Grinding paste op klepgeleiders - waarom?

RE: Grinding paste op klepgeleiders - waarom?

Allen,

Heb hier een Longman kop liggen welke uiteindelijk op de motor moet komen. Echter zit er nog grinding paste op de klepgeleiders/klepstelen zoals te zien is op de foto. Mij lijkt het dat dit hier niet (meer?) hoort, en ik de boel dus uit elkaar mag halen, reinigen en weer in elkaar mag zetten. De kop is ongebruikt sinds aankoop in '99, maar mij lijkt het toch niet logisch dat er grinding paste in de kop zit.

Ik kan me voorstellen dat het er initieel zit om de klepsteel en geleider iets op elkaar in te werken, maar heb ik het juist dat het er niet meer hoort te zitten wanneer je een kop monteerd? Lijkt me geen fijn spul om door de kop/blok te hebben slingeren namelijk.

(De zwarte pasta op de koperen geleiders dus)

RE: Grinding paste op klepgeleiders - waarom?

weet je zeker dat het grind pasta is? Heb je het getest? Schurende resten mogen nergens blijven zitten.
Inderdaad zowiezo maar even alles uitelkaar en reinigen. En, niet onbelangrijk, na monteren van nieuwe klepgeleiders altijd nabewerken met een goede ruimer.
Daarna het goedje monteren en als smering zou je wat cam/motormontagelube kunnen gebruiken.

RE: Grinding paste op klepgeleiders - waarom?

Nee, niet zeker. Het zou ook een dik vet kunnen zijn, of hele fijne grinding paste.. Hoe test ik dat :9 ?

default

RE: Grinding paste op klepgeleiders - waarom?

Probeer wat van de pasta weg te pakken met een schroevendraaier of zo, en wrijf de pasta tussen twee vingers en als het ruw aanvoelt, alsof er fijn zand in zit, dan is het een slijpmiddel en als het lekker glad aanvoelt is het waarschijnlijk vet,

Succes.

RE: Grinding paste op klepgeleiders - waarom?

Dan ga ik er vanuit dat het vet is, zowel tussen mn vingers als op een papiertje uitwrijven voelt het totaal niet ruw aan. Is het wel normaal dat dit er 'fabrieks'-af aan opgedaan wordt in deze hoeveelheid? De kop is dus nieuw en ongebruikt, en ik haal em liever niet uit elkaar, tenzij het moet ;)

RE: Grinding paste op klepgeleiders - waarom?

Aangezien de kop al 12 jaar ongebruikt ligt,kan het zijn dat het cam-lube is wat is opgedroogd en/of uitgelopen.
Maar voor hetzelfde geldt is het slijp pasta en ben je de sjaak als je hem zo erop zet en gaat gebruiken.

Voor de zekerheid kop gewoon demonteren,schoonmaken en weer in elkaar zetten.
Weet je zeker dat het goed zit,baat het niet schaadt het niet.
Half uurtje werk misschien en dan ga je op zeker..

RE: Grinding paste op klepgeleiders - waarom?

Goed punt, mooi klusje voor van 't weekend d:)b

Bedankt voor 't advies allen.

RE: Grinding paste op klepgeleiders - waarom?

vergeet niet nieuwe klepseals (alleen inlaat) te monteren die hebben ook wel hun beste tijd gehad.

RE: Grinding paste op klepgeleiders - waarom?

Ook als er nog nooit wat met de kop gedaan is?

RE: Grinding paste op klepgeleiders - waarom?

penny wise, pounds foolish... Als de boel in elkaar zit is het een stuk lastiger vervangen dan nu. Vervang die seals gewoon.. normaliter harden die uit door de olie, maar tijd en lube hebben ook invloed. Kosten geen drol dus neem de duurste (Viton)en het is nooit meer een probleem.