help, wat te doen met het motorblok??

RE: help, wat te doen met het motorblok??

Ik ben druk bezig met mijn mini te restaureren en nu wil ik ook meteen het blok goed aan gaan pakken. Er ligt nu een standaard 1000cc blok in.
Graag wil ik wat meer vermogen. Ook lijkt een turbo mij helemaal geweldig (ja, ik weet dat ze snel kapot KUNNEN).

Nou is mijn vraag, wat zou ik het beste kunnen doen

1) op zoek gaan naar een metro turbo blok
2) 1300cc kopen en daar een turbo op laten zetten
3) de 1000cc pakken en daar turbo op zetten (Is dit blok sterker dan de 1300, dus kan het de druk beter aan??
4) iets heel anders namelijk....
5) niet doen zo'n turbo

Wanneer de auto klaar is wordt hij niet dagelijks gebruikt, maar hij moet toch wel betrouwbaar blijven.

RE: help, wat te doen met het motorblok??

hansvdb schreef:
1) op zoek gaan naar een metro turbo blok.



Kan maar de meeste turbo's hebben een verleden dus zal je hem zoiezo moeten reviseren om er zeker van te zijn dat hij het lang(er) blijft doen.
Ook moet er een bak in de achterplaat van het dashboard gemaakt moeten worden om de turbo en carb kwijt te kunnen...

hansvdb":2qdb8kw5]
2) 1300cc kopen en daar een turbo op laten zetten.[/quote:2qdb8kw5]

Kan maar niet verstandig aangezien de compressie van een turbo anders is als van een gewone 1300 waardoor er kans bestaat dat je om de haverklap de koppakking eruit blaast


hansvdb":2qdb8kw5]3) de 1000cc pakken en daar turbo op zetten (Is dit blok sterker dan de 1300, dus kan het de druk beter aan??.[/quote:2qdb8kw5]

Geen idee of een 1000 sterker is dan een 1300, misschien wel... je blijft dan ook weer met de compressie verhouding zitten...

hansvdb":2qdb8kw5]4) iets heel anders namelijk..[/quote:2qdb8kw5] Een G-lader...kan ook of een chargerkit

hansvdb":2qdb8kw5]5) niet doen zo'n turbo.[/quote:2qdb8kw5]
Dat is niet aan ons om te beslissen...dat moet je toch echt zelf weten 8)

RE: help, wat te doen met het motorblok??

een " Een G-lader...kan ook of een chargerkit " was dat?? klint mij ook wel leuk in de oren en kan het ook op een 1000tje???

RE: help, wat te doen met het motorblok??

Een G-lader werd bij Volkswagen gebruikt..volgens mij moet je dan ook iets met de compressie doen maar minder als met een turbo...
Chargerkitjes zijn een poepie duurder en zijn te verkrijgen via Minispares...ook dan is de compressie een issue...(correct me if'i'm wrong..)

RE: help, wat te doen met het motorblok??

Charger wordt een compressor mee bedoelt mag ik aannnemen. Ze zijn los te koop via minispares, maar daar betaal je je werkelijk helemaal scheel aan. Verder wil zelfhobbieen nog wel eens leuke dingen opleveren. 1 ding is zeker. Als je niet de nodige sleutelervaringen hebt met turbo's en dergelijke, of de nodige financiele middelen om het te laten doen zou ik er niet aan beginnen. Turbo of Compressor dan wel te verstaan....

RE: help, wat te doen met het motorblok??

en wat denk je van een leuk 1000tje op bouwen
leuke geflowde kop sw5 dubbele carb rc40 er onder

okee het is geen turbo vermogen maar een stuk economischer en bomvaster

de eigenlijke vraag is wat wil je met het blok doen ??
wordt het een daily driver of een volbloed racer
anders heb je strax een pracht turbo motor waar mee je de hele dag in de file staat

of te wel wat wil je er mee doen
wat wil je tanken ( 95/98 )
hoeveel onderhoud wil je
en zo verder

RE: help, wat te doen met het motorblok??

Het wordt echt een auto voor erbij. Dus ik hoef er niet dagelijks mee te rijden, alleen maar lekker toeren.
Het moet gewoon lekker rijden, snel accelereren. Een hoge topsnelheid hoeft niet, want je mag eigenlijk toch nergens harder dan 120 (duitsland buiten beschouwing gelaten).

Wat ik wil gaan tanken maakt me niet zo heel veel uit. Het onderhoud moet niet veel meer zijn dan normaal en het moet wel gewoon betrouwbaar zijn.

Hoe zit het met de versnellingsbak en aandrijfassen. In hoeverre kunnen die een hoger vermogen aan?

RE: help, wat te doen met het motorblok??

dat zijn idd de vragen die het doen

als het een auto voor er bij is zou ik gaan voor een 1275.
want brandstof verbruik is niet echt een issu
als je het wel betrouwbaar wil hebben zou ik zeker niet voor turbo's gaan
want als je zulke vermogens uit dat blokje gaat trekken dan gaat dat ook veel onderhoud kosten en de bak trekt dat absolut niet
de standaart bak schijnt het tot een 80/90 pk te houden en daar boven moet je echt aan ee straight cut bak oid.

als ik jou was en een leuk buget had dan zou ik een 1310 (1380 klinkt mij altijd wat link) laten boren en honen en dan een mooie nokas uit zoeken, kopje bewerken/kopen (stage3 ofzo).
alles netjes balanceren e.d. opbouwen en zorgen voor een goed in/uitlaat traject
dus een lcb, rc40 en kwa inlaat een leuke dubbele carb (looks is ook wat)
maar nu is dus je budget de beperkende factor

als je echt geld wil uitgeven dan kun je aan de echte "debiele"dingen gaan denken en je bak dus ook doen en turbo's er op rammen maar dan word het wel een beetje geld in een zwart gat gooien (wel een heel brut zwart gat)

default

RE: help, wat te doen met het motorblok??

als je geld over hebt leg je een 16V kop (met de andere nodige aanpassingen) erop


lees het volgende topic maar..

http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... ht=16v+kad

RE: help, wat te doen met het motorblok??

Volgens mij kan een turbo best betrouwbaar zijn, mits je het zaakje rustig warm rijdt en ook de laatste paar kilometer voordat je de motor afzet ook rustig aan doet.
Dr is toch ook een daihatsu charade GTI. Die heeft een 1000cc driecilinder met turbo en perst er ook 100 pk's uit. Even als voorbeeld

als ik jou was en een leuk buget had dan zou ik een 1310 (1380 klinkt mij altijd wat link) laten boren en honen en dan een mooie nokas uit zoeken, kopje bewerken/kopen (stage3 ofzo).
alles netjes balanceren e.d. opbouwen en zorgen voor een goed in/uitlaat traject
dus een lcb, rc40 en kwa inlaat een leuke dubbele carb (looks is ook wat)
maar nu is dus je budget de beperkende factor



Aan wat voor kosten moet je dan hieraan denken??

En in hoeverre is dit ook mogelijk voor een 1000cc??

Jaja ik moet er nog heel goed en veel over nadenken, voordat ik beslis. Het lijkt wel een levensvraag

RE: help, wat te doen met het motorblok??

kosten ?
ligt er aan hoeveel je zelf doet en hoeveel je laat doen als je een kant en klaar compleet blok koopt (met bak ed) dan kan je wel
2500/3000 euro kwijt zijn
maar het kan natuurlijk altijd goed koper door dingen zelf te doen.
en je kan ook naar 2de hands of aan biedingen zoeken

alles wat met een 1275 gedaan kan worden kan ook met een 1000 gedaan worden (behalve die cylinder inhoud verkrijgen)
dus als je een BB (big bore/>=1275)wilt moet je ergens een blok van dan halen (er staat altijd wel wat op marktplaats)

RE: help, wat te doen met het motorblok??

En die aandrijfassen tot hoever kunnen die het houden.
En kunnen de banden het vermogen ook overbrengen op het wegdek.

RE: help, wat te doen met het motorblok??

assen schijnen het redelijk te houden de bak gaat eerder.
en banden tja wat wil je rijden 10,12 of 13 inch en hoe breed.
met 13inch kun je theoretisch het meest power kwijt maar het rijd heel anders dan 10 inch.
paul (zit hier ook op het forum) rijd met een brut blokje van ongv 90 pk of zo op 10 inch.
maar van zijn verhalen op het forum weet ik wel dat dat wat wheel spin kan veroorzaken ;)
het kan dus allemaal
(ik zou voor 10 gaan de looks :* )

RE: help, wat te doen met het motorblok??

hansvdb schreef:
Nou is mijn vraag, wat zou ik het beste kunnen doen

1) op zoek gaan naar een metro turbo blok



Kan je doen, zijn zeldzaam, kosten dus geld, en moeten gereviseerd worden, vereist een bulkheadmodificatie, bak is de bottleneck. Als je alles goed opbouwt dan moet je zeker aan de 100 pk komen.
Dure oplossing!

hansvdb":2vaz6zu2]2) 1300cc kopen en daar een turbo op laten zetten[/quote:2vaz6zu2]

Zie 1

hansvdb":2vaz6zu2]3) de 1000cc pakken en daar turbo op zetten (Is dit blok sterker dan de 1300, dus kan het de druk beter aan??[/quote:2vaz6zu2]

Zie 1
hansvdb":2vaz6zu2]4) iets heel anders namelijk....[/quote:2vaz6zu2]

Een goeie basis van een 1300 nemen, SW5 en all the goodies en zéker op 10 inchers gaan rijden.

Hou dit onderwerp maar in de gaten. De parts zijn binnen en we gaan beginnen!!


hansvdb":2vaz6zu2]5) niet doen zo'n turbo[/quote:2vaz6zu2]

Is gewoon een hoop werk zo'n bulkhead, maar je moet het zelf weten.