop te halen voor je huidige motor.
als het project in de toekomst doorgaat, bouw dan een ander blok op met die harde krukas en deze kop.
zo kan het wel werken, maar blijft een beetje een halve oplossing heb ik het gevoel
Dat denk ik ook wel Dennis ik heb nu een duidelijk plan klaar liggen
Dat goed uitvoerbaar is..
Iedereen die meegedacht heeft bedankt voor de hulp
Wat het resultaat is zal ik in mijn showcase zetten....
Gr. Vin
RE: Getunede turbo kop op stadaard 1300cc blok
Ingediend door cybertjuh op di, 31-01-2012 16:14
Hallo hier een vraagje voor de specialisten.
Ik heb een project lopen om mijn mini om te bouwen naar een compressor blok.
Maar door finacieel zwaar weer (lees koop nieuwe woning) komt er dit jaar waarscheinlijk niks van.
Nu heb ik een MED getunede turbo cilinderkop liggen met;
27cc kamers
35,7 inlaatkleppen
29,4 uitlaatkleppen
Geflowed en gepoort
Als ik deze op mijn 1300 bouw heb dan vermogens verlies door de lagere compressie?
Of kan ik er toch nog winst uithalen?
Het alles kan gemonteerd worden in combinatie met een snellere nokken as licht vliegwiel en hogere nokken lifters....
Graag wil ik jullie mening hier over horen. Het ligt nu te verstoffen en te roesten in de schuur
En dat vind ik ook wel zonde....
Alvast bedankt groet Vincent......