Hiff 44 veel te hoog stationair

RE: Hiff 44 veel te hoog stationair

Ik heb veel gezocht hier op het forum maar niet kunen vinden.

Na het monteren van het nieuwe Metro-blokje met stage 1 set loopt deze veel te hoog in toeren (2200rpm).

Nu dacht ik dat dit zeer eenvoudig te verhelpen was maar dit was dus niet het geval. De stelschroef (stationair) is helemaal terug gedraait en de gaskabel zo ook (en natuurlijk de choke). Het lijkt alsof de stang (waar de gasklep aan zit) totaal verkeerd in de carburateur zit. Ik heb al gekeken of ik hem iets verder bij kan draaien maar de draadeinden zijn enigszins vierkant waardoor deze niet veel te stellen is.

Iemand hier ervaring mee?

Overigens houd de motor gigantisch in bij hogere toeren (+4000). Maar dit heeft mogelijk te maken met een verkeerde naald of afstelling (te arm vermoed ik aan de kleur van de bougies te zien). Welke naald zou hiervoor eventueel geschikt zijn? (metro 1275 volledig stage 1 met K&N open filter)

Alvast bedankt!

RE: Hiff 44 veel te hoog stationair

Voor de naald keuze zou ik je willen verwijzen naar dit topic: viewtopic.php?p=19625#19625

Hier kan je verder over het stationair toerental.

RE: Hiff 44 veel te hoog stationair

Ok, ik dacht ik plaats gelijk even de vraag over de naald (efficientie ;) ).

Maar inderdaad het stationair is wel de grootste vraag wat ik niet kon vinden op het forum. Het lijkt er bij mijn carburateur op dat er iets niet goed zit, dus ervaringen hiermee zijn zeker welkom!

RE: Hiff 44 veel te hoog stationair

Met die vlinderklep zal waarschijnlijk weinig mis zijn of iemand moet dat ding gedemonteerd hebben en weer verkeerd inelkaar gezet.

Ik denk dat ie ergens valse lucht aanzuigt.

Dennis

RE: Hiff 44 veel te hoog stationair

Dat is al gecontroleerd. Ik ben even langs geweest bij een bekende hier in de buurt. Hij heeft op het spruitstuk en de carburateur methanol gespoten maar dit had geen enkel effect, dus dit wees aan dat er ook geen valse lucht word aangezogen.

RE: Hiff 44 veel te hoog stationair

maak het eerst een heel stuk rijker (eerst de sproeier vlak op de brug zetten. dan twee hele slagen rechts (rijker). meestal moet je dan nog iets rijker



werkt dat niet en zijn er geen suffe dingen loos met de kabels

uit elkaar te trekken..

eerst de buitenkant met remmenreniger te lijf (anders blijf je vieze poten houden)

je hebt nodig een goede platte schroevendraaier (liefst een collectie bits die passen vaak toch beter) lineaaltje en een schuifmaat (voor het stellen van de vlotter hoogte).

1/2 inch dopje (of een ringsleutel),

het is soms verbazend wat voor troep je aantreft (soort van kalk aanslag,ander vuil..).

een revisie set kost ongeveer 45-50 euro maar zorgt er wel voor dat je er van weet dat het zou moeten kunnen werken.

RE: Hiff 44 veel te hoog stationair

Hier kan ik dus uit afleiden dat de Carb gereviseerd moet worden?

Nu heb ik alleen wel het volgende, het naaldenprobleempje. Ik ben hiervoor al gaan zoeken op het forum (met redelijk resultaat). Ik heb namelijk momenteel de BGX naald (lijkt wel een brijnaald :P) en die lijkt mij dus het arme mengsel te veroorzaken. Dus ik zit te denken aan de BDL naald of BFY.

Ik heb overigens in de carburateur dikkere olie gedaan en dit had een zeer goed effect. Het viel mij op dat hij dit zo weg zuipte (kan dit door de veer komen van de naald??). Hij liep direct veel beter en stotterde niet meer.

RE: Hiff 44 veel te hoog stationair

Als dat eerste punt van SirYun geen resultaat geeft, en alles verder OK is (naald, onsteking afstelling etc) Dan zou ie misschien gereviseerd moeten worden.

RE: Hiff 44 veel te hoog stationair

Het viel mij op dat hij dit zo weg zuipte




Als het goed is ben je de olie niet zo snel kwijt (kan eigenlijk niet), er zit origineel juist vrij dunne olie in..

RE: Hiff 44 veel te hoog stationair

Ik heb inderdaag wel het vermoeden dat er iets verstopt zit. Vooral ook omdat hij bij rijker zetten niet veel verandert. De toeren blijven gewoon boven de 2000rpm.

En inderdaad vind ik het erg vreemd dat die olie er zo snel door gaat? Kan dit aan de veer van de naald liggen (te slap waardoor de olie letterlijk weg loopt?)

RE: Hiff 44 veel te hoog stationair

In principe zal de veer niet veel uit moeten maken..het is een gesloten "buisje". (voor de duidelijkheid: er moet olie in het "buisje" welke zichtbaar wordt als je het zwarte dopje losdraait, tot 13mm onder de rand) Dus de olie zal er niet moeten lopen... :?

RE: Hiff 44 veel te hoog stationair

als de olie erg dik is (15w40 met deze buiten temp) zal er vrij veel uit worden geperst omdat de olie te moeilijk door de demper can gaan en je dus de olie uit de buis perst.

als dit een goed effect heeft dit pleit overigens voor een te arme afstelling.

probeer dit eens.

draai de demper er af. houd je vinger op de pijp van de zuiger en geef wat gas. als je geen tegendruk geeft zie je de zuiger erg snel omhoog komen.
je zou kunnen denken.. :wordt hij erg rijk.. maar dat is dus niet zo. Als je de zuiger omlaag houdt gaat de luchtsnelheid omhoog (omdat het gat/ venturi kleiner is) waardoor hij meer benzine aanzuigt en relatief minder lucht.in het eerste geval pakt hij waarschijnlijk beter op.


een BDL zou meer in de buurt moeten zijn overigens.

RE: Hiff 44 veel te hoog stationair

Even een update. Ik heb nu de BDL naald erin zitten. Na een beetje wat draaien aan de stelschroef op de Carb had ik op een gegeven moment zwarte bougies. Hierna was het een beetje waardeloos voor wat betreft het afstellen. Kreeg hem niet helemaal lekker, of de bougies zijn weer grijs met bruin (bij weer terug draaien).

In ieder geval is er wel benzine afwezig (dus niet verstopt denk ik??).

Het laatste stuk dat ik gereden heb bleef die hoog in de toeren en zakte daarna langzaam weg tot die af slaat. Erg vreemde combinatie dus.

Opmerkelijk is verder dat hij goed op het gas reageert maar ik hoor constant plofjes in de uitlaat, niet extreem maar een klein beetje. Het is gewoon duidelijk dat hij niet lekker loopt.

RE: Hiff 44 veel te hoog stationair

een BDL is aan de rijke kant voor alleen een stage 1 .. (maar beter te rijk dan te arm)

misschien zit het niet (alleen) in je carb, mogelijk dat je vervroeging (in de verdeler) een beetje stroef gaat en dus niet goed reageert op het vacuum, als je de mogelijkheid hebt zou ik eens een andere verdeler proberen ?!

je zou ook de compressie eens moeten/kunnen meten mogelijk moeten de kleppen opnieuw worden ingeslepen ?

succes,
Theo van den Bogaard

RE: Hiff 44 veel te hoog stationair

Allemaal bedankt voor de reacties!

Afgelopen weekend lekker gereden met het mooie weer van zaterdag. Dit ging echt heel erg lekker. In alle versnellingen schiet die letterlijk vooruit.

Enige is alleen dat hij stationair nog onregelmatig loopt. De ene keer blijft die steken hoger in de toeren en als die warm is zakt die langzaam vanaf 2000 toeren tot die uit valt.
Het vacuum is een beetje lastig te controleren omdat ik een elektronische ontsteking heb, dus ik kan de plaat niet zien bewegen als ik aan het slangetje zou zuigen.
Misschien wat andere ideeen?

RE: Hiff 44 veel te hoog stationair

Je kunt het wel controleren. Als je aan het slangetje zuigt, dan zou je het membraan moeten horen. Hoor je dit niet, dan is hij lek.

Als je een originele elektronische ontsteking hebt, dan zou het ook kunnen zijn dat de versterker niet helemaal goed meer is.

RE: Hiff 44 veel te hoog stationair

Ik heb even het slangetje los gehaald en er aan gezogen. Ik hoor nu in de ontstekingsunit iets klikken. Omdat ik niet weet hoe het zou moeten klinken denk ik dat dit wel goed is?

Als ik eerlijk ben heb ik niet het idee dat het de ontsteking is, maar iets anders. Dus meer iets in de richting van de afstelling. Ik krijg binnenkort een andere naald om te testen. Maar ook dit lijkt mij niet helemaal te gaan werken (wel voor de donkerbruine bougies).
Zou het toch iets kunnen zijn met de vlinderklep (de heb ik eerder gecontroleerd en lijkt wel helemaal af te sluiten) dat hij stationair zo hoog loopt? En vervolgens heel langzaam uit valt.

Hij doet dit overigens alleen als die warm is, bij koude motor kan de choke er even op en blijft hij stationair wel lager lopen en constant.

RE: Hiff 44 veel te hoog stationair

Zelfde probleem. Nu eindelijk de oorzaak gevonden. Gaatje in het inlaad spruitstuik. :(
Deze was al een keer gelast maar en bleek toch weer een heel klein gaatje in gesprongen te zijn
Voordeel. u wel alles nieuw O:)

RE: Hiff 44 veel te hoog stationair

ik heb nog een spruitstuk liggen.
mocht dit nodig zijn.

mini groet stefan

RE: Hiff 44 veel te hoog stationair

bedankt voor je reactie,maar is niet nodig we heeb en nog een paar liggen d:)b