Handrem verplaatsen

RE: Handrem verplaatsen

Hallo

ik ben al evntjes bezig met het verbouwen van mijn mini. de buiten kant wordt mooi orgineel. maar de binnenkant wilde ik toch wel meer mijn eigen ding aan geven.
nu ben ik uiteraard al op een probleem gestuit.
de handrem.
de handrem zit in de weg tusen de stoelen.
is het mogelijk om deze te verplaatsen uit het midden.
zat zelfs te denken aan een elektrische handrem systeem.(omdat ik nergens informatie daarover kan vinden lijkt het me een beetje erg moeilijk zoiets te maken)
suggesties altijd welkom

RE: Handrem verplaatsen

Lijkt me mogelijk. Beugeltje verzetten en gat waar de kabel doorheen loopt verplaatsen. Je moet het uit het midden plaatsen niet overdrijven lijkt me, 2 cm max ofzo. In lengterichting verplaatsen lijkt me zowiezo geen probleem, alleen langere of kortere kabel nodig...

Maar hoezo zit ie in de weg, stoelen te breed ofzo?

Electrisch handrem heb ik nog nooit van gehoord, hydraulisch wel...

RE: Handrem verplaatsen

ja dat bedoel ik, handrem met een knopje he.
ik wil het eerst even kijken of ie helemaal weg kan. uit het midden.
waarom dat ie weg moet is dat er een buis door het midden loopt. beetje hetzelfde idee als bij en Spijker.
dus ik ben aan het kijken wat de mogelijkheden zijn.

RE: Handrem verplaatsen

Waarom zou je de handrembediening niet tegen de wielkast kunnen maken? Kweste van twee pulleys + beugels en een ander type bediening, lijkt mij.

Wel een leuk idee. Bankje voorin monteren :)

RE: Handrem verplaatsen

dat klinkt wel erg simpel he

maar dat zou eventueel een optie zijn. net zoals mercedes dat heeft.
vraag em alleen af of daar ruimte voor is.

RE: Handrem verplaatsen

Ja ik kan me een m*rcedes herinneren die dat ook had.
Amerikanen hebben het ook vaak.
Probleempje is dan wel dat je een gat in de vloer krijg waar je ( veel) water doorheen kan krijgen.

RE: Handrem verplaatsen

ja dat valt wel op te lossen, alleen je moet rekening houden met de grote, mercedes had meer ruimte en de hendel is daarom groter. in de mini moet ie dus kleiner worden.
daarom zat ik te denken aan een cilinder die de kabel aantrekt en blijft staan. dan hoef je die alleen met een knopje te bedienen.

default

RE: Handrem verplaatsen

maar hoe zal die blijven staan?
op druk gaat hij omduur toch lossen hé?
een elektrisch motortje wind ook vanzelf terug af + heeft hoogst waarschijnlijk niet genoeg macht

wel zeer leuk idee!
(wat me net te binnen schiet, apk zal daar wel moeilijk over gaan doen hoor ;)

en indien je van plan bent een bank vooraan te maken,
al gedacht aan de vitessepook? probeer het anders te maken zoals bij een 2pktje?


bol in het midden die uit het dash komt is vitessepook...

RE: Handrem verplaatsen

hoe zit bij die 2cv's de handrem dan?
op de peugeot 404 van mijn vader zit de handrem standaard onder het dashboard, zie dit (voorbeeld)plaatje:

Handel is te lossen met de linkerhand, knop onder de duim.
Het is alleen een beetje lastig als je (zoals mijn pa) vaste gordels hebt (zonder rolautomaat) want dan moet je steeds je gordel los doen als je de handrem gebruikt.

default

RE: Handrem verplaatsen

Toom zei:
maar hoe zal die blijven staan?
op druk gaat hij omduur toch lossen hé?




Je kunt het ook juist zonder druk doen.
Bij vrachtwagentrailers werkt dat zo. Als ze géén luchtdruk hebben dan wordt er automatisch (met een veer of iets dergelijks) een parkeerrem geactiveerd.
Komt er weer luchtdruk op dan gaat de rem er weer vanaf.

Electromotor moet overigens ook wel lukken. Met een zeer klein verzet of een wormwiel kan een niet zo krachtige motor ook veel kracht uitoefenen.
Enig nadeel is dat daardoor de snelheid erg achteruit gaat. Je hebt dus een motor nodig die veel toeren maakt om na de overbrenging nog een normale snelheid over te houden.

Vind het trouwens een origineel idee om de handrem uit het midden te plaatsen, heb het bij een mini nog nooit gezien.

RE: Handrem verplaatsen

bedenk wel dat de handrem een noodrem is en dus niet alleen maar hoeft te werken als je stilstaat...

als je voetrem ermee stopt dien je met je handrem je voertuig stil te kunnen zetten. reken maar dat de apk niet echt blij gaat zijn met dit soort conversies tenzij heel stevig uitgevoerd..

vraag me af of je van je noodrem een compromis wilt maken in ruil voor styling

RE: Handrem verplaatsen

Ik ben er ook over aan het denken om de handrem te "verplaatsen" straks, maar hij blijft wel in het midden, alleen iets hoger en misschien iets meer naar voren.

Maar iig succes met je handrem projekt joerimini78

als je foto`s hebt zie ik ze graag verschijnen :D

Groetjes,

Maurice

RE: Handrem verplaatsen

ik heb eens even nagedacht.
ik ga nog even uit zoeken of het de keuring door komt.
ik denk van wel. maar goed ik ga nog niets overhaast zeggen.

Heb al een idee. en is heel simpel alleen kijken of het in te bouwen is.
het wordt het zelfde principe als bij een koppeling.
dus gewoon met vloeistof
je monteerd een standaard koppelings cilinder bij de kabel. dan laat je de leiding lopen waar de pedeel komt. deze pedaal kan net als bij mercedes met een ratel ingedrukt worden en blijft dan staan. en met de hendel haal je de ratel er weer af. en dan schiet ie terug .

is maar een idee
en even kijken hoe groot de hendel bij mercedes is.

default

RE: Handrem verplaatsen

als je met vloeistof werkt, mag je van de keuring NIET dezelfde leiding gebruiken als de gewone remleiding hé, dus ofwel komen er extra leidingen bij ofwel zal je een ander systeem moeten zoeken ;)

want handrem= veiligheidsrem, dus moest er iets gebeuren met de leidingen dat je toch nog een manier hebt van afremmen... :)

RE: Handrem verplaatsen

Daar ben ik het niet mee eens Toom...

Hoe zit het dan bij de Citroëns? ( als ex Citroën Xantia rijder) Deze hebben 1 "vloeibaar" systeem en deze is voor:
[i:2pqk1uus]Remmen, stuurbekrachtiging en het befaamde omhoog en omlaag komen van de auto..de vering dus [/i:2pqk1uus]...dus maw, deze hadden nooit door de keuring mogen komen? :?

( je kunt zeggen wat je wil van die fransozen...maar komfortabeler heb ik nog nooit gereden :) ...en nu over naar de Mini realiteit :+) )

Groetjes,

Maurice

RE: Handrem verplaatsen

ik bedoel niet dat het systeem aangesloten zit aan de zelfde leidingen als de rem. het wordt een appart systeem speciaal voor de handrem.

dus hendel, leiding, koppelings resevoir (waar de vleoistof in zit) en een koppelings cilinder.

dus het systeem is zelfstandig.

RE: Handrem verplaatsen

En hoe zit het met een 2CV, is dat niet mechanisch, zit ook linksvoor volgens mij.... :?

RE: Handrem verplaatsen

@Mausje, bij een Citroen zit een heel systeem van kleppen enzo zodat bij een lek in de stuurinrichting, vering, etc, de andere systemen nog steeds druk houden.

Een vriend van mij had net een DS gekocht, had m gestart met de voet op de rem (waarbij de rem dus voorrang krijgt) maar hij snapte niet waarom de auto niet van de grond kwam. Dus extra gas geven etc, tot hij zijn voet van de rem haalde, toen schoot de achterkant ineens omhoog door de inmiddels opgebouwde druk... Best grappig, volgens mij kwam de gereedschapskist achterin nog los van de vloer :D

Maar goed, terug ontopic... Ik weet niet of zo'n remsysteem wel mag, en of je dat wel wil aangezien deze constant onder druk moet blijven als je de handrem aangetrokken hebt. Ik denk toch dat je na verloop van tijd druk verliest (stel je voor je parkeert m voor een week op een helling...)

Dus beter de handrem hevel op de ankerplaat aan een sterke veer verbinden die m altijd aantrekt, en dan doormiddel van je hydraulische systeem de handrem "opendrukken" als je gaat rijden. Dat is ook het principe van een vrachtwagen handrem.

RE: Handrem verplaatsen

aha zo, dus een omgekeerde principe zo had ik het ook niet bekeken. de de auto staat altijd op de handrem.

dat is ook een idee.

RE: Handrem verplaatsen

Crispy schreef:
@Mausje, bij een Citroen zit een heel systeem van kleppen enzo zodat bij een lek in de stuurinrichting, vering, etc, de andere systemen nog steeds druk houden.

Klopt

En als je idd een lek hebt ( heb ik gehad..en geen kleintje ook ) dan is de rem de laatste die ermee stopt..

@jeroenmini78:

Veel succes met je handrem..en ik zie graag dmv foto`s hoe je het hebt aangepakt...interessant projekt iig ;)

RE: Handrem verplaatsen

Als ik het in elkaar heb zitten dan laat ik zeker wel wat zien. ik ben nu de mini aan het uittekenen dus zit nog in de teken fase.de mini is zelf al helemaal gelast enz. dus nu ga ik er dingen in bouwen

RE: Handrem verplaatsen

[size=85:2znulg0s][topics samengevoegd - Crispy][/size:2znulg0s]
Mensen,

Een tijd geleden toen ik ook als hobby het 4x4 rijden wilde oppikken zat ik mij te verdiepen in de technische modificaties en kwam ik een hydraulische handrem tegen. Dit lijkt me wel watvoor in mijn Mini.
Zie: http://www.spidertrax.com/s.nl/it.A/id.620/.f

Iemand hier ervaringen mee? Lijkt me wel handig en scheelt weer veel geklooi met de bekende mechanische handrem.

Dennis

RE: Handrem verplaatsen

Dennis, ik heb je vraag aan een topic toegevoegd waar al het eea besproken wordt. Lees het eens door.

RE: Handrem verplaatsen

Ik heb een systeem met hydraulische handrem. Maar grootste probleem wat ik heb is dat ik hem niet op de handrem krijg alleen met geweld voor de apk. Heb al verschillende cylinders geprobeerd maar kan geen kleinere vinden. Heb jij ondertussen wel al iets gemaakt?

RE: Handrem verplaatsen

Hoe werkt jouw systeem dan? Kun je niet een grotere hefboom maken?

RE: Handrem verplaatsen

We hadden eerst een orginele handrem om gebouwt met een cylinder er achter nu hebben we dit model:

Met een zo klein mogelijke cylinder. Volgens mij is het namelijk zo dat je bij de handrem een kleine cylinder en bij de wiele een grote om minder kracht uit te hoeven oefen om te remmen. andersom zou je een kleinere slag hebben maar meer kracht nodig.

RE: Handrem verplaatsen

Raar dat je handrem niet goed werkt , bij de wielen inderdaad grote cylinders. Voor apk keuring wellicht de trommelremmen extra laten aanlopen zodat hij eerder 'pakt' ? Heb je dan een 2e hydrolisch circuit gemaakt ofzo dat je er toch apk mee door komt. ( als het te off-topic gaat sorry :9 )

RE: Handrem verplaatsen

wipneus schreef:
Je kunt het ook juist zonder druk doen.
Bij vrachtwagentrailers werkt dat zo. Als ze géén luchtdruk hebben dan wordt er automatisch (met een veer of iets dergelijks) een parkeerrem geactiveerd.
Komt er weer luchtdruk op dan gaat de rem er weer vanaf.



Vrachtwagens hebben en pneumatisch remsysteem dat heel anders werkt als een hydrolisch remsysteem op een personenauto. Deze heeft veren waarmee de remmen aangetrokken worden, en de perslucht wordt juist gebruikt om deze veren te spannen en zo de rem LOS te laten. Als het pneumatische systeem faalt, gaat de vrachtwagen automatisch op de rem.

RE: Handrem verplaatsen

Volgens mij moet de handrem van een personenauto ook zo werken, moet mechanisch bediend worden. Dat mag door een veer zijn, waarbij hij dus hydraulisch gelost wordt als je gaat rijden.

RE: Handrem verplaatsen

Maar als de rem er per ongeluk door het falen van het systeem aan gaat tijdens het rijden, is dat ook heel gevaarlijk. Dus home-made brouwsels met remmen zie ik eigenlijk niet héél erg zitten.

RE: Handrem verplaatsen

dat is ook waar. Maar die systemen die Pennock laat zien lijken me echt voor de race/rally dus misschien moet daar nog een ander systeem voor een parkeerrem op zitten? (meeste rallywagens moeten toch ook roadlegal zijn?)

RE: Handrem verplaatsen

Het systeem is inderdaad voor in de rally auto maar hij kan door middel van een een aantal kartelsen een blokeer balkje op de handrem gehouden worden (als je dat zou willen)
Op deze foto is het beter te zien.

http://fc09.deviantart.net/fs70/f/2010/ ... esmusk.jpg

We zitten nou te denken om dan maar meteen schijven achter te gaan monteren maar dat is volgens mij ook nog wel een aardige klus.