Je kan een motor ook laten lopen zonder in te bouwen, met een losse accu en een jerrycan benzine. Tis alleen ff uitzoeken hoe&wat met de draadjes...
Compressietest moet dan ook wel lukken denk ik.
- Login of registreer om te reageren
Je kan een motor ook laten lopen zonder in te bouwen, met een losse accu en een jerrycan benzine. Tis alleen ff uitzoeken hoe&wat met de draadjes...
Compressietest moet dan ook wel lukken denk ik.
En ff een uitlaatspruitstuk met demper er aanhangen zeker?
Ik denk niet dat het een optimale manier is om een motorblok
te testen op een kratje?!
Zowieso kun je geen resonanties waarnemen, als je geen
uitlaat monteert hoor je ook echt geen tikkende kleppen
of problemen met zuigers etc.
Wat je iig wel zou kunnen doen is compressie meten!
Bougies eruit, gas open en een plusje op de startmotor.
Kleppendeksel eraf en kijken of ie schoon is of dat er
een dikke koeklaag op de onderdelen zit.
Olie kleur bekijken, verdelerkap eraf en punten bekijken..
Als het een gereviseerd blokje zou moeten zijn dan is
alles nieuw toch?
Verder blijft zoiets altijd een beetje gokken!
Ik zou voor alle zekerheid gewoon ff de kop eraf halen, voor Eu 25,- heb je een nieuwe pakkingset dus dat zijn de kosten niet.
Je kan dan gelijk kijken of er geen aanslag tegen de zuigerwand aanzit en meten of hij misschien opgeboord is.
Idd de motor dan aansluiten op de pallet en het liefst met een goeie utlaat die je naar buiten kan leggen... dan kan je de motor beter horen lopen en misschien rammeltjes van lagers e.d. horen.
Ook kan je checken in hoeverre de diff is door de axiale speling op de aandrijfasjes te testen door te bewegen.
Zinnige tips... vooral om voor het starten een uitlaat aan te sluiten ;-)
Klepdeksel eraf is zo gebeurd, kop eraf eigenlijk ook een kleine moeite dus ik denk dat ik die stappen zowiezo ga doen. Verder wil ik de olie aftappen en vervangen door nieuwe. Vooraf compressie testen is ook wel te doen.
Stel dat ie erg aangekoekt is en niet helemaal nieuw, maar dat compressie wel okee lijkt te zijn, is het dan verstandig de motor eerst helemaal uit elkaar te trekken en schoon te maken of zelfs te reviseren? Of zouden jullie eerst maar eens proberen wat ie doet als je hem daadwerkelijk inbouwt en daarna kijken wat er verbeterd moet worden?
Groeten,
Harald
Ik persoonlijk zou het laatste doen.. magoe, preventief
kan nooit kwaad!
Ik heb een metro motor gekocht, zonder hem te horen
lopen ingebouwd en ik zie wel waar het schip strand.
Wie weet is dat ding perfect, scheelt me iig een hoop
kosten! (hij had maar plusminus 55.000km gelopen)
gewoon op de pallet laten staan en boosterpack aan hangen om te starten. beetje benzine in de carb om te starten
heeft geen uitlaat nodig om dat te proberen
En wat bereik je daar dan mee?
Als ie aanspringt is het een goed blok?
Een gaar blok kan ook zo starten.. dan weet je nog niks.
En geloof me, dat motortje hoor jij echt niet lopen
zonder een uitlaat!! Duseen rammel of klonk hoor je
dan al zeker niet..
En niet te vergeten dat het blok niet vastligt, dus 1x
gasgeven en hij ligt naast de krat..
Voor rammeltjes heb je geen uitlaat nodig. Wel een schroevendraaier. Je doet het volgende. Bijvoorbeeld om te luisteren naar tikkende kleppen: Je zet de schroevendraaier met de punt op je kleppendeksel. Vervolgens leg je het handvat tegen je oor aan. En zie daar, je kan horen wat er binnen gebeurt. Kan dus ook gebruikt worden om lagers enzo te checken op geluid. Erg oud trucje maar het werkt erg goed. Zelfs voor versnellingsbakken kan je horen of die nog goed zijn....
RE: Health check losse motor?
Ingediend door HaSa-BO op di, 08-11-2005 21:21
Bij de aankoop van de Van leverde de verkoper nog wat losse zooi mee, de schuur moest leeg. Daartussen bevond zich ook een complete 1300 motor, waarschijnlijk ex-metro. Deze motor zou gereviseerd zijn en in goede staat. Hij heeft echter al een tijd gestaan en is natuurlijk niet ingebouwd maar staat netjes op een pallet. Hoe kom ik erachter of deze motor daadwerkelijk zo goed en gezond is als wat de verkoper zei? Wat kan ik als tests uitvoeren voordat ik de moeite neem om de motor in te bouwen en dan wellicht erachter te komen dat ie er weer uit moet?
Alvast bedankt voor de tips!
Harald