Goede setup? mini 1000

RE: Goede setup? mini 1000

Heb een mini gekocht met onderstaande setup. Heb er niet zo veel verstand van, wel het een en ander gelezen maar wil graag jullie mening. Is het goed voor het blok? kan het blok het aan? en hoeveel voegt dit alles toe aan het vermogen en rijden etc. Valt er door simpele toevoegingen nog meer uit te halen?

Misschien iemand in de buurt van Hilversum die naar de afstelling kan kijken? :)

Alvast bedankt voor jullie meedenken.

Mini 1000 HLE 1983
Motor: 1000 A+
Aantal kilometers: 55000 (motor is uit een later jaar)
Versnellingstype: Handgeschakeld

Hij heeft een snellere nokkenas gekregen met nieuw nokvolgers en een dubbele distributie ketting. De koppeling is vervangen, inclusief de drukgroep. Alle pakkingen en keringen vernieuwd

Daarnaast is er een groter carburateur (hif38) + naald op gekomen met een K&N inleg filter. De uitlaat die eronder zit is een RC40

eigenlijk staat er niet zoveel:

- Snellere nokkenas -> Welke?
- Nieuwe nokvolgers -> moet altijd bij een andere nokkenas
- Dubbele distributieketting -> zorgt er voornamelijk voor dat de ketting minder snel oprekt, niet echt een vermogensupgrade
- Hif38 -> is niks groter dan de hs4 die er al op zat, beide 38mm, alleen andere bouw
- Welke naald?
- K&N inleg filter -> zal geen enorme vermogenstoename opleveren maar is wel prettig, ademt iets beter.

- RC40 uitlaat -> als er verder niks aan in en uitlaat gedaan is zal het verschil nihil zijn.

Waarschijnlijk zal er al een andere inlaatspruitstuk en een LCB of een 3-1 opzitten. En anders is dat de volgende stap.
Dan zit op je een leuke 50-55pk.
Eventueel kan er natuurlijk nog een stage 3 cilinderkop op met een grotere carb, resultaat is dan 70-75pk.

Je kan ook een kortere diff overbrenging in zetten, 3:2 of 3.44. Dat scheelt ook veel in trekracht, je zit alleen wat hoger in de toeren.

dus ettore bugatti als ik een stage 3 kop en een grotere carb op de mini zet krijg ik +_ 20 pk meer.
en de smurfen bestaan ook echt.
het is een leuke setup waar je lekker mee kunt rijden. neem aan dat het een milde nokkenas is.
Neem aan dat dit je eerste mini is en dit daarom vraagt.

Ik ben meer van de Snorkels, maar de smurfen zijn ook prima.

In het geval van Meijer is het niet ongeloofwaardig aangezien hij al een andere nokkenas in heeft zitten.
Met een stage 3 kop bedoel ik natuurlijk niet een CAM4180 waar een schuurpapiertje door heen is gehaald. ;)

70 / 75 PK, uit een 998 tje, ik hoop dat ik het haal, maar denk dat ik blij ben al ik boven de 65 paardjes uitkom...

mijn specs:

998cc onderblok, met pockets en aangepaste koelkanalen
12g940 cilinderkop met grote kleppen
twin hs2, 2 orig k&n cone filters
kent md266 nokkenstok
65dm4 ontsteking

oftewel, je moet een hele hoop doen om uit een 998tje van origineel 40pk zo ver te komen...

most probably maandag 19 september op de rollenbank, dan weet ik een cijfer...

Boven de 65 is voor mij al 70pk :D

Je zal ergens al gemeld hebben, maar wat voor uitlaat en uitlaatspruitstuk zit erop?

ik heb nu een 1275 (1380 gesloopt met rechtervoet) met stage 4 kop (niet met een schuurpapiertje doorheengehaald) 296 nokkenas 1.5 tuimelaars maniflow uitlaatspruitstuk, ultralicht vliegwiel verstelbare distributie, 45 weber.
standaard 1275 heeft ongeveer 65 pk. Heeft nu 98 pk. welgeteld 33pk winst.
Versnellingsbak heeft een 3.44 diff.
denk toch dat je het niet haald.

Even uitgezocht:

nokkenas is een kent md266.

Uitlaat is gewoon een twin box rc40.

LBC en een gewone onsteking

kop is een 12G202 volgens mij

Als het goed is moet ik nu rond de 50 a 55pk zitten ipv de 40pk?

Bedankt voor de reacties tot nu toe

In mijn 998 met een sw5 en een flink bewerkte 12G202 (redelijke compressie) zat ik op 60pk.

Alles hangt af van het blok en of de 12G202 goed is bewerkt.
Met een std 12G202 en lage compressie zuigers haal je de 50 misschien niet eens.
Met en goede 12G202 en platte (of overmaat) zuigers kan je richting of over de 60.

De 12G202 kan erg goed werken alleen std heeft hij een erg grote kamer met als resultaat lage compressie en minder power.

Was een heerlijk blok tot het poef zei :P

om verder te gaan op meijers blok,

laat de cilinderkop goed nakijken, sluiten de kleppen goed? doordat je holle zuigers hebt verlies je compressie, je kan dit oplossen door vlakke zuigers te monteren, of door de kop af te laten vlakken voor een kleinere verbrandingsruimte wat gelijk staat aan compressie verhogen...

ik heb de 12g940 2mm af laten vlakken om een hoge compressie te krijgen, want door de pockets (die nodig zijn om de kleppen te laten openen) verloor ik compressie.

gooi je contactpunten bij het afval en ga voor een elektronischee ontsteking, hier heb je veel profijt van. altijd een goede vonk die minder aan slijtage onderhevig is...

succes!!

hey red flame,

heb je toevallig een foto van hoe de pockets eruit moeten zien?
en is dat ook bij een g202 kop?
greetsz seffens

goede vraag, maar heb even gekeken, ik heb geen foto's van de pockets...

voor een 202 heb je echt geen pockets nodig, alleen voor een 940 kop...

plannen???

Ik heb hier nog een 1000 (+40) blok met pockets te koop:

Heb anders ook nog een 12G295 liggen...

@ red flame,

ben al een tijdje bezig met en blok te bouwen maar is veel tussen gekomen dus,

heb een 1000tje en daar wil ik een 266nokkenas in zetten ( heb ik al)
met een g202 kop (die moet nog gevlakt en loodvrij gemaakt worden)
en dan een dubbele hs2 erop (die heb ik ook al gereviseerd,)

nog suggesties?
goede raad en tips zijn altijd welkom.

greetz paul

vergeet niet de elektronische ontsteking...