Dat ding is waardeloos en alleen handig om je zuur verdiende geld mee kwijt te raken.
Links laten liggen!
- Login of registreer om te reageren
Dat ding is waardeloos en alleen handig om je zuur verdiende geld mee kwijt te raken.
Links laten liggen!
ja het zal zowizo op niets trekken en gelijk stuk gaan en zo denk ik. Of net meer weerstand bieden.
Je kan dan al evengoed een omvormer nemen en een haardroger of ventilator tussen je luchtfilter en spruitstuk zetten :d hehe :d
Een supercharger mag dat toch niet genoemd worden ?
Dat roep je nu wel heel hard, maar er is ergens eens een topic geweest, waar ze met een bladblazer op de luchtinlaat blazen, en zo HEEL wat pktjes meer uit de motor halen van de auto die op de testbank staat!
Dit werkt denk ik op dezelfde manier.
Ik zeg niet dat dit geen troep is, maar je kunt niet zo 100% zeker zijn DAT het troep is.
maar een bladblazer geeft wel een hele hoge druk terwijl zo een ventilatortje op 12V (wat ze heir een supercharger noemen) toch minder zal opleveren he ?
Precies wat ik bedoel Maar denk niet dat het de moeite waard is om te proberen
BadBert schreef:
Dat roep je nu wel heel hard, maar er is ergens eens een topic geweest, waar ze met een bladblazer op de luchtinlaat blazen, en zo HEEL wat pktjes meer uit de motor halen van de auto die op de testbank staat!
Dit werkt denk ik op dezelfde manier.
Ik zeg niet dat dit geen troep is, maar je kunt niet zo 100% zeker zijn DAT het troep is.
Ja dat filmpje met die bladblazer ken ik. Dat is heel andere koek, werkt nl op 220 en blaast significant meer lucht dan een 12 ventilatortje. De luchtverplaatsing van 12 V fan valt in het niet bij de bladblazer...
Een soortgelijk apparaat is al een x langgekomen (ik weet alleen niet of het op dit forum is) en volkomen afgeplast...
Er worden wel meer zaken op Mini's en andere auto's geschroefd waarvan het onduidelijk is of het echt wat oplevert.
Dennis
Ik heb op ebay in Engeland ook zo'n soort set gezien. Of het echt werkt kan ik ook niet over mee praten maar om nou meteen te zeggen dat hiet NIET werkt vind ik nogal hard door de bocht.... Als er nou eens iemand zo'n ding zou aanschaffen (geen idee wat ie kost hoor) en dan zijn of haar bevindingen hier deelt weten we meteen allemaal waar we wel aan toe zijn...
Verder denk ik dat het een goedkope manier is om toch wat meer vermogen te krijgen.... Meer lucht=meer benzine en dat levert vermogen!
René
Ben ff wezen google'n en het schijnt inderdaad dat zo'n elektrische supercharger werkt als bagger.... Ik ben er van terug gekomen. Laatste post kan dus als niet geschreven gezien worden....
René
Mensen hou toch op... Zo'n ding werkt echt niet.
Laten we zeggen dat een 1300 blok bij 6000 toeren 240 m^3 lucht per uur aanzuigt. Zo'n twaalf volt ventilatortje heeft een opbrengst van misschien maximaal 30m^3 per uur. Bedenk daarna eens dat die fan in je aanzuigopening een geweldig hoge weerstand oplevert (blokkeert misschien wel 2/3 van de opening)...
Als ik jouw was zou ik m'n haardroger ergens onder de motorkap monteren. Werkt waarschijnlijk net zo goed...
PK's zijn nogal duur en houd er ook rekening mee dat superchargers pk nodig hebben om te kunnen fuctioneren. Reken er maar op dat je ze niet krijgt met een kit van een paar euro, je moet er echt moeite voor doen. Als je echt meer power wilt verdiep je er dan eerst in, stel een budget samen en kijk hoeveel vrije tijd je beschikbaar hebt naast je baan/studie. Kijk dan of je het allemaal waard vind.
Ingediend door Mini Martin op wo, 11-10-2006 04:58
Het enige wat het apparaat doet is het toevoeren van koude lucht.
Meer koude lucht betekend "vermogen", maar dat dit +15% in vermogen scheelt geloof ik niet.
Bovendien met de toevoer van alleen lucht zou de zuigerbodem beschadigen of kleppen laten verbranden.
Betekend dus ook dat het gasmengsel aangepast moet worden.
Werkt dus wel, maar dan minimaal en dus niet noemenswaardig.
Als ik het vergelijk met een mechanische supercharger of een turbo (omwent. 80.000 rpm)waarbij je minimaal 50 pk invoer moet hebben om er vermogenswinst mee te krijgen zou dit een hele goedkope optie zijn en betekenen dat de turbo's en mechanische superchargers straks de wereld uit zijn.
Ach je moet toch ergens je geld mee verdienen.
En iedere 100 euries is er een.
Nog even terug komen op dat verhaal van de bladblazer.
Hierbij werd niet alleen lucht toegevoegd, maar ook brandstof in vloebare vorm. (filmpje betrof een Honda)
Mini Martin schreef:
Het enige wat het apparaat doet is het toevoeren van koude lucht.
Meer koude lucht betekend "vermogen", maar dat dit +15% in vermogen scheelt geloof ik niet.
Bovendien met de toevoer van alleen lucht zou de zuigerbodem beschadigen of kleppen laten verbranden.
Betekend dus ook dat het gasmengsel aangepast moet worden.
Werkt dus wel, maar dan minimaal en dus niet noemenswaardig.
[...]
Nog even terug komen op dat verhaal van de bladblazer.
Hierbij werd niet alleen lucht toegevoegd, maar ook brandstof in vloebare vorm. (filmpje betrof een Honda)
Dat je het mengsel aan moet passen is natuurlijk logisch. Auto's met injectie passen zich zelf op de luchthoeveelheid aan. Dat is de issue ook niet hier...
Het struikelblok van 'tuning/opvoeren' is niet om meer benzine, maar meer lucht in je cilinders te krijgen. Mijn stelling is dus ook dat hij eerder voor minder lucht in de cilinders zorgt, dan voor meer. Hij KAN op 12V gewoonweg niet genoeg vermogen hebben (kijk es naar die dunne draadjes) om een verschil te maken. Die bladblazer heeft een debiet van ongeveer 600m^3 uur....Significant meer dus!
http://www.honda.nl/content/tuin/gereed ... php?mv=724
Ik heb in een groothandel voor tuning-onderdelen gewerkt. Toen ze daar een soortgelijke blazer in het gamma kregen (nadat we het in het ijle getest en te licht hadden bevonden, maar toch maar eens kijken of het verkoopt) hebben we er welgeteld..geen één van verkocht. Dat zegt wel genoeg denk ik, de tuningzaken e.d. namen hem zelfs niet op voorraad.
Je kunt behalve een haardroger, natuurlijk ook een luchtbeddenpompje onder je motorkap leggen. Of een kruimeldief. Oh nee, stom, die blaast niet maar zuigt... M.a.w. dat ding is onzin. Dat werkt niet. Wie voor een paar tientjes inderdaad een hoop vermogen uit een blok kan toveren, die is binnen de kortste keren miljonair. Dankzij de snelste autofrabrikant die het idee opkoopt...
Hee , die 4takt bladblazer past vast nog wel ergens onder de kap!!
Op zich zou het bovenstaande wel kunnen, maar neem maar van mij aan dat dit gewoon crap is. Het verhaal met de bladblazer klopt tot zekere hoogte: Ze leveren niet meer lucht als zo'n kleine fan, maar ze kunnen wel meer druk aan, doordat de motor meer koppel heeft. Daar zit dan ook het grote probleem bij zo'n fan. Ze kunnen geen druk opbouwen, omdat ze te zwak zijn. Als je er 10 achter elkaar zou plaatsen heb je ongeveer 0,1 bar vermogenswinst. Met 1 zo'n ding merk je het niet eens, behalve in je portomonee. Ik ben al een aantal jaar bezig bezig met het ontwikkelen van een electronische supercharger, maar het ligt nu stil, omdat er simpelweg geen motoren zijn die genoeg kracht hebben op 12 volt, maar tevens ook weinig stroom verbruiken. Voorlopig is de techniek nog niet ver genoeg. Het bestaat wel, maar kost veel te veel. Een gewone supercharger is dan zelfs nog goedkoper....
Kevski Style schreef:
Het verhaal met de bladblazer klopt tot zekere hoogte: Ze leveren niet meer lucht als zo'n kleine fan, maar ze kunnen wel meer druk aan, doordat de motor meer koppel heeft.
Tuurlijk gaat het wel om absolute luchthoeveelheid, en natuurlijk levert een bladblazer meer debiet dan een 12v fan (vergelijk de cijfers)! Het gaat om de absolute hoeveelheid lucht die in je cilinders aanwezig is. Het klopt dat als je er meer lucht in wil stoppen dit bij overdruk moet gebeuren. Maar een ventilator met een groot debiet heeft inherent een hoog vermogen...
Je vergeet alleen dat die fan die je daar ziet wel in staat is om 350cfm vrij rond te pompen. ongeveer hetzelfde als een bladblazer. daarbij moet je wel rekening houden met het woordje vrij. Zodra je namelijk in een gesloten omgeving komt, gaat niet niet meer om de algehele luchthoeveelheid die verplaatst wordt door de fan. Als een electromotor namelijk niet genoeg kracht heeft gaat deze gewoonlangzamer draaien. vergelijk het maar met een bestuurbare auto die je met beide wielen op de grond gedrukt houd. telkens voer je de druk iets op. Aan het begin draaien ze nog wel, maar aan het einde niet meer. dat is hier precies hetzelfde....
Kevski Style schreef:
Je vergeet alleen dat die fan die je daar ziet wel in staat is om 350cfm vrij rond te pompen. ongeveer hetzelfde als een bladblazer...
Nee hoor, dat haalt een 12v fan met 10mm diameter niet. Als je er 1 vindt laat maar horen....
(Electrische) ventilatoren met een grote luchtopbrengst zijn automatisch krachtig, oftwel door een 'zwaar'ontworpen fan, oftewel door een zeer hoog toerental. Ze zijn dan ook automatisch in staat een groot drukverschil te overwinnen. Ik denk dat je vergeet dat er een onderdruk in het inlaattrajact heerst en dat een N/A blok geen cilindervulling van 100% haalt.
De vergelijking met een afst. bestuurbare auto vind ik irrelevant en is ook niet van toepassing. Het is natuurlijk niet minder dan logisch dat het toerental zakt bij zwaardere belasting bij elk apparaat.
Uiteindelijk gaat het om de absolute hoeveelheid zuurstofmoleculen en een matchende hoeveelheid brandstof in een cilinder. Veel lucht betekent veel vermogen. Je krijgt er alleen meer lucht in door het op druk te brengen en ik denk dat we het er over eens zijn dat de compressor die Wouter te weinig vermogen heeft om een verschil te maken.
Dat laatste zeer zeker. Maar de rest niet. Fans halen dat wel degelijk. Alleen zoals al eerder gezegt alleen als ze vrij kunnen blazen. Verder geef je dan wel aan dat er onderdruk heerst in een inlaatspruitstuk, en dat klopt ook wel. Even uitgaande dat de fan op het plaatje 300cfm haalt. Dat houdt dus in dat deze veel meer lucht verplaatst als dat de motor nodig heeft. Alleen om die 300cfm toch de motor in te krijgen is druk nodig. Deze kan alleen maar gelevert worden door een motor die sterk genoeg is. Daar schuilt dan ook het grote probleem. nergens anders. Een fan van 100cm of van 10cm kan namelijk evenveel lucht produceren in gesloten toestand, ervanuitgaande dat de motoren en het bladdesign gelijk zijn. Ze kunnen namelijk beide de weerstand niet overbruggen om druk op te bouwen. Het is hetzelfde als dat je een hogere topsnelheid wilt halen, maar dat de luchtweerstand je tegenhoudt. het is dus degelijk relevant, maar daarvoor heb ik ook al 2 jaar research gedaan....
Kevski Style schreef:
Fans halen dat wel degelijk.
Ik ben er nog geen tegen gekomen, jij wel?
Kevski Style":h88yoqqv]Even uitgaande dat de fan op het plaatje 300cfm haalt.
[/quote:h88yoqqv]
Nee, daar gaan we dus niet van uit
Kevski Style":h88yoqqv]maar daarvoor heb ik ook al 2 jaar research gedaan....[/quote:h88yoqqv]
Met alle respect maar ik heb geen 2 jaar research nodig om te bedenken dat een 12 volt fannetje (geen enkele 12v fan) weinig uitricht als supercharger
Ja hoor verschillende. bekijk voor de grap maar een casefans van PC's. Of kijk eens naar fans van modelvliegtuigjes. En tja, je kan ook eigenwijs zijn. Wat betreft die 2 jaar, dat gaat ook niet om zoiets als dit, maar zit wel wat ingewikkelder in elkaar. Ik heb er zelfs nog over nagedacht er een octrooi op aan te vragen aangezien deze er nog niet is. uiteindelijk nog niet gedaan omdat ik verder wil ontwikkelen. En die 2 jaar zijn ook niet dag in dag uit. Het is iets wat doe ik doe wanneer ik er tijd en zin in heb. Ik heb alles zo gemaakt dat alles erop voorbereid is en ik het gewoon tussen mijn huidige setup kan steken. Ook dat is allemaal binnen die 2 jaar bedacht....
Kevski Style schreef:
Ja hoor verschillende. bekijk voor de grap maar een casefans van PC's. Of kijk eens naar fans van modelvliegtuigjes...
Nou...dan ben ik heel benieuwd naar een link met een 12v fan die de opbrengst heeft van de bladblazer (600m^3/uur), of daar in de buurt komt...
Toch ben je nu nog steeds naar de verkeerde specs aan het kijken. Het niet om cfm. dat is irrelevant. Het gaat om druk....
dan kan je dus ook net zo goed een kleine compressor onder de motor kap bouwen en de slang naar een gas verdeelhuis leiden en die boven op het gasklep huis monteren is nog goed koper..
Ingediend door _mini_cooper_ op zo, 20-12-2009 20:34
heeft iemand ondertussen al ervaring met zo een elektrische supercharger?
Ik zag er toevallig 1 staan op MP:
http://link.marktplaats.nl/299352802
ook ff op youtube gezocht :
http://www.youtube.com/watch?v=amtxRJZs3c4
op een andere site zeggen ze dat het 10-15% meer vermogen geeft
Ik weet dat niet zo zeker
Heb ik meer van gehoord. Heb ook gehoord dat ze niet echt nut hebben. Die vermogenstoename zou je er zeker niet mee krijgen.
Ingediend door _mini_cooper_ op zo, 20-12-2009 20:40
lijkt mij ook niet echt veel nut te hebben, maar als het echt schijnt te werken, wil ik het ook wel :)" title="Evil" />
Kunnen deze aparaatjes geen schade veroorzaken aan je motor?
Die dingen zijn echt dikke onzin, niet kopen. Wil er niet eens woorden aan vuil maken. Nouja, omdat het kan toch maar wel.
De reden dat deze dingen niet standaard geleverd worden op auto's, is omdat de auto industrie onderlinge afspraken heeft gemaakt zodat ze hun duurdere supercharger modellen kunnen blijven verkopen. Ook boycotten de oliemaatschappijen deze ontwikkeling omdat je auto ook 15% zuiniger wordt, wat ze direct lagere opbrengsten geeft. Het is één groot complot, echt waar.
Kan me ook niet voorstellen dat mensen denken dat dit werkt...
Een bladblazer op een auto op de testbank zetten is heel wat anders dan wanneer de auto zelf de stroom/vermogen voor diezelfde blazer moet geven.
Dit zou anders de oplossing zijn voor alle energie problemen ter wereld, 12v maar al je vermogens stijgen met ongehoorde percentages, denk dat dat wel een nobel prijs zou opleveren als dat zou kunnen...
Denk bijvoorbeeld eens aan een airco in auto's die dingen vreten ook vermogen, dus vermogen kan dit apparaat zeker extra geven, alleen kost de aandrijving daarvoor meer vermogen dan dat het oplevert...
dit apparaat komt elke keer weer terug op marktplaats, speurders enz. moet altijd een beetje lachen om de omschrijvingen
mensen die dit soort apparaten kopen gaan meestal ook voor snelle stickers, go faster bumpers, uitlaatopzetstuk e.d.
hou je hand maar eens een keer voor de inlaat bij een auto als er iemand gas geeft en daarna voor het apparaatje en vergelijk de 'zuigkracht' daar kunnen geen moeilijke berekeningen tegenop
tuftufpug schreef:
hou je hand maar eens een keer voor de inlaat bij een auto als er iemand gas geeft en daarna voor het apparaatje en vergelijk de 'zuigkracht'
Voordat mensen zo slim zijn om dit daadwerkelijk te doen, wil ik een kleine disclaimer plaatsen: Als je met je hand die opening volledig afsluit als je motor flink toeren maakt, is die zuigkracht groot genoeg is om je hand te verwonden dus [u:5upg4c29]doe het niet[/u:5upg4c29].
Ingediend door _mini_cooper_ op ma, 21-12-2009 18:11
ik dacht ook al dat het onzin was, wilde het alleen even weten (voor het geval dát ..)
Voor wat meer geld heb je een kompleet 1300 blok, wat dus wel meer vermogen levert
gebruik dan een echte bladblazer op benzine!
link
powerrrrrrrrrrrrrrrrrr! ben alleen bang dat je koppakking eruit klapt, maar who cares
en laat deze stofzuiger voor wat het is, een verstopping van je luchtkanaal
Ingediend door _mini_cooper_ op ma, 21-12-2009 19:01
zoow meer als 30 pk meer
Maar dit zal niet makkelijk in je Mini te bouwen zijn denk ik
of het moet zo, maar dat zie ik niet zo zitten :
http://www.youtube.com/watch?v=5xE3m5PH ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=PRtymuRMZiE zou je bijna dat kunnen gaan verwachten dan haha
moest er wel om lachen
Ingediend door _mini_cooper_ op za, 26-12-2009 20:49
hahaha ik moest er wel om lachen alleen zonde van dat mooie meisje
Nu zo een charger op de Mini zetten
Ingediend door lexx_flexxx op vr, 01-01-2010 22:18
staan nog veel meer van die filmpjes er over op youtube
Op MP kosten echte blowers (Eaton M45) rond de 300euro. Maar dat is natuurlijk niet zo makkelijk te monteren... zie daar het (twijfelachtige) succes van het 12V ventilatortje...
220V of 12V maakt rouwens nix uit: het gaat om de kW's die je op je inlaatluchtsoom loslaat.
HAHAHAHAHAHAH nee tuurlijk dit gaat zeker een behoorlijke druk opleveren van ' zomaar' 1.5-2 bar continu!
Wellicht kun je de luchtstroom eerst via een soort kleine 12v koelkast sturen, dan heb je ook een goedkope intercooler
Lekker later liggen. Als je supercharged wil gaan gaan rijden eerst alles aanpassen aan je blok. De eaton is nl het goedkoopste onderdeel
RE: goedkope supercharger?
Ingediend door wouterke op di, 10-10-2006 18:18
KOOPJE!!
elektronische supercharger 12volt
nieuw in doos incl.
#elektronische supercharger
#shakelaar.
# bedrading.
# zekering houder
# weerstandje
# aansluit schema
hij is universeel dus past op bijna alle auto's en eenvoudig te monteren tussen luchtfilter en inlaatspruitstuk.
Soort turbo waardoor er meer lucht in de cilinders komt en
daardoor een grotere explosie.
vermogenswinst van 5 tot 30 pk t ligt er aan hoeveel pk je
nu hebt en wat voor motor +-15 % winst
link
Iemand hier ervaring mee ?
Lijkt me eigenlijk wel grappig. En een goedkope oplossing. Oke met een echte supercharger zal je wel wat meer vermogen creëren maar ja ... dit is een mooi begin. misschien handig om je 1000tje te kietelen ?
[size=75:2icq5pbt][Foto en tekst toegevoegd zodat misschien in de toekomst mensen nog wat hebben aan dit topic - Demelza][/size:2icq5pbt]