Hiff 44 <-- VS --> HS4

RE: Hiff 44 <-- VS --> HS4

Momenteel ben ik in het bezig van een hiff 44 en een HS4. De laatste is er een uit 91. Dit is de originele die op mijn net gekochte cooper blok hoort. Ook heb ik nog een HS4 uit 83, ik moet zeggen dat de 91er er een stuk netter uit ziet (ook kwa techniek).

Van de hiff 44 heb ik helaas geen info over leeftijd enz.

Ik ga de volgende onderdelen gebruiken voor mijn cooper blok uit 91 laatste carb model:
Freeflow LCB
Stage 1 Inlet (aantal in mijn bezit)
RC40 uitlaat

Het eerste wat mij opviel was dat de uitgang van de hiff44 een stuk groter is dan alle inlets die ik hier heb liggen (deze zijn gelijk aan de HS4).

Is dit een probleem?

Ook begreep ik dat het afstellen van een Hiff44 nog wel eens een probleem wil zijn? Bij de HS4 is dit aardig goed gelukt.

Heb je met de hiff44 erg veel vermogen winst?

was is wijsheid de Hiff44 of de HS4?

Alvast bedankt.

RE: Hiff 44 <-- VS --> HS4

mijn schatting is dat je ,mits je een goede HS4 hebt.geen vermogens winst (tenzij je verder gaat tunen).

wel is een HIF44 een stuk moderner en heeft deze b.v. een bimetalen mengsel compensatie ipv. een waxstat en heb je geen last van 'fuel surge' als je heeeel hard een bocht neemt..

dat een HIF 44 moeilijk is af te stellen zal wel te maken hebben dat deze een paar onderdelen heeft die redelijk snel slijten en dat hij dan niet goed meer werkt. vervang in ieder geval de Jet (sproeier) en kijk goed voor slijtage op de spindels (openingen waar valse lucht door kan komen)

kijk wel of je iets van een hitte schild (zit er soms op) kan maken tussen de uitaat en de onderkant van de carb zodat je niet je benzine erg opwarmt en de bimetalen veer gaat overcompenseren (als je direct gaat gassen uit de file heb je even een te arm mengsel...niet best.. overigens totdat nieuwe benzine de boel weer koelt).

bij de keuze tussen twee goede conditie carbs zou ik de HIF nemen..

RE: Hiff 44 <-- VS --> HS4

Een HS4 die origineel op een Cooper uit 1991 zit? Ik denk dat je je vergist, want daar hoort origineel een HIF (niet hiff, zoals je zo vaak ziet) 44 op. Een inlaatspruitstuk met een kleinere ingang dan de uitgang van de carb is geen goed plan volgens mij, andersom kan eventueel wel.

Verder is het met een carb zo dat als hij voldoende mengsel kan aanleveren voor je motor het verder niet zoveel uitmaakt. Als je motor geen HIF nodig heeft, dan zul je er geen winst uithalen. Alleen zoals SirYun zegt is het een modernere carb.

RE: Hiff 44 <-- VS --> HS4

met bovenstaande reakties volledig eens, je moet je voorstellen dat door je carburateur heen lucht wordt aangezogen door je motor. het enige wat je carburateur doet is het verstuiven van benzine in deze luchtstroom en zie daar je hebt mengsel. Dit is oneerbiedig geschreven de werking van een carburateur.

om de luchtstroom (flow) zo optimaal mogelijk te laten zijn mogen er geen randen in je carb en bijbehorende spruitstuk zitten, trek hieruit je conclusie...

succes.

RE: Hiff 44 <-- VS --> HS4

ik heb een hs6 carb bij mijn metro blok maar ik kan ook een hiff44 krijgen. Toch maar de hs6 dan?

RE: Hiff 44 <-- VS --> HS4

Hoe kom je tot die conclusie? De HIF44 is in wezen de opvolger van de HS6; zelfde diameter, maar moderner. Dus keuze voor de HIF is logischer.

RE: Hiff 44 <-- VS --> HS4

volgens mij is de hs6 iets groter dan de HIF44
in ieder de diameter
kijk en vergelijk

RE: Hiff 44 <-- VS --> HS4

eelke schreef:
HIF (niet hiff, zoals je zo vaak ziet)



het is toch Horizontal Integrated FFloatchamer ?:P

volgens mij is de hs6 iets groter dan de HIF44



hif44 = hs6?
Was het een niet metrisch en ander engels en dan weer een afkorting?

Wouter (klok en klepel)

RE: Hiff 44 <-- VS --> HS4

Nee, een HS is toch echt iets anders dan een HIF. HIF staat zoals je al zegt voor Horizontal [i:28t8f1ol]Integrated Floatchamber[/i:28t8f1ol]. Geintegreerde vlotterkamer dus, waarbij de vlotterkamer bij een HS (Horizontal Short, de S ter onderscheiding van de H die een langere "gang" - hoe heet dat? - heeft) er als een tonnetje naast hangt.

De diameter is inderdaad wel hetzelfde van een HS6 en een HIF44; het getal bij de HS staat voor de x in 1 x/8 inch. Een HS2 is dus 1 2/8 (een en een kwart), een HS4 is dus 1 4/8 (anderhalf) en een HS6 is dus 1 6/8 = 1 3/4 inch. 1 3/4 * 2.54 = 44,45 mm. Knappe jongen die die 0,45 mm kan zien (als die er al is, want HIF44,45 is weer een beetje vreemde typeaanduiding, dus het kan best een afronding zijn).

De diameter is dus hetzelfde, maar de HIF is een modernere carburateur.

RE: Hiff 44 <-- VS --> HS4

De diameter is dus hetzelfde, maar de HIF is een modernere carburateur.



Eelke, bedankt voor de verheldering, ik wist dat het zoiets was :)

Wouter

RE: Hiff 44 <-- VS --> HS4

De HS4 heeft een pinnetje om silinder omhoog te duwen zodat je hem kan afstellen, de Hif44 heeft deze niet.

Kan je deze dan alleen maar afstellen met een Co meter?

(dit is uiteraard vaker ter sprake gekomen, maar hier op heb ik nog niet echt een goed andwoord gevonden, het afstellen met pinnetje is mij volkomen duidelijk).

RE: Hiff 44 <-- VS --> HS4

De zwarte (soort hard rubber) blokken die altijd tussen het spruitstuk en de carb zit. Zitten deze er tussen om de schokken op te vangen?

Ik had er een bij mijn hif44 gekregen, maar helaas is van deze de diameter iets te klein. Er zit dus een rand als ik hem zou gebruiken. Uiteraard zet dit iets uit als hij flink warm is, maar niet 3 mm lijkt mij.

Het leek mij niet echt verstandig om deze er tussen uit te laten.

RE: Hiff 44 <-- VS --> HS4

Ik weet het niet zeker, maar ik heb altijd gedacht dat het bedoeld is om het spruitstuk thermisch te isoleren van de kop. In principe wil je zo min mogelijk hitte in de inlaat hebben, maar als alles gewoon metaal-op-metaal zit (afgezien van dunne pakkingen) worden het spruitstuk en de carb bijna net zo warm als de motor zelf.

RE: Hiff 44 <-- VS --> HS4

Dat is inderdaat een goede. Ik heb hem ook eens naast de HS4 gelegt, maar hierbij is de diameter weer te groot.

Ik zal hem eens vergelijken met een zelfde blok. misschien hoort het wel gewoon zo.

RE: Hiff 44 <-- VS --> HS4

die zwarte blokken zijn volgens mij van Phenol (soort kunststof) en niet verernd (Webers hebben wel verende rubbers nodig).

even de rand met een dremel groter maken zodat je geen stap meer hebt.

RE: Hiff 44 <-- VS --> HS4

Dat zwarte (of aluminium) blok dient inderdaad als thermische isolatie van de carburateur, daarnaast heb je dat stuk gewoon nodig omdat je anders je gashandle niet kan openen aangezien deze tegen het spruitstuk aankomt. Bij mijn Mini Spares spruitstuk was zelfs het afstand-stuk nog niet voldoende, ik heb ook nog een klein stukje van de bovenkant van het spruitstuk af moeten halen om voldoende ruimte te maken voor het gashandle-mechaniek.

Overigens zie ik niet vermeld staan of je een 1000 of een 1300 blok hebt. Voor een normale of Stage 1 getunede 1000 lijkt een HIF44 mij rijkelijk overdreven. Pas met een andere kop (grotere kleppen) en een snellere nokkenas zou je *misschien* profijt kunnen hebben van de grotere diameter van de HIF. In een Stage 1 1000 is een HS4 ruim voldoende.

RE: Hiff 44 <-- VS --> HS4

Ter info: Het is een 1300 cooper blok uit 91.

RE: Hiff 44 <-- VS --> HS4

Dan zou ik er inderdaad een HIF44 op zetten, zoals die ook op de Metro gebruikt is.

Voor wat betreft de afstelling, een HIF44 is eenvoudiger af te stellen dan een HS4. Op zich maakt het niet zo veel uit, alleen kun je een HIF van buitenaf stellen zonder dat je het risico loopt je handen te branden aan het hete uitlaatspruitstuk/LCB.

Uiteraard geldt voor beide carburateurs dat je dit het beste kunt doen met gebruik van een CO meter, of nog beter, op een dyno-testbank.

RE: Hiff 44 <-- VS --> HS4

Hoe gaat het dan met een co meter? Zijn er bepaalde waardes voor, of is hij goed afgesteld als de co het laagst is?

RE: Hiff 44 <-- VS --> HS4

Mathijs schreef:
Hoe gaat het dan met een co meter? Zijn er bepaalde waardes voor, of is hij goed afgesteld als de co het laagst is?



De CO tester heeft een sonde die in de uitlaat gepropt wordt. Vervolgens kun je op het apparaat de CO-waarde aflezen. Voor de vele verschillende types motoren staan weer andere CO-waarden. Deze waarden staan in een boek met afstelgegevens wat bijvoorbeeld ieder APK keuringsstation in zijn bezit heeft. In het geval van mijn groene 1300 (uit 1977) komt het motornummer (12HE24 uit een Metro)niet voor in dat boek, waardoor de CO waarde op maximaal 3,5% mag staan (vastgestelde waarde).

Mijn CheckMate met een Stage 1 1000 blokkie erin, stond vorige week op 0,9%. Op zich een leuke waarde voor het milieu, maar een beetje te arm om een beetje vermogen te habben. Ik heb 'm nu op +/- 3% gezet, waardoor ie beter rijdt, niet meer nadieselt (als je het contact afzette bleef ie nog even een klein beetje nahobbelen) en minder stinkt ;)

RE: Hiff 44 <-- VS --> HS4

Top bedankt. het is mij volkomen duidelijk.

RE: Hiff 44 <-- VS --> HS4

het viel mij net op dat er een aantal delen van de shoke hendel van mijn Hif44 zijn verbogen. Als ik er nu een kabel aan zou bevestigen, zou ik die ook nooit kunnen aantrekken, omdat de hendel veel te ver gedraait is.

Sorry voor de vage foto, Hij zit nu zo:

http://www.deluuds.nl/foto/hif44.JPG

Lijkt mij niet zo als het hoord.

Iemand een foto van hoe het wel hoort?

RE: Hiff 44 <-- VS --> HS4

Zo hoort het:

RE: Hiff 44 <-- VS --> HS4

Het lijkt alsof het mechaniekje verkeerd op het asje geplaatst zit (180 graden gedraaid).

Misschien kan ik morgen effe een foto maken van het mechaniekje op mijn HIF..

RE: Hiff 44 <-- VS --> HS4

Hij is alleen voorbij de aanslag. Of dit een kwestie is van eraf halen en er weer goed opzetten of dat er meer aan de hand is, is op de foto niet te zien.

RE: Hiff 44 <-- VS --> HS4

een van de polen die op de hendel zit was helemaal naar achter verbogen. Ik heb deze terug gebogen en nu is het goed. het is alleen even kijken of hij er nu goed op zit of dat hij 180 graden gedraait moet worden (was helaas de draat kwijt toen het asje een paar draaien had gemaakt perongeluk)

Bedankt voor de snelle reacties.